Het grote zwarte pieten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door Beheer, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik denk dat heel veel mensen ook reageren uit angst. Angst dat als we zwarte piet 'opgeven' dat het dan al snel zo zal zijn dat straks alles van de nederlandse cultuur is uitgehold, dat er niets meer overblijft.

Nederland wordt momenteel al overspoelt door allerlei amerikaanse feesten en gebruiken zoals halloween en cupcakes. Wat blijft er straks nog over van onze eigen fryske duumkes, zeeuwse bolussen enz?

Juist in tijden van economische crisis willen mensen ook vasthouden aan dingen die een stukje saamhorigheidsgevoel geven. Gebruiken en rituelen zijn daar heel geschikt voor....

ik ben het met zinaa eens dat een gebruik dat mensen kwetst aan de kaak moet worden gesteld, maar dat betekent niet dat het direct moet worden afgeschaft. Er moet worden gekeken waar de pijn dan precies zit; gaat het nou echt om het uiterlijk van zwarte piet, of is het meer de manier waarop er met hem omgegaan wordt of is het nog iets anders??

Verder wil ik er ook nog wel aan toevoegen dat degene die deze rel elk jaar weer veroorzaakt dat echt niet alleen doet omdat ie sinterklaas zo racistisch vindt... Het is voor hem ook elk jaar weer een goede manier om zichzelf in de spotlight te zetten; want ook negatieve aandacht is aandacht zullen we maar zeggen ;)

2. tuc

tuc Niet meer actief

Nee hoor, als deze mensen werkelijk een punt tov discriminatie willen maken dan pakken ze wel iets anders aan dat het sint feest, dat is niet discriminerend...dat maken ze discriminerend

3. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Nee daar ben ik het zoooo niet mee eens. Maar ieder zijn mening.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Dus als 1 iemand zich ergens over gediscrimineerd voelt in nl moeten we dat meteen aanpassen....

5. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Helemaal mee eens

6. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    ? volgens mij de verkeerde gequote?

7. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Dat is een democratisch besluit maar ik denk in dit geval niet echt een inlevend besluit. Het gaat niet over een praktische kwestie maar een hele gevoelige. In mijn jeugd werd ik door een meerderheid gepest om mijn afkomst. Er werd gespot met mijn boerenafkomst. Ik heb er nog altijd veel moeite mee als ik mensen over 'domme boeren' hoor praten.
    In mijn klas vond de meerderheid het okay om mij te bespotten. Maakt het dat echt okay? En dat ik dat gewoon moest accepteren, omdat een meerderheid het okay vond?

8. tuc

tuc Niet meer actief

Jep sorry bedoelde tegen zinaa

9. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ppfffff. Je wil het niet snappen in de zin van; je staat niet open voor andere meningen/standpunten, dan heeft een discussie ook weinig zin. Dus lets agree to disagree ;)

10. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Er is een verschil tussen een kinderfeest waarin een zwarte piet gespeeld wordt, of naar iemand met een kleurtje wijzen en roepen dat hij een zwarte piet is.

Het feit dat mensen discrimineren wil niet zeggen dat zwarte piet niet meer mag bestaan, zodat er maar geen 'zwarte piet' meer gezegd wordt.. Als iemand je wil pesten vinden ze daar altijd wel een reden voor.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hoor..maar waarom iets aanpassen voor zo'n kleine groep?

12. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Exact. Omdat de meerheid vindt dat het gewoon zo moet blijven en het niet rascisitisch is, is het dat ook niet?? Als ik dat zou doortrekken naar allerlei andere geschillen onder mensen en hoe een meerderheid daarover denkt, zou dat heel anders klinken.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Is boerenverstand ook discriminerend?

14. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik heb er weinig zinnigs over te zeggen alleen dat ik ontzettend blij ben dat deze onzin tot een einde is gekomen.
    Ik was echt razend geweest als zwarte piet aangepast moest worden.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee maar waar houdt het dan op?

Ik wil ook liever niet dat ze bij Ajax "Joden, Joden" reopen (terwijl dat daar goed bedoeld is...) moet dat dan ook maar verboden worden?
    Soms zijn dingen gewoon niet precies zoals IK of JIJ ze wil.. deal with it.. suck it up and move on (om maar in goed Nederlands te blijven :D).. Als het niet de intentie is, dan moet je soms ook gewoon geloven dat iets niet de intentie is. een beetje als de stelling van Pythagoras.. ook gewoon aannemen.

En zo zijn er nog zo ongelofelijk veel voorbeelden te verzinnen.. .waar houdt het op?

16. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen

Toch voelen mensen zich gepest als mensen geschminkt als een karikatuur van een neger over straat lopen. De intentie is goed, daar twijfel ik niet aan... Ik hoorde gisteren iemand heel mooi zeggen. Als ik over je voet rijd, dan is dat niet mijn bedoeling ... Feit blijft wel dat ik over je voet reed en jij daar pijn van hebt.

Als je mijn pestkoppen van destijds vraagt vonden ze me allemaal een aardige meid en bedoelden ze het niet zo kwaad.. En was het allemaal zo erg niet... Feit blijft dat ik het anders heb ervaren.

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    MamaBri, de mensen hier over klagen zijn geen ' vreemden' .. Het zijn gewoon mensen die ook gewoon onder de Hollandse vlag geboren zijn. Ze zijn net zo Hollands als de 81 jarige Hendrik de Boer uit Tuitjehorn, enkel met andere gebruiken en een ander kleurtje.

18. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Omdat?

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb daar laatst een programma over gezien toevallig, Joden zijn er ook absoluut niet blij mee. Mede omdat de tegenstander het dan weer gebruiken om er discriminerende spreekkoren van te brouwen. Ik vind sowieso het 'Joden' geroep echt niet kunnen, dat zouden ze echt moeten aanpakken. Net als oerwoudgeluiden wat ook niet meer mag.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je hebt helemaal gelijk maar helaas... de meerderheid mag het hier toch zeggen... Maar misschien moet één iemand gewoon met een briljant plan komen en daar 90% (of meer dan 50%) achter krijgen ipv al dit gezanik....:D

Deel Deze Pagina