Het grote zwarte pieten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door Beheer, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36

Bv :D

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar mijn man bijv, die hier geboren is maar ouders heeft die in Turkije zijn geboren.. wanneer hij vandaag opeens zou besluiten niet meer te willen werken, op zn kont blijft zitten en zonder enige reden een bijstand gaat trekken omdat hij gewoon te lui is.. dan zou je hem het land uit willen hebben?

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Van een schoorsteen kun je inderdaad zwart worden, maar je krijgt er geen kroeshaar en dikke lippen van. Bovendien dragen Zwarte Pieten de pagepakjes die in de 17e eeuw ook gedragen werden door de zwarte kindslaven die rijke handelaren meenamen naar Europa. Het gaat dus niet alleen om de kleur van de schmink, maar om het totale plaatje.
    Volgens mij kun je best dingen aanpassen, langzaamaan, waardoor de gelijkenis met slaven van vroeger veel minder wordt.

Overigens vind ik dat we deze discussie eens in januari moeten voeren. Dan speelt er misschien wat minder emotie mee en hebben Sinterklaasverenigingen ook tijd wat aanpassingen door te voeren.

En wat me verbaast in dit hele verhaal, is dat hier een hoop stampij om wordt gemaakt. Maar ook veel ernstigere vormen van racisme hoor je veel minder. Ik kan er best begrip voor opbrengen dat sommige mensen (vanuit historisch besef) Zwarte Pieten niet zo'n prettige verschijning vinden. Maar ondanks het feit dat het misschien pijnlijk kan zijn, is het natuurlijk minder ernstig dan mensen die vanwege hun huidskleur bijvoorbeeld de toegang tot een discotheek ontzegt worden. Of die vanwege hun achternaam al veel minder kans hebben op een baan. Dat lijkt mij een veel belangrijkere discussie dan Zwarte Piet.

4. Aylen

Aylen Niet meer actief

Je hebt een fijne, genuanceerde mening hierover. Ik sluit me er volledig bij aan.

De traditie is in de loop van eeuwen meerdere malen rigoureus van hoofdrolspelers en festiviteitsvormen verandert en het is eigenlijk niet meer dan logisch dat hij wederom aan veranderingen wordt onderworpen. Dit kan geleidelijk en minimaal en het betekent ook niet dat er een feest wordt afgeschaft. De verwijzing naar een zwarte (no pun intended) pagina van onze geschiedenis is overduidelijk aanwezig in het uiterlijk van de hedendaagse Zwarte Piet, zeker wanneer je hem vergelijkt met de sinterklaashelpers in andere (veelal Scandinavische) landen.

5. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Vind dit niet grappig eigenlijk:) maar komt waarschijnlijk omdat ik in Haren woon.

6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    'We hadden oogkleppen op over Zwarte Piet' - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland]
    'We hadden oogkleppen op over Zwarte Piet'

„Omdat het sinterklaasfeest de Nederlander bijna in de genen zit, hebben we oogkleppen op gehad voor wat betreft de uitmonstering van Zwarte Piet. Pieterbaas is in de afgelopen decennia wel veranderd van domme boeman naar slimme kindervriend, maar hij is nog steeds uitgedost met kroeshaar, een pofbroek, rode lippen en grote oorringen. Hij is voor buitenstaanders een zwart stereotype, dat als racistisch wordt ervaren.”

Dat zegt Peter Jan Magry, hoogleraar Europese etnologie aan de Universiteit van Amsterdam en verbonden aan het Meertens Instituut. Dit wetenschappelijke instituut bestudeert de Nederlandse taal en cultuur en houdt zich onder meer bezig met tradities en rituelen. „Dat de emoties over Zwarte Piet nu ineens zo hoog oplopen, komt doordat er een enorme culturele clash tussen 'de outsiders' en 'de insiders' is ontstaan”, verklaart Magry.

Sinterklaas is al eeuwen het belangrijkste familiefeest in Nederland. „Iedereen is ermee opgegroeid en viert het mee. Zwarte Piet is in die traditie een leuke figuur. Maar iemand die het feest voor het eerst ziet, zoals de VN-commissie, schrikt van de duidelijk racistische kenmerken van Piet, die in een ander verband niet meer mogelijk zouden zijn. Je moet een culturele traditie doorgronden om haar te begrijpen en in elk geval niet meteen een mening ventileren, zoals hier is gebeurd.”

Maar, vindt Magry, het uiterlijk van Zwarte Piet is ook onvoldoende meeveranderd met de maatschappij. „Piet heet geen knecht meer, heeft geen roe meer, spreekt niet meer in kromme zinnen en is geen domme fratsenmaker meer. Maar hij ziet er nog wel uit zoals een blanke zich een neger voorstelde in 1858, het eerste jaar dat Piet opdook bij de sint. Dat zal echt moeten veranderen.”

En veranderingen in het gekoesterde sinterklaasfeest zijn best mogelijk, legt Douwe Wiegersma van Museum Catharijneconvent in Utrecht uit. Het Catharijneconvent heeft een permanente educatieve afdeling over feesten en rituelen en opent elk jaar op 1 november Het Huis van Sinterklaas. „Iedereen roept nu: handen af van de echte sintviering, maar in 800 jaar tijd is er heel veel veranderd.”

„Sint was eerst helemaal geen kindervriend, hij had geen knecht of een paard en kwam niet met de stoomboot. Gedichtjes dateren uit het begin van de vorige eeuw en pas met de intrede van de televisie ontstond de intocht zoals wij die kennen. Een levende traditie verandert dus wel, maar niet van het ene moment op het andere.”

Ik denk dat dit artikel heel mooi duidelijk maakt waarom Zwarte Piet racistisch zou zijn en waarom Zwarte Piet niet racistisch zou zijn.

Van oorsprong was Zwarte Piet in zowel uiterlijk en gedrag een discrimerende karikatuur, zoals een blanke in de negentiende eeuw dacht over mensen met een donkere huidskleur.

Omdat dat de gemiddelde Nederlander echt niet ontgaan is, is Zwarte Piet in gedrag verandert in een echte kindervriend. Om dat te zien moet je het Sinterklaasfeest kennen! Want het uitelijk van Zwarte Piet is nauwelijks aangepast. En zoals bijna iedereen wordt Zwarte Piet allereerst beoordeeld op zijn uiterlijk door mensen die hem niet kennen.

7. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Sorry hoor, maar dat vindt ik echt veel te ver gezocht..... ;)
    Ik vraag me trouwens af of je deze tekst zelf verzonnen hebt. 'k Vind het net een tekst van 1 of andere onderzoekscommissie...
    Maar misschien heb ik het helemaal fout hoor....

Echt, ik snap gewoonweg niet dat je je als donker iemand (wat ik zelf ook voor de helft ben) gediscrimineerd kan voelen.
    Zwarte piet heeft een leuke rol in het hele sinterklaas gebeuren. Er is niets van slavernij of onderdrukking te zien en dan ga je 'zeuren' over iets van weet ik hoeveel jaren geleden....

8. tuc

tuc Niet meer actief

Haha zoals je het zo schrijft lijkt het net alsof er een streep over je hoofd loopt en dat je aan de ene kant blank bent en aan de andere kant donker;)

Verder helemaal eens met wat je schrijft

9. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik heb die tekst nergens vandaan hoor :(

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen het Sinterklaasfeest. Maar het uiterlijk van de hedendaagse Zwarte Piet bezit wel degelijk verwijzingen naar de slavernij. Ik begrijp de ophef over zijn uiterlijk. Van zowel de mensen die er geen kwaad in zien als de mensen die dat wel doen. Ikzelf merk dat mij een gevoel van schaamte overvalt wanneer ik objectief naar Zwarte Piet kijk. Hetzelfde gevoel van schaamte dat mij overvalt wanneer ik de Gouden Koets zie rijden op Prinsjesdag. Op die koets zijn ook afbeeldingen te zien van slavernij. (zie hier: http://www.vn.nl/upload/db46ebd5-f9f4-4b0c-9203-4ca671f2f57a_13221307_preview.jpg) Ikzelf denk dat het zou sieren wanneer Nederland afstand zou nemen van dergelijk erfgoed zonder de geschiedenis te ontkennen of iets in de doofpot te stoppen.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

De mensen die erover klagen zijn in elk geval wel "vreemden" en daar bedoel ik geen kleurtje mee. Feit blijft, dat ook al zijn ze onder de Hollandse vlag geboren zij een Nederlandse traditie willen afschaffen/veranderen. Dat heeft in mijn ogen totaal niets met een kleurtje te maken en eigenlijk ook niet eens met waar je geboren bent. Je kunt nl een prima Nederlander zijn wanneer je in Irak of Turkije geboren bent. Ik vind dan wel dat iemand zich dan behoort aan te passen aan het land waar hij/zij woont. Hier is dat dan toevallig het feest van de Sint en zijn Pieten. Dat moet men dan gewoon accepteren, net zoals ik bijv het suikerfeest of de ramadan accepteer. Jij maakt ervan alsof ik iemand die uit een andere cultuur komt niet Hollands vind, en zo is niet!

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zwaar off topic... WOW Aylen... wat een gewichtsverlies! Knap hoor

12. tuc

tuc Niet meer actief

Jij onschrijft het goed zeg...idd iemand kan van geboorte nederlander zijn maar toch een andere cultuur hebben en dat is met de donkere mensen hier ook natuurlijk...van origine komen er uit nl natuurlijk geen donkere mensen.

13. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    :$ ik vind die slaven op de gouden koets helemaal niet op zwarte Piet lijken...

;)

14. Aylen

Aylen Niet meer actief

Tja, we hadden slaven van allerlei allooi he ;)

15. Aylen

Aylen Niet meer actief

Dankje :)

16. Zuidriem

Ja :D, komt wel een beetje zo over hoor. Maar je begrijpt waarschijnlijk wel dat ik een halfbloedje ben.. ;)

17. Zuidriem

Sorry, ik vond het net zo'n stukje gekopierde tekst uit één of ander artikel.
    Je kan in ieder geval in nette bewoordingen je mening geven! ;)

18. Sammy88

Sammy88 Fanatiek lid

30 mrt 2011
    3.922
    1
    38
    den haag
    Het is ook een klein groepje uit Amsterdam die er moeilijk over doet. Ze hebben meer dan 5000 mensen uit den haag rotterdam en den helder ondervraagd en die hadden nergens problemen mee. Ik vind het te bizar voor woorden dat er uberhaupt over gediscuseerd word omdat een paar mensen zo achterlijk doen. Bah hou je met iets nuttigs bezig.

Negerzoen blijft iedereen ook negerzoen noemen dst verander je toch niet zomaar. Ik ga gewoon sinterklaas vieren met ZWARTE PIETEN! Of et nou word veranderd of niet.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Haha ja natuurlijk maar het stond er zo grappig en typisch ook had jou voorgesteld als een typische blonde hollandse dame

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Sammy, je loopt een beetje achter de feiten aan. De firma Buijs heeft al lang toegegeven dat het veranderen van de naam niks met klachten over racisme te maken had, maar gewoon een publiciteitsstunt was.

Deel Deze Pagina