Afgelopen maandag heb ik de combinatietest gehad. Vrijdag 14 juni krijg ik pas de uitslag. Wat ik me nu afvraag is of als de uitslag niet goed is je dan eerder gebeld wordt? De nekplooi van het kindje was 2.1 mm en er was een neusbotje aanwezig. De echo zag er dus goed uit volgens de echoscopiste maar ik ben toch erg zenuwachtig. Bij mijn andere drie kindjes was de nekplooi 1.9 mm.
Meestal is dat wel zo bij medische uitslagen. Maar of het met de uitslag van de combinatietest ook zo is durf ik niet te zeggen. Bij de oudste hebben wij nl eerst bloedgeprikt en die uitslag lag al bij het UMCG, dus kregen direct na de echo de uitslag. (1:7.000) Bij de tweede en de derde heb ik de echo in Duitsland gedaan en daar doen ze alleen bij twijfel aanvullend bloedonderzoek. Bij de tweede wilden we het wel laten doen, uiteindelijk een uitslag van 1:700. Bij de derde zwangerschap was de nekplooi 4,5 mm en geen/verkort neusbotje. Dus toen geen aanvullend bloedonderzoek gedaan, maar direct een VWP op advies van onze gyneacoloog. Moet er wel bij zeggen dat ik toen al 37, bijna 38 was.
Ik loop in het WKZ. Als de uitslag van de combitest goed is, krijg je een brief. Loop je een verhoogd risico, word je gebeld. Beide is binnen 5 werkdagen. 2.1 is netjes, hoor! Maar het bloedonderzoek telt ook mee.
Dat snap ik niet. Ik kreeg de uitslag ter plekke na de echo. Dat is tegenwoordig toch overal zo? Bloed moet 2wk ervoor geprikt zijn.
Hoe kan dat? Het RIVM berekent de uitslag van elk ziekenhuis. Zowel bloed als de uitslag van de nekplooimeting moeten eerst naar het RIVM gestuurd worden. Als je eerder bloed hebt geprikt, gaat het wel sneller. Wel krijg je na de nekplooimeting te horen, hoe dik de plooi was en of deze goed is of niet. Maar pas na de volledige combinatietest (bloed + nekplooi + leeftijd) krijg je een kans, bijv. 1 : 500 kans op Down, of 1 : 3000.
Bloeduitslagen waren al binnen vanaf het RIVM. Nekplooi was 1.7mm en ik ben 28. Dit gooien ze in de pc en ik kreeg gelijk een heel verslag mee met statistieken, kansberekeningen en alles. Hier In Breda doen ze het zo. Bij mijn 1e zwangerschap nog niet. Nu wel Daarom moest ik vroeg laten prikken. Vind het fijn zo. Niet meer wachten.
Ik moest de echo en het bloedprikken deze keer op dezelfde dag doen. Was protocol. Op de envelop waar het formulier en de buisjes in moesten stond dat deze naar het AZM gingen. Ben deze zwangerschap gewoon heel onzeker vandaar dat ik het me afvroeg.
Niet handig van het ziekenhuis. Hoe eerder je bloed prikt, hoe betrouwbaarder de uitslag is. En de nekplooi kan pas vanaf 11 weken 4 dagen gemeten worden. Bij mij adviseerden ze (voor de meest betrouwbare uitslag): bloed prikken met 10 weken en nekplooi meten met 12 weken. Als ik niet 2x wilden komen, dan adviseerden ze beide met 11 weken 4 dagen. Heel veel sterkte met wachten. Ik hoop dat je snel de uitslag hebt.
Alleen bij de 1e zwangerschap heb ik apart bloed laten prikken, maar nu bij de laatste 3 moest het op dezelfde dag. Ik was maandag 12 weken en 2 dagen. Ik kan als ik google inderdaad ook nergens terugvinden dat het op dezelfde dag zou moeten. Eerder inderdaad met 10 weken prikken en met 12 weken de echo.
Ik had nav de combinatietest een verhoogd risico. Ik heb op dezelfde dag de echo (nekplooi van 2,3mm) en het bloedprikken gedaan. De uitslag zou er binnen 14 dagen zijn (vk zou bellen bij een verhoogd risico). Na 10 dagen werd ik gebeld. Heeft best wel even geduurd dus. Wij hebben overigens een kerngezond kindje gekregen! Ik hoop dat je een goede uitslag krijgt (en die kans is gelukkig het allergrootst!).