Vica, ik geef Nexium...hier werkt het wel maar als hij bijvoorbeeld 's avonds in bed onrustig 'doet' dan is hij gelijk weer aan het terugslikken. Maar verder werkt het wel ok. Zantac en losec werkte niet afdoende, heb je die al geprobeerd? En hoeveel weegt Vince? Ik denk namelijk dat je per kilo 1 mg toe moet dienen, omdat een kind van 10 kilo een heel zakje mag (=10 mg). Toen wij het kregen voorgeschreven woog Ben 5 kilo en mocht dus de helft van het zakje. Nu weegt hij denk ik wel 6 kilo dus vraag me af of ze dan niet wat meer mogen, omdat ze uit de dosering groeien? Huisarts ging er niet echt op in....hebben er niet zoveel ervaring mee merk ik...Nexium wordt vaker door kinderartsen voorgeschreven. Jessmin, ik dacht dat Enfamil AR wel hypo-allergeen is?? weet iemand dit? Heb hier namelijk ook een blik staan en stap misschien nog over. Sterkte dames met alle klachten...hier veel slappe luiers met die JBPM...maar weer niet altijd dus is het weer de vraag of het van de pitmeel komt of gewoon een virus....'t is niet makkelijk... Charlie
@Enfamil heb je wel hypo allergeen, maar dat is niet de AR en die is ook niet hypo allergeen genoeg voor KMA. @Charlie, ik mocht 6,5 ML geven toen hij 4,5 kilo woog. Nu weegt hij 5,5 en geef ik ongeveer 7,5ML. Gewoon op eigen gevoel iets verhoogd.
Hier geen probleem met de nutramigen. Ze is er een stuk rustiger door geworden. Zantac is ook heel vies en dat neemt ze nu ook gewoon zonder te mengen. Denk dat dat went??? Geen idee hoor maar hier ging het in 1 keer goed.
@Vica86: Waaraan merkte bij jouw zoon dat hij wel eens KMA kon hebben? Je schreef dat hij overduidelijk KMA had, dus was daar benieuwd naar... Helaas geen ervaring met nexxium.. Dat vind ik trouwens gek; als ze KMA hebben dan zou je toch verwachten dat de refluxklachten verdwijnen bij een dieetvoeding? Of is dit niet hoe het werkt? Begrijp het verband van reflux en KMA denk ik niet goed. Zoals ik het nu begrijp kan reflux een symptoom zijn van KMA, dus lijkt het me dat het overmoet gaan als je dieetvoeding krijgt... ??
@Siepie: gaan door de nutramigen die refluxklachten dan uiteindelijk ook over? Want als het veroorzaakt wordt door KMA...
Hoe weet je eigenlijk of je kind misschien gewoon niet tegen jbpm kan? Want ik heb het paar dagen terug weggelaten en hij ging weer enorm spugen maar honderd keer beter slapen. Frappant toch? Maar KA vond dat het meer leek alsof het een toevalstreffer was. Oja, hier nog even het verhaal. Ik ben 7 mrt bevallen van onze zoon en hij kreeg borstvoeding. Hij was steeds erg fel en onrustig aan de borst, veel aan en afhappen en kronkelen en bozig doen. Dus ik dacht dat ik niet genoeg melk had en ben gaan bijkolven. Waardoor ik dus een borstontsteking kreeg. Heel veel hoge koorts (40 graden), rillen en beven, en kreeg AB-kuur. Maar mijn zoon ging daar van spugen. Hij liep half leeg aan de borst zeg maar, niet dat projectielbraken, maar toch wel een scheut zo groot als een halve voeding. Dus toen dacht ik dat hij niet tegen de AB kon en omdat ik allergisch was voor de andere AB die ik nog kon proberen, besloot ik te stoppen met de bv, want zoon was niet alleen meer aan het spugen maar piepte ook de hele dag en sliep niet meer. Dus toen kv gaan geven. Na twee weken zat zijn hoofd onder de pukkeltjes en hij bleef maar spugen, wel minder dan met de bv. De onrust was ook wel iets minder. Bij het cb vonden ze dat hij toch best wel wat voeding teruggaf, ook vooral omdat hij het vier uur lang bleef doen na de voeding. Hij maakt dan ook een gek geluidje 'hiiieeeep' klinkt het een beetje. Herkent iemand dit? Dan stroomt hij vervolgens over. Hij spuugt dus ook niet met bogen ofzo, gelukkig. Vanaf zijn geboorte hijste hij eigenlijk elke fles helemaal erin die hij kreeg. Je kon hem zo 250 ml geven, hij dronk het toch op. Ook nu drinkt hij eigenlijk alle flessen leeg en snel ook. Met 3 scheppen jbpm met een 2-speen doet hij krap een kwartier over 200 ml. Maar dat zorgt ook dat hij wel supergoed groeit. Gelukkig. Met de jbpm komt het niet letterlijk meer eruit bij hem, maar je hoort hem soms wel slikken en opkotsen en dat gekke geluidje dus. Omdat hij nog steeds om de 45 minuten wakker wordt (alleen dus bizar genoeg de laatste twee dagen niet!! Jipieeee!!) wou de KA eerst nog testen op koemelkallergie door nutramigen voor te schrijven. Maar omdat hij nu zo goed slaapt wil ik het eerst even aankijken. 's Nachts slaapt hij supergoed trouwens, is dat iets specifiek voor refluxkindjes dat ze vaak 's nachts wél goed slapen (en hoe komt dat dan?) of heb ik geluk? En wat ik me dus afvraag, moet ik niet eerst nog enfamil A.R. uitproberen voordat ik overga op nutramigen? Want wie weet komt het onrustig slapen wel door z'n darmen door de jbpm? @Vica: echt raar, mijn kinderarts beweerde namelijk dat er maar één 'enfamil' was. Ik zei ook al dat ik dacht dat er meerdere waren, maar zij zei dat dat niet zo is. Ik vroeg het namelijk omdat ik het misschien nog eerst wilde proberen ipv nutramigen en ik dus wilde weten waarnaar ik dan precies moest vragen bij de apotheek (verkopen ze dat überhaupt wel in Nederlandse apotheken?) Wat zouden jullie doen? Eerst enfamil of eerst nutramigen? Wat is logisch om eerst uit te sluiten, jbpm-klachten of KMA? Ik wil eerst alles geprobeerd hebben voordat we aan de zuurremmers gaan, want wil wel weten hoe het komt in eerste instantie natuurlijk... Overigens smeer ik veel met cetomacrogol en de droge pukkelveldjes op zijn gezichtje en schouders zijn zo goed als weg. Hij kreeg ook berg terwijl ik z'n haartjes nog nooit had gewassen toen hij 2 wkn was, maar dit is ook over sinds ik die zalf ben gaan gebruiken. Als ik stop met smeren komen er wel pukkeltjes terug, maar niet gelijk na een dag al gelukkig..
KMA: KoeMelkAllergie, je kindje kan dan niet tegen koemelk wat in de voedingen verwerkt zit. Vaak wordt dit bij die kleintjes ook gelijk gezien met een eiwit allergie. Vandaar dat wij die voeding voorgeschreven hebben gekregen. Reflux: Vergelijk het met maagzuur. Je eten loopt heen en weer door de slokdarm, dit is zuur, dit brandt en dat doet pijn. Je kindje slikt dan voeding weg / kauwt / blaast bellen. Of je kindje spuugt heel veel, soms zelfs in bogen. Reflux gaat niet weg met een KM vrije voeding. Je kindje heeft alleen minder buikpijn en minder last van krampen / uitslag. Tegen Reflux: Medicijnen zoals zantac / motilium. JBPM om de voeding dikker te maken zodat het in de maag blijft, het valt zwaarder. Het bedje van je kindje omhoog zetten aan 1 kant.
@Siepie: oh das echt wazig dat ik op sommige sites lees dat reflux een symptoom van KMA kan zijn. Het lijkt mij ook wel logisch hoor, dat je slokdarm ook door voeding waar je allergisch voor bent geïrriteerd kan raken en dat je daardoor gaat spugen, dus daarom dacht ik; dan moet het toch overgaan als je voeding krijgt zonder koemelk. Maar wat jij schrijft klinkt ook heel logisch. Kan het niet dat er ook reflux bestaat als symptoom van KMA en dat dat dan wél overgaat als je dieetvoeding krijgt?
@Siepie; hoe kwamen ze bij jullie kindje op de verdenking van KMA uit? Pffoeh wat kom ik hier heftige verhalen tegen zeg! Ik wil jullie allemaal ook veel sterkte wensen, wat is het toch moeilijk... Ik heb dan nog best geboft zeg, hier is het toch tamelijk mild..
s1986: wat fijn dat ze er zo veel beter uitziet!!! Trishka: he bah wat rot, ik hoop zo voor jou en Aaron dat het meevalt, sterkte!! Smartie: bah, rotdagen zijn niet leuk!!! Wel fijn dat ze zo is aangekomen. Jessmin: welkom hier. Hier dachten ze kma, en niet direct aan reflux. Dus aan de nutramigen en later neocate. Mijn zoontje vond beiden erg vies, en weigerde dus pertinent ze te drinken. Maar gek genoeg kreeg hij wel enorm last van reflux zodra hij daarop was overgeschakeld - uren na de voeding gaf hij doorzichtig, enorm zuur ruikend spul terug, waar hij hard bij huilde. Dat werd steeds erger, totdat hij echt niet meer te genieten was. Toen heeft de kinderarts reflux medicatie (zantac - die trouwens niet werkte) voorgeschreven, en daar zei ze bij dat het vaak zo is dat reflux en allergie samen gaan, maar dat heeft ze verder niet uitgelegd. Overigens lijkt het er nu op dat hij toch geen kma had/niet meer heeft, want hij is nu een week terug op gewone voeding, en dat gaat goed (ik zie hem zo ongeveer groeien... ). En het gekke is: hij lijkt nu ook weer minder reflux te hebben...geen touw aan vast te knopen... Hier: ben zooooooo moe, gaap! Heb nu al bijna twee weken geen nacht gehad met minder dan 3 keer wakker worden... Ben echt kapot. Het drinken gaat nog steeds wel heel goed, maar er is ook nog steeds diarree. En nu ook heel erg luieruitslag, er was met al die diarree gewoon niet tegenop te wassen, drogen en smeren... daarom wordt ie ook zo vaak wakker denken we. Nou, morgen weer ka, dan maar weer overleggen.
Ik heb helaas nog nooit gehoord dat Reflux over gaat bij dieetvoeding... Wij op nutramigen omdat kleine maar bleef gillen. uur/anderhalf uur na iedere voeding. eerst nutrilon standaard 1, toen al over naar omneo maar het gillen bleef. ka liet ons niet terug komen zei dat we aanmoesten kijken. toen ha nutramigen voorgeschreven om eens te kijken wat dat zou doen. Nou een heel ander kind!!! Wel nog veel huilen maar dan max 45 min en dan 2/3 keer per dag. Nu gestopt met motilium zoals een paar pagina's terug te lezen is en het is helemaal over. Heb nu een voorbeeldig kind Moet me wel echt aan een vast strak schema houden want anders is het mis en gaat ze ook spugen wat ze normaal nooit deed. Maar ja dan weet ik wel ook waar het aan ligt. @mcm, slaapt hij wel? Wordt hij wakker ergens van of slaapt hij ook gewoon slecht? Onze kleine slaapt namelijk erg onrustig en schrikt heel snel, zij heeft nu heel veel baat bij een pacco doek. Erg vervelend zeg dat het zo loopt nog steeds!!!! *knuf*
heeye meiden, nou hij is nog niet uitgedroogd, maar oranje plas kan wel een begin ervan zijn natuurlijk.. eerlijk gezegd ging ik helemaal niet met een goed gevoel daar weg, ik had een arts die ik niet eerder heb gehad, was een hele rare ging weer opnieuw alle algemene dingen opschrijven, zoals of er allergien bij ons in de familie zat enzo, had echt zoiets van: hallo dat kun je toch in t dossier terug vinden? hij was ook erg warrig.. hij gaf ook aan dat ik beter een afspraak bij 1 van mn regular artsen had kunnen hebben, omdat die bekend zijn met aaron zn problematiek. al met al: geen tips niks gekregen, alleen een klopje op de schouder en de zin: je bent een goeie moeder.. ja daar heb ik lekker veel aan, doet niet af aan t feit dat ie dus wel met de tijd gaat uitdrogen als t zo doorgaat. en nu helemaal nu ie een virusje waarschijnlijk te pakken heeft . heb nu voor maandag een afspraak bij de kinderarts, maar dinsdag ga ik ook naar de dietiste, die ene dag maakt dan ook niet zoveel meer uit. aaron heeft gelukkig net goed geslapen, over een half uurtje weer naar bed en hopen dat ie daarna wel weer wat wilt drinken.. ow had een gesprek met een mama met een kindje van 8 maanden die ook reflux had, zij heeft me als tip lepelen gegeven als de fles niet lukt.. en me afgeraden van dat schepje extra, want de ontlasting gaat steed moeizamer en hij heeft nu ook meer krampjes... ben nu in de wacht voor de dietiste om te vragen wat wijsheid is.
Nou zeg dat, van dat schepje extra! Weet je dat ik dat ook dacht toen ik het voorbij zag komen... wat moet dat kind straks wel niet poepen, maar ja, wie ben ik he....geen deskundige, alleen een ervaringsdeskundige sinds de geboorte van onze dochter. En dat is er tot nu toe maar 1... Goed naar je gevoel luisteren hoor, als jij van het weekend denkt dat het niet gaat, dan zou ik gewoon naar de hap gaan. Beter een keer te vaak aan de bel getrokken, dan 1 keer te weinig. Zo rottig dat ze je dan ook zo met een kluitje in het riet sturen. Betreft die ontlasting en krampjes, ik ga het nu met venkelthee proberen. Misschien is dat voor jou ook nog een idee? Ik weet alleen niet of je te veel moet schipperen met een kindje wat zo weinig drinkt... Nog over dat schepje voeding extra, heeft die ka wel even gekeken of het buikje nog soepel was? Want als je buik dwars zit, dan stop je ook met eten/drinken.
Tussen alle verdrietige berichtjes door, kan ik nu toch wel echt melden dat het hier met een stijgende lijn vooruit gaat. Veerle heeft maandag een dipje gehad, maar daarna ging het met iedere voeding weer beter. Gisteren en eergisteren leek ze zich steeds eerder te gaan melden voor 120cc. Ze kwam op een gegeven moment na 2,5 uur ongeveer en dronk dan weer 120cc. Ik kwam gisteren op 7 voedingen van 120cc daardoor en dat is zo super goed he! Ze had ook niet meer last dan anders. Eén keer wel een flinke hik, maar toen heb ik haar net zo lang rechtop laten zitten totdat het over was en daarna was er niets meer aan de hand. Net heb ik een flesje van 150cc geprobeerd, ook die ging goed. Straks weer gewoon 120cc en zo voorzichtig aan gaan kijken of dat goed blijft gaan. Ik ben heel blij dat ik jullie tips heb opgevolgd! Dit topic krijgt van mij een 10!
Wat fijn dat het beter gaat! En dank je! Ben ook blij dat ik een topic ben begonnen! (Hoewel ik soms wel zwaar vind lezen, met al die verschillende voedingen en medicijnen gaat het soms duizelen. )
Idd goed Aaron in de gaten houden. Toen L uitgedroogd was zei de arts dat het bij kindjes binnen 10 uur klaar kan zijn als ze uitdrogen.... Zal vast niet gebeuren, maar ga desnoods 's nachts een keer extra kijken als je vooraf denkt dat het misschien niet goed zal gaan.
Hij had een heleboel klachten, we hebben 4 weken friso allergy care gegeven en toen we begonnen met provoceren zondag kreeg direct overduidelijke klachten en hij heeft er nu nog last van zelfs. Het kan zijn dat hij ook reflux heeft. Dit zit wel heeeeeeel erg in de familie. Maar het is waarschijnlijk ook zo dat friso allergy care niet voldoende is. Dan zullen wellicht de reflux klachten verdwijnen bij het bebruik van neocate.
@Jessmin, Vince kreeg mega uitslag van de JBPM. En hij ging er juist veel van spugen, terwijl dat juist niet mag. Vandaar dat ik er zeker van ben dat hij daar niet tegen kan. Kijk eens op www.sorgente.nl bij de zuigelingen dieetvoeding staan voor zover ik weet 2 verschillende van enfamil. De pukkels kunnen nog gewoon zijn van jouw hormonen, die komen dan ineens na een paar weken opzetten. Na 3 maanden ongeveer zullen ze dan verdwijnen. Reflux klachten zijn ook symptomen van een KMA, dus als de reflux veroorzaakt wordt door KMA gaan ze weg als je koemelkvrije voeding gebruikt. Anders blijven ze gewoon.