het grote zwarte gat dat spaarrekening heet

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 22 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.035
    2.897
    113
    't Gezellige Brabant
    Zeker wel. Maar er zijn goede en slechte jaren. De afgelopen 2 jaar hebben wij bijvoorbeeld voor 2 huizen hypotheek (en dus ook belastingen e.d.) op moeten hoesten (kozen we zelf voor hoor, meer een luxeprobleem natuurlijk). Sparen zat er toen zeker niet in, we haalden er zo nu en dan geld af.
    De afgelopen maanden is er ongelooflijk veel geld teruggekomen uit een levensverzekering, van de belasting en door de verkoop van ons huis. Er was voor het eerst in een aantal jaar weer winstuitkering op het werk van mijn partner. Het vakantiegeld moet nog komen evenals de 13e maand aan het eind van het jaar. Nu dus een héél leuk jaar en de spaarrekening is flink gespekt. Maar volgend jaar zal dat er weer anders uit zien.
    Wij hebben wel een minimum afgesproken waar we ons goed bij voelen. Dat proberen we er altijd op te hebben staan. Alles wat we meer hebben geven we momenteel uit aan verbetering ons huis (wat uiteindelijk ook weer besparing oplevert). Isolatie, energiezuinige apparaten, nieuwe kozijnen enz. Maar ik kan me bijvoorbeeld niet heugen dat ik lekker voor mezelf ben gaan shoppen. Dat doe ik dan weer niet zo gauw.

2. minon

minon Niet meer actief

Hier lange tijd geen buffer gehad. Huis gekocht, man had een schuld van 5 cijfers door toedoen van zijn vader. Dit hebben we in vier maanden tijd afgelost (snap nog niet hoe maar we deden het) en het huis gekocht. Een maand nadat alles rond was kwam mijn man thuis met de mededeling van zijn baas dat de overuren niet meer werden uitbetaald (800 netto per maand was het altijd soms zelfs meer) weer paar maanden later werd er maar 70% salaris uitbetaald en 30% werd omgezet kn vakantiedagen. Weer een maand later moest er 33 man uit. Omgeschoold en eigen bedrijf gestart wat nu na vijf jaar goed op poten is, maar in het begin regelmatig met 10 euro naar de supermarkt om te kijken wat je die week ervoor kon eten. Wij 'sparen' nu dus op een andere manier door zo min mogelijk prive uit de zaak te onttrekken en alles daar te laten om daar een buffer op te bouwen en onze opstartschulden weg te werken. Hebben we een nieuwe wasmachine nodig ofzo dan halen we die maand wel meer uit de zaak. Nu is het op de cent genoeg voor de vaste lasten dus eigenlijk nog lager dan minimumloon.
    Prive sparen we voor dochter en staat er op mijn spaarrekening inmiddels maar ca 1000 euro meer door kosten voor de baby's op komst.
    Als ik dus een leuke buffer had en een badkamer die verbouwing nodig had dan zou ik dat gewoon doen.

3. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier overigens ook een badkamer die al 2 jaar gaat verbouwd worden ;). Maar ik heb voorlopig geen zin in de shock van de werkelijke prijzen te zien. De boel moet uitbesteedt en ik weet nu al dat dat "fortuinen" gaat kosten. Voorlopig staat het dus op de lange baan.
    Op zich is het geld er waarschijnlijk dus wel, maar voorlopig houd ik het liever op de bank ;).

"Eerst ons huwelijk", zeg ik al anderhalf jaar. En over 3 weken trouwen we.

En vorig jaar een nieuwe (tweedehandse) auto mogen kopen toen ze op onze 14-jarige voor de verzekering totaal afgeschreven auto inreden. Total loss en wij 10.000 euro armer aan een nieuwe jonge degelijke tweedehandse die hopelijk weer 15 jaar meegaat.

En ja, als er ooit echt troubles zouden zijn, kunnen ook wij terecht bij familie. Maar ik ben opgegroeid met niks anders dan "sparen voor later", dus ik sta echt wel liever zelf in voor mijn centen en zal dus echt pas in uiterste nood naar mijn ouders rennen. Zij weten dat ook en de dag dat ik effectief zou aankloppen, weten ze ook hoe serieus het is en hoe diep ik zit.

4. Mom2Be92

Mom2Be92 Bekend lid

17 okt 2013
    521
    4
    18
    Almere

Jaa dat dacht ik al!! Dat zou onmogelijk zijn hihi maar heel knap hoor...ik doe het voor dezelfde bedrag en we zitten tot nu toe met zn tweeën...shame on me!

5. Opnaarvijf

Opnaarvijf Actief lid

16 sep 2013
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hahaha ja dat zou pas echt stoer zijn 90 euro per maand. Maar goed we hebben er echt een sport van gemaakt en eten ook echt heel gezond. De kinderen doen helemaal mee als ik in de winkel zeg ok koffiemelk....gaan ze zoeken en komen dus altijd met Ah budget merk terug lekker herkenbaar voor ze en mama kiest ALTIJD die hihi.

Voor de lieve reacties op mijn verhaal allemaal dankjewel! Een paar jaar geleden dacht ik dat ik me echt dood zou schamen als ons zoiets zou gebeuren maar nee totaal geen last van.
    We hebben altijd samen meer dan fulltime keihard gewerkt met 4 kinderen we hadden veel gespaard tja so be it. Ben op werk gebied een echte streber en dat had ik toen ook ik dacht ok we gaan hier doorheen maar dan wil ik wel de beste zijn he. We zijn ook bij alle instanties echt met heel veel respect behandeld.

Misschien iets om over na te denken voor de mensen met een goede buffer; zorg juist nu het kan dat het huis spik en span is en dat je er altijd jaren mee vooruit kan. Als er dan wat heftigs gebeurd dan heb je dan geen zorgen over.
    Als je nu tegen die hele oude badkamer aankijkt is prima maar als er onvoorziene omstandigheden komen loopt die spaarrekening snoeihard leeg en als dan de badkamer gaat lekker en de oven het begeeft en de wasmachine enz enz dan baal je als een stekker want nu heb je het. Als je snapt wat ik bedoel.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ja, wij reden hem idd ook prive, omdat we gewoon geen zin hadden om een kilometeradministratie bij te houden (ik weet niet of dat nu nog zo stipt moet, ik praat nu over 10 jaar geleden) Maar over het algemeen is de bijtelling minder dan dat je zou moeten betalen als je zo'n auto zelf koopt.

Nu hebben we ook een auto van de zaak, alleen is de zaak ook van ons.. ;) En ik bemoei me niet met de zakelijke administratie, dus ik heb geen idee van de bijtelling op dit moment.

@Sdonya: Dat kan wel, hoor. Het ligt er maar net aan welke afspraken er zijn tussen de werkgever en de leasemaatschappij. En tussen de werknemer en werkgever. Ik heb dat al vaker gehoord. Mijn man had toen een hele soepele werkgever, wij mochten zelfs de bonnetjes inleveren van de diesel die we in het buitenland tankte als we op vakantie waren. Daar kregen we dan nog een deel van terug.

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar waarom zou je je nu druk maken over wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren?

En ik ga er niet van uit dat een ander een spaar buffer voor mij heeft, wij zijn van mening dat er altijd wel een oplossing te vinden is op het moment dat het nodig is. Waarom duizenden euro's op je rekening hebben staan? Geniet er gewoon lekker van. Je kan ook zo de deur uit stappen en onder een auto komen, wat heb je dan aan al die spaarcentjes? Helemaal niets meer.

8. Islah

Islah Niet meer actief

Er wordt nu een paar keer over een wasmachine gepraat, maar daar hoef je toch geen duizenden euro's voor apart te leggen. Voor iets minder dan 300 euro heb je een kwalitatief goede wasmachine, 't is dan geen Bosch met stoomfuctie ofzo maar wassen doet zo'n ding. En als je nog minder te besteden hebt, kan je vaak tweedehands ook wel een goede vinden.

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Precies, of je koopt hem bij de Its, bij ons hier kan je dit soort dingen op afbetaling kopen in 12 maanden ZONDER rente. Misschien niet ideaal voor sommige om op afbetaling te kopen maar zolang je het op deze manier kan oplossen dan is dat toch fijn?

En inderdaad, een wasmachine hoeft echt geen duizende euro's te kosten.

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat is niet je druk maken, dat is voorzorgsmaatregelen nemen. Het is voorkomen dat ik me druk moet gaan maken op het moment van een calamiteit. Want als iets in huis het begeeft, dan hoef ik niet naar een oplossing te gaan zoeken die heb ik al...

Bovendien staat het hebben van een buffer het genieten van het leven niet in de weg. Ik geniet met een buffer eigenlijk zelfs meer als ik dingen doe, want dan weet ik dat daarmee niet meteen andere dingen niet meer kan doen.

Overigens: als je onder een auto komt en het voorbij is, heb je ook niets aan die stapel mooie kleren, alle gadgets die je hebt gekocht of een eventueel geplande vakantie of wat dan ook....

11. tuc

tuc Niet meer actief

Jep helemaal mee eens

12. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Klopt maar die gadgets, mooie kleding etc daar geniet ik nu ook van, net zoals dat ik nu geniet van het geld dat ik heb. Wij hebben een kleine buffer maar geen duizenden euro's buffer vinden wij niet nodig. Wij kijken wel naar een oplossing op dat moment.

Een telefoon vervangen omdat het kapot is is niet echt iets wat direct moet of een vaatwasser hoeft ook niet direct vervangen te worden. Is allemaal luxe waar je echt wel zonder kan hoor.

We zijn tegenwoordig te verwend ( vind ik ) dus een grote buffer is voor ons niet nodig.

13. LiveLaughLove

LiveLaughLove Niet meer actief

Nou mijn spaarrekening is nu een zwart gat nadat mijn laptop, mijn wasmachine en toen onze auto totall los gereden werd waardoor er een nieuwere moest komen

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    Een kleine buffer vind ik wel belangrijk, rond de 4000-5000 euro oid, maar als ik op mijn sterfbed lig hoop ik dat ik terugdenk aan bijvoorbeeld die mooie vakantie en niet aan mijn goed gevuldd spaarrekening.

15. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Soms lijkt er nu geredeneerd te worden dat wanneer je een buffer hebt of opbouwt, iemand niet geniet van het leven.

Mn vriend en ik zijn nu in staat een deel van de inkomsten aan de kant te zetten om te sparen. Gewoon omdat we het fijn vinden om een buffer te hebben en aan het eind van het jaar weer wat van het huis te kunnen aflossen. Daarnaast ben ik me er ook van bewust dat later ('als ik groot ben') er misschien wat minder geld te besteden kan zijn. Bijvoorbeeld door minder werken omdat er hopelijk een kindje is.

Dat wil echter niet zeggen dat we nu op het geld zitten en zo min mogelijk willen uitgeven. Wij gaan gewoon op vakantie, houden feestjes, geven cadeaus etc.

Ik vind het leuk om aanbiedingen te spotten en om leuke kleding voor een mooi prijsje te kopen. Voel me ongemakkelijk in dure kleding.

16. mamaukkie

mamaukkie Lid

14 mei 2014
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo.... wat een bedragen komen er voorbij. 10.000 euro op de spaarrekening...... hoelang heb je er dan over gedaan omdat bij elkaar te krijgen.

Wij hebben dat nu ook wel gespaard maar dat is omdat we nu in een klein appartement wonen en aan het sparen zijn voor het nieuwe huis wat word gebouwd. Maar dalijk met een nieuw huis en een kleine uk op komst is de spaarpot echt leeg.

Wij hebben niet te klagen ik werk parttime en manlief een goede baan en fulltime maar vind 10.000 een hoop geld. Wat sparen jullie aan bedrag in de maand dan? Dat is misschien wat makkelijker om te vergelijke.

En qua luxe is maar net wat je wilt. Wij zijn bijv kampeerders en vinden het heerlijk om te kamperen. Hoef niet persee een onwijs grote camping te zijn alleen in de grote vakantie wel met zwembad. Als we verder tussendoor gaan nemen we me nichtje mee en gaan we kamperen bij de boer dat is echt super. Verder zijn wij niet echt van de dagjes uit als efteling enzo, vinden het leuker om naar het bos te gaan te gaan zwemmen of lekker uit te waaien op het strand.

Hier helaas wel 2 autos nodig voor het werk. Ik zou willen dat er een uit kon maar dat gaat helaas niet.

17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dan hebben de kinderen iig nog een zakcentje om hopelijk een toekomst op te kunnen bouwen en er is geld om een uitvaart te kunnen regelen...

18. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    Pff wat een bedragen. Daar kan ik alleen maar van dromen. Hier kunnen we helaas bijna niks sparen. En elke keer als het een maand wel lukt om te sparen komt er weer een dikke rekening binnen... Lang leve de financiën.

19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Kinderen hebben hun eigen spaar rekening waar we al op sparen sinds hun geboorte dus die hebben iets achter de hand en we hebben een uitvaart verzekering met voldoende centjes zodat onze nabestaande zich nergens zorgen over hoeven te maken. ;)

20. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek

Mee eens!

Deel Deze Pagina