Het grote Sint/Kerst topic 2023!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door chantal1985, 26 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.681
    10.905
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ik volg weer, ik probeer altijd de 4 cadeautjes regel te volgen. Lukt niet altijd ;). Hele jaar door hou ik een lijstje bij wat ze leuk vinden. Als de sint in het land is mogen ze een lijstje maken met de speelgoedboeken die we dan binnen hebben. Ik probeer dan wel soms een beetje mee te sturen als ik al dingen gekocht heb. Zodat ze meerdere dingen krijgen van hun lijstje ;)

Athina, Dubbelgeluk en chantal1985 vinden dit leuk.
  2. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Nu de meiden steeds groter worden vind ik het lastig. Sowieso een boek voor allebei, trui van dansen, squishmallows doen het altijd goed. We hebben gelukkig nog even.

chantal1985 vindt dit leuk.
  3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Die zijn echt ge-wel-dig!!! Gaan ook heel lang mee. Er is ook een sepia variant van.

B2-B6 potloden van een goed merk is ook handig, afhankelijk wat ze tekent. Technische tekeningen/stijl zitten meestal liever H kant.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Pff geen idee. Gaan het sws anders doen dit jaar. De jongste is 11 jaar en krijgt wat kleinigheidjes. De oudste kinderen zijn in dec 18 en 20 jaar dus tja.. ;)
    Hier gaat de focus nu meer richting de Kerst. Heb de Sint tijd altijd wel heel leuk gevonden maar al die overdaad aan kadootjes in deze maand vind ik too much.
    De oudste krijgen sws allebei wel een mooi zinvol kado. Een sieraad/ horloge oid

5. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Klinkt goed! Dank je voor de tips! Goede potloden (H en B) heeft ze idd vorig jaar gekregen.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Die zijn inderdaad heel erg fijn!

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Hier om die reden vooral spullen voor hun hobby’s. Ik vermoed dus (weer ;)) een halster of dekje voor de jongste of misschien nieuwe borstels, daar had ze het van de week over. En voor de oudste verf en kwasten of danskleding oid. Al dan niet met kerst. ;) En een boek en/of een fashioncheck. Dat soort dingen.

8. chantal1985

Ik heb trouwens gedurende het jaar geld van spulletjes uit huis die ik heb verkocht apart gezet in een ‘potje’ (in de Rabo-app) voor de feestdagen. Dat is een ruim bedrag, waarvan ik o.a. ook een cadeautje voor oma & opa en tante & oom koop die ook rond die dagen wel even langskomen. Ik denk dit jaar wel een stuk minder uit te geven. En dus ook wel minder cadeau’s, omdat er gewoon minder te wensen/bedenken is.
    De adventskalenders zit ik ook nog even mee te dubben wat ik daarmee zal doen. Vorig jaar had dochter de kalender van Essence. Die viel goed in de smaak, zo had ze in één keer gelijk alle basis make-up. Ze gebruikt het niet dagelijks, maar af en toe. Dus die hoef ik dit jaar niet opnieuw te kopen. Een kalender van bijv. Lego doe ze niks mee. (ze bouwt nog wel eens Lego, maar dan gewoon een set)
    Dus ik denk dat het gewoon een (lekkere) chocolade kalender gaat worden. Van Lindt of Tony, denk ik.
    M’n man heeft elk jaar een bierkalender. En voor mezelf weet ik nooit iets. :D

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    @chantal1985: We goed om te bedenken dat make up niet oneindig goed blijft. Vaak zelfs maar een maand of 6 als het geopend is. Nu ben ik er ook niet zo vreselijk streng mee, maar als ze het maar af en toe gebruikt zou ik het na verloop van tijd toch vervangen. Niet per se mbt de adventkalender, maar meer in het algemeen. ;)

10. chantal1985

Goed dat je het zegt, idd!

NiekeKris vindt dit leuk.
  11. Omaaatje

Omaaatje Niet meer actief

#51 Omaaatje, 27 aug 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2023
    Wij vieren niets meer en dus ook geen cadeaus. Vind het onzin om te wachten met geven tot een bepaalde feestdag waar we verder niets om geven. Dus door het jaar heen krijgen ze iets als dat op dat moment gewenst is, hier zijn dat hoofdzakelijk boeken, Lego, creatieve dingen, een keer een poster ofzo. Oudste koopt sinds kort alles van zakgeld en kinderbijslag inclusief kleding, bestelt of koopt zelf haar boeken etc.
    Verjaardagen worden hier ook steeds minder een ding, oudste vindt dat ook echt niet meer leuk behalve met haar vrienden, en jongste maakt zichzelf helemaal hyper waardoor het voor niemand leuk wordt. Vieren het sowieso nooit met familie, oudste dus wel met vrienden en jongste een kinderfeestje. Vieren onze eigen verjaardagen ook niet trouwens.
    We zijn allemaal tevreden, hebben wat we zouden willen/nodig is, meer dan dat zelfs, dus ik zie niet in waarom daar nog meer bij zou moeten komen omdat de samenleving bepaalde dagen belangrijk vindt. Heb jarenlang wel flink uitgepakt hoor, en dan werd lang niet alles gebruikt omdat interesses maar kort duren. Zonde van het geld en de spullen. De oudste is volwassen genoeg om dezelfde mening te hebben en de jongste snapt dit ook prima.
    O de hond krijgt wel wat met kerst trouwens, vond vorige week in een Duitse winkel een gevulde kerstsok met botten enzo in de vorm van zuurstok, kerstboom, peperkoekmannetje etc. Niet dat ie daar iets van snapt maar het was te schattig om te laten liggen. De schade is tot nu toe dus 5 euro :roflmao:

owly en chantal1985 vinden dit leuk.
  12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    @Omaaatje: Het vieren is hier niet voor de cadeaus, maar voor de gezelligheid. Wel met familie, soort traditie dus. Verjaardagen precies zo, al vieren mijn man en ik het sinds een paar jaar niet meer, de kinderen nog wel.

En ik ben jaren terug juist gestopt met tussendoor grotere dingen geven, het werd te gewoon en te makkelijk. Door het te bewaren tot bepaalde momenten gingen ze beter nadenken over wat ze echt wilden ed en ook tussendoor minder zeuren over dingen. Voor ons werkte dat dus juist heel fijn. Dingen als knutsespul en af en toe een nieuw boek tussendoor ed doe ik wel, hoor. ;)

Athina en chantal1985 vinden dit leuk.
  13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    G is net een hoarder en bij R is alles "autooo"

Met beiden de ellende allen in tijdsbestek van 1 maand:

Verjaardag R
    Sinterklaas
    Verjaardag G
    Kerst

Altijd een gedoe om wat te vinden. Spelletjes komen we in om,
    kleding hebben ze zat
    Knutselspul ligt een kwart van de zolder mee vol (5 jaar leeftijdsverschil dus van aquarel tot aan vingerverf)

Tot op heden heb ik:
    Loom elastiekjes (bijvullen)
    Eenhoorn dingen (aldus G)

14. Omaaatje

Hier liggen de leeftijden en karakters wat te veel uiteen voor gezelligheid momenteel;) Ze zijn sowieso erg op zichzelf en zijn graag alleen bezig met hun eigen dingen. Verplichte gezelligheid leidt alleen maar tot het tegenovergestelde. En familie is er helaas niet meer dus dat haalt de reden tot vieren ook wel weg natuurlijk.

Ze hebben sowieso nauwelijks wensen (behalve dan de boeken van de oudste maar goed die wil ook een literatuurstudie gaan doen en ik heb haar ooit gezegd dat ze altijd om boeken mag vragen, dat heeft ze onthouden:roflmao:). Voor jongste toevallig voor de zomervakantie (6 weken thuis door omstandigheden en moest achter de schermpjes vandaan) een en ander aan sensorisch speelgoed en creatief gereedschap gekocht. En een basis aan spullen om ons eigen muizenhuis te maken. Is ie ook nog lang niet op uit gekeken.
    Aan Lego geven we door het jaar heen wel veel uit maar dat is een project van mij en de oudste waar we een paar keer per week mee bezig zijn, dus we vullen nog wel eens wat bekers bij de pick-a-brickmuren met specifieke stenen of kopen een set als daar korting op is. Zo hadden we nog 6 grondplaten nodig, toevallig afgelopen week 2+1 gratis bij bol.com. Dat ga ik dan niet bewaren tot een feestdag want dan kunnen we niet verder.
    En als er dus verder geen wensen zijn ga ik ook niets kopen omdat dat gebruikelijk is.

15. chantal1985

@Omaaatje Wat heerlijk dat jullie het zo invullen, en dat het voor iedereen goed is zo! Ik snap je goed. En herken ook wel wat dingen. Wij vieren bijv. alleen de verjaardag van onze dochter, niet die van onszelf. Die van mij heb ik zelfs sinds m’n 16e al niet meer gevierd.
    Ik ben echter wel een enorme Kerst-liefhebber. De hele sfeer, de donkere dagen, de lichtjes, het samen zijn (met m’n gezin), ik hou ervan!
    Maar ik ben wel blij dat we al wat jaartjes geen Sinterklaas meer vieren met pakjesavond met familie. Komt ook wel bij dat mijn dochter autisme heeft, en Sinterklaas altijd een periode van (ondanks het heel rustig, voorspelbaar en duidelijk te houden) veel spanning was. We vierden het dan eigenlijk vooral voor oma, want die vond het natuurlijk heel leuk om samen te vieren en groots uit te pakken. Met Kerst had m’n dochter (gelukkig) altijd weinig spanning, maar dat vierden wij altijd alleen met het gezin.
    En ik snap idd ook goed dat als cadeau’s dan blijven liggen (hier ook wel eens gebeurd, dat ik dan dacht dat het een enorme hit zou worden, en dan bleef het toch in de kast liggen), dat het dan beter is om het anders te doen. :thumup:

Omaaatje vindt dit leuk.
  16. Omaaatje

Hier 2 met autisme met een leeftijdsverschil van 9 jaar. Kun je hoog of laag springen dat wordt geen kneuterige sinterklaasviering met dezelfde soort cadeautjes, dat kan gewoon niet dus dat gaan we ook niet meer forceren. Jongste gelooft ook niet meer gelukkig, vreselijk die spanningen.

17. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Wat cool.
    Heb alleen geen idee waar ik zo’n ding zou moeten laten.
    Laat hem maar niet zien. Hahaha

Liekje81 vindt dit leuk.
  18. chantal1985

Hier ook altijd wel de vaste momenten erin gehouden. Nu is mijn dochter in juni jarig, dus zit er ook precies een half jaar tussen met de feestdagen. Als je kind in december jarig is, lijkt mij dat een stuk lastiger.
    Voor mijn dochter werkte het jaren fijn om die duidelijkheid te hebben wanneer ze cadeautjes kreeg, en niet tussendoor. En dan kon ze idd ook echt naar dingen uitkijken. Andere kant was dan wel weer dat ze soms tegen de tijd dat ze het kreeg alweer wat andere interesses had.
    Inmiddels (ze is nu 12 jaar) is het weer heel anders, want ze koopt meer zelf, met bijv. cadeaubonnen die ze vraagt voor haar verjaardag of haar zakgeld/gekregen geld voor rapport van oma & opa. Dus dat tussendoor kopen doet ze inmiddels zelf, en vervagen dus die vaste momenten een beetje. En is het dus een stuk lastiger voor mij om nog iets te bedenken om te kunnen geven. :D

Omaaatje vindt dit leuk.
  19. chantal1985

Heel begrijpelijk!

Omaaatje vindt dit leuk.
  20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Haha dat hoop ik altijd:D