Vorige week dinsdag ben ik met spoed opgenomen met zwangerschaps vergiftiging, dezelfde avond ingeleid en de volgende dag met een spoedkeizersnede bevallen. Was allemaal heel heftig.. ons mannetje doedt het harstikke goed met alles, en we mochten ns het weekend naar huis werdt er vorige week vrijdag verteld. Maar met de voeding ging het met de dag slechter.. hij moet 45ml per voeding drinken en drinkt er zelf maar 5 of 10 of helemaal niks.. sinds afgelopen zondag hebben ze sondevoeding aangebracht.. vindt het zo moeilijk om te zien hij heeft ook pijn als de voeding in loopt en spuugt gemakkelijk.. we maken ons wel grote zorgen erom We vragen ons af, hoelang gaar het duren? Hoe moet het straks thuis? Gaat hij ooit goed leren drinken? Ze gaan ons leren om thuis sondevoeding te geven, zodat we binnenkort misschien toch naar huis mogen. Wie heeft er ervaring mee?
Geen ervaring, maar ik kan niet zo maar weg klokken met zelf een newborn op schoot.... wat een heftige starten hebben jullie! Hebben ze enig idee waarom het drinken steeds moeilijker ging? Veel sterkte gewenst, moet heel heftig zijn jullie mannetje zo te zien!
Wat heftig! Laat de sonde voeding langzaam in lopen. Desnoods vaker kleine beetjes. Maagje is formaat van een knikker ter beeldvorming. Je zou kunnen kijken of fingerfeeden werkt.
Gefeliciteerd met je kindje. Wat een ervaring zo te lezen. Hier ervaring bij baby’s en een kleuter. Wij wilden dit toen graag leren zodat ze mee naar huis mocht. extreem prematuur met reflux. Ik weet niet met welk termijn je bent bevallen. Dat maakt een flink verschil qua gedrag. Ook heb ik geleerd dat je echt naar je gevoel moet luisteren! maar ons verhaal in een notendop; Kinderthuiszorg geregeld. Met verpleegkundige in het ziekenhuis geoefend hoe de voeding gegeven moet worden, en controleren of de sonde goed zit in de maag mbv stethoscoop. Viel ons erg mee. Heel goed te doen. Tuurlijk is het spannend in het begin. Maar je wordt zo handig. We konden zelf de pleister vervangen indien nodig. Naarste was als de sonde opnieuw ingebracht moest worden. Dat deed de thuiszorg. Thuis ging de voeding veel beter. In het begin waren ze erg moe. Maar met een paar weken ging de borst makkelijker. Toen voedde ik vaker zodat ze ook op de gewenste hoeveelheid per dag kwamen. Vaak in de nacht wel via sonde dan waren ze te moe. Wij kijken er positief op terug. Simpel vanwege dat onze kids eerder mee naar huis konden waar je meer rust hebt. En het was niet zo moeilijk. Ze hebben verder tot 15 mnd uit de borst gedronken en bij opvang uit een fles. Helemaal goed gekomen. Wens jullie wijsheid en heldere intuïtie voor jullie situatie.
Hier heeft dochter ook een tijd sondevoeding gehad, op ten duur een combinatie van beide. Het drinken kostte haar gewoon veel te veel inspanning en ze viel steeds in slaap dus toen ze eenmaal een beetje kon drinken uit een fles, kreeg ze de rest per sonde. Het ging steeds beter, sonde mocht eruit en naar huis. Maar thuis was het echt drama, ze dronk zo ongeveer elke uur a anderhalf uur kleine beetjes (ze kreeg flesvoeding) en het drinken duurde ook oneindig lang dat je er een dagtaak aan had om haar te voeden, zodoende dat de kinderarts overwoog om toch weer een sonde te geven. Dit wilde ik echt niet dus met veel bloed zweet en tranen ging het er wel in, maar het waren pittige weken.
Gefeliciteerd! Wij hebben er ervaring mee. Onze zoon kwam met 34.5 en was naast dat hij kanarie geel was verder gezond. Hij kreeg in eerste instantie een flesje (melk kwam niet op gang) hij was te moe om alles op te drinken. We gaven wel steeds eerst een flesje en daarna ging de rest met een spuit aan een slangetje, dat spoot je langzaam er in, dat ging heel goed. We mochten ook eerder naar huis omdat we dan kinder thuiszorg kregen. Die van ons trok wel eens het slangetje eruit. Als het een klein stukje was kon je het zelf doen, anders moest je bellen. Bij ons hadden ze met een stift op het slangetje een streepje gezet zodat ze bij een nieuwe makkelijk konden zien hoe ver hij er in moest. Ook plakte we extra af omdat ze anders heel vaak konden komen. Leuk is het niet, het ziet er wat sneu uit, maar zo blij dat hij wel bij ons kon zijn. Met ongeveer een week ging het flesje drinken zo veel beter dat ze daarna de sonde eruit hebben gehaald. Digitale knuffel! Het valt ook niet mee
Geen ervaring, maar ik wilde je wel sterkte wensen. Dit is niet de bevalling en kraamtijd waar je van droomt. Ik hoop dat jullie snel in rustiger vaarwater terecht komen en zorgeloos kunnen genieten.
Onze jongste heeft een half jaar sondevoeding gehad (3-9 maanden), wij vonden het zo fijn na 2 weken ziekenhuis dat ze mee naar huis mocht! Sondevoeding geven is niet moeilijk, dat heb je zo onder de knie. Hier liep de voeding heel langzaam in, 150ml in een half uur, dus kijk ook even of heel langzaam bij jullie ook beter gaat.