Het grote reflux topic vervolg

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door liefsvanmama, 3 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moedervanmeisje

7 apr 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil ook wel meepraten. In het kort: dochter van inmiddels 2 die behoorlijk reflux had (ook langdurig!). Van 7 maand tot 18 maand aan de Losec geweest (hielp goed trouwens). Maandenlang afgepoeierd in het ziekenhuis tot ze bloed spuugde, overdag en 's nachts amper nog sliep en niet meer goed kon eten, alles deed pijn. Ben toen naar een ander ziekenhuis gegaan waar ik beter werd geholpen. Ondanks overduidelijke reflux wees het slik-onderzoek op het moment zelf niets bijzonders uit. Inmiddels een vrolijke peuter. Dus er is hoop :)
    Spugen is normaal. Pijn bij het spugen of slikken en bloed opgeven niet!

2. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Wat jij omschrijft past bij F, behalve het keel schrapen dan. Ik t aangekaart bij t cb en bij de ha maar ze huilt niet de hele dag en groeit goed "dus gaat t goed". Slaapt Joris goed overdag? F weinig, s nachts meestal wel goed.
    Alles al omhoog gezet. Sinds dat we jbpm-papje geven voor de voeding (bv) is het slikken wel een stuk minder. Ik vind t wel gehannes. Heb t wel eens door afgekolfde melk gedaan maar dat krijgt ze niet uit de fles. Soms om te testen doe ik t niet maar dan klotst t er weer veel makkelijker uit. Bij ons heet t papje ook "anti-klots" :p

Tja ik zie ongemak maar ze huilt niet veel dus wsl heeft ze er geen pijn aan. Tja liever geen medicatie als t niet nodig is maar zou best eens willen testen of ze dan rustiger wordt. Het is de tijd uitzingen, de verhalen die ik hier lees zijn heel anders (heftig)

3. KimK

KimK Niet meer actief

Het zinnetje: ze groeit goed heb ik ook al vaak gehoord. Maargoed bij ons dus wel medicatie aangezien dochterlief daadwerkelijk 16 uur per dag krijsde, ontroostbaar, de andere uren werd ze toch rustig als wij haar troostten. Nu is ze bijna 10 weken, zitten we aan de Nutramigen AA en Losec en huilt ze nog " maar" zo'n 4-6 uur per dag ontroostbaar. De andere uren kunnen we haar wel troosten en 's nachts slaapt ze meestal van 11-6, waarbij ze dan om 10 uur voeding krijgt en dan 's nachts wakker wordt, meestal rond 1-2 uur. Het is echt heftig maargoed, het is vooral inderdaad afwachten, afwachten en afwachten. Door de medicijnen heeft ze overigens minder last van de reflux maar ze krijgt er wel, hele heftige, darmkrampjes door. Die kreeg ze ook van Nutriton & JBPM dus daar zijn we mee gestopt, maar stoppen met de Losec is helaas geen optie voor haar cq ons.

Sterkte voor alle mede-reflux mama's!

4. logo

logo Niet meer actief

Wat heftig zeg kimk!

He bouwjaar 1979 dat is lang geleden dat ik jou gesproken heb. Waarschijnlijk de laatste keer bij het vlinder forum.
    Lastig he! Hier precies hetzelfde groeit goed en huilt niet hele dag dus oke. Overdag slaapt hij juist erg goed en s nachts is het regelmatig drama. Hoe komt dat jullie kindje overdag niet goed slaapt? Meer last?

5. KimK

KimK Niet meer actief

Ja het is heftig maarja het gaat voorbij haha.

Bij ons slaapt de kleine 's nachts omdat ze dan gewoon doodop is....

6. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Wat bij de krampjes goed heeft geholpen is om de kleine op de zij te leggen.
    Twee handdoeken opgerold en hem daar tussen gelegd, drie dagen later geen krampjes meer.
    Hij ligt echter wel nog tussen twee kussenrollen in die ik bij de x.enos heb gehaald en daar gaat een gehaakt dekentje overheen zodat de rollen niet weg kunnen.
    De kussens geven mee maar hij kan zich zo niet draaien of overstrekken (lijkt een beetje op de geborgenheid in de baarmoeder).
    Als ik hem zonder rollen in bed leg draait ie zich op zijn buik omdat ie op een gegeven moment wakker wordt en gaat strekken, en ik leg hem nu al een poosje op zijn rug.
    Doordat hij zich ontspant heeft hij nauwelijks tot geen last meer van de reflux en of krampjes.
    En deze kussens zijn veilig te gebruiken, ze zijn luchtdoorlatend en niet te zwaar.

7. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

Ik lees ook veel over andere voedingen. Zijn jullie dit zelf gaan gebruiken of op aanraden van cb? Pepti,nutri, aa, ik heb echt geen idee waar het allemaal voor is. Ik ken alleen de comfort voeding, en dat is hier nu geen optie, ivm diarree.

Hoe doen jullie het als je naar de stad gaat of ergens heen en je kindje heeft een voeding gehad? Ik bedoel dan overeind houden en de platte wandelwagen....

8. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Ja logo het is een tijd terug, maar gelukkig zitten we nu allebei in een andere situatie :)
    Ik denk dat F niet goed slaapt overdag doordat ze ongemak heeft van t zuur. Na 1 slaapcyclus (+/-45 min) kan ze soms krijsend wakker worden, maar ze is wel weer te troosten. Ze ruikt soms ook zuur. Ik zie ook wel eens als ik na een voeding weg ga dan zit ze rustig in de mc maar dan zijn haar oogjes opeens helemaal rood en soms staan de tranen erin.
    Ik heb ook altijd een hydrofiel of spuugdoekje bij me als ik haar vast heb. Verder is t een wakker type, volgens de boekjes bestaan die niet maar F lijkt vooral te willen kijken en liefst wat rechtop.
    Best zwaar dat Joris s nachts zo slechts slaapt. Afgelopen 2 nachten van F zijn ook niet om trots op te zijn, maar ja ik ben ook net weer aan t werk misschien scheelt dat.

@iedereen F ligt bij ons dus niet veel in de box omdat die als enige geen helling heeft (bed, wandelwagen en kleedkussen wel). Nou vraag ik me af of haar ontwikkeling daardoor nog belemmerd wordt? Want ja in de wipper leer je niet omrollen. Ik leg haar dus soms vlak voor een voeding nog wel in de box, maar of dat voldoende is?

9. KimK

KimK Niet meer actief

Ik zit op de Nutramigen AA (koemelkvrije voeding) ivm de koemelkallergie (benauwdheid, krampjes, uitslag en galbulten waren de symptomen hier). Dit is in overleg met de kinderarts gebeurd. Volgend mij mag een CB geen andere voeding voorschrijven. Je hebt de Pepti en de pep, beide stap 1 van voeding waar de koemelk in meer stukjes is "geknipt" waardoor de darmpjes het beter kunnen verteren. Pepti is van Nutricia en Pep is van Friso. Dan krijg je bij Friso de Allergycare en volgens mij moet je dan bij Nutricia naar Nutramigen. Deze zijn beiden nog verkniptere voedingen waar de melk echt heel miniem is geknipt, maar er zit nog steeds melk in. Dan krijg je de Nutramigen AA en Neocate. Dit zijn beide voedingen zonder melk. Nutramigen AA is op basis van aminozuren. Geen idee waar Neocate van wordt gemaakt, heb ik nog nooit gebruikt, maar ik denk ook iets van aminozuren. Friso Pep en Nutricia Pepti krijg je bij de apotheek en/of Etos. Allergy care, Nutramigen, Nutramigen AA en Neocate krijg je alleen bij apotheek en daar raden ze echt van aan dit alleen te gebruiken in overleg met een arts. Een arts kan namelijk een machtiging uitschrijven bij koemelkallergie anders betaal je, voor de Nutramigen AA 75€, zelf een fors bedrag per bus.

Mbt het weggaan. Ik zorg dat ik ga nadat de kleine een flesje heeft gehad en dus een half uur rechtop heeft gezeten. Als ik dan in de stad ben en er moet een flesje worden gegeven ga ik ergens zitten en geef ik de fles. Daarna hou ik de kleine rechtop en geniet ik zelf even van het half uurtje met een drankje. Daarna ga ik weer verder. Maar ik heb wel de kinderwagen opgehoogd. Ik heb een deken onder het hoofdeinde liggen waardoor het matrasje ook wat schuin ligt zodat ze niet helemaal platligt.

10. KimK

KimK Niet meer actief

Als ze echt zo krijsend wakker wordt zou ik je toch aanraden eens naar de huisarts te gaan en een verwijzing voor de kinderarts te vragen. Waarom? Bij ons begon het ook met af en toe krijsen. Dit ging van kwaad tot erger. Uiteindelijk zijn we met de medicijnen begonnen én paracetamol omdat waarschijnlikk de slokdarm zo "verbrand" was door het zuur. Ze zeggen dat het voor die kleintjes voelt alsof er accuzuur omhoog komt en dit brandt dan in de slokdarm. Als je nu met medicatiebegint zie je misschien eerder effect omdat nu de slokdarm nog niet "verbrand" is. Dat was bij ons kleintje wel het geval en daarom duurt het zo lang voor er verbetering is.

Kun je in de box niks onder het boxkleed leggen? Ik zeg maar iets.... Mijn zoon heeft ook nooit in box gelegen en die rolde met 3-4 maanden (weet niet meer precies) voor de eerste keer op het speelkleed. Volgens mij is dat toch wel iets natuurlijks hoor wat je niet perse moet stimuleren im box. Maar ik moest wel, op advies van fysio, echt hem elke dag even op zijn buik leggen. Dat deed ik meestal op de bank.

11. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ben het eens met KimK, als het krijsen begint wordt het tijd voor medicatie. Wordt alleen maar erger nu...

Je kunt de box het beste ophogen door de achterste poten ergens op te zetten of er een plank schuin in te leggen. Dat is voor het rugje echt het best.
    Hier werd de box pas leuk met een maand of 3. Toen was de reflux al wel onder controle en begon hij speelgoed te ontdekken.

Ik ben nu bij het volgende probleem beland. Meneer kan sinds gisteren rollen. Van rug naar buik en binnen 5 minuten weer terug naar rug :$
    Maar met die box schuin kan ik hem dus steeds vanonder tegen de spijlen gaan zoeken ;)
    Ligt ie daar op een knuffel te zuigen... :D

het weggaan: Eerlijk gezegd liefst zo min mogelijk. Regelmaat is heilig en heeft hij echt nodig. Als het moet of soms omdat we gewoon toch willen, dan idd een half uur rechtop. Evt. daarna in de doek. Dan zit hij ook niet rechtop. (Edit: niet plat dus. Wel rechtop...)

Dan heb ik ook nog een vraagje!
    Het lijkt alsof mijn mannetje meer last heeft van de VR als hij het te warm heeft. Hij is nogal warmbloedig en een jasje buiten is snel te veel.
    Ervaren jullie dat ook?

12. bibinijmegen

bibinijmegen Fanatiek lid

6 apr 2012
    2.254
    1
    0
    mijn gezinneke
    wat goed van deze Top[ic.

Mijn zoontje is nu 7 mnd oud maar had vanaf zijn 3 mnd al reflux hij heeft de ergste vorm er van ( dat je soms kan weg vallen )en koemelkallergie.

Nu ben ik bij de volgende probleem ook gekomen
    meneer draait onder en als ie net fles melk op heeft wilt ie niet meer bij ons zitten maar spelen maar dan draait zich om van rug na buik en wordt ie misselijk en kom alles er weer uit .

13. KimK

KimK Niet meer actief

@ Spruitemoeder, ik herken het niet maar mijn dochter is ook erg warmbloedig en die heb ik bijv de afgelopen nachten zelfs alleen in haar rompertje, pyama en sokjes onder edn lakentje gelegd zonder deken omdat ze gewoon zweette! Maar niet gemerkt dat ze er toen meer last van had.

@ Bibi, misschien hem op zijn speelkleed leggen met twee rollen ernaast (bijv hydrofiele luier?), zodat hij zich niet kan omdraaien de eerste 20 minuten?

14. KimK

KimK Niet meer actief

Ik heb trouwens ook een vraag! Zijn er hier moeders waarvan de kindjes na medicatie echt, op spugen na, geen klachten meer hebben?

Wij zitten op de Losec medicatie. Die zorgt wel dat ze minder last heeft van de reflux, maar ze krijgt er krampjes van.

15. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja hier. Hier gaat het soms zo goed dat ik denk dat het voorbij is. Soms wel 2 dagen achter elkaar dat ik het niet omhoog zie, hoor, voel komen. Geen hik, lekker slapen en de grootste lol.
    Dat heeft ook wel een week of 6 geduurd hoor, voor het zover was. Dus niet ontmoedigd worden ;)

Ik geloof eigenlijk ook dat spruitje ook wel even last gehad heeft van de Losec. Ook een beetje krampjes. En hij is daar dus echt niet gevoelig voor normaal. Dit is nu wel weer over. Wij hebben omeprazol (losec is omeprazol toch?) nu een week of 6. Denk dat hij er toch wel 3 of 4 weken last van heeft gehad.
    Jou meisje krijgt 2x 3,75 toch? Dat is ook best wel behoorlijk veel natuurlijk.
    Hoe lang heeft ze het nu? 2,5 week? Ik zou het nog een week of wat aankijken. Denk dat het wel gaat beteren.

16. KimK

KimK Niet meer actief

Kijk, dat is een bemoedigende reactie! Vanaf wanneer kreeg jouw kleine de Losec? Jij zat toch ook op de hoogste dosering, toch? We zitten nu vanaf 10 maart op de Losec, maar pas sinds 26 maart op de hogere dosering. Ik hoop echt dat het beter met haar gaat want ze is echt nog zo onrustig! Maargoed datmkrampjes zijn er natuurlijk ook sowieso tot 3 maanden...

17. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    We zaten op de max. van ranetidine. Dat hielp niet meer. Eind februari begonnen met de losec nu 2x 3 ml.
    Eerst 2,5 maar had het idee dat de klachten weer erger werden dus heb eergisteren verhoogd. Kan ook te maken hebben met zijn (helse!) sprongetje dus miss binnenkort weer beetje proberen af te bouwen.
    Het blijft zoeken...

18. logo

logo Niet meer actief

Hier staat bijna alles omhoog, ook de kinderwagen met handdoeken onder het matras. Wanneer we weggaan, maar natuurlijk ook thuis, houden we j eerst een half uur rechtop. Helaas komen in de uren daarna ook mondjes terug en gaat j regelmatig slikken.

19. logo

logo Niet meer actief

Herkennen jullie trouwens opgeven van doorzichtig slijm?

20. KimK

KimK Niet meer actief

Ja dat doet mijn dochtertje ook. Soms ook al bijv 10 min na voeding. Ze is opgenomen geweest en daar deed ze dat ook. Was niks bijzonders volgens kinderarts.

Even klaagmodus aan hoor, moet het even kwijt! Dochterlief is nu wakker sinds half 8 en is al de gehele tijd aan het krijsen met pauzes van soms paar sec tot minuten maar jeetje! Echt krijsen en ontroostbaar... Pff sorry moest ff klagen. Fijn dat ik ff kwijt kon hahaha....

Deel Deze Pagina