Hey dames, Zit even met een vreemd probleempje / vraagje en ben benieuwd naar jullie kijk hier op. Wellicht stel ik me aan door de hormonen, of ben ik heel onverstandig bezig. Picture me: net zes weken zwanger! Oh zo blij, eerste telefonische gesprek met de verloskundige in mijn woonplaats. Ze zegt dat zij nu zelf hoogzwanger is en volgende week met verlof gaat. Dan is er een vervangster. Na haar verlof is zij er weer. Of ik daar problemen mee heb? Nee hoor! Over een week de intake gepland. Aardige vrouw, dikke buik, vraagt naar voorgeschiedenis e.d. en naar de relatie met de vader van het kind (net twee maanden verkering toen ik zwanger bleek te zijn) en hoe we het ouderschap gaan regelen gezien er geen trouwplannen zijn, heeft het over de erkenning van de ongeboren vrucht kort gezegd: leuke vrouw En na de intake een controle gepland, die dus door de vervangster uitgevoerd zou worden. De vervangster. Heel eng, naar, onvriendelijk en lastig mens die ook nog eens uit haar mond stinkt. Details hou ik even voor me. Tweede controle over vier weken gepland. Heb er een week een vervelend gevoel van gehad. Vandaag besloten dat ik niet naar dat mens toe wil. Heb haar gebeld om de afspraak af te zeggen. Ze vroeg nog waarom, heb gewoon vanwege persoonlijke redenen gezegd. En ik zou nog bellen voor een nieuwe afspraak! Ga ik ook zeker doen wanneer de verloskundige weer terug is! Wat nu? Opties? Andere verloskundige? Eerlijk tegen de vervangster zeggen dat ik haar niet in mijn buurt wil hebben? Maar wat heb ik daar aan? Of negen weken wachten voor ik een nieuwe afspraak ga maken? Tips, soortgelijke ervaringen, ideeën? Iemand?
Ik zou er nog een keer heen gaan, misschien had ze haar dag niet ofzo. Neemt niet weg dat het niet netjes is als ze zo onaardig tegen je is ook al is er iets in haar priveleven ofzo. Als je zeker weet dat je weer de andere vk krijgt als die terug is van zwangerschapsverlof zou ik het maar even nemen zoals het komt. Je hoeft nu toch nog maar 1 keer per 4 weken heen. En je kan als je je er na de volgende controle weer zo naar bij voelt kan je altijd alsnog een andere zoeken.
Is dit de vaste vervangende van je eigen VK? En is er in jouw praktijk normaal maar 1 VK? Want heel realistisch: als je in een praktijk zit met 1VK moet ze wel (nauw) samenwerken met een andere. Denk aan ziekte, 2 geboortes gelijktijdig, maar ook aan dat je VK niet alleen 24/7 kan werken... Lijkt me goed dat eens te checken. Anders zit je straks toch met een vervanger bij de geboorte... Daarnaast: ik zou het ook even nemen zoals het is of voor een andere praktijk gaan. Ik zou in ieder geval geen controles willen missen! Het gaat wel om je kindje en die controles zijn gewoon belangrijk!
Wachten tot de andere verloskundige er weer is lijkt me niet echt een optie.. Dat duurt toch 3/4 maanden, tussendoor zul je toch echt wat controles moeten ondergaan. Ik denk dat je twee keuzes hebt; - deze vrouw accepteren voor zolang het duurt, als de andere vk gewoon weer gaat werken na haar bevalling is zij er de laatste en belangrijkste periode van je zwangerschap weer bij - een andere verloskundigenpraktijk zoeken
In de eerste helft van je zwangerschap zie je je vk maar eens per maand. Beetje bloeddruk meten, beetje kletsen... Weinig spannends. Ik zou het uitzitten, ookal is het misschien niet helemaal jouw type. Tegen de tijd dat er eventueel kwaaltjes komen en 'het echte werk' begint is je eigen vk weer terug. Eerlijk, ik zou er niet zo'n punt van maken als ik jou was.
Ik zou op zoek gaan naar een andere. En eventueel later terugkeren. Maar stel dat ze niet perfect uit haar zwangerschap komt of borstvoeding wil geven, dan is ze al snel 6 maanden uit ... Tegen dan zit je wel erg ver in je zwangerschap. Als die andere bovendien "vervangende" is, is er veel kans dat je haar nog gaat krijgen (ziek, verlof, 2 afspraken, ...).
Vind ik ook. Ik ga nu naar het ziekenhuis en zie regelmatig een andere verloskundige, de een leuker dan de ander. Toch vind ik niet dat ik niet kan gaan.
Ik zou die ene controle die je nog moet krijgen bij deze vervangende verloskundige eventjes doorbijten en aan het belang van je ukkie denken, het is nog maar 1 keer en daarna heb je toch je eigen verloskundige weer.
ik heb 3 vk's, 2 liggen me heel goed, maar de 3e.. is niet mijn type. kan gebeuren. ik plan ook gewoon afspraken met haar omdat ik in een noodgeval (ben medisch) ook met haar vertrouwd wil zijn! zolang een vk mij met respect behandeld vind ik het prima. of ze nou een pepermuntje ka gebruiken of niet.
maar begrijp ik het goed? je wilt niet gaan omdat je r eng vindt en omdat jij vindt dat ze uit r mond stinkt? uhhh ben je misschien iets te bevooroordeeld? stel je neemt een andere vk...en die voldoet qua uiterlijk ook niet aan je eisen kun je weer op zoek naar een ander... ik denk idd dat het een beetje aan je hormonen ligt al zeg je dat ze ook lastig en onvriendelijk is...wat versta je onder lastig en onvriendelijk? associeer je dat met r uiterlijk? en ben je in staat daar doorheen te prikken? of is ze echt onredelijk...geef is een voorbeeld?
Ik heb in het ziekenhuis ook verschillende. De een is wat aardiger dan de ander. Ik denk dat je het moet proberen. Als je dan nog steeds een naar gevoel bij haar hebt moet je het eerlijk benoemen en evt op zoek gaan naar een ander. Je wilt niet dat elke echo een nare herinnering voor je is. dat is niet wat je moet willen. echos horen naast spannend, ook heel bijzonder te zijn, vind ik.
Ik wil de details voor me houden, maar deze verloskundige vormt een serieuze bedreiging voor mijn gezinsleven en dat van mijn familie er bij. Ik heb het niet over "niet aardig vinden" of "niet mijn type." Als dat het geval was geweest, zou ik in het belang van het kind naar de controles gaan. Het is eerder in het belang van het kind als ik haar niet zie. Ik ga dit ook zeker aan de vaste verloskundige voorleggen wanneer zij terug is. Probleem is dat ik eigenlijk al sinds de conceptie vreselijk ziek ben. Deze verloskundige woont echt bij me een straatje verderop. Kan niet fietsen, kan niet autorijden en word misselijk als ik bij mijn vriend of iemand anders in de auto zit. Dus weet niet eens hoe ik bij een andere verloskundige zou moeten komen
Als ze echt een bedreiging vormt moet je haar aangeven. Maar ik ben toch wel benieuwd hoe een verloskundige een bedreiging kan vormen voor je gezinsleven en familie
Mmm ben nu toch wel benieuwd wat er zo bedreigend is Vind t een apart verhaal Is ze een bekende van de familie?
Het is inderdaad een vreemd verhaal daarom ga ik het ook niet opschrijven. Aangifte is me nog een stapje te ver (ook ivm geen bewijs), ga het wel bij de verloskundige neerleggen.
Ok als het zo erg is...dan idd een vaste vk vragen en haar maat ontwijken... Of helemaal een andere vk nemen..
Als ze echt een bedreiging vormt voor jou en je gezinsleven vind ik het raar dat je het hier in eerste instantie voorlegt met de vraag of het misschien aan je hormonen ligt. Ik zou het even met je huisarts bespreken. Hij/zij is een vertrouwenspersoon en kan je advies geven en/of helpen.
Sorry ik vind je verhaal een "beetje" ongeloofwaardig. In de openings post heb je het over dat ze er eng uit ziet en uit haar mond stinkt en nu dat je vk een bedreiging vormt voor jou gezinsleven en dat van jou familie....?
Stink ze zo erg uit d'r giegel? Nee alle gekheid. Als iemand een bedreiging vormt dan neem je maatregelen om je gezin te beschermen. Dan ga je niet zitten wachten tot je vaste vk terug is.