Het-grote-draagdoek-topic

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Delight, 15 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Een doek is een doek lijkt me. Zou het gewoon proberen!
    Idd strak aantrekken, helemaal bij een elastische doek.

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    In principe is een doek een doek, maar wel met wat uitzonderingen: Met een rekbare doek mag je ALLEEN op je buik knopen. En hoewel sommige boekjes beweren dat het kan, nooit front face knopen.

3. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Een geweven doek is in principe een geweven doek. Draagwijzes zijn met rekbaar beperkter (en het draagt zwaarder), zoals hierboven gezegd. Die verschillende knooptechnieken die je gezien hebt zijn denk ik voor geweven doeken vooral. Met rekbaar zie je een standaard voorwaartse draagwijze, evt met variatie of je je kindje rechtop of in kommahouding draagt. Met geweven draag je voor of achter, en voor beiden zijn er allerlei manieren om de doek te knopen.

Wat wel kan uitmaken is lengte van de doek. Een dubbele hammock kost meer doek dan een rucksack zeg maar. Mensen die veel dragen hebben vaak verschillende maten doeken in huis. Maar teveel doek kan je altijd nog wel kwijt natuurlijk met een extra keer om je middel. Het is alleen niet mooi en niet superprettig (vind ik zelf). Ik heb daarom vooral de middenmaat, die is vrij groot bij mij (ben slank) op FWCC, maar en dubbele hammock zou ik er theoretisch mee moeten kunnen (heb het nog niet met succes gedaan eerlijk gezegd haha).

Daarnaast is een ringsling en hoe je daarmee draagt wel weer anders dan een doek zonder ringen. Met een RS draag je altijd asymmetrisch. Wat zwaarder is. Maar omdat je het zo snel kan omdoen is het juist voor dat mini stukje met baby in supermarkt vanuit de auto heel handig.

En zo heb je een reden om meer dan 1 doekje te hebben, op den duur :D :)

4. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Bedankt voor de goede informatie! Ik ga eens kijken of ik een moeder ken met een geweven draagdoek, misschien kan ik die eens proberen. het klinkt wel fijn zoals Evenstar het omschrijft, maar ik zou het zo graag eens proberen voor iets te kopen of te huren.

Ondertussen ben ik weer lekker aan het dragen geweest vandaag, heerlijk genieten voor moeder en zoon :). Jammer dat ik dit niet al uitgeprobeerd heb bij mijn dochter toendertijd!

5. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    Jippie ik heb DL van de week uit eigen vrije wil weer in de meitai gehad
    Eerst maandag tijdens het koken en toen Dinsdag naar me werk ik vroeg dr wil je in de wagen of op me rug en toen wees ze de meitai aan dus onze draag dagen zijn nog niet voorbij gelukkig,

6. Mrs Smeerkaas

Mrs Smeerkaas Niet meer actief

Hoi meiden,

Een nichtje van mij is pas bevallen en wil heel graag een draagdoek om haar kleintje te dragen in de eerste maanden. Is een tricot slen een goede beginnersdoek? Het gaat haar echt om de eerste maanden..

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Tord, ligt er aan of je een rekbare doek hebt of een geweven doek. In principe kun je met een geweven doek alles knopen. Rekbaar is iets anders (omdat je daar normaal gesproken je kindje pas na het knopen in doet). Maar alles is te proberen! Ik heb eerst ook alleen de knopen gedaan die in de handleiding stonden, en later wat gevogeld met andere knopen op YouTube.

Amlie, ja hoor, voor de eerste maanden prima te doen! Heb je een idee of haar kindje juist zwaarder is of een kleintje? "De eerste maanden" is namelijk een ruim begrip. De ene baby is bij 5 maanden al 8 kilo, terwijl mijn dochter dat pas was bij een jaar! Dat betekend dus dat de een na een paar maanden al niet meer lekker draagt met een rekbare doek, de ander er mss veel langer mee kan. Een geweven doek is wat dat betreft betrouwbaarder, die kun je sowieso nog heel lang mee.

Ohhhh, ik verlang zo naar die buik er af en die doek weer om, incl baby :D:D Ik kan mijn dochter nu ook niet dragen, terwijl ze dat zo leuk vindt. Double Hammock zou theoretisch nog kunnen, die zit echt op je borst vast en kindje op je rug, maar ik ga geen 14 kilo buik én 12 kilo peuter meer tillen voor langer dan strikt noodzakelijk ;) Helaas!

8. Mrs Smeerkaas

Mrs Smeerkaas Niet meer actief

Haar kindje weegt nu 8 pond geloof ik. Dus wel een groter kind. Maar de eerste maanden bedoel ik eigenlijk tot een maand of 4-5

9. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Voor de eerste 5 maanden zou ik meer dan een rekbare nemen. Voor een frummel is een rekbare heel zacht. Maar geweven, goed ingedragen (tweedehandsjes!) doeken zijn ook heel zacht en geven veel meer draagcomfort. Vind ik.

Ik heb mijn dochter de eerste 4 maanden in een tricot slen gedragen, maar zou achteraf liever eerder geweven gedragen hebben. De buikbaby gaat meteen in een geweven doen :)

Herkenbaar hoor Gentle, mijn peuter is erg groot en zwaar... ik trek dat niet, heb veel te erge bandenpijn om uberhaupt langer dan een minuut of tien pijnvrij te lopen. Ik zie er ook erg naar uit :)

10. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Kom net dit topic tegen,leuk :D
    Ik ben 30 weken zwanger van de derde en heb nu de tricot slen van m`n zus gekregen.Heb er zelf dus helemaal geen ervaring mee,ooit een draagdoek te leen gehad maar dat vond ik 10x niets (dat was zo`n doek die je ook in de box als "hangmat" kan gebruiken).

Deze doek lijkt me best ideaal en ik wil het iig proberen.Lijkt me ook ideaal als je de doek kan gebruiken bij de borstvoeding,wat zijn jullie ervaringen daarmee?
    En voor wat gewicht is de doek geschikt?

11. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    hallo ik heb jullie advies nodig :)
    voor het geval ik mijn draagdoek van draagdoek.nl helemaal verkloot ;)

Ik heb n applicatie besteld met de naam van mn meisje en lief plaatje erop deze zou eigenlijk ergens anders op komen maar uiteindelijk kloppen de kleuren niet bij elkaar dus ligt ie nu nog te liggen , nu dacht ik strijk m op mijn draagdoek maar kan dat eigenlijk wel / bedoel kan ik die er wel opstrijken of gaat mijn doek zo kapot ?

12. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja tuurlijk kan je strijken, weet alleen niet of het mooi is aangezien je doek wel uitrekt als je draagt.

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Trotsemams: Ik denk dat je moet uitproberen tot wanneer het lekker draagt. Ik heb een vrij zwakke rug en ben vrij snel overgegaan naar een meitai die ik prettiger (want wat stugger) vond dragen dan mijn rekbare doek. Maar anderen dragen hun kindjes veel langer rekbaar. uitproberen dus.

Over voeden in een doek kan ik weinig zeggen want noit gedaan. Ja, twee weken geleden in de meitai toen mijn zoontje ziek was maar dat is niet te vergelijken met een klein plurkje natuuurlijk (mijn zoontje heeft een tepelmagneet in zijn mondje ;))

14. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Juju81,bedankt voor je reactie.Ik heb deze nu toch liggen en wil hem iig uitproberen idd.Ik zit nu wel met flinke bekkenklachten,dus mss dat ik er even mee moet wachten.
    Als het zover is en ik ga op zoek naar een andere kom ik jullie wel even om advies vragen oke? :D

15. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik zie dit topic nu pas voor het eerst :)
    Ga hem niet helemaal doorspitten :p
    Ik lees zo ook af en toe op dragen-en-voeden.nl maar das toch niet helemaal mijn forum...

Bij mijn oudste had ik een draagzak, echt werkelijk waar verschrikkelijk... droeg ook voor geen meter trouwens maar das 12 jr terug. Bij mijn oudste dochter hadden we een Björn, maar daarmee kon ik zelfs dit superkleine meisje maar tot een maand of vier dragen en die beentjes zaten vreselijk in de weg ;)
    dan slaan we 7 jaar over en wilde ik graag comfortabele manier van dragen, er werd toen in de winkel de tricotslen aangeraden. Maar ook daarmee kon ik toch niet zo lang dragen want het zakte steeds uit en daarbij was het bloedheet... Dus nu bij baby 5 heb ik de geweven doek ontdekt! Had ik dat maar eerder ontdekt! Echt een stuk comfortabeler zeg en geen uitzakkers!

Ik heb nu een Amazonas draagdoek. Vind hem lekker zacht, eigenlijk meteen al uit de verpakking was ie zacht en soepel. Kwam wel tot de ontdekking dat Amazonas 2 verschillende soorten doeken heeft. Je hebt de Carry Sling en de Carry Sling Brasil, de eerste is vrij dun, de 2e is wat dikker (en comfortabeler) maar ze hebben ook mei-tai's en een ssc. Nou ja, ik ben er tevreden over, maar heb buiten een girasol nog geen andere geprobeerd.

Moet nu alleen leren om rug te dragen...

16. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    #776 Toetje77, 29 feb 2012
    Laatst bewerkt: 29 feb 2012
    Hallo allemaal,

Ik zou graag advies krijgen van de ervaren dragers hier. Ik heb vlak na de geboorte van ons dochtertje een Bykay draagdoek (rekbare doek) besteld omdat ze zoveel huilde. Maar ze huilde daar nog harder in dus die belande uiteindelijk maar weer in de kast. Nu echter gebruik ik hem weer vaker als mijn dochtertje een moeilijke dag heeft. In tegenstelling tot het begin zit ze er nu graag in, maar dan wil ze wel haar armpjes eruit hebben en draait ze steeds naar voren omdat ze alles wil zien, waardoor de doek meer rekt en het voor mij moeilijker en vooral ook enger wordt om te dragen (ben bang dat ze eruit valt). Ook vind ik het lastig om haar voor me te hebben zitten omdat ik dan niet meer kan zien wat ik doe, dus zou ik haar graag op de rug gaan dragen. Dat heb ik geprobeerd met deze draagdoek, maar is geen succes, dus ik zou graag een doek hebben die ik gewoon aan kan trekken met haar erin, zoals bij een rugzak dus. Nu zag ik op de 9 maanden beurs de stokke 3 in 1 carrier, maar ik vind hem erg veel op de babybjorn lijken, dus ik twijfel erg of dit wel goed is. Heeft iemand van jullie tips? Ons dochtertje is wel al wat ouder en 8,5 kilo, maar ik vind het prettig om haar te dragen en zij nu ook, dus zou het graag nog even volhouden.

Groetjes Toetje

17. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Toetje, ik zou voor een ssc gaan. En imo is de stokke dat toch net niet, zeg maar.
    Google eens op boba, beco, marsupi, etc.
    Kijk eens bij babybij.nl daar kun je ze ook lenen.

Ik heb de boba ( naast een rekbare, geweven en ringsling) en ben echt fan!

18. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Taliaa, bedankt voor je reactie. Ik heb net zitten googelen en moet zeggen dat die booba mij wel aanspreekt, maar als ik dan het filmpje zie hoe ze d'r kind op de rug zet vind ik dat best een eng gezicht. Ons dochtertje is erg beweeglijk, dus vind het best eng om haar op de rug te "slingeren" zonder dat ze vast zit. Hoe doe jij dat op de rug dragen? Of is het gewoon iets dat moet wennen?

19. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    de beco butterfly zitten ze echt in en die kan je als een rugtas aandoen. Is ook een ssc en ergonomisch.

20. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Of de Manduca, dat is ook een fijne drager. Of, als je dat leuk vindt, een mei tai van bijv. ByMama.

Over de Stokke drager is pas nog een topic geweest. Conclusie: duur ding dat het niet haalt bij een echte SSC.

Deel Deze Pagina