Het grote bak topic

Discussion in 'De lounge' started by Mamafiets, Jan 14, 2024.

1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,368
    21,747
    113
    20240115_084542.jpg

20240115_084558.jpg

Appelmoes broodpudding en appelmoes muffins

2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,361
    30,652
    113
    Female
    Die onderste twee.
    Kwijl ...

Paardenbloem likes this.
  3. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,006
    14,668
    113
    Female
    Heb jij voor mij een recept van de appelmoes broodpudding.
    Ik heb af en toe wat veel brood en dan vinden ze een broodpudding erg lekker.
    Ik maak hem altijd met appel en rozijnen. Een keer een andere proberen is wel leuk. En hij ziet er lekker uit...

4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,368
    21,747
    113
    Recept is lastig omdat ik het erg op gevoel doe :oops: Zal het proberen :D

Het is dus eigenlijk gewoon: een zak oud brood, in dit geval stokbrood maar op zich kan je er echt van alles voor gebruiken. Dit in stukjes snijden. Dit doe ik in een grote kom ivm alles wat er nog bij komt. Zo'n 4 a 5 eieren (afhankelijk van de grootte), 2 glazen melk en 2 glazen water (a 250 ml), zo'n 150 ml gesmolten boter, paar lepels suiker (als je van zoet houdt) en een volle theelepel kaneel. Dit allemaal erbij mengen in de bak tot je een mooi nat mengsel krijgt, alles moet wel bevochtigd zijn, anders moet er nog wat meer melk/water bij.
    Een ovenschaal invetten en ongeveer de helft van het mengsel over de schaal verdelen. Dan een laag appelmoes. Vervolgens de rest van het broodmengsel daarop verdelen.
    En dan bestrooi ik het nog met kaneelsuiker. (Nee, dat gaat niet aanbranden).
    Ik bak het zo'n uur op 200° (boven- en onderwarmte), maar dat scheelt nogal per oven.

NiVa0230 likes this.
  5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,006
    14,668
    113
    Female
    Ah thanks. Bij mij gaat broodpudding ook wel enigszins op gevoel. Het brood moet lekker sappig zijn. Ik doe er altijd stukjes appel en rozijnen doorheen. Dus ipv dat die jij een laag appelmoes. Het proberen waard.
    Maak jij zelf de appelmoes? Ongezoet?

Waarom doe je eigenlijk melk èn water? Ik doe altijd alleen melk

6. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,181
    6,578
    113
    O ik bak ook zeer graag! Enkele keren per week komt mijn kitchenaid tevoorschijn voor brood, cake e.d.

Met kerst had ik een focaccia gemaakt met een zeer hoge hydratatie. Ik denk dat ik nog nooit zo'n lekker brood gegeten had. Ik heb sinds kort ook een broodbol en mijn laatste bolbrood kwam daar zo knapperig uit. Ook leuk om te zien dat ik het opbollen inmiddels wel onder de knie heb en het brood echt een bolletje is ipv een dikke pannenkoek.

Ik ben ook aan het experimenteren met zuurdesem. Het begint ergens op te lijken, maar nu had ik mijn desem omgebouwd van rogge naar tarwe en het rijzen ging toch niet zo snel als ik dacht. overnacht laten rijzen en zonder toezicht van mij ging het blijkbaar wel. Met dat deeg kon ik vanochtend niet veel meer: heel slap en plakkerig. Toch geprobeerd te vormen en nu staat die buiten voor de 2e keer te rijzen. Ik denk dat ik hem vanavond in de oven kan doen. Kijken hoe het eruit komt te zien.

citroenrasp likes this.
  7. artie

artie Fanatiek lid

Sep 27, 2021
    3,559
    3,889
    113
    Female
    Speculaasmacarons met chocoladeganache vulling. Waren heel geslaagd.

Attached Files:

8. artie

artie Fanatiek lid

Sep 27, 2021
    3,559
    3,889
    113
    Female
    En brood voor het werk van man. Voor onszelf bak ik er meestal 4 tegelijk.

Ik bak heel graag maar veel te weinig tegenwoordig, vind het moeilijk om diabetesfriendly te balken en suikervervangers zijn echt duur vind ik.

Attached Files:

Suzy85, Eefje00, Zxcvb and 1 other person like this.
  9. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,261
    113
    Mooi brood! Heb je een recept?

10. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,261
    113
    Wat voor brood is dit? Ziet er lekker uit

11. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,182
    113
    Brabant
    Neeeee ieuwwwww.
    De ellende als ik een keer verkeerd gelezen heb en gewone bladerdeeg heb gekocht.. laat staan als je ermee gaat bakken.

(Tenzij allergie he)

12. artie

artie Fanatiek lid

Sep 27, 2021
    3,559
    3,889
    113
    Female
    Van meel gebruik ik 500gr witte bloem en 400 van iets anders, vb meergranen of houthakkers ofzo. Soms een mix met allemaal restjes.
    Dan 22 gram verse gist, 1 lepel zonnebloemolie, 2 lepels azijn, lauw water (ik begin met 400 ml en bekijk dan met kneden of er nog wat bij moet), snufje zout (mag niet met verse gist in aanraking komen dus doe altijd eerst zou, dan bloem en dan de rest)
    Goed kneden, ik doe dat met de kitchenaid.
    Uurtje laten rijzen, nog eens doorkneden en in de bakvorm nog een half uurtje laten rijzen.
    En dan ongeveer 45 min op 175 bakken in een voorverwarmde heteluchtoven, soms langer afhankelijk van de oven.

Zo iets ongeveer :) ik bak al mee brood vanaf dat ik kan zitten dus gebruik al jaaaaren geen recept meer, af en toe wisselen de verhoudingen dus wel wat ;)

13. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,261
    113
    Bedankt!! Man bakt graag brood dus altijd leuk nieuwe recepten :D

artie likes this.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,368
    21,747
    113
    Dat is kesra (Tunesisch platbrood) gebakken in een gietijzeren pan (gewone koekenpan kan ook).
    Recept? Dan typ ik dat zo uit.

Omdat melk zeer slecht verkrijgbaar is momenteel bij ons, en heb sowieso niet echt verschil geproefd :roflmao: Alleen melk kan ook gewoon hoor!
    Ik heb idd zelfgemaakte appelmoes, paar maanden geleden kregen we ineens 20 kg appels ofzo haha. Heb daar veel van weggegeven, maar alsnog was er veel over dus heb een enorme voorraad appelmoes, vandaar dat ik er regelmatig mee bak. Deze appelmoes is licht gezoet, maar kan ook zonder suiker. Net wat je lekkerder vindt.
    Als de appels in het seizoen zijn dan doe ik idd ook wel eens stukjes/schijfjes appel erdoorheen. :)

Zxcvb likes this.
  15. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

Jul 25, 2017
    1,434
    805
    113
    Female
    Als zesjarige meisje heb ik ooit met mijn tante chocolade truffels gemaakt, met margarine. Ik kan me die vieze smaak nog steeds herinneren. :cry::roflmao:

Zxcvb likes this.
  16. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,264
    25,721
    113
    Ja precies!
    En inderdaad een allergie of intolerantie oid is wat anders. Dan is het fijn dat er alternatieven zijn. Maar uit vrijwillige keuze margarine gebruiken (ik noem geen namen… @Iertje :p:roflmao:), kan echt niet!

Zuul, Neuzeke and Mamafiets like this.
  17. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

Jun 28, 2022
    1,111
    1,172
    113
    Female
    Haha die roomboter discussie weer :roflmao:

Hier altijd de vegan variant ivm lactose intolerant

Ik miste mijn caramel short cake maar dankzij @toch3 nu ook de gecondenseerde kokosmelk gevonden. Dit weekend uit proberen

Adje likes this.
  18. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Mijn jongste zoon wilde gister cupcakes bakken en versieren :)

20240114_132918.jpg

TotalBella, Mim89, Mamafiets and 4 others like this.
  19. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,006
    14,668
    113
    Female
    Dat ziet er lekker en gezellig uit.

Mythique likes this.
  20. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,273
    17,149
    113
    Ik zal een paar x verder moeten rijden voor de boodschappen, plus heeft het niet (hier tenminste), jumbo wel. Gelukkig is dat ook niet heel ver.

En de roombeter ga ik ook vaker gebruiken ipv roomboter. Hoef mezelf niet altijd te pesten tenslotte :D

Prjbt likes this.

Share This Page