Rustmoment in de avond

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Kache, 23 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Tot niet zo heel lang geleden hadden wij de kinderen er om 19:30-20:00 uur allemaal in liggen en was de avond voor ons. Een heilig moment van de dag voor mij, aangezien de dag om 6:00 uur begon ;). Even zonder de kinderen en even echt ontspannen.

Maar kleine kindjes worden groot :rolleyes: en ik zie dat de bedtijden ook verschuiven omdat de kinderen gewoon minder slaap nodig hebben. De middelste had dit al een tijdje, met haar hadden we de deal dat ze om 20:00 uur op haar kamer moest blijven en dat ze dan daar mocht lezen, spelen, muziekje luisteren en dan zelf bepalen wanneer ze gaat slapen.

Toen begon het gedonder met de jongste. Werd een crime om die in bed te leggen, kwam tig keer kleppen etc, duurde echt wel tot 20:30-20:45 uur voordat ze sliep (en dus ook voordat wij 'rust' hadden). De afgelopen tijd ben ik daarom maar 20:30 uur als bedtijd gaan hanteren en dan komt ze er maar 1-2 keer uit en slaapt ze binnen 10 minuten.

De middelste ben ik achter, slaapt tegenwoordig zelden voor 21:00 uur. En omdat ze lang de tijd moet 'doden' op haar kamer, komt ook zij vaker naar beneden kleppen. Dan kan ze beter een uur langer buitenspelen :rolleyes: of beneden of zo.

Maar nu bekruipt mij het gevoel dat ik op deze manier de hele avond met de kinderen bezig ben dan wel kinderen om me heen heb (en dat dit steeds meer gaat worden hoe later ze naar bed gaan), en waar blijft mijn rustmomentje dan?

Voor degene met wat oudere kinderen (dan wel de weinig-slapers ;)), wat voor regels hebben jullie hier omtrent? Hoe ziet jullie standaard avond eruit? Kijk je TV met de kinderen erbij? Doe je andere dingen? Moeten je kinderen op bepaalde tijd naar hun kamer? Wat doen zij nog op hun kamer?

Zoekende naar een 'nieuw' avondritueel :D!

2. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.786
    7.374
    113
    Wij hebben maar 1 kind dat weinig slaap nodig heeft. De jongste ligt er vaak 18.30 uur in en slaapt bijna direct, de tweede ligt er rond 19.00 in en slaapt om 19.30.
    Maar de oudste heeft minder slaap nodig en wordt ook wel wat ouder. Maar toch gaat hij om 20.00 uur naar zijn kamer. Dan mag hij tot uiterlijk 21.00 lezen, en dan proberen te slapen. Helaas lukt dit lang niet altijd, en ligt hij nog tot 22.00 of later wakker.
    Toch blijven we hem om 20.00 naar bed brengen, omdat hij dat uur of drie kwartier lezen wel nodig heeft om tot rust te komen. Hij mag ook pas naar beneden als hij na het lezen nog minimaal een half uur heeft geprobeerd te slapen. Anders kwam hij elke vijf minuten, en dan kwam hij nog niet tot rust.

Ik merk overigens wel dat ik nadat ik de middelste op bed heb gelegd al wel aan 'mijn avond' begin. De oudste gaat dan vaak zijn gang nog even, trampoline springen, computeren, lezen, of 1 van ons doet nog een spelletje met hem.
    Het op bed leggen van hem neemt ook minder tijd in beslag nu hij niet meer voorgelezen wil worden, dus dat doe ik echt even tussendoor.

3. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Wij doen met de oudere kinderen wat mijn ouders vroeger ook deden: van 19.30 (als de jongste op bed ligt) tot 20.30 kijken we gezamenlijk tv. Iets verantwoords wat we hebben opgenomen, dat wel.... En dan gaan ze om 20.45 naar hun kamer. Ze moeten altijd voor 19:30 al zelf de pyjama aan hebben gedaan, hun tanden gepoetst en hun tas ingepakt. Ze zijn 13.

Vanaf 19:30 is er dus relatieve rust, ik hoef het programma niet per se te volgen of zo, en er is een duidelijke structuur. Werkt prima.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.236
    16.603
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier zijn de oudste kinderen 11 en 13 jaar en die moeten om half 10 naar boven. Ik ben het dan ook echt zat.
    Toen ze zo'n beetje de lft van jou kinderen hadden moesten ze om half 9 naar boven en mochten ze tot 9 uur lezen en dan lichten uit.
    Ik verlang ok nog weleens terug naar die lange avonden voor onszelf maar is niet anders haha

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat het erbij hoort dat de tijd voor jezelf 's avonds steeds minder wordt. Ik had me er ook op verkeken hoor ;)
    Wat wij in de avond doen verschilt echt per dag. Met mooi weer zitten ze vaak op de trampoline. Of er wordt huiswerk gemaakt, met ons gespeeld (heel gevarieerd, van bordspel tot stoeien op ons bed), of ze lezen nog wat. Heel soms nog even op de tablet. Bedoeling is dat ze er om 20:30 in liggen om echt te gaan slapen.

6. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Haha de mijne zijn nog jong maar hey... geef het nog een paar jaar, dan zijn ze nooit meer thuis en als ze thuis komen meteen naar boven... geniet nog even nu het nog kan!

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Hier is de oudste gewoon beneden tot 20.30 uur. In het weekend tot 21.30 uur. Soms heb ik even behoefte aan wat tijd voor mijzelf , ga ik even boven tv kijken oid. Ik ga niet mijn kind eerder naar bed sturen, het is net zo goed zijn kamer.

8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Dat is wel even wennen als je eigen avondje wat korter wordt...
    Mijn twee oudsten zijn 13 en 11. Bedtijden 20.45 en 21.15 met daarna allebei nog even lezen. En inmiddels van de nood een deugd gemaakt door regelmatig samen met ze tv te kijken. Zo is de vrijdagavond altijd meidenavond met chips en fris oid. En in de zomermaanden zijn ze lang buiten.

Maar ik moet zeggen dat ik geen 'last' er van heb dat ze langer beneden zijn. Het is eigenlijk wel gezellig. Komt misschien ook omdat ze zich prima vermaken en niet gaan lopen klieren ofzo. En ze gaan geheel zelfstandig naar bed.

9. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn oudste Is pas 5 maar slaapt helaas ook niet voor 21.00u...Dan komt ze ook nog regelmatig naar beneden, even kletsen, slokje drinken, plassen etc.
    Ze gaat altijd rond 19.15u naar boven, douchen, tanden poetsen, ik lees voor en dan ligt ze rond 19.45u in bed. Maar voordat ze slaapt pfffffffff tja en kan haar moeilijk in slaap dwingen. En elke ochtend om 6.30u Is ze weer fit... (Als baby/dreumes/peuter sliep ze gerust van 19u tot 10u en dan ook nog een middagslaapje van 2-3uurtjes). Wij waren van plan vanavond dr afspraak te maken dat ze iets langer beneden mag blijven maar als ze dan op bed ligt, mag ze daarna niet meer beneden komen.

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Zo'n soort afspraak had ik ook, mijn ouders werden he-le-maal gestoord van me. Maar owee als t pingetje van de frituurpan ging, ik was klaarwakker en de gevouwen vliegtuigjes gingen naar beneden met "mag ik ook?" want ik mocht zelf niet naar beneden. Dus uiteindelijk hadden ze de woonkamer weer vol want mijn broers kwamen daar achteraan. Ik vrees t ergste met mijn dochter...mijn man was ook al zo'n feestnummer...

kleinegup vindt dit leuk.
  11. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    De oudste zit alleen maar op zijn kamer s'avonds die is 14 en gaat 22.30 uur naar bed.
    De middelste van 10 moet tussen 8 en half 9 erin liggen omdat zij heeeel veel energie vreet, maar zij heeft wel moeite met inslapen en ligt dan rond 10 a 11 uur nog steeds wakker. Het is sneu maar leg haar er nu niet later in. De jongste van 5 gaat er om half 8 in en dan hoor ik haar niet meer.

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Herkenbaar. Onze oudste is 10 en heeft weinig slaap nodig. Hij gaat rond kwart over 8 naar bed, maar slaapt dan nog lang niet. Maar ik wil hem wel weg uit de kamer. Hij wil altijd computeren, maar ik moet 's avonds meestal nog wel even werken en dan heb ik de computer zelf nodig. Ik wil niet wachten tot half 9, want dan ben ik tot 10 of 11 uur bezig en dan heb ik helemaal geen rust meer. En als hij dan om me heen blijft hangen, kom ik nog nergens aan toe.

13. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik denk dat ik ook maar afscheid moet nemen van dat rustmomentje ;) en het ergens anders meer moet gaan zoeken. Straks zullen kids (nou ja, mijn dochters althans) ook zelfstandiger worden/zijn en hoef ik ook minder te helpen/sturen, dat zal ook wel schelen in hoe het voelt :cool:.

Gelukkig dat onze oudste nog steeds als eerste gaat slapen, want hij vergt wel de meeste energie. Ik zie wel een beetje op tegen de tijd dat dit gaat veranderen... maar ja. Dat zien we dan wel weer.

14. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Zeg je rust maar vaarwel;)
    Onze oudste is 17 en zij gaat ongeveer tegelijk net ons naar bed. Vaak is het half 11 voor ze naar boven verdwijnt.
    Haar zusje van bijna 16 gaat tegen 22 uur. En onze zoon van 14 gaat om 21.30 uur.
    De andere kinderen gaan tussen 19.15 en 21 uur 1 voor 1 naar boven. De jongste twee brengen we nog. De andere twee gaan zelf.
    Rust hebben we 's avonds niet echt. De oudste 3 hebben wel hun huiswerk, dus zitten er deel van de avond op hun kamer.
    Voor we aan televisiekijken of zitten toekomen is het meestal 20.00/20.30 uur.

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.363
    10.316
    113
    Onze uk is nog jonger (net 3) maar is er 1 die weinig slaap nodig heeft. Hij gaat nu om 19.15 naar boven, wassen, tanden poetsen, verhaaltje en dan slapen dus ergens tussen 19.45 en 20.00 slaapt hij. Sinds 2 weken is hij voor 90% van zijn middagslaapje af (maximaal een half uur) en is die rust ook al weg.
    Tussen 6 en 7 is hij wakker en kletst je de oren van je hoofd tot zijn slaap tijd.

Volgens mij pakt hij stiekem mijn energie want ik ben die van mij kwijt. Waar halen ze die energie toch anders vandaan?

16. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    ze hebben beiden een digitale kookwekker, afhankelijk van hoe laat ik wil dat ze naar bed gaan zet ik de wekkers, dus zeg 7 uur op hun kamer en dan nog een half uurtje/uurtje spelen en dan moeten ze gaan slapen, werkt perfect!

17. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.273
    2.035
    113
    In een aflevering van - volgens mij - 'Het beste voor je kind' was eens een stel die op een vaste avond per week de kinderen allemaal op hetzelfde tijdstip naar boven bracht (ongeacht de leeftijd) en de avond echt voor zichzelf hadden. Wijntje, praatje, filmpje. De kinderen mochten boven nog wel spelen, boek lezen etc, maar beneden was voor de ouders. Ik vond dat op zich wel wat hebben. Misschien een ideetje? Ik ben ook erg gehecht aan mijn vrije avondjes hihi :)

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar kinderen worden ouder, en blijven langer wakker. Je kan moeilijk een kookwekker zetten om 19:00 die om 21:00 afgaat ;). Het hoort er nu eenmaal bij dat kinderen langer op zijn.

19. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Klopt maar je hebt zelf een uurtje langer rust beneden en de kinderen een uurtje rust voor het slapen

20. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik vind het juist wel gezellig. Er is meer tijd en rust om nog even wat met ze te doen. Wij verleggen hierdoor soms onze eigen bedtijd. Mijn oudste is bijna 15 en gaat rijd half 11 naar bed. Maar zit soms ook op zijn kamer of is met vrienden weg. Dat gaat ook allemaal een beetje verschuiven.

Deel Deze Pagina