Wat komen er hier mooie grote tuinen voorbij. Hier helaas een kleine tuin. Mede doordat mijn man perseej eerst een overkapping moest wat uit eindelijk uit gegroeid is tot gigantische overkapping die hij ook nog dicht gemaakt heeft ' nu hebben we een sauna als de zon schrijnt' hier wonen de kippen en heb ik een moestuintje op gemaakt. De kippen lopen overigs zodra het weer het toelaat gewoon vrij rond en zijn super tam. Vooral de bruine legkip.
Wij hebben een tuin als in de topictitel: Groot en groen. Niet tegenaan te maaien in de zomer. We hebben wel een moestuin en veel bomen, maar bloemen enz. beginnen we niet eens aan, op wat raambakken en hangmanden na dan.
Wij maaien bewust niet alles in de zomer. We maaien enkel wandelpaden in het gras. De rest wordt een speeltuin voor insecten en kleine dieren die zich verschuilen tegen de hitte! Het is trouwens deze maand maai-mei-niet maand in België. Is er in Nederland ook zo iets? https://maaimeiniet.be/
Oeh geeft gelijk antwoord op mijn vraag denk ik. Hebben hier een nestje pimpelmeesjes en ik zou eigenlijk het gras moeten maaien, maar pa en moe vliegen zich al zo rot dat ze allicht blijer zijn met hoog gras (insecten).
Ik hou ook enorm van groen, maar ook van strak en netjes. Dus grote betontegels die wat kunnen hebben en makkelijk af te vegen zijn. Maar een grote hoge border en heel veel klimplanten. 3 clematis armandii aan de overkapping en de pergola en een hop. Iemand vroeg naar een pergola? Ik kreeg even de schrik toen ik de dikke palen zag, maar we zijn er zo onwijs blij mee nu:
Wat is het doel van die houten constructie? Komt daar een schaduw doek over of planten laten opgroeien? Nu zie ik de schommel, komen of zitten er dan nog andere spullen aan ? Ik vind een schommel wel leuk op deze manier.
O ik zie nu pas dat het een slechte foto is zo. Maar het is bedoeld om planten op te laten groeien en als rek voor schommels, touwladder, slingertouw en een rekstok zoals de foto hieronder: planten omdat ik dat erg mooi vind en practisch met de speeldingen voor alle kindjes die hier komen spelen. Met die haken eenvoudig te veranderen en weg te halen op mn vrije dag. En er zit in de zomer idd een schaduwdoek over. Edit: grr weer zo'n rare foto
Ik heb een (huur) hoekhuis en erg veel tuin voor stadsbegrippen. Een meerjaren plan is het absoluut. Elk jaar doe ik iets en het liefst low budget. Ik vind spullen, kan ze gratis ophalen of voor weinig en mijn grootste doel is om van de enorme betonbak een groene oase te maken. Ik heb zoveel ruimte dat er al twee loungesets staaan, een grotextrampokine ingegraven een er stond een zwembad. Die is verkocht en op die plek heb ik pas geleden 115 tegels eruit gehaald en ingeruild voor boomschors. Vorige week wat vaste planten gekocht voor de " tramlpoline-tuin" en een appelboompje. Vorig jaar heb ik een plantenbak getimmerd en daar had ik hout van over. Daar heb ik vorige week een schutting van gemaakt en daar de containers achter gezet. Kijk veel leuker. Ik heb in het midden een simpele pergola laten maken door een vriend. Daar groeit de clematis en de druif. Nog lang niet klaar, maar elke keer iets.
Vorige week Afrikaantjes en andere plantjes geplant en nu zijn ze allemaal aangevreten. Ik zie veel mieren en pissebedden lopen. Maar op de plantjes (kale stammetjes) lijkt allemaal slijm te zitten. Sommige takjes lijken ook aan elkaar geplakt. Het gaat ook erg snel, ik had gisteravond wat AH moestuinplantjes ertussen gezet en daar is nu ook al niks meer van over Weet iemand wie de boosdoener is en wat ik hier tegen kan doen? Of is er een bepaald soort plant wat hier tegen kan? Zo jammer, dit is al de tweede lading die doodgaat...
Ja slakken.. ik weet niet of het echt werkt, wij lijken gespaard te blijven, maar je kan knoflook een uur in water koken, af laten koelen en op je plantjes sprayen. Even googlen hoe precies..
Bekijk bijlage 690847 Bekijk bijlage 690845 Lekker weer hoor!! Er groeit en bloeit vanalles wij hebben er weer 30m2 stenen uitgehaald (het houdt nooit op -_- ). Hopelijk lukt het om vandaag gras te leggen. Heeft iemand succes met een clematis in de schaduw? Bekijk bijlage 690846