Hier dus helemaal mee eens. Mijn ouders hebben maar 1 kind... als zij beide overlijden komt het huis vrij. Is dan van mij. Maar heb ik dan geld om hun begrafenis te betalen?? Nee...ik heb dan een extra huis. Maar geen cash. Dus hebben mijn ouders ook een begrafenisverzekering omdat ik anders in mijn eentje opdraai voor de uitvaart(en) en daar pas geld voor heb als ik hun huis (of mijn huidige) verkoop. En zie je dat in diezelfde 5 dagen gebeuren??? Dacht het niet.
Volgens het Nibud moeten wij minimaal 4500 euro op de spaarrekening hebben. Nou daar komen we wel aardig bij... Waar ik echter van schrok was het bedrag van vergelijkbare huishoudens 28.000 euro... Wij zijn nog best jong (ik ben nog maar 27 jaar) en ik heb pas sinds een jaar een vaste baan nadat ik heb gestudeerd. Daarnaast hebben we een huis gekocht, zijn we getrouwd en hebben we de hele tuin verbouwd.. Als we dit alles niet hadden gedaan hadden we misschien een spaarrekening kunnen hebben van 28.000 euro. Ik ben erg trots op onze spaarrekening nu. Maar er komt ook een kleintje aan, dus ik weet dat die spaarrekening ook minder gaat worden. Ik vind dat helemaal niet erg. Dan beginnen we gewoon weer opnieuw....
Je kunt gewoon een gedeelte van de overwaarde opnemen hoor. Ik zie niet in waarom ik in hemelsnaam een bak geld aan een verzekering betaal (altijd meer dat het verzekerde bedrag) als de overwaarde het bedrag ruimschoots dekt. Uiteraard duurt het even voordat je aan dat geld kunt komen, maar in de tussentijd kan de begrafenis van onze spaarrekening betaald worden. Natuurlijk zit je vermogen "in de stenen", maar dat wil niet zeggen dat je er niet aan kunt komen
Je hebt in dat geval een huis met overwaarde (hoop ik voor je) en die overwaarde kun je gewoon opnemen hoor. Bovendien zijn de kosten voor de begrafenis niet de enige die je in dat geval moet betalen. Wat dacht je van successierechten? En daar heb je geen verzekering voor.... Kortom: zorg voor overwaarde en/of een spaarrekening waar je dat soort zaken van kunt betalen.
Onze verzekering/hypotheek adviseur zegt altijd als je een koophuis hebt, minimaal 15.000 euro op de spaar. Ik ben ook echt van het sparen, probeer zoveel mogelijk grote uitgaven van mn betaalrekening te doen, herken me dan ook helemaal in TS. Wij hebben een jaren '30 woning en ondanks de nieuwe badkamer, nieuwe keuken, cv enzo hebben we regelmatig wat, wat dan gelijk een hoop geld kost. Pas was het dak lek en nu moet bv het huis weer geschilderd worden wat zo 2000 euro kost. We hebben allebei een auto nodig voor het werk, we hebben beide geen nieuwe/dure auto en de mijne heb ik nog niks mee gehad maar die van mn man heeft ECHt iedere maand wat!! We zijn dr echt al denk ik 3000euro aan kwijt binnen een jaar! Ik vraag me af als je geen buffer hebt waar betaal je zulke dingen van? Sluit je dan steeds een lening af? Ik vind het naief om te leven met de gedachte ik leef met de dag, als mij wat overkomt zie ik op dat moment wel' en zou me helemaal niet op mn gemak voelen als ik niks achter de hand hebt. Ik denk ook tweede kindje is nu onderweg en wie weet komt er nog een derde, als we straks 3 tieners hebben weet ik niet of er nog van sparen komt maar de kosten worden steeds hoger(kleding,excursies,opleiding enz.) En het is echt niet zo dat we niet genieten van het leven omdat we sparen. Ik kan echt niet zonder vakantie, vind het echt leuk om met ons gezinnetje samen te zijn en te genieten. En dat mag ook gewoon wat kosten, dat doen we dan van ons vakantiegeld.
Tja ik ben zo iemand die van dag tot dag leeft en niet meer dan 2000 euro op de spaar rekening heeft en gewoon een koophuis heeft. Hoe ik de grote dingen bekostig? Nou ik kijk op dat moment zelf wel of we het ECHT ECHT ECHT nodig hebben. Neem bijvoorbeeld een vaatwasmachine, als die kapot gaat tja dat is vervelend maar heb je dat echt nodig? Nee vind ik niet, je kan best wel even '' gewoon '' afwassen. Of een droger, als die hier nu kapot gaat is het misschien vervelend maar geen wereld ramp, hang je toch gewoon je kleding lekker in de buitenlucht? Of als je mobiel kapot gaat, tja jammer dan pak je even een oud toestelletje of gewoon even niets, als ze je nodig hebben dan bellen ze wel op de gewone telefoon. Schilderen aan het huis laten wij niet doen dat doen we zelf, scheelt je ook weer in kosten. Er zijn zoveel dingen die je echt niet meteen weer nieuw hoeft aan te schaffen. En er is altijd wel een oplossing te vinden. Vakanties doen wij ook maar niet naar het buitenland, we gaan gewoon in eigen land of net over de grens. Ze hebben hier nu het kamperen ontdekt dus ja dan ga ik niet met het vliegtuig weg als je bijvoorbeeld op Texel ( even een voorbeeld ) ook onwijs leuk kan kamperen. En ik zeg niet dat iemand met een grote spaar rekening niet leeft hoor, iedereen moet het doen op zijn of haar eigen manier alleen wij geven het liever direct uit, wij genieten er nu van en niet pas ergens in de toekomst omdat je nooit weet wat de toekomst brengt. En wat ik daarmee bedoel is dat als mijn man weer een extra'tje verdient op de zaak dan genieten we daar direct van met het gezin. We gaan bijvoorbeeld lekker uitgebreid een dag weg of we boeken lekker een nachtje in een hotelletje en we gaan er lekker op uit. Wij vinden dat niet naïef maar wij zien dat als het nu genieten van het leven omdat het leven zo voorbij kan zijn.
Ik lees vol verbazing de reacties van mensen die zeggen dat ze 'van dag tot dag' leven en wel zien waar ze het vandaan halen als er iets stuk gaat. Dat zijn de mensen die het eerste in de problemen zitten. Stel dat je werkgever failliet gaat en je je salaris niet krijgt? Het UWV betaald dat uiteraard maar daar kan zomaar 1,5 maand overheen gaan. Met geen of weinig spaargeld redt je dat niet. En ja dat kan iedereen zomaar over komen. Ik zou me gewoon schamen als ik financieel afhankelijk van mijn ouders zou zijn. En dan heb ik het uiteraard niet over mensen die een erg laag salaris hebben en/of alleenstaande ouders bijvoorbeeld. Dan moet je echt roeien met de riemen die je hebt. Maar dan heb ik het over de mensen die met de dag leven en hun geld liever direct besteden. Ik vind het een slecht voorbeeld voor je kinderen om zo met geld om te gaan. Wij hebben ruim meer dan 10.000 op de spaar. Ik vind 10.000 voor onszelf een minimum. We ontvangen netto veel dus kunnen ook veel sparen. Nog even voor diegene die vragen hoe je 10.000 bij elkaar spaart. Ons vakantiegeld plus de belastingteruggaaf was al ongeveer 10.000 dus dan gaat het hard.
Ik praat nu even voor mijzelf maar ik ben niet financieel afhankelijk van mijn ouders hoor, wij kunnen onze boontjes heel goed zelf doppen Mijn kinderen weten heel goed om te gaan met geld hoor en ik zit vol verbazing te lezen dat mensen mij beoordelen op het feit dat ik een verkeerd voorbeeld geef aan mijn kinderen. Een spaar rekening van 10.000 is heel leuk hoor maar ten eerste dat gaat hier gewoon niet en ten tweede wij vinden het gewoon niet nodig. Wat als je morgen onder een auto komt? Wat heb je dan aan je 10.000 euro? Ik vind een buffer van 2000 euro meer dan genoeg ( in ons geval ) zo doen wij het al jaaaaren en dat werkt prima, waarom zou ik het dan anders doen? We hebben al eens in de situatie gezeten dat ik mijn baan kwijt raakte en hebben het gewoon overleeft hoor. Net zoals jullie ( de spaarders ) denken van '' wat als je je baan kwijt raakt en je hebt geen spaar rekening '' zo denken wij ook maar dan vanaf de andere kant '' wat als je onder een auto komt, wat heb je dan aan je spaar rekening ''
Dit zou ik geschreven kunnen hebben! Ben precies zo.. Erg he, vl vind altijd dat ik vreselijk overdrijf. Maar ik ben nu eenmaal van het sparen....
Nou fijn meid *geeft schouderklopje* Lekker belangrijk wat een ander heeft op spaar en hoe hij/zij dat allemaal regelt
Ik ben pas sinds januari begonnen met sparen en ik vind een buffer van 2000 genoeg, tenzij ik een doel voor ogen heb waar ik voor door wil sparen. Dat sommige het normaal vinden om ruim 10.000 euro op de spaarrekening te hebben ja dat kan. Wij zullen daar wel een paar jaar voor moeten sparen dus ik vind dat (voor ons) een onrealistisch bedrag.
Hahaha jaloers? Oh ja tuurlijk, ik zie groen Nee, het topic gaat er over dat er voor TS nooit genoeg op de spaar staat en zich daar (onnodig) druk over maakt. En ze vraagt zich af wat een goed spaar bedrag zou zijn voor een gezin met 1 kindje. Niet hoe verschrikkelijk slecht andere mensen bezig zijn die een andere instelling hebben. Ik hou ook van een flinke buffer, maar dat betekend niet dat een ander dat dan ook maar moet hebben. Dat oordelen, bleeeeehhh.
Dat is dus een forum hè. Daar vraag je meningen van anderen en die krijg je. Of je het er nou mee eens bent of niet. En bovenstaande is mijn mening inderdaad. En die is nogal ongezouten.
Jij vind het misschien niet interresant om te weten maar TS heeft hier dit topic over geopend hoe anderen gezinnen dit doen, en als 'jij' het niet wilt weten dan hoef je ook niet te lezen/reageren, toch?