Het grote zwarte pieten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door Beheer, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Juist alles bij elkaar maakt het allemaal zo bijzonder. De mooie pakken, de pruiken, schmink, de kussenslopen vol met strooigoed etc. Etc.

Zwarte pieten zijn het mooiste van het hele feest! Sinterklaas is bijzaak :p dus als ze dan iets willen veranderen maken ze sinterklaas maar zwart valt er ook niet meer te klagen dat sinterklaas zogenaamd slaven heeft (wat ik niet zo zie en wat maar een paar mensen vinden), want dan is sinterklaas zelf zwart :D

Ik ben zelf ook zwarte piet geweest en wat is dat een geweldig dankbaar iets om te doen!

En elk jaar geniet ik nog zo ontzettend veel van de intocht en van mijn kindjes die aan het genieten zijn. Stiekem kijk ik nog steeds tegen de pieten op ;):D

2. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik las net in het Eindhovens dagblad dat het voor kinderen niet uitmaakt als zwarte piet er in meerder kleuren komt, zij passen zich moeiteloos aan.... volgens deze psycholoog.

3. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Vind ik ook.

Ik wil het liefst dat alles zo blijft zoals het is maar een beetje nadenken over een eventuele tussenoplossing kan geen kwaad.

4. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat

Helemaal waar

5. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Groningen overweegt om de VN werkgroep uit te nodigen voor de intocht, zodat ze kunnen zien dat het gewoon een kinderfeest is en er niet op een racistische manier mee wordt omgegaan.

Zou stom als de groep zelf niet komt kijken, maar wel een oordeel wil vellen.

6. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Ooooo nou dan moeten we dat maar doen ;)
    (sarcasme mensen)

Ik geloof best dat als het geleidelijk gebeurt de kinderen er aan wennen, maar daar gaat het toch niet om?
    Zwarte piet = zwart........
    Noem het principe, noem het traditie, noem het historisch correct..
    Zwart = zwart en niet blauw of groen

7. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Eerlijk gezegd snap ik de reactie van babyangel wel, alleen kon het wel iets suptieler gezegd kunnen worden.

Hier thuis is het de afgelopen dagen ook geregeld een onderwerp "zwarte piet".

Afschaffen: nog niet misschien!!!
    Aanpassingen: Dat we daar aan denken??? (dit is dus puur mijn mening)Zo houden: Juist!!!

Ieder jaar is deze discussie, en mede dankzij de social media is het dit jaar weer erger dan vorig jaar. Blijft gewoon met je handen/gedachte van de zwarte piet af, het is een traditie die al tig jaar voort gaat, die zwart is van de schoorsteen (wat iedereen wel weet)
    We kunnen anders ondertussen wel tig dingen afschaffen, want dat kan rascistisch gezien worden (denk aan de NEGERZOEN).

Het is al tientallen jaren zwarte piet, laat het gewoon zo. Het is toch een kinderfeest???

En dit is mijn mening.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Een tussenoplossing is er gewoon niet, als je iets aan het pak of de schmink verandert is het zwarte piet niet meer.

9. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Precies tuc, een blauwe piet is gewoon een smurf..
    Smurfen hebben niks bij de sint te zoeken

10. tuc

tuc Niet meer actief

Of we moeten van de sint gargamel maken en geen paard meer maar een poes:p

11. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Hahaha tjaaaa de kinderen wennen er toch wel aan!

(wederom sarcasme mensen)

12. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik ben in de Bijlmer opgegroeit en heb nooit een gekleurde ouder of kind erover horen zeuren als ik heel eerlijk ben.
    Iedereen vond het leuk op school als we een pakje kregen en we hadden allemaal plezier (Ik was het enige 'blanke' meisje in de klas).

Daarnaast vind ik een zwarte piet ook helemaal nietzo op een negroide iemand lijken als ik heel eerlijk ben.
    Die lippen zo knalrood en dan nog vaak velblauwe ogen, 99% van de tijd zit er een blanke onder de smink ook nog.

Als we de piet gaan afschaffen om dergelijke reden waarover momenteel in de media gediscusseerd word dan mag er nog wel veel meer verandert worden hier in NL.

Nou daar laat ik het verder maar bij denk ik.

13. 0lifantje

0lifantje Actief lid

7 jan 2012
    258
    0
    16
    NULL
    NULL
    Maar de kleding van gargamel is zwart, dus...:D

14. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Hier ben ik het volledig mee eens.

Grote mensen moeten eens verstandiger zijn en het feest laten zoals het is.
    Het is het leukste feest van het jaar voor de kindjes.
    Daar moet je gewoon niks aan WILLEN veranderen.

15. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Mee eens chaii

Ja olifantje.. daar heb je gelijk in. Dat kan natuurlijk niet.
    Die moet een regenboogshirt aan

16. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
  17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Mooi geschreven artikel, zet je idd aan het denken.

18. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Gisteren was ik aan het werk in de friettent, en tegen sluitingstijd kwam er een Surinaams echtpaar met hun 2 zonen nog een frietje pakken.
    Ik maakte een praatje met ze, en het gesprek kwam, vanuit hunzelf overigens, op de zwarte piet discussie.
    Nou, die mensen zeiden dat ze zich bijna schaamden voor alle ophef!
    Ze houden van het sinterklaasfeest èn van de zwarte pieten!

19. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Het artikel gaat niet over zwarte piet zelf, maar over mensen die discrimineren. Is er geen zwarte piet meer verzinnen ze wel wat anders hoor.
    Zwarte piet zelf is niet discriminerend.

Deel Deze Pagina