Aangezien ik 2 honden heb waarvan 1 een groenendaeler (dus lekker hyper en leergierig) ben ik eens benieuwd wat jij jouw hond leert en hoe. Ik ben momenteel bezig mijn groenendaeler "plaats" te leren. Zit,lig,rol,pootje,hoog kan ze al.(aan de voet ook wel maar als ze een andere hond ziet is ze weg) Onze cocker kan zit,lig,rol,pootje,mand,hoog,af,spring en aan de voet.
Ik doe al jaren alle basis gehoorzaamheid aanleren met de klicker (wel heel belangrijk dat je weet hoe dat werkt, dus een cursus klickeren is aan te raden) en daarnaast doe ik Flyball en agility en dat word bij beide honden aangeleerd met spel om een zo hoog mogelijke drive te behouden.
Onze hond heeft sinds een week of 2 een mand (voor als zometeen de kleine komt, dan heeft hij echt een plekje voor zichzelf waar hij niet gestoord zal worden). We leren hem aan naar zijn mand te gaan met brokjes. Dus met een brokje laten volgen, de mand in laten gaan en dan als hij dat doet het commando 'mand' geven en brokje. Nu is het woord 'mand' al gelinkt met de mand en kunnen we hem op afstand al naar de mand laten gaan (we gaan er daarna nog wel even heen met een brokje, maar dit bouwen we langzaam af). Werkt perfect!
Ik geef les op een kynologenclub. Hier wordt alles positief aangeleerd, en weinig bestraft. Een beloning kan zijn; voer, spel, aai, stem. Veel herhalen, en consequent zijn!
Ik ben ook voor de vriendelijke methode. Ik heb ook een clicker training gedaan, maar dat werkte net niet lekker genoeg tussen mij en hond zeg maar Ik heb een bearded collie die heel sterk reageert op lichaamstaal. Hij is door mij te sturen zonder woorden. Best handig zo nu en dan. Hij luisterd prima, maar ik hoef geen circushond. Ik heb t/m GG2 met hem gedaan en behendigheid. We lopen geen competitie, iets wat ik met mijn vorige hond (een bouvier, heel wat anders) wel heb gedaan. Oh.. en ik heb altijd getraind met een combinatie van de ene keer een koekje en de andere keer een aai. Verder reageert de hond ook leuk op enthousiaste stemmen, dus eh.. mocht je ooit een idioot gezien hebben met een bearded pup die als een waanzinnige stond te juichen met een hoog stemmetje; dat was ik
Hier nog een die les geeft op een hondenschool. Ik ben voorstander van de positieve manier. Mijn honden nu kunnen apporteren, zit, down, wachten, blijven, vooruit, hier, eraf, aan de kant, andere kant en daar houd het bij op. Ze zijn nog erg jong en moeten alleen jagen naast in huis zijn. Mijn vorige hond kon wel meer, poot links, poot rechts, high five, high tenth, draai om, omrollen, bank, vloer, down, zit, hier, wacht, blijf, op. Ook leren ik mijn honden, tandjes en voelen. Tandjes houd in dat ik in de bek mag kijken, zolang ik wil. Voelen betekend dat ik ze ga aanraken, poten, staart, oren blabla. Ik wil gewoon alles met mijn honden kunnen doen. Mijn honden nu wil ik nog veel meer gekke dingen leren, zoals voetjes vegen( eigenlijk gewoon markeren maar er dan een commando aan hangen) Bubbels, bubbels blazen in een bak water. In een bakje gaan staan met 4 poten die steeds kleiner wordt. En ach, ik verzin vast wel wat Ohja, ik train mijn honden het meest op handgebaren en engels. Ik leer het aan in het engels en koppel er een handgebaar aan. Veel fijner en zo doen ze lekker wat ik wil en niet wat een ander wil
hahahahaha Ja heb contact opgenomen met een hondenschool hier in de buurt maar dan is het alnog leuk om thuis zelf te trainen. Nu elke keer als ik met de groenendaeler ga trainen word ik gestoor door de huistelefoon, kinderen buiten of de baby die wakker word hahahaha. Vanavond als het rustig is en manlief thuis is nog maar eens oefenen
Yesssss Na 3 x oefenen vandaag (2 x 15 minuten verspreid over de dag) kent de groenendaeler "plaats" jeeej
Wij richten diensthonden af. Denk dat onze club 1 van weinige clubs is die humaan traint. Voornamelijk herders. Wij hebben 4 Duitse Herders. Concequent en beloning
Ik train hoofdzakelijk positief maar van mijn drie honden hebben er twee wel af en toe ook een correctie nodig. En een van die twee moet ook wel eens een "tikje" krijgen om weer even in de realiteit te komen omdat die soms compleet in zijn eigen wereldje kruipt en dan niet meer te bereiken is... En dat is echt geen pak slaag maar wel een "hey joh hier ben ik!" Ook heb ik voor de andere een slipketting liggen die bij sommige oefeningen een hulpmiddel is om haar te corrigeren. Voor 90% is het wel positief maar een grens is hier wel heel duidelijk een grens. Commando's die de stafford en de golden retriever kennen: Naast, aan de voet, mand, door (door iets heen lopen), terug, wacht, zit, af, kniel, hoog, over, rondje, negeer, blijf, over, high five, luid, politie, sssstt, rol, let op, paaltjes, poes, links, rechts, achteruit, los, vast en dragen De teckel kent veel minder maar die is nog maar 5 maand bij ons en heeft andere issues waar we eerst aan werken. De standaard commando's als zit en bench kent ze. Verder zijn we voorzichtig bezig met naast en af. Straks verder met het loslopen.
Met de clicker-methode Werkt het beste bij onze honden, ze zijn erg leergierig en dol op eten.. Ideale combi