Het grote reflux topic vervolg

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door liefsvanmama, 3 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flowie

Flowie Actief lid

16 apr 2013
    162
    0
    16
    MamaChantal:
    Om je gerust te stellen, bij ons werkte het pas na anderhalve week! Nu een heel tevreden en blij mannetje:)

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Het lijkt iets beter te gaan, alhoewel beter..

hij kreef forte voeding,maar hij kan niet tegen de jbpm die er in zit.
    daar mee gestopt en meneertje spuugt(nouja hij laat het gewoon uit zn mond lopen) meer.
    zelfs 3uur na de voeding nog :( en oude voeding in zn mondje telkens.
    hij spuugt nu standaard met boeren en met de hik.
    eind van de voeding begint t al met uit zn mondje laten lopen.
    met minder voeding heeft hij honger helaas.

hij krijgt 2x 1ml zantac, donderdag naar de kinderarts.

3. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het spugen op zich is niet zo erg. Vooral vervelend voor jou ;)
    Met de medicatie heeft hij daar als het goed is geen last van.
    Deze zorgen ervoor dat de maaginhoud minder zuur wordt, waardoor het niet irriteert aan de slokdarm. Het spugen zelf gaat daar niet van weg.

Het enige wat je daar enigszins aan kunt doen is alle leefregels toepassen en je kindje veel regelmaat bieden.

Sterkte, de eerste maanden zijn zwaar... maar het wordt makkelijker, echt! ;)

4. Karumuh

Karumuh Nieuw lid

12 jun 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lieve ouders,

ik post mijn verhaal omdat ik hoop dat ik andere bezorgde ouders er mee kan helpen.

Ons zoontje is geboren met 36 weken en drie dagen. Hij moest in het ziekenhuis blijven omdat zijn zuigereflex nog niet voldoende ontwikkeld was. Na 10 dagen mocht hij eindelijk mee naar huis. Daar begon de "ellende" wij hadden Nutrilon voeding aangeschaft. In het ziekenhuis kreeg hij Friso. Wij hebben de Nutrilon gegeven ( wisten wij veel dat het overstappen van voeding heftige krampen en reacties kan oproepen...) Die kwamen dan ook twee dagen later. Ik had al een gevoel dat het door de voeding kon komen. Maar de kraamhulp zei dat de meeste baby''s last krijgen van krampjes dus ja wat doe jij dan, als kersverse moeder?

De krampjes bleven. Infacol,cinababy en dolphius geprobeerd. Dit alles hielp niets. In het begin even. Althans dat leek zo als ons ventje even niet huilde. Het was mij opgevallen dat ons zoontje heel verkouden klonk. Roggelende geluiden maakte. Neusverkouden leek. Veel nieste, hoesten en overdag sliep hij niet. We hebben een paar nachten gehad dat hij ook vreselijk huilde ( krijste) maar over het algemeen sliep hij snachts redelijk. En ja, inbakeren ook gedaan. Leek wat te helpen tegen zijn onrust ( zwaaien met handjes en dergelijke) overdag was hij alleen stil als ik hem in een draagzak bij me droeg. Dat heb ik dus ook totaal 6 weken gedaan.

Na de constatering van de roggelende geluiden heb ik een afspraak met de huisarts gemaakt. Ik had zelf het een na gelezen op forums zoals deze en kwam voor mezelf tot de conclusie dat ons zoontje verborgen reflux moest hebben. Ik had die dag een invaller. Zij durfde geen medicatie oid te geven ivm prematuur zijn van ons zoontje. Afspraak gemaakt bij de kinderarts in het ziekenhuis. Over twee weken konden we terecht. Eerder was niet nodig. De kinderarts vond het geen spoedgeval ( ondertussen liep ik al weken met een krijsende baby rond die niet wilde slapen). Dat vond mijn man te lang duren. Heeft gebeld en na twee dagen konden we terecht.

Wij vertelde aan deze kinderarts ( dokter droog, verbonden aan het elkerliek ziekenhuis in helmond) al onze bevindingen. Hij constateerde dat ons zoontje zijn fles te snel leegdronk, daarom teveel lucht binnen kreeg en daarom zoveel last had van krampjes. Toen ik opperde of het geen verborgen reflux kon zijn zei hij dat alle baby's wel in meer of mindere mate last hebben van reflux maar dat het dat zeker niet was.

Wij direct (weer) een ander flesje aangeschaf ( inmiddels hebben wij een hele verzameling) Dokter Brown. Gelukkig dronk hij nu zijn flesje rond de 15/20 minuten leeg. Blijkbaar hoort dat ( wisten wij niet. Was ons ook nooit verteld. Wij waren juist maar wat trots dat onze kleine na het ziekenhuis gebeuren zijn flesje zo snel leegdronk...:( maar helaas veranderde er niets.

Op eigen beweging overgestapt op andere voeding. Geen nutrilon meer maar Friso. Die kreeg hij ook in het ziekenhuis. En dan de comfort variant tegen krampjes. Het krijsen bleef. Spugen deed hij al niet en boeren evenmin. Het zat me niet lekker. Ziekenhuis weer gebeld na twee weken om een nieuwe afspraak te maken. Ik wilde een andere arts. Kreeg te horen dat de vorige arts, zijn kinderarts was. Daar ben ik niet mee akkoord gegaan en "eiste" een andere arts ( ik had nl het gevoel bij de vorige arts dr droog, afgescheept te worden als de bezorgde moeder die teveel op internet heeft gezeten) gelukkig kregen wij een andere arts. Dokter van den Camp.

Weer onze bevindingen verteld. Inmiddels waren we al weer 1,5 maand verder. Zij gaf gelukkig wel gehoor aan ons verhaal en schreef medicatie uit. Zantac. Dat leek even wat te doen. Maar al snel kwamen de klachten terug. Ons zoontje bleef ook enorm krampjes houden en poepen was een drama. Deed hij wel maar met veel moeite.

Weer naar de kinderarts. ( ik had inmiddels ook de link gelegd dat veel reflux klachten lijken op klachten van koemelk allergie. Dit voorgelegd aan de arts. Zij beaamde dat. Gaf aan dat het vaak enorm zoeken is met baby's omdat zoveel klachten op elkaar lijken. We kregen Friso allergy care voorgeschreven. Waarbij de koemelkeiwitten zeer fijn geknipt zijn. En nexium. Uiteraard moest onze kleine weer wennen aan het overstappen naar een andere voeding. Maar dit keer ging het sneller.

Omdat de voeding zo dun was( dunner dan de comfort,hier zit nl Johannes broodpitmeel in verwerkt) dikten wij in eerste instantie de voeding in met nutriton ( Johannes broodpitmeel) een enorm gedoe om de juiste dikte te krijgen en de juiste speen. Het buikje van ons zoontje borrelde extreem! Veel zeer veel windjes!! En huilen door krampjes. Daar zijn we dus na 2 weken mee gestopt. Alleen de voeding. Zonder andere toevoegingen.

oja, bij de osteopaat zijn we ook nog geweest. Omdat ons zoontje zich totaal niet kon ontspannen. Wat achteraf totaal begrijpelijk is als je de hele dag pij hebt. Dit heeft wel wat geholpen maar het was helaas niet voldoende

Uiteindelijk heeft de nexium in combinatie met de allergy care zijn werk gedaan. Wat een wereld van verschil. Wij kregen een mannetje wat zoveel lacht. Zo lief is en nooit huilt ( buiten de huiltjes van honger en poepluiers ed)

ik ben nog wel bezorgd als ik veranderingen bij hem constateer. Zo hebben we nu de nexium verhoogd. Hij kreeg eerst een half zakje. Nu 1,5 want de klachten kwamen terug. Is natuurlijk ook logisch gezien hij groter en zwaarder wordt. Meer melk krijgt.

Ik wacht zeker nog tot 6 maanden met het geven van hapjes. Ik heb het wel in kleine mate gedaan. Maar hij leek hier toch op te reageren met zijn reflux. Ik las ook een artikel ( ik lees misschien teveel;) dat door het eten van vaster voedsel. Het maagzuur juist moet gaan werken om het eten te kunnen verteren. Terwijl ons zoontje juist maagzuur remmers krijgt. Is een beetje water naar de zee dragen. Dus ik denk, beter het mannetje wat rust geven. Pas beginnen met hapjes va 6 maanden. Waarom de haast en misschien wel weer de onrust en pijn.

Het is al met al een heel verhaal geworden. Wat ik ermee wil bereiken is ongeruste ouders zeggen dat je vooral naar je kind moet kijken en naar je gevoel moet luisteren. Kindjes met verborgen reflux kunnen heel veel pijn hebben, daarom slapen ze niet, zijn onrustig en huilen erg veel. Ze hebben pijn en hebben vaak wel medicatie nodig.

Succes voor al die ouders die aan het tobben zijn. Het kan goedkomen, echt!

carmen.

5. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Inmiddels ben ik naar de huisarts geweest. Die denkt aan verborgen reflux en heb medicatie gekregen: ranitidine. Heeft iemand hier ervaring mee? Gisteren begonnen en tot nu toe nog geen hysterie gehad..

Ik twijfel hoor, of t reflux is. Overdag was/is er hysterie maar hij slaapt wel door en is snachts dus rustig. Kan dat?

6. Karumuh

Karumuh Nieuw lid

12 jun 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo annelie

Ons zoontje heeft ook reflux (verborgen ) ook wij hebben de comfort voeding gehad van Friso. Daar deed hij het redelijk op. Maar groot nadeel was dat hij enorme krampen kreeg van het jhbpm wat daarin verwerkt zit. Ook dachten wij aan koemelk allergie. W
    Hij krijgt nu Friso allergy care. Wij hadden ook als eerste medicijn rantidine. Dat hielp hier echter niet echt goed. Wij gebruiken nu nexium en dat werkt super!

Op zich is voeding terug geven vrij snel na de fles nog niet zo erg. Het maagzuur is dan nog niet actief bezig. Echter 2/3 uur na de voeding kan er zuur mee omhoog komen.

Ook ons zoontje sliep snachts goed. Maar overdag een drama. De kenmerken die hij vooral heeft ivm zijn reflux zijn:
    - lijkt erg verkouden te zijn
    - lijkt zich te verslikken tijdens het drinken
    - maakt soms piepende geluiden
    - ruikt soms zuur uit zijn mondje
    - klinkt als een astma patiënt.
    - sliep slecht.
    - kon geen rust vinden/ niet ontspannen.
    - wilde niet graag op zijn rug liggen.

Misschien herken je wat. Ons zoontje slaapt op zijn buik. Ik heb daarvoor een aerosleep topmatras aangeschaft en hoeslaken. Daar kan hij heel goed doorheen ademen.

Kindjes met reflux kunnen erg onrustig zijn. Omdat ze als ze zuur doorslikken eigenlijk continue pijn hebben. Goed om in de gaten te houden dus.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn reactie. En mocht je verder nog vragen hebben hoor ik dat graag van je.

Groetjes carmen

7. annelie566

Ja dat heeft hij allemaal en we merken dat sinds hij medicijnen krijgt niet echt zuur meer teruggeeft, hij slikt ook minder. Echter spuugt hij veel meer dan eerst(het is alleen niet zuur) en had hij sinds maandag niet meer gepoept. Normaal doet hij dat elke dag en ik heb hem gisteren dus maar wat lactulose gegeven. Hij was gisteren ook weer erg onrustig, veel en lang krijsen en overal huiduitslag.

Heb dus het idee dat hij niet helemaal geweldig reageert op de medicatie. Ga het vandaag even aanzien en anders maak ik morgen gewoon weer een afspraak met de ha.

8. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoon heeft ook een aantal weken ranitedine gehad, maar hier geen last van gehad. Het is de mildste vorm van medicatie en je moet goed op blijven letten dat je de dosering aan blijft passen aan het gewicht. Verstopping kan ook door jbpm komen. Geef je dat?

Het overdag onrustig zijn en 's nacht goed slapen, zie je vaak bij refluxbaby's.
    Ze krijgen dan minder melk, dus minder last.

Ik las ook iets over huiduitslag... zou het geen melkallergie kunnen zijn?

9. annelie566

Tsja. Toen ik met 6 weken naar de huisarts ging was koemelk allergie ook mijn eerste gedachte, dit heb ik zelf als baby ook gehad. Mijn eigen huisarts was er toen niet dus ik kreeg een vervangen en die zei dat koemelk allergie niet voorkwam bij kleine baby's(niet waar, weet ik ook wel). Ook het CB zei dat hij geen koemelk allergie had want hij was niet hysterisch genoeg;) We mochten wel met pepti starten op eigen initiatief...heb toen gezegd dat we dat waarschijnlijk zouden gaan doen.

Ben toen overgestapt naar friso comfort(kwam van kruidvat af) en het poepen ging toen ineens een stuk beter. Hij reageerde gewoon beter op de friso maar de huiduitslag bleef. De keer daarop bij het CB bureau zei ze: oja, ik zie het al. ik schrijf een recept uit voor pepti hoor..en toen zei ik dus dat we hem dat nog helemaal niet gaven. Toen krabbelde ze weer terug en zei ze dat als hij KMA had dat hij er dan wel slechter aan toe zou zijn.

Het lijkt me niet dat de verstopping door de comfort voeding komt want dit krijgt hij al weken en daar reageerde hij juist wel oke op. Eindelijk weer ontlasting. daarvoor was er gewoon helemaal niks.

Gelukkig is mijn eigen huisarts er weer want mijn vermoeden is nog steeds dat er wat meer aan de hand is dan alleen reflux. En ja, ik weet niet of hij hysterisch genoeg is voor KMA. dat is objectief toch? Hij kan 4 uur achter elkaar krijsen, dat weet ik wel. Heb ook geen vertrouwen meer hier in het CB..

10. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Niet ieder kindje heeft evenveel symptomen...
    Ik ben absoluut geen expert op het gebied van KEA hoor, dus ik kan er volledig naast zitten ook. Wat mij vooral opvalt nu is dat jij het vermoedt. Heel vaak weet mama zulke dingen gewoon...
    Het kan ook zijn dat de medicatie gewoon niet sterk genoeg is, maar het duurt altijd wel een poosje voor het keeltje hersteld is en de pijn verdwijnt. Hoe lang geef je het nu? En geef je de max. dosering?

Misschien toch de pepti proberen? Dan kun je het iig uitsluiten...

11. annelie566

Heb de huisarts maar gebeld toen hij weer vanaf vanmorgen aan het gillen was. Arm ventje :( heb nu een verwijzing gekregen..hopelijk snel een oplossing want het is zo naar hem zo te zien.

12. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    #232 JD74, 27 jun 2014
    Laatst bewerkt: 27 jun 2014
    ---antwoord op de vraag al gevonden--- :)

Deel Deze Pagina