Ik vind het inderdaad onzin om een spaar rekening a 10.000 euro te hebben, 2000 euro is voor ons meer dan genoeg. We geven liever nu ons geld uit dan dat we op de spaar rekening knallen. En bij ons is een spaarrekening van 10.000 ook niet eens haalbaar maar dat ter zijde. En een nieuwe auto aanschaffen kan makkelijk hoor met 2000 euro. Lenen doen ik in het ergste geval, nog nooit gedaan trouwens ( wat ik al meerdere malen heb gezegd ) Als je nou even verder leest dan zie je ook staan dat wij vinden dat zoveel dingen niet direct hoeven vervangen te worden als het stuk gaat. Het is echt niet zo dat wij continue aan zinloze dingen geld uitgeven of dat wij de kinderen alles geven wat ze willen hebben, we moeten gewoon op onze centen letten alleen net zoals nu zijn wij met de tuin bezig, dat is nu gewoon even nodig, dan had ik dus eerst jaren moeten sparen om dit te kunnen bekostigen? Nee wij willen dit nu doen dus doen we het nu met het geld wat we nu hebben. En ja dan kan het ook wel eens zijn dat het deze maand op is en we even moeten wachten tot volgende maand, ga je niet kapot van hoor. En ik zal mij nooit doodschamen om geld te vragen aan mijn ouders, dat komt misschien door de manier van opvoeding die wij hebben gehad, ik heb mij nog nooit hoeven te schamen voor iets bij mijn ouders.
maar jij denkt dus niet dat ellende jullie kan treffen?? Laat ik voorop stellen dat ik helemaal niet materialistisch ingesteld ben...al lijkt dat nu misschien zo...en als de vaatwasser stuk gaat bv (die we overigens ook pas sinds 2 jaar hebben, daarvoor met de hand) dan doe ik idd alles met de hand...geen probleem. Ik heb geen droger...dus die kan niet stuk gaan. Maar als mijn wasmachine het zou begeven dan zou ik die echt wel willen vervangen...dat kan uiteraard met 2000 makkelijk. Maar wij hebben net een periode gehad waarbij alles achter elkaar stuk ging en die dingen hadden we nooit gered met 2000 euro. Een auto en een zonnescherm en een afzuigkap. Dat zonnescherm is hier geen luxe overigens...maar noodzaak, zit aan het raam achter (tuin op het zuiden waar volop de zon op staat) binnen kook je zelf als het koud is buiten gewoon weg. En wat ik noem zijn nog maar kleinere dingen...er kunnen natuurlijk ook dingen kapot/lek gaan als een dak of kozijnen (die laatste zijn hier gelukkig kunststof) en hoe los je dat dan op??? Lenen is altijd een optie, maar dat kost nog meer geld...dan kun je toch beter zorgen voor een eigen buffer??
Wij denken helemaal niet dat alle ellende ons bespaard zal blijven. Wij hadden hier voorheen ook twee salarissen maar doordat ik mijn baan kwijt raakte werd dat nog maar 1 salaris. We zijn inmiddels 3 jaar verder en leven nog steeds op 1 salaris. Nee is geen vet pot maar we kunnen er goed van leven en dat doen we dan ook. Een vaatwasser, een droger, een TV scherm, koffiezet apparaat, laptop of iets in die richting kan je hier bij de ITS op afbetaling kopen ZONDER rente, wij zouden dan bijvoorbeeld in zo'n geval kiezen voor het kopen via die winkel en het dan op afbetaling terug betalen, hoef je dus niet direct een groot bedrag neer te leggen. Tja hoe we dat dan oplossen dat weten wij niet, dat zien wij dan wel weer. Klinkt misschien naief voor sommige maar daar komt het punt weer, wij leven van dag tot dag. Nu zijn we de tuin stuk voor stuk aan het vervangen ( vlonder, schutting, tuin set etc ) daar hoort straks ook het schilder werk voor de kozijnen bij. Omdat wij alles stuk voor stuk doen kan dat gewoon maandelijks betaald te worden en hoeft dat niet van de spaar rekening. Wij sparen gewoon niet graag voor iets in de toekomst waarvan we niet eens zeker weten of die toekomst er is. Een nieuwe tuinset hadden wij inderdaad geen geld voor, hoefde in principe ook niet echt vervangen te worden maar nu hebben wij van gratis verkregen pallets en andere materialen een eigen lounge set gemaakt, heeft ons uiteindelijk inclusief de bekleding van de kussen een doos bonbons van 2,50 en twee gordijnen van 30 euro totaal gekost. Niet alles hoeft geld te kosten Zoals ik al eerder zei, wij doen het op deze manier al dik 10 jaar en het gaat prima zo. En nee we kunnen niet alles doen, een dure vakantie bijvoorbeeld naar het buitenland zit er niet in maar is dat waar het leven om draait? Vinden wij niet. Wij gaan gewoon in eigen land op vakantie of net over de grens, betalen die vakantie gewoon in stukjes en dat gaat ook prima. Iedere maand kleding kopen gaat hier ook niet maar vinden wij ook niet nodig, kopen we wel wanneer het kapot is of te klein bijvoorbeeld, ik ga niet sparen om bijvoorbeeld volgende maand lekker te kunnen shoppen. Wij voelen ons goed bij deze manier van leven maar kan mij ook voorstellen dat andere dat raar vinden, ik vind het hele idee achter een dikke spaarrekening weer raar
Zo doen wij het ook hoor, we sparen lekker door en als er dan iets is (huis moet geschilderd worden, dakgoot vervangen etc) kan dit gewoon gedaan worden zonder dat we eerst allerlei bokkesprongen hoeven te maken om de financiën rond te krijgen. Dat wil niet zeggen dat anderen het verkeerd doen ofzo het is gewoon een manier van leven die bij mij voor ontzettend veel onrust zou zorgen