Het grote bak topic

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamafiets, 14 jan 2024.

  1. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.646
    24.664
    113
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  2. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    Ik vind ze ook mooi. Ik heb mijn bakvormen van Le Creseut, echt wil geen andere meer, maar de tulbandvorm heeft maar een flauw patroontje.
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.221
    8.942
    113
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  4. Paardenbloem

    Paardenbloem Bekend lid

    31 mei 2022
    531
    743
    93
    Vrouw
    Dames,
    Ik heb jullie advies nodig over een mixer/keukenmachine.
    Afgelopen zaterdag waren wij in Haarlem bij kookwinkel de Huismuis, echt een aanrader!

    Daar stonden verschillende kleuren van de KitchenAid Artisan. Mijn man zat te hinten dat ik er misschien wel een uit mocht zoeken voor mijn verjaardag:D
    (Ik heb nu alleen de handmixer van Kitchenaid)
    Maar nu las ik recent in een Facebook bakgroep dat daar veel mensen voor een Maxima planeetmenger kiezen omdat die een stuk stiller en sterker zou zijn, met name voor brooddeeg.
    Alleen vind ik die echt minder mooi (hij komt pontificaal op het aanrecht te staan) en die heeft niet de opties van roomijsmaker, pasta etc.
    Maar stil en sterk is natuurlijk ook wel een voordeel. Al bak ik nu nog geen brood, ik wil dat er in de toekomst wel graag mee kunnen.

    Dus ik ben even heel benieuwd wat degenen die vaak (brood) bakken gebruiken en aanraden? En of de KitchenAid Artisan echt moeite heeft met brooddeeg?

    Heel erg bedankt voor jullie mening alvast!
     
  5. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    Ik zit denk ik in diezelfde FB groep en daar zijn ze maxima-fan, omdat de beheerder ook een Maxima heeft. Ik vind het inderdaad oerlelijke dingen.

    Je hebt volgens mij 2 soorten Maxima's: een die op de kitchenaid lijkt en een die brood kneed (spiraalkneder). Die laatste is wel beter voor brood, maar die kan weer niet de andere dingen. De eerste werkt hetzelfde als de kitchenaid, maar heeft minder accessoires. De prijs is lager, maar ik lees ook wel regelmatig dat die dingen na een aantal jaar gebreken gaan vertonen.

    Maxima is een Chinees merk, dat zou mij ook tegenhouden.

    Ik hoor mijn kitchenaid bij het kneden, maar het is toch maar max 10 min? Het is niet zo dat het lijkt alsof er een vliegtuig overvliegt.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  6. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.539
    3.233
    113
    Vrouw
    meisjemetdeparel vindt dit leuk.
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.646
    24.664
    113
    Ik heb een Kenwood, en vergelijkbaar met KitchenAid heeft die vele accessoires waarmee je het apparaat kan uitbreiden. Ik ben zelf heel blij met alle extra opties die mijn Kenwood heeft, dus zou zelf altijd daarvoor gaan. En de mijne is sowieso zeer krachtig.
    Alleen deeg maken en mixen vind ik te beprekt. Mijn extra opties: pasta maken (van lasagne tot macaroni, spiraalgroente, brunoise snijden, foodprocesser, blender, vleesmolen, en vast nog wat wat ik nu vergeet.
    De vraag is, waar wil jij je keukenapparaat voor kunnen gebruiken of wil je überhaupt tzt uitbreiden.

    Even een side note: ik zou nooit als extra accessoires een roomijsmaker kopen, omdat die op basis van een koelelement zijn en dat is niet ideaal. Vooral als je vaker ijs wil maken. Dan zou ik toch echt adviseren om te investeren in een zelfvriezende ijsmachine.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  8. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.538
    1.954
    113

    Ik heb de Kitchen Aid. Wil nooit meer anders.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  9. Paardenbloem

    Paardenbloem Bekend lid

    31 mei 2022
    531
    743
    93
    Vrouw
    Ook voor brooddeeg en grotere hoeveelheden?
     
  10. Paardenbloem

    Paardenbloem Bekend lid

    31 mei 2022
    531
    743
    93
    Vrouw
    Ah kijk, dat laatste is goed om in gedachten te houden!

    Ik zou op zich met mixen, kloppen en kneden al een heel eind komen. Maar toevallig is wel ook mijn staafmixer kapot en ik heb geen blender. Dus daar zit ik ook naar te kijken, met ook hakmolen (momenteel hak ik noten en bijv. koekjes voor een taartbodem allemaal met de hand en dat is echt niet grappig:o:)
    Maar dat hoeft niet per se in 1 apparaat te zitten..

    Welk model van Kenwood heb jij als ik het vragen mag?
     
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.646
    24.664
    113
    Ik heb een Kenwood Major Cooking Chef, en dan een oud model, want hij is al bijna 10 jaar oud en draait nog als een malle :D Hij heeft ook een verwarmingsfunctie (op basis van inductie), maar dat gebruik ik niet zo vaak meer. Ik heb nl ook een Magimix Cook expert en die heeft ook een verwarmingsfunctie, die nauwkeuriger is, dus bij mijn Kenwood is dat inmiddels wat overbodig.
    Als hij kapot gaat koop ik zeker een nieuwe Kenwood, anders moet ik ook al mijn accessoires wegdoen die ik de afgelopen 10 jaar verzameld heb :roflmao:.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  12. Paardenbloem

    Paardenbloem Bekend lid

    31 mei 2022
    531
    743
    93
    Vrouw
    Haha dit klinkt wel jaloersmakend hoor:oops:
     
    Adje vindt dit leuk.
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.646
    24.664
    113
    Haha nou ik heb dus was met mooie keukenapparaten. Maar heb beide apparaten met flinke kortingen kunnen kopen. Scheelde bij beiden echt honderden euro’s.
    De Kenwood heb ik via Wow veilingen en de magimix is een tweedekans van coolblue. Daar heb ik dus echt wel wat mazzel mee gehad :)
    En ik gebruik ze ook echt veel. Dus vind ook dat het dan mag (vrouwenlogica :roflmao:). Hoewel op het moment wat minder qua echt kokkerellen/bakken omdat ik gewoon niet zoveel fut heb. Maar ook juist dan is het zo fijn om van die ‘alleskunners’ in de keuken te hebben.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  14. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.538
    1.954
    113
    Ja, ik moet wel zeggen dat ik sinds een poos de KitchenAid Professional heb. Hiervoor had ik de Heavy Duty.
    Net even wat zwaardere motor dan de Artisan.
    Vooral als je vaak zwaardere degen wilt maken is dat fijn.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  15. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.053
    972
    113
    Vrouw
    Ik heb een kenwood, fantastisch apparaat. Nadat ik mijn vorige mixer verknalde met brooddeeg.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  16. Paardenbloem

    Paardenbloem Bekend lid

    31 mei 2022
    531
    743
    93
    Vrouw
    Sorry, ik had jouw reactie even gemist!

    Goed om eens wat anders te horen.

    Het geluid is niet echt doorslaggevend voor mij. Maar ik las soms ook dat hij er echt moeite mee heeft of zelfs sneller stuk zou gaan wanneer hij voor brooddeeg gebruikt werd (de KitchenAid Artisan heb ik het dan over).
    Maar dat herken jij totaal niet dus?
    En is 10 min. kneden genoeg voor brood? Ik las van Teunie Luijk dat zij haar deeg 30 min. laat kneden door de broodbakmachine?

    Sorry voor alle vragen hoor, heel erg bedankt voor het meedenken!
     
  17. Paardenbloem

    Paardenbloem Bekend lid

    31 mei 2022
    531
    743
    93
    Vrouw
  18. Myhappyfamily

    Myhappyfamily Fanatiek lid

    28 okt 2016
    3.677
    1.211
    113
    Vrouw
    Afgelopen maand spekkoek gemaakt voor op het werk. Was weer heerlijk! 0bea5fcc-8024-4555-9ea0-670b60a7ba23.jpeg
     
    Suzy85, owly, citroenrasp en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    Nou, je hebt dus 2 soorten apparaten: de kitchenaid-achtigen en de broodkneders. De kitchenaid-achtigen kunnen prima brood kneden, maar dan kleine porties (ik maak zelf alleen broden met 500 g bloem, maar busbroden met 900 g kan hij ook nog aan). Wil je op regelmatige basis grotere hoeveelheden doen, dan zou ik overgaan naar een spiraalkneder. Die kan alleen deeg kneden, dan heb je geen andere functies. Die apparaten zijn ook groter en zwaarder.

    Wat betreft accessoires: ik ben juist van diverse apparaten af aan het gaan. Staafmixer kan blender bijv vervangen. Ik heb alleen een staafmixer en nutribullet als los apparaat. Als de nutribullet stuk is (zal niet lang meer duren, dat ding kan echt niets sterks aan), dan koop ik een krachtigere staafmixer en goed hakmolen erbij.

    Voor de kitchenaid heb ik van die trommels. Ik gebruik ze niet heel veel, alleen voor kaas raspen, julienne snijden en aardappels pureren. Dan was dit de goedkoopste oplossing. Ga ik geen los duur apparaat voor kopen, hoewel die wel beter zijn.

    Verder heb ik een ijskom. Dat voldoet voor mij ook. Ik maak niet vaak ijs (als je ziet wat er allemaal in gaat, pfftt, wat ongezond :D), dan is zo'n kom ook een goedkope oplossing. Wel minder spontaan ijs kunnen maken, maar ik heb toch niet standaard de ingredienten ervoor in huis. Ik moet dus sowieso plannen en dan zet ik de kom op tijd in de vriezer. Dan maak ik ook al het ijsmengsel en zet in de koelkast. Dan draai ik de dag erna ijs en zet het nog minstens 2 uur in de vriezer om het net wat harder te maken.
     
  20. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.053
    972
    113
    Vrouw
    Ok, ik wilde morgen oranje tompouce maken, maar in de meeste recepten zit gelatine, en dat gebruik ik niet. Zou je dat ook weg kunnen laten/? Ik denk dat ze vrij snel opgegeten gaan worden, dus het hoeft niet lang goed te blijven.
     

Deel Deze Pagina