Het grote bak topic

Discussion in 'De lounge' started by Mamafiets, Jan 14, 2024.

1. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,180
    6,578
    113
    En heb je je al opgegeven voor HHB?

2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,180
    6,578
    113
    Ik heb boeken van Robèrt van Beckhoven. Staan wel veel zuurdesem recepten in, maar je kunt het basisgistdeeg natuurlijk zo verrijken zoals in die boeken staan. Broodbakken heeft niet zoveel variatie in techniek eigenlijk.

Rijsmandjes zijn op zich wel handig, maar je kunt er ook een kom voor gebruiken. Sowieso voor de eerste rijs en als je brood goed gevormd is, dan kan de 2e rijs gewoon op een bakplaat. Ik gebruik mijn rijsmandjes steeds minder. Enige handige is dat je ze makkelijk kunt verplaatsen.

Ik zou ook wegblijven van rijskasten enz. Die zijn er alleen als je rijzen niet te lang wilt laten duren (of in de zomer te kort). Gewoon in de keuken en dan wel of niet voor het raam. In de regel is het hoe langzamer de rijs, hoe meer smaak.

Verder veel oefenen. Ik dacht in het begin dat ik wel wist hoe lang je moest kneden, maar nu met meer ervaring bakte ik er toen niets van. Nu heb ik een erg soepel deeg. Ik laat het eerst 10 a 15 min in de kitchenaid kneden en daarna nog met de hand. Laatste ook omdat ik het gewoon leuk vind (maar dan niet 10 min achter elkaar, vandaar de kitchenaid ;)) Door de warmte van je handen wordt de gist ook eerder actief.

Ik zou ook veel filmpjes kijken hoe het opbollen moet. Eerst had ik pannenkoeken, nu echt mooie bollen die je ook goed kunt insnijden.

3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,358
    30,650
    113
    Female
    Thanks. Extra maken is een goed idee :)
    De puber duwt de mislukte met liefde naar binnen :roflmao:

En we zijn gewoon met het gezin. Dus geen druk.

Adje likes this.
  4. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,262
    25,719
    113
    Oh dat scheelt, dan zou ik het ook wel aandurven.
    Ik had het laatst met een nieuw recept van dulce de leche lavacakejes. Die stortte helemaal is en was dus nog niet gaar en daarna de rest nog terug gezet, maar dan weer net 1 minuut te lang, dus die waren net iets te stevig :roflmao:.
    Ik heb de ingestortte opgegeten en die was eigenlijk nog lekkerder dan de net iets te gare cakejes :D

Mamafiets likes this.
  5. Manolito

Manolito Fanatiek lid

Sep 12, 2016
    2,654
    2,100
    113
    Nog niet.. twijfel nog

6. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

Apr 16, 2016
    2,364
    2,822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    In dat geval raad ik je aan het boek “Brood uit eigen oven” van Levine van Doorne te kopen. Daarin wordt alles supergoed uitgelegd, ook de basics over kneden, verhoudingen etc. Het is volledig gericht op de echte thuisbakker, dus geen ingewikkelde dingen nodig. Hooguit een broodbakvorm als je een busbrood wil bakken en een thermometer als je wat gevoel moet krijgen bij watertemperatuur. Echt een heel goed boek (ik heb overigens al haar boeken, allemaal heel fijn. Ik bak zelf het meeste uit haar boek Brood 2.

Ik kneed meestal zo’n 15 minuten met de Kitchenaid op een lage stand, stand 2. En dan kneed ik nog een paar minuutjes met de hand tot het echt goed voelt. Ik laat het vervolgens in de kom van de kitchenaid afgedekt met wat vershoudfolie of een douchemuts rijzen. Dan vormen en ofwel op de bakplaat afgedekt laten rijzen of in een busvorm afgedekt. Je hebt dus echt weinig nodig.

pareltje2212 likes this.
  7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,180
    6,578
    113
    Ik zit op de fb groep van Levine van Doorne, maar o, wat een onsympathiek persoon vind ik dat. Ze kan zo bot reageren. Dat is al de reden dat ik haar boeken niet wil kopen (en ik zoek nog een alternatieve fb broodbakgroep)

Chelsey88 and owly like this.
  8. Manolito

Manolito Fanatiek lid

Sep 12, 2016
    2,654
    2,100
    113
    Ik vind zelf de boeken van Robert van Beckhoven erg fijn. Heb bij hem een weekend cursus gevolgd, destijds. Heel leerzaam.

9. Paardenbloem

Paardenbloem Bekend lid

May 31, 2022
    762
    1,230
    93
    Female
    Ik ben ook wel benieuwd naar een goed boek over broodbakken. Ik blijf dat toch wel lastig vinden om het perfect te krijgen.

Gisteren deze bananentulband gebakken, die ook op de cover van het boek staat, best gelukt vond ik zelf:)
    Er zit mascarponeroom op en zelfgemaakte nougatineschotsen.
    IMG_1460.jpeg

Mamafiets, Eefje00, Mim89 and 7 others like this.
  10. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,262
    25,719
    113
    Ziet er precies uit als de kaft van dat bakboek!

Ik heb daar net de boterkoek met rozemarijn en abrikoos uit gemaakt. Lijkt ook prima gelukt te zijn. Dus staan goede recepten in dat boek.

11. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Ziet er heerlijk uit!!!

Manolito likes this.
  12. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Mooi hoor!!!

Paardenbloem likes this.
  13. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Wij hebben boeken van Robert van beckhoven. Kleine broodjes bolussen etc

Man is gek op de broodbijbel.
    En het boek hoe bak ik brood.

Ik doe deels met de machine en deels met de hand.

Heerlijk om te doen.

14. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,262
    25,719
    113
    Net dus boterkoek met rozemarijn en abrikoos gemaakt. Heb even een stukje voorgeproefd, om te checken of de rozemarijn niet te heftig was. Maar hij was echt heerlijk! Even voorzichtig gevacumeerd en ligt ook weer klaar voor kerst.

En een onderdeel voor het kerstdessert gebakken: pistachecakejes uit een siliconen mal. En die zijn ook gelukt, gelukkig. Ik heb dan mini cheesecake en cranberry bavarois in dezelfde vorm gemaakt en dat past dan straks met die golfjes allemaal mooi in elkaar, met de pistachecakejes als bodem. Dus so far so goed.
    IMG_2295.jpeg IMG_2294.jpeg

15. Paardenbloem

Paardenbloem Bekend lid

May 31, 2022
    762
    1,230
    93
    Female
    Ja, ik ben er ook echt heel blij mee. Eigenlijk alles eruit is gelukt hier tot nu toe:)

16. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

Oct 5, 2014
    505
    589
    93
    Hahaha ik heb ook zo'n dubbel gevoel bij haar. Maar... ik heb haar eerste boek en pak het er nog vaak bij.
    Het heeft me wel tegengehouden destijds een workshop bij haar te doen.

17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,180
    6,578
    113
    O ligt dus niet aan mij, hoe ze overkomt :)

Ik heb gisteren de 2e batch mini-tulbandjes gemaakt: cranberry-sinaasappel-yoghurt. Deze vind ik minder. Er zit geen boter in, dus weinig massa dat je luchtig kunt kloppen. Maar goed, ze kwamen wel goed uit de AH-vorm en het ziet er erg gezellig uit.

Gisteren ook geprobeerd macarons te maken. Die krengen blijven een uitdaging. Ik ben de fout in gegaan dat ik 2 recepten heb proberen te combineren. Ik denk dat daardoor de verhouding broyage / italiaanse merengue niet goed was. En het oppervlak werd niet droog. Daardoor geen voetje en gebarsten schelpen. Ik weet elke keer, achteraf, wel waardoor het komt, maar ja, elke keer iets anders. Ik merk wel dat ik het wel minder omslachtig vind worden, macarons maken.

Morgen ook nog soesjes maken en dan is het bakken klaar. Kan ik me de rest van de tijd concentreren op het diner.

18. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,191
    1,052
    113
    Female
    Wij besloten tot een simpel toetje de komende kerst, brownies met ijs. Wel maak ik er nog karamelsaus bij.
    Vandaag heb ik wel eggnog gemaakt, en zo meringue met het overgebleven eiwit.

19. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Wij zijn ook geen fan van levine. De manier van praten is zeer onvriendelijk. Mijn man wil er niks van hebben.

20. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

Dec 15, 2021
    2,099
    2,668
    113
    Female
    Ik geniet echt oprecht van jou foto's❤️
    Kijk ernaar uit om je uiteindelijke resultaten te zien

Adje likes this.

Share This Page