Mijn moeder mocht een bord klaar zetten, daar lag dan de volgende dag 1 cadeau op en dat was het dan. Wij, haar kinderen, kregen een zak vol.
Dit sint feest heeft niks met slavernij te maken, jij moet je zelf eens gaan inlezen. Er bestaat geen 1 klein kind die zich met sinterklaas schaamt omdat hij donker is dat verzin jij ter plekke
Ik weet wel dat er veel oud-klasgenoten van mij (ik ben in de Bijlmer opgegroeid) zich echt ongemakkelijk voelen over het hele zwarte pieten gebeuren. Ze trekken zich niet zozeer aan dat zwarte piet er is, maar wel dat er geen erkenning wordt gegeven voor de gevoelens die ze hebben. Ik ken ook wel mensen met een donkere huidskleur die er geen problemen mee heeft, maar serieus de meerderheid vindt het niet prettig. En het zijn helemaal geen zeikerds die overal 'discriminatie!' bij roepen. Ze zijn ook niet actief bezig met het afschaffen van zwarte piet, maar als ik vraag wat ze ervan vinden dan krijg ik altijd te horen dat ze het wél kwetsend vinden. Ik denk dus dat de groep die er moeite mee heeft groter is dan veel mensen denken.
Nou, nou... Rustig maar. Bij mij op school (basisschool) zaten meerdere kinderen die zich rot voelden met sinterklaas vanwege zwarte piet. Dat wil niet zeggen dat we dús zwarte piet moeten veranderen, maar deze toon helpt dus niet in het hele verhaal.
Nee hoor heb inmiddels een aantal filmpjes bekeken over zwarte mensen hoe zij sinterklaasfeesten hebben ervaren, niet leuk dus. Zie bijv. Een aflevering van p&;w.
Oke.... Nogmaals: rustig aan! Volgens mij is het heel duidelijk dat de vergelijking met pieten gemaakt wordt. Vandaar dat ik het postte. Maar ik zeg al niets meer, ik vind het echt niet leuk om op zo'n manier een discussie te voeren.
Als het ongegrond wordt verklaard hoop ik wel dat er sancties komen de komende jaren op mensen die dit nog 1 keer aan racisme proberen te linken..gewoon tijdens het sintfeest 3 weken vastzetten...is nl gewoon oproer en dat is strafbaar
je word doodgegooid met de zwarte pieten acties en achterlijke opmerkingen en die een ander zijn geloof er bij halen dat vind ik pas schandalig maar heeey het gaat over ONS sinterklaasfeest en daarom vinden ze dat je maar alles mag zeggen
En wat denken van volwassen mensen die klein van lengte zijn, lilliputters bijv. Zouden die zich ook niet gediscrimineerd voelen zo rond de kerstdagen.. de kerstman heeft toch ook hulpjes of zijn het slaafjes? Dat mag straks ook niet meer natuurlijk
De hele familie van mijn vader is 'zwart' en ik heb er nog nooooit iemand over gehoord. Maar goed, die discussie kan je dus blijven voeren. Ik vind zelf dat het eigenlijk vreemd is als je je er ongemakkelijk bij voelt omdat de Pieten juist een hele leuke rol spelen in het hele sinterklaasfeest. Ik snap niet dat je je daar 'beledigd' over kan voelen. Kijk, als die pieten nou continu gekleineerd werden, door alle kinderen uitgelachen werden enz... Nee, Piet staat juist vaak in het middelpunt van de belangstelling en alle kinderen zijn gek op ze! Dus mijnsinziens speelt Piet gewoon een enorm positieve rol en ik vindt het dan heeeel ver gezocht als je dit linkt aan discriminatie.
Ik krijg idd wel plaatsvervangende schaamte van alle achterlijke dingen die er op FB en zo gezegd worden.
Hier zitten we op een gekleurde school met allerlei culturen bij elkaar maar nog nooit een probleem geweest, mijn zoon is soms jaloers op het kleurtje van zijn antiliaanse vriendje, dus vroeg hoe die die kon krijgen; nou naar Curacao dus maar toen zei mijn zoontje, dat heb ik al gedaan heeft niet gewerkt, dus dan maar chocomel drinken haha (hebben ze geprobeerd en helaas ook niet gewerkt haha) hier zeggen ze juist, zo ik hoef me lekker niet te schminken haha (en dan tong erbij ofzo) Het is maar net hoe je als omgeving ermee omgaat, als kids zich niet fijn voelen dan is dat een gebrek aan opvoeding van de ouders en omgeving (denk aan school e.d.) want het hoeft zeker niet als je er goed mee omgaat.
Onzin zal vanmiddag wel een filmpje maken van mijn dochter en haar vriendinnetje die zich gediscrimineerd voelen omdat zij nogal klein zijn en niet op de gemiddelde maar stoel passen op de kleuterschool..das geen 3 weken in het jaar he..maar alle jaren
Sinterklaas heeft zover ik weet niks met slavernij te maken,en ook zwarte piet niet. En volgens mij viert niemand hier sinterklaas om slavernij od te vieren. (ik kan me natuurlijk vergissen ) Het is alleen wat je er zelf bij intepeteert. En daarom noemde ik ook die twee feesten op. Sommige mensen roepen dat halloween een vorm van satanisme is,en sommige mensen zeggen dat het offerfeest respectloos is voor de dieren. Maar dat betekend niet dat het ook zo is,en dat het dan ook maar afgeschaft/aangepast moet worden. Dat is wat ik met deze voorbeelden bedoelde. Er zijn zat donkere mensen die ik ken die zelf ook zeggen dat hun zwarte piet alles behalve rascistisch vinden. En een beetje off-topic. Ik vind het niet zo netjes omdat jij een andere mening hebt (wat uiteraard mag) ik volgens jou mij niet inleef.
verjaardag is iets heel anders dat koop jij als ouder.... sint cadeautjes krijgen ze van sinterklaas, en waarom koopt die goede man voor de een een nintendo en de ander krijgt niks.....dat is gewoon een feit , kijk jij hebt argumenten dat je dat voor je kind koopt, maar een kind denkt zo niet, maar verder vier met veel passie sinterklaas hoor.....en ga er dan mar vanuit dat de kinderen het later wel snappen!
Een kind van 4-6 hoort het woord discriminatie nog geeneens te kennen, dat praten de ouders hen aan En een te grote stoel? je kan ook problemen zoeken natuurlijk, hier zit ook een heel klein meisje op school (zeg maar gerust anderhalf kop kleiner dan mijn dochter en ze is wel een jaar ouder) maar die zou daar nooit een probleem van maken en zo wel zou haar moeder zeggen dat ze niet zo moet zeuren maar gewoon moet gaan zitten, lekker boeien, daar word je hard van
Ja ik ook. Er zijn een hoop die dit moment aangrijpen om hun racistische opvattingen eens lekker de vrije loop te laten. Kwam toevallig op de site van Geert Wilders (stiekem even gelachen om een bruine geert) en zag daar reacties voorbij komen.. vreselijk! En dan met zo´n slechte spelling, tenenkrommend gewoon.