ik kende het niet. pas toen ik het een keer in de pfaffs hoorde ne hier las van de belgische meiden begrepp ik dat ze speen bedoelden haha! ik denk dus wel belgisch
volgens mij worden wij Nederlanders vooral door de Pfaffs ingeburgerd in de taal die Belgen gebruiken.
hahaha echt super grappig hier nog een paar: dadelijk (d8 ik) = subbiet leuk=plezant zeuren=zagen en ik moest ook echt lachen om die pitabar ja hahaha bij de pfaffs, ik ben wel fan van die serie en heb fam in belgie dus begrijp het meestal allemaal wel. maar goed niet alleen belgische taal is grappig, ook accenten zijn leuk zoals hier op het dorp ( ik kon het zelf eerst niet eens verstaan whahah) Juunpuupe (spreektaal he) is een frikandel speciaal... Juun(ui)puupe(pijp/frikandel dus) en nog heel veel meer van dat soort dingen hahah.
Glijbaan = shuifaf Kont = poep Klein vrachtauto'tje = (spreektaal) kamajon Ik moest lachen om een meisje uit Leuven. Ze vertelde dat ze viel en wij zeggen dan iets van: ik viel en bammmm. Maar nee, zij zei: ik viel en pataaaaaaaaat
van dat lenzendoosje, ogenblikje en die ruitenwissers heb ik eerlijk gezegt nog nooit gehoord.... is beetje een grap denk ik of is het echt zo? voor de rest hier en daar wat schrijffouten zoals camajon is camion... wil je turnschoenen helemaal op zijn Bels zeggen zijn het gymsloefen een touter is een schommel een hondenriem noemen we een les, een verwarming een chaufage een tuin noemen we nen hof, tegen kont zeggen we ook wel gat, een aardappel een pattat een wortel en carrot en zo nog veel meer als we willen kunnen we zo praten zodat nl=ers ons niet kunnen verstaan... praten zeggen we ook wel eens klappen (maar dat is maar bepaalde delen van het land) zo heeft antwerpen een zwaar dialect: een grapje maken is : zwansen, een jas is daar een frak (weet niet of ik dat zelf wel goed schrijf) dag is salu,...
Hihi die schuifaf wilde ik ook al noemen. Vrachtwagenchauffeur = Camioneur Pet = Klak Jas = Frak Luier = Pamperke (bij ons op het cb iig wel, en dan niet pèmper, maar echt pamper) Voetballen = shotten Veters = Nistels Automatische incasso = domiciliëring Aardappels = patatten (vroegen ze op het cb of mijn zoontje van toen 4 maanden al patatten at ) Plasje = pipi Poepen = kaka (en ja, die bewoording wordt ook gebruikt door kinderartsen ) Box = park Ambetant = irritant (en ik dacht eerst dat ze er iets positiefs mee bedoelden, haha, vond het wel gezellig klinken, ambetant) Autodealer = Autoverdeler Magnetron = Microgolfoven Oma = Bomma Opa = Bompa Uitverkoop = Solden Gezakt = Gebuisd Kuisen = schoonmaken Op kamers = Op kot Zin in = Goesting hebben Jurk = Kleedje Wasbak = Lavabo Benzine = Naft Zo dat is al best veel 8)
Oja, nog zoiets raars: als je gewoon lopen bedoelt, moet je wandelen zeggen en als je hardlopen bedoelt, moet je lopen zeggen:S
wij waren een aantal jaar geleden op een camping en toen vertelden een man dat hij al jaren lang een BUITENWIPPER was.Dus wij moesten daar erg om lachen. Bleek dus dat die man UITSMIJTER WAS.
haha, ik was dat woord alweer vergeten.. (ik kom dus van NL).. maar heb 1,5 jaar in Hasselt (belgie) op school (hondentrimmen) gezeten.. en een keer had mijn leraar (Danny Groseman, bekende honden psycholoog in belgie)... was een heel verhaal aant vertellen en het ging maar de heletijd over een Frigo... en ik dat hele verhaal aangehoord.. 20 minuten... en op t eind snapte ik het nog niet.. haha.. ik dus gevraagd wat een frigo was... werd ik me toch uitgelachen hahaha !! en ook een keer.. moesten we een hond op de trimtafel tillen met z'n 2en.. hij wilde dus laten zien hoe het moest (veilig).. en koos mij, en een belgisch meisje uit.. en zei, ok til hem maar op de tafel op 3 dus hij begint te tellen.. 1... 2... 3... en ik tilde de hond op maar mijn klasgenoot stond er nog.. die was aan het wachten op het woordje 'hup' nederlanders doen dat gewoon bij 3.. maar belgen doen het.. 1...2...3... HUP! en dan pas tillen raar toch?
Ik zeg ook altijd tut ipv speen.. Maar ik woon niet eens in de buurt van België. Woon in t midden van t land.
En een glaasje water zonder prik is een glaasje plat water. Daar heb ik zo om gelachen een paar jaar geleden.
dat klopt, want een fiep is in het Nederlands: een beperkt, zich herhalend stereotiep patroon van gedrag, belangstelling en activiteiten. oftewel een soort houvast voor iemand met autisme. en een tut is hier zo`n slaappopje ik kijk ook graag naar de Paffs, best wel leuke taal! ik zie ook dat het vlaams veel franse woorden heeft zoals Lavabo (wasbak) en velo (fiets) dat is gewoon frans.
Hihi, ik ook. En is een rotonde geen 'rond puntje'..?? Heb namelijk een keer de weg gevraagd in Belgie..
haha een nicht van mij zei net een belgisch woord waarvan ik ook effe dacht wat the f*ck sletsen, zijn dus blijkbaar slippers als halve nl-er en halve be-er heb ik dus zelfs moeite met belgische taal af en toe... terwijl ik eigenlijk toch wel heel goed ingeburgerd ben (woon al vanaf mijn 6de in belgie en ben nu 23...) maar het blijft af en toe toch ff gek of zot
haha dan is het goed dat ik jou nooit in het echt tegenkom, dan zou ik wel dom overkomen. Mensen zullen mij wel eens vreemd aangekeken hebben denk, oeps.8)