Het grote zwarte pieten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door Beheer, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamsie86

mamsie86 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.635
    0
    0
    Waarom zo moelijk doen?!!!

Mensen die sinterklaas willen vieren, vieren sinterklaas.

Mensen die er op tegen zijn vieren geen sinterklaas, waar maken ze zich druk om? Bemoei je er dan ook gewoon niet mee!

2. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    De sint lijkt heel belangrijk te zijn voor alle Belgen/nederlanders.
    Met al die petities en krantenartikels.

Mss omdat we ons dan weer effe kind voelen en weten hoe gelukzalig we toen waren als de sint kwam.

Verder stond ik er als kind niet bij stil dat ik duurdere/goedkopere cadeautjes had dan andere kindjes.
    Ik was altijd blij met wat ik kreeg eigenlijk. En dat was ook maar 1 cadeautje.

Wel zijn de chocolade/marsepein en speculaas mij veel beter bijgebleven. MMMMMMM

3. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Effe een vraagje:

Wanneer komt de sint aan in Nederland.
    Ik zoek eigenlij kde datum zoadat ik gezellig voor de buis kan ploffen met de kindjes en een megaton letterkoekjes

4. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Zo'n mooie traditie als het sinterklaasfeest is toch gewoon een mooi iets om te behouden?
    Uit peilingen blijkt dat 92 procent van de nederlanders het feest zo wil houden als het is en geen problemen met zwarte piet heeft.
    Duidelijk toch? Gewoon zo laten, want anders voelt 92 procent zich gediscrimineert omdat hun tradities en cultuur niet geaccepteert worden. ;)

5. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ja zo lust ik er nog wel een paar. En wat heeft dat met zwarte Piet te maken?

Ik begrijp echt niet zo goed waarom een groep mensen zich beledigd of zelfs gediscrimineerd voelt door een feest wat op geen enkele manier een negatieve lading heeft. Ja, misschien was zwarte piet van oorsprong een slaaf, maar komt dat nu in een kind of volwassene op? Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen "he slaaf, geef mij eens een cadeautje".. Dat verhaal wordt alleen in stand gehouden door mensen die het zwarte Piet gebeuren negatief vinden.

Waarom zou iets totaal moeten veranderen doordat een groep mensen zich niet kan vinden in de huidskleur van een figuur die heel positief is voor een kinderfeest?

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

16 November! Intocht Sinterklaas 2013? >>> Bekijk alle intocht informatie in 2013!

hihi.. uit alle reacties blijkt wel hoe we allemaal weer ontzettend kinds worden als het om het Sinterklaasfeest gaat... dat bewijst gelijk hoe belangrijk het wel niet is.

Wel jammer dat we ons hier ontzettend druk over kunnen maken maar dat we niet eigenhandig de recessie kunnen draaien...

Oja... over leuke commentaten gesproken.. Op Facebook: 'Stelletje mogolen"... hahahahahaha, ik kwam niet meer bij!

7. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Effe een vraagje:

Wanneer komt de sint aan in Nederland.
    Ik zoek eigenlij kde datum zoadat ik gezellig voor de buis kan ploffen met de kindjes en een megaton letterkoekjes

8. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    oeps dubbel

9. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik denk dat we met zijn allen ons slavernijverleden eens los moeten laten.... en tuurlijk was het echt heel erg verschrikkelijk en barbaars . Maar het is voorbij, we kunnen het niet meer ongedaan maken maar het is iets wat we niet meer willen en daarom moet je die link tussen slavernij en sinterklaas ook niet willen leggen, en ik denk dat tuc dat ook probeerde te zeggen met haar link naar WO2.

aleve.... als je leest dat sint nicolaas ( de echte ) juist kinderslaven bevrijdde.... dat leg je gewoon naast je neer?

en verder wil ik zeggen dat ik naar gebruiken van andere landen ook heel vreemd kan kijken.....bijv haloween of andere gebruiken, dus van mensen die niet in nederland of vlaanderen wonen kan ik het nog enigszins begrijpen......maar dat er Nederlanders zijn die er deze draai aan willen geven? Dat begrijp ik niet. Tuurlijk zijn er hier mensen die het zullen gebruiken voor racistische doeleinden, maar de overgrote meerderheid heeft geen verkeerde motieven bij het vieren van sinterklaas....

10. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    thx Cygnet,

wordt een middagje cocoonen op de bank

11. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ten eerste: Heel tof van jullie, Beheer! Heb net ook het hele topic doorgelezen en het gaat er al veel fijner aan toe dan in de vorige topics. Of dat door jullie ingrijpen komt, of dat men begrijpt dat dit de laatste kans is en meer respectvol reageert, weet ik niet, maar super om te zien! Bedankt. :)

Ten tweede: Ik ben wel degelijk meerdere malen gediscrimineerd vanwege mijn blanke huidskleur. Maar daar mag niet over gepraat worden, dan moet je niet zeuren, want ach waar kunnen blanken nou mee gediscrimineerd worden, die hebben het alleen maar goed..

Ten derde: Hier in Oostenrijk gaat de Sint-viering een beetje anders.. Sint Nikolaus heeft (volgens mij) twee knechten (kunnen er ook iets meer zijn, maar geen enorme groep in ieder geval :p), welke echt nog bedoeld zijn om de kinderen angst aan te jagen. Op plaatjes zie je dat kinderen in de zak gestopt worden, met de roe geslagen worden, opgegeten worden en volgens mij zelfs in een kolenvuur gegooid worden. Sommige van deze zwarte pieten (hier Krampus genoemd) hebben ook rode lippen en/of gouden oorbellen/kettingen. Dus in principe kun je dat ook een verwijzing noemen naar het stereotype van donkere mensen/de slavernij.

Je hebt hier trouwens ook door het land heen 'evenementen' waarbij men verkleed als Krampus door de mensenmassa heen rent en hen ook echt gewoon op de grond neerlegt en slaat met een roe. Ik heb een paar filmpjes gekeken op Youtube (was even geinteresseerd in hoe het hier gevierd werd vanwege de discussie in Nederland, dus heb m'n vriend om hulp gevraagd), en je ziet echt allemaal kindjes huilen.. Dit wordt trouwens Krampuslauf genoemd.

Hier nog een paar plaatjes, vind ik de Nederlandse zwarte piet toch wel errrrg meevallen ;) :

12. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    heeft niks met zwarte piet te maken... ik ben pro piet, heb alleen even genoemd dat ik dat verschil in cadeuas een moeilijk punt vind in het sinterklaasfeest.

13. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    @ Evelien69, misschien leef ik onder een steen ;) Maar wie gebruikt het dan voor racistische doeleinden? Ik heb daar namelijk serieus nog nooit van gehoord.

14. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Het gebeurt kennelijk dat gekleurde mensen voor zwarte piet uitgescholden word en zo.....

15. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    @micchan

Wat iets lelijks is dat. Dan vind ik dat het bij ons nog meevalt. Zou ook duivelse schrik hebben van deze pieten.

16. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Echt gezellig vind ik het er inderdaad niet uit zien.. Vind het ook niet echt kindvriendelijk ;)

17. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Serieus,?????:$:$:$

stuur deze fotos met verhaal eens naar die sheperd.....

18. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Zoek de verschillen.:$:D

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Evelien.. dat blijft ook een moeilijk punt en het is dus van belang dat we onze kinderen blijven leren om te delen, niet te pochen en mededogen te hebben. Maar het is geen halszaak binnen het hele Sinterklaas gebeuren. Zeker niet als de meeste ouders gewoon een beetje blijven nadenken.

20. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Maar dat komt niet door zwarte piet.. dat komt door racistische mensen.. en als je zwarte piet 'verbied' vinden die wel weer iets anders wat zwart is om hen 'zwart te maken'.

Deel Deze Pagina