Het-grote-draagdoek-topic

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Delight, 15 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lenne

    Lenne Actief lid

    16 mei 2011
    218
    0
    16
    Girasol doeken zijn inderdaad heerlijk! Niet te dik niet te dun, katoen wat heel lekker zacht wordt en goed gewassen kan worden, heel veel leuke kleurtjes :) Ik heb met mijn girasol gedragen van -20 graden in januari tot +25 graden nu en het blijft mijn favoriete knuffeldoek.
     
  2. Bessie Turf

    Bessie Turf Bekend lid

    21 feb 2010
    730
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reactie. Die girasol ziet er wel erg fijn uit. Kan de baby ook in de bananenhouding liggen dan? En hoe hebben jullie leren knopen?
     
  3. DJ Momo

    DJ Momo Fanatiek lid

    23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij wordt dit sterk afgeraden, ivm dubbelklappen nekje / mogelijk stikken van kindje.
     
  4. Lenne

    Lenne Actief lid

    16 mei 2011
    218
    0
    16
    Dragen in de kommahouding wordt inderdaad afgeraden, hier Draagdoekconsulenten bijvoorbeeld. Knopen leer ik altijd van YouTube filmpjes :D Zoek bijvoorbeeld eens op FWCC, dat is de meest gebruikte knoop voor het buikdragen van minibaby's.
     
  5. Bessie Turf

    Bessie Turf Bekend lid

    21 feb 2010
    730
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dus ik begrijp dat ze altijd rechtop vanaf dag 1 in de doek zitten? Ben nog zo onervaren lees ik... haha. Ja zal vanavond op Youtube even kijken hoe handig het lijkt!
     
  6. kalli

    kalli Niet meer actief

    Ik kom even mijn Mei Tai showen, hij is vandaag binnen gekomen. Ik ben er zo blij mee!! Nu de kleine nog :D Hij is trouwens tweezijdig, dus twee fotootjes...
     
  7. Lenne

    Lenne Actief lid

    16 mei 2011
    218
    0
    16
    Ooooh wat een super leuke Mei Tai!! :) Ik hou er normaal gesproken niet zo van, maar dit is echt de mooiste die ik ooit gezien heb! Waar heb je die vandaan joh?
     
  8. kalli

    kalli Niet meer actief

    Dank je! :). Het is een Babyhawk, besteld op babyhawk.com, je kunt dan zelf kleuren en patronen samenstellen.
     
  9. Tara84

    Tara84 Fanatiek lid

    10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik heb gisteren een rekbare draagdoek van Hoppediz binnengekregen!! Heb hem van marktplaats, maar is nog helemaal nieuw voor 17 euro. Een goede koop om eens te beginnen met dragen dacht ik zo. Als het bevalt wil ik een geweven doek of een drager aanschaffen.
    Ik vraag me alleen af hoe het precies met het hoofdje zit. ligt de baby echt recht met het hoofdje tegen je aan of leg je hem een beetje opzij? Als hij recht tegen je aan ligt, krijgt hij toch minder zuurstof?
    En slapen jullie baby's ook in de doek?
     
  10. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mn baby slaapt zeker in de doek ja, hij valt er zelfs in in slaap en dan leg ik hem daarna in de reiswieg overdag. Het hoofdje ligt vaak schuin tegen je borst aan, maar mn zoon legt ook wel zn armpjes tegen me aan en daar zn hoofd op net zoals je op je buik zou liggen slapen. Je kan 't hoofdje natuurlijk ook draaie als hij recht tegen je aan in slaap zou vallen.
     
  11. Beertje1986

    Beertje1986 Fanatiek lid

    9 sep 2011
    1.729
    0
    0
    Ik werk op een laboratorium in een ziekenhuis!
    Friesland
    Hallo!!

    Ik heb aardig wat bladzijden gelezen maar kom niet echt mijn 'probleem' tegen.. ;)

    Mijn ventje is van 30mei.. dus bijna 3maand nu en woog de laatste controle 6655gram.. dus zal inmiddels wel rond de 14 pond ofzo zijn..;)

    Nou heb ik een ByKay draagdoek.. en wil hem er dolgraag in dragen.. alleen ik weet niet welke knoop verstandig is..!
    Ik had hem laatst gewoon in de foetus houding maar zijn enkeltjes werden er rood van (drukplekjes van het 'knielen' ...
    Nou had ik hem gister en vandaag geprobeerd inde FWCC houding.. maar hij wil eigenlijk alleen maar om zich heen kijken.. hoofdje gaat van links naar recht en hij heeft zo weinig steun in zijn nekje...als hij zijn hoofdje achterover gooit....

    Iemand tips welke knoop ik het best kan gebruiken bij hem?;);)
     
  12. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Altijd buik tegen buik, de kommahouding word door draagdoekconsulenten afgeraden. Voor het nekje moet je de banen toch wat strakker knopen. Nu moet ik zeggen dat ik in mn geweven draagdoek ook makkelijker een neksteun maak als in mn rekbare doek, maar dat is bij een 2e kindje makkelijk praten, dan heb ik al 1,5 jaar langer draagervaring.
     
  13. Puschel

    Puschel Actief lid

    5 dec 2011
    352
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jee, ik heb heel wat om door te lezen ... maar ben dus ook op zoek naar een doek voor vanaf de geboorte

    er is er zo veel te koop ...
     
  14. Puschel

    Puschel Actief lid

    5 dec 2011
    352
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lenne of iemand anders:

    Ik heb gelijk even een vraag,
    op de pagina ervoor beveel je de FWCC aan, ook voor minibaby's.

    Ik heb de knoop bekeken op youtube en ik dacht altijd dat ze pas vanaf 3 maanden met gespreide benen in een draagdoek mogen.

    De kommahouding wordt niet aanbevolen zag ik hier ergens staan.

    Wat is dan wel een veilige houding voor een pasgeboren baby?
     
  15. Lenne

    Lenne Actief lid

    16 mei 2011
    218
    0
    16
    Als je een pasgeboren baby optilt dan neemt die van nature deze houding aan: http://www.blozekriekske.nl/webwinkel/images/informatie-pagina/kikkerhouding.jpg

    In die houding mogen baby's dus ook meteen vanaf de geboorte gedragen worden. Met de rug mooi bol, de knieen hoger dan de billen en een zitje dat ondersteunt tot in de knieholtes. Ohh ik weet nog precies hoe dat voelde toen mijn zoontje zo klein was.. ♥ Dat ienimini kleine propje tegen je aan! Heeeerlijk! Gelukkig hebben we de foto's nog ;)
     
  16. Lenne

    Lenne Actief lid

    16 mei 2011
    218
    0
    16
    Beertje, misschien helpt het om een opgerold spuugdoekje in de bovenste rand van je doek te rollen als neksteunje? Dan heb je een wat steviger dikker stuk op die plek.
     
  17. Puschel

    Puschel Actief lid

    5 dec 2011
    352
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lenne,

    dank je voor de link ...
     
  18. Lode

    Lode Lid

    23 aug 2012
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Beertje, je zou inderdaad kunnen proberen om een spuugdoekje in de bovenrand van de doek te rollen, ter extra ondersteuning van het nekje. De FWCC is een goed houding en met rekbare doek eigenlijk wel de beste houding voor een kleine baby.

    Sowieso is het het beste om je kindje rechtop te dragen, in de kikkerhouding. Het ruggetje is dan iets gebold en de heupjes zijn zo gespreid dat ze de beste houding hebben voor de rijping van de heupkom. Vanaf dag 1 is dit echt de beste houding voor je kindje. De beentjes mogen ook vanaf dag 1 buiten de doek gedragen worden. Als je ze in de drager stopt, heb je kans dat er een bepaalde reflex wordt opgewekt, waardoor je kindje als het ware gaat 'staan'. (afzetten met de voetjes) Hierdoor ontstaat er te veel druk op de heupkom, wat niet wenselijk is voor de heupjes.

    @Puschel: De foetushouding wordt afgeraden om verschillende redenen. De belangrijkste zijn in mijn ogen:
    - de heupjes kunnen niet in de opgetrokken spreidstand die zo kenmerkend is voor de kikkerhouding. Dit kan nadelig werken voor de rijping van de heupjes
    - het kinnetje van je baby wordt in de komma/foetushouding op de borst gedrukt. Hierdoor ontstaat een soort onnatuurlijke bocht in de luchtpijp, waardoor je kindje het benauwd zou kunnen krijgen etc.

    Evt. kun je ook een draagdoek of SSC lenen om het eens uit te proberen.
     
  19. misa

    misa Niet meer actief

    Vinden de bondolino dragers het rugpand niet wat kort voor grotere kindjes?
     
  20. Lode

    Lode Lid

    23 aug 2012
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, voor grotere kindjes is het rugpand wat te kort inderdaad.
     

Deel Deze Pagina