Ik wilde hier een topic plaatsen over Reflux. Heeft je kindje er last van en wil je je verhaal kwijt, heb je vragen of wil je gewoon gezellig kletsen, dan kan dat hier.
Ik zal zelf beginnen. Ik ben de mama van Lynn, zij is nu 12 weken en heeft al sinds haar geboorte last van erg veel spugen. Reflux werd bij haar pas vastgesteld toen we al wéken met haar aan het knoeien waren. Ze moest erg veel huilen en soms ook ontroostbaar. Ze spuugde grote hoeveelheden en ook vér. Herkennen jullie dit ook? We hebben eerst de voeding verdikt met JohannesBroodPitMeel (jbpm). Dit werkte niet. Nu hebben we Friso comfort tegen spugen en krampjes en ze spuugt nu veel minder. Ook de borstvoeding blijft er beter in, sinds ook ernaast comfort gebruiken. Ze krijgt namelijk wat ik heb bv, en dat wordt aangevuld met Kv. Verder al bedje schuin omhoog. Recht houden na eten, rechtop de fles drinken, etc. Nu is het spugen dus veel minder, maar ze heeft nog wel last van verborgen reflux. Op een gegeven moment was haar slokdarm zo geirriteerd dat ze niet meer wilde drinken en ze uitdroogde. Met 8 weken heeft ze 5 daagjes in het ziekenhuis gelegen. Ze krijgt Losec Mups, 2x daags 10 mg. Het is wel beter, maar ze blijft last en pijn houden. Sommige dagen kan ze alleen drinken als ze eerst een pcm zetpil heeft.... Vindt het zo sneu voor haar. Gelukkig groeit ze er een keer over heen...
Smartie wat een goed idee van je! Ons mannetje heeft verborgen reflux, we kwamen erachter toen hij 4 weken oud was ( en net 2 weken thuis was van de couveuse afdeling) Onze eerste KA kreeg het maar niet opgelost terwijl hij zantac en motilium kreeg. Met 11 weken een nieuwe KA en die heeft hem Losec ( omeprazol) en een andere voeding gegeven , de Nestlé NAN AR. En sindsdien gaat het echt beter! Moet deze week wel zonder medicatie gaan provoceren heb ik maandag te horen gekregen dus ik ben erg benieuwd. Gisteren is het goed gegaan. Hopelijk blijft het zo!
Smartie hier waren er ook dagen dat hij ineens weer veel last kreeg en dan ging het de hele dag goed. Heel veel succes! Hier kon S niet tegen jbpm en in de Nestlé zit aardappelzetmeel en dat is veel beter voor hem.
Hier ook even mijn verhaaltje: Ik merkte rond 4 weken dat ie wel erg zuur rook en niet goed genoeg sliep...ging wat googlen en kwam op verborgen reflux uit, aangezien hij niet ehct spuugde, maar ik wel oprispingen hoorde! In de week dat ik naar de HA ging werd het erger, veel meer huilen en gewon 12uur lang op 24uur wakker izjn !! zo zielig... De ha wimpelde het in de eerste instantie af, en kreeg advies jbpm....dit werkte die zelfde dag nog heel goed.. Helaas wa sdit van korte duur, wnat hij bleef oprispingen krijgen alleen in de dikkere vorm, waardoor ie zich vaak verlsikte (ondertussen dee dik alle standaard adviezen al zoals rehct op en schuin bedje etc) 2 dgn later weer bij de HA, deze x wer dik wel serieuzer genomen, ze zag ook aan zn gezichtje dat ie er zo ongelukkig uit zag..en maakte ene afspraak bij de Kinderarts voor me (over 2 weken, dit kon ik natuurlijk niet volhouden) dus ging naar huis, maar was vastbesloten de volgende dag gewoon weer de HA te bellen, dat het niet zo langer kon... Toen ik dus weer bij de HA kwam, kon ik ineens direct 2uur later terecht in het ZH....kreeg gelijk medicijnen mee...en sindsdien wa shij verlost en sliep als een roosje (lees, slaapkop, zag em ineens amper ) Zantac en Motilium toen hij 3 mnd was, kreeg hij ineens vaak buikkrampen, echt vaak...en veel huilen...ik dacht de normale darmkrampjes, maar goed het voelde alsnog niet goed...hij poepte ook ineens 12 dgn niet...kreeg laxeer van de HA, CB zei trouwens ook is "gewoon" obstipatie.... Na een week moest ie weeer laxeer zat nog steeds niet ged en de krmapen bleven, echt heftige krampen... En wat la sik tot mijn verbazing op het etiket van Motilium...dat er ook hhevige buikkrampen door konden komen...ik ben direct gestopt..zodner eerst HA of KA te bellen... Vanaf dat moment wa shet over, hij was blijkbaar in de tussentijd over de Reflux heen gegroeid, met Zantac wa sik nog paar weken door gegaan, maar heb gewoon zelf de dosis verlaagd...tot uiteindelijk niks meer... Ik vond het echt wel heel erg dat niemand, ha of cb enz op het idee kwam dat het mss met de medicatie te maken kon hebben... Was toruwens een vervangende HA...maar mijn eigen HA had zich wel verontschuldigd dat over het hoofd gezien te hebben...En dat Motilium eigenlijk ook niet zo'n lange periode gebruikt hoeft te worden Hij is er dus eigenlijk al vanaf sinds 3/3,5 mnd in elk geval, had ie geen medicijnen meer nodig
thanks smartie voor dit topic! Hier mijn verhaal: Aaron zn reflux is begonnen in t ziekenhuis, toen ie een week of 3 was, we dachten eerst dat ie spuugte door de antibiotica(hij had een infectie) maar thuis bleef hij dit voortzetten, gelukkig liepen we al bij een ka n t ziekenhuis en nam hij me serieus, hebben meteen medicijnen gekregen, nexium en motilium. Dit hielp even maar daarna ook niet meer dus dosis nexium omhoog. Ook gebruikten we jbpm, maar hier bleek ie allergisch voor! Moesten dus stoppen met de jbpm, maar omdat ie geen dunne flessen gewend was begon ie te panieken bij de fles en leek ook pijn te hebben.. zijn nu al over naar de rijstebloem, gaat al wel een stuk beter maar toch blijven zn flessen de ene keer wel goed gaan en de andere keer niet, hopelijk over anderhalve week over, dan moet ie gewend zijn aan de overstap op zn kv extra care voeding met rijstebloem.(hij kreeg neocate ivm een koemelallergietest, zit in de familie maar gelukkig heeft hij dit niet) Moet zeggen dat t sinds 2 daagjes eigenlijk wel redelijk gaat, maar af en toe kan ie nog zo erg huilen uit t niets lijkt t, alsof ie opeens ergens pijn van heeft..
ow hier drinkt de kleine man nog steeds niet wat ie zou moeten drinken, zit op 7 voedingen, hij drinkt rond de 80 maar soms dus maar 10 als ie een 'slechte fles' heeft.. hebben anderen dit ook of drinken jullie kids wel de gewone hoeveelheid?
@Trischka, mag ik vragen hoe je wist dat je zoontje allergisch was voor johannesbroodpitmeel? Mijn zoon zit aan de Friso Allergy Care ivm mogelijke KMA en ik mocht op een gegeven moment nutriton toevoegen voor de reflux.. Hij reageerde erop door de fles op een gegeven moment te weigeren, projectiel spugen en enorme uitslag op zijn gezicht. Volgens iedereen die ik het vertel is het niet mogelijk want je kan niet allergisch reageren op nutriton. Voor de rest zal ik straks reageren want mijn ventje krijgt honger.
Vica hier kon S er ook niet tegen. Werd weer heel onrustig, veel huilen, niet kunnen poepen. Het probleem is idd vaak wat ga je dan erbij doen. Wij zijn ook al vroeg begonnen met rijstebloem maar dat had niet genoeg effect helaas. Maar aangezien je mannetje aan de allergy care is het toch moeilijk. Wij hebben van onze ka Nestlé NAN AR gekregen en na 11 weken constant huilen ging het vanaf de eerste fles direct goed! Deze voeding is wel HA maar niet speciaal voor kma ( dit hadden wij ook al getest met neocate maar had hij gelukkig niet)
hier had aaron constant diaree, krampen en uitslag en exceem.. vandaar dat er naar koemelkallergie gekeken werd.. maar ondanks de neocate werd dit niet minder, toen dus maar gekeken naar de nutriton en ja hoor diaree weg, uitslag minder, krampjes ook. T is idd erg zeldzaam de nutriton allergie maar hij komt dus echt wel voor!
Met nexium gaat de allergy care voeding wel gewoon goed. Hij geeft mondjes terug maar spuugt niet. Mijn dochter bleek reflux te hebben. Toen ze begon met projectiel spugen ben ik overgestapt naar Nutrilon AR. Maar ze bleef gillen en gillen. Sliep niet overdag, alleen in een draagzak. Door meerdere artsen werd ik uitgemaakt voor overbezorgde moeder van een kind met krampjes. Tot ik op een gegeven moment naar de HAP ben gegaan en die arts zag het binnen een paar seconden. Ze slikte veel weg en dat hij gelijk. Daar heeft ze zantac gekregen. Hiermee ging het perfect.. Na 6 maanden ben ik langzaamaan gaan afbouwen omdat ze geen melk meer kreeg. Enkel pap en vaste voeding. Dit bleef goed gaan. Mijn zoon is gelijk begonnen met Friso comfort maar ik merkte ook bij hem snel de symptomen van reflux op. Toen hij er last van begon te krijgen gelijk de HA gebeld. Die heeft mij doorverwezen naar de spoedpoli van de KA. Nou spoed, ik kon pas 1,5 week later terecht. Nou dat kon dus echt niet dus ik belande wederom bij de HAP. Hier kreeg ik nexium. Nexium hielp, maar lang niet genoeg. Van de KA kreeg ik te horen dat hij gewoon iets teveel drinken kreeg en dat we maar minder moesten geven. Toen ik uitlegde dat hij dan na 2 uur weer voor de voeding kwam kreeg ik het advies om de andere 2 uur met hem in de draagzak te lopen en een speen in zijn mond te houden!!!!!!!! Ik wist niet wat ik hoorde. Ik kreeg nog wel nexium maar volgens hun was er geen reflux in het spel. Zooooo schandalig en alles gebasseerd op het feit dat hij 380 gram aangekomen was in 1 week. Maar de 1e keer was gewogen bij het cb en 2e keer bij de KA. Dus ik ben direct naar het cb gereden en ben gaan wegen. Hij was maar 190 gram aangekomen. Dus de weegschalen verschillen gewoon veel. Toen ben ik met friso allergy care gestart en toen ging het ineens goed! Zoveel symptomen waar ik niet eens de ernst van inzag verdwenen als sneeuw voor de zon. Toen ik JBPM toevoegde voor de reflux kwamen bepaalde symtomen weer heel snel terug, ermee gestopt en toen verdwenen ze weer. Maandag ben ik gestopt met de nexium omdat de refluxklachten wel eens door een KMA zouden kunnen komen. Vanmorgen was het echter drama. Heel onrustig, gillen, slikken, niet slapen... Ik hebb dus weer nexium gegeven. Mocht uit de provocatietest blijken dat hij echt KMA heeft (wat ik eigenlijk niet anders verwacht) ga ik een tijdje later wel weer stoppen met nexium om te kijken of het goed gaat.
Allereerst welkom iedereen! Goh dat er kindjes ook allergisch zijn voor jbpm. Dat wist ik niet. Lynn lijkt er wel goed op te reageren, hoewel nutriton los erdoor niks uithaalt, maar Friso Comfort wel. Maar goed ze blijft dus slikken en herkouwen. Zijn er meer kindjes uitgedroogd geweest? Of opgenomen in het zkh? Thriska ik weet dat Aaron ook in het zkh heeft gelegen. Hoe lang en wat hebben ze toen gedaan? Bij Lynn zagen ze ook dat ze nog te lang aan het herkouwen was. Als het tijd was voor de volgende voeding (na 4 uur dus) is ze vaak nog bezig met de vorige voeding en dat vonden ze te lang. Dat is eigenlijk altijd zo. Ik voel ook altijd aan haar fontanelletjes. Die deukt in als ze dreigt uit te drogen. (dat is niet altijd zo hoor, kan toch varieren hoorde ik, maar bij Lynn altijd zo).
Thriska, ik herken ook wat je zegt van 'goede flessen' en 'slechte flessen'. Lynn zou in principe 5 x de fles of borst mogen krijgen en we proberen nu ook vaste tijden in te bouwen. Maar dat lukt nog niet heel goed. Vaak drinkt ze eerst 50 cc weg. Dan wil ze niet meer (en lukt het ook echt niet, want ze duwt de fles met haar tong naar buiten) en wil ze alleen rechtop zitten. Ook niet een beetje onderuit gezakt, dan gaat ze gillen. Alleen kaarsrecht. En dan na een half uur nog eens 20 cc, weer een kwartier later nog eens, etc etc. Dus eigenlijk kan ze wel 10 tot 15 momenten per dag drinken. Herkenbaar???? Soms gaat het ineens heel goed en drinkt ze zo de hele fles leeg! Maar meestal zijn we gewoon heel veel tijd kwijt. En dan moet ik ernaast vaak ook nog kolven. Ze slaapt ook heel weinig voor een baby. In de draagzak vindt ze trouwens ook heel erg fijn.
Ja aaron is idd 3 dagen opgenomen geweest ivm voedingsproblemen... ze hebben hem toen geobserveerd om te kijken of ie echt pijn had en om mij te ontlasten omdat ik dr ff helemaal doorheen zat... Ze vonden dat ie niet echt pijn had maar meer ongemak, vandaar dat we ook bij de kinderpsych lopen.. toen ie allergisch bleek voor de nutriton moesten we daarmee stoppen, maar omdat ie geen dunne voeding egwend was was het dus panieken geblazen, nu we over zijn op de rijstebloem is dat gedeelte bijna weg, maar drinkt dus nog steeds niet de normale hoeveelheden.. ka gaf aan dat omdat ie zolang diaree heeft gehad dat de darmen alle voedingstoffen zo snel mogelijk eruit haalden, nu heeft ie geen diaree meer maar doen de darmen dit nog wel, vandaar dat ie met zo weinig(450 tot 500 ml per dag) genoeg schijnt binnen te krijgen? Moet wel weer gaan normaliseren, tot nu toe zie ik nog niet echt verbetering. zou eigenlijk vanmiddag weernaar t ziekenhuis gaan, kinderpsych, maar t is zo mooi weer en de psych kan toch eigenlijk niks voor ons doen behalve dat ik ff mn ei kwijt kan.
Smartie je hebt kans dat ze het gewoon niet prettig vind in bed aangezien ze dan platter ligt idd als in de draagzak bv. Wat bij ons heeft geholpen ( maar sommige ka's willen dat niet) is een puckababy gekocht en hem daarin gelegd. Toen voelde hij zich gewoon prettiger. Over het veel moeten aanbieden en dan telkens krijsen ik herken het zo. S heeft zowiezo veel in het zh gelegen voor andere dingen dan wel( hersenvliesontsteking en urineweginfecties door een vergroot nierkelkje) Gelukkig is hij nooit echt bijna uitgedroogd alhoewel hij zo weinig dronk Het is wel heel frustrerend heh meiden
Hier nog een kleine man met (verborgen) reflux. Mijn vriend heeft het ook en ik heb een medische achtergrond, waardoor wij het heel snel oppikten. Hij wilde vooral heel vaak drinken, om het zuur weg te spoelen. Bij de HA geweest toen kleine man net 2 weken was en die stuurde ons door naar de KA. Die wilde er eerst niet aan, omdat hij zoveel dronk, maar we hadden via mijn werk al advies gekregen van een andere KA, namelijk Enfamil AR dieetvoeding. Deze voeding is vloeibaar in de fles en dikt pas in, als het in contact komt met zijn maagzuur. We hebben het wel nog moeten aanvullen met maiskiemolie ivm verstopping, maar verder werkt het hier echt fantastisch. Bijna geen reflux meer, alleen als hij overstuur is door het een of ander. En hij heeft sinds de Enfamil ook eindelijk genoeg aan zijn flesjes. Nog een bonus, wij krijgen het vergoed van de verzekering, omdat het speciale dieetvoeding is en ik een artsenverklaring heb.
Het ligt er ook aan hoeveel je kind weegt. Hoeveel weegt Aaron nu? Lynn moet 500 cc per dag om niet uit te drogen. volgens mij 70% van de 'gewone' hoeveelheid. En hoeveel gewoon is kan de ka uitrekenen.
Ja, heel frustrerend. Ons bedje staat overigens niet plat hoor, ook schuin. Nu hebben we hydrofielrolletjes zodat ze niet omlaag zakt, en ook opzij. Maar inmiddels duwt onze grote meid ze weg, dus het werkt niet meer helemaal. Iemand tips? Wij hebben ook de puckababy, ook omdat Lynn zichzelf anders wakker maaide. Echt bakeren mag niet, omdat ze een stuite(r)kindje (haha) is. Met haar heupjes mag ze niet echt gebakerd. De pucka is de enige die volgens de ka mag. Dit is beperken en niet bakeren. Werkt goed, maar het blijft geen echte slaper hoor.