Het grote zwarte pieten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door Beheer, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammy88

Sammy88 Fanatiek lid

30 mrt 2011
    3.922
    1
    38
    den haag
    Ik zeg toch niet dat t met racisme te maken heeft, maar dat t dus niet uitmaakt of zwarte piet straks 'piet' word. Iedereen blijft m toch zwarte piet noemen.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nee, maar als je echt zo ver terug gaat hebben ze er ook niet zelf voor gekozen om Nederlander te zijn. En dat is al iets van een aantal eeuwen terug, al voor Sinterklaas. Dus ik zou niet weten waarom ze zich zouden moeten aanpassen aan Sinterklaas en zwarte Piet?

3. xBLOEMPJE

xBLOEMPJE Bekend lid

15 mrt 2013
    896
    1
    0
    Zuid Holland
    Precies dit!

4. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Niemand die hier geboren is heeft gekozen om Nederlander te zijn. Dat hebben onze ouders voor ons besloten.
    Het Sinterklaas feest hoort bij Nederland. Je mag zelf kiezen of je het wil vieren of niet. Maar zomaar afschaffen kan niet omdat het een traditie is. Net als dat je niet zomaar kunt roepen; "klederdracht moet worden afgeschaft" want ook dat is traditie. Dat weinig mensen dat meer dragen komt omdat ze ervoor hebben gekozen.

5. xBLOEMPJE

xBLOEMPJE Bekend lid

15 mrt 2013
    896
    1
    0
    Zuid Holland
    Ik lees hier trouwens ook iets over dat de rode lippen van de zwarte piet moeten omdat dat teveel op de negroïde mens lijkt. Maar welke donkere persoon heeft van zichzelf felrode lippen? Hoogstens zijn ze de huidskleur of beetje rozig toch? Ze zijn niet vuurrood zoals bij onze Piet. Plus de oorbellen weglaten? Moet ik bij mezelf ook maar niet meer zulke oorbellen in doen dan? Het zijn oorbellen kom op zeg.

Mijn dochter kan kroeshaar krijgen, het kan. Pure hollanders kunnen ook tegen kroes aankomen dus dat heeft dan ook echt niks met discriminatie te maken.

Als nou elke ouder en school duidelijk maakt dat zwarte piet gewoon zwart is van het roet of iets en niets te maken heeft met onze donkere medemens. Zou er dan nog een probleem zijn? De mensen die zich gediscrimineerd voelen omdat sommige kinderen hun zwarte piet noemen zouden die ouders moeten aanspreken of op dat kind. Ik heb ook een peuter aangesproken omdat papa zich in een scheur aan het lachen was omdat zijn zoon mijn vriend zwarte piet noemde. Ik heb proberen duidelijk te maken dat hij geen zwarte piet is en het verschil ook nog eens. Papa werd boos en vond het niet normaal. Ik rustig uitgelegd een hem van maar het is wel normaal dat mijn vriend zwarte piet genoemd wordt terwijl zwarte piet niks met donkere mensen te maken heeft? Meneer was wel stil en liep boos weg met een redelijk verbaasd kindje. Misschien had ik dat kind niet moeten aanspreken maar dat kwam meer door de vader die niet bij kwam van het lachen.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Afschaffen hoeft toch ook niet.

7. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Er werden/worden donkere mensen (na)getekend met grote rode lippen. Dit gebeurde als spotprent maar ook als tekenfilm figuur, stripfiguur of voor reclameposters, om duidelijk te maken dat het om een negroïde persoon ging. Kijk maar naar advertenties uit 1950 bijvoorbeeld.
    De oorbellen op zich is niets mis, maar in combinatie kan het een bepaald beeld uitstralen. Ook het haar is niets mis mee op zich, maar in combinatie met de oorbellen, de zwarte schmink en rode lippen vind ik/men het op een negroïde karikatuur lijken.

8. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Er kwam De Sint iets naars ter ore(n)

Wat hij toch liever niet zou horen

Jullie wilde graag een groene piet..

Een zwarte, nee dat kan echt niet

Geel of blauw is geen bezwaar

Desnoods een zilver exemplaar

Maar bruin of zwart dat is verkeerd

Omdat je dan discrimineert

Zo wordt De Sint de bonte hond

Maar kennen jullie wel de achtergrond?

Ik denk het niet, maar 't is niet gek

Die kleine zorgt voor tijdgebrek

Daarom legt Sint het nu maar uit

Want van jullie visie klopt geen fluit

Mijn pieten zijn geen echte negers

Maar doodgewone schoorsteenvegers

Ik heb wel wat bewijs daartoe

Wat dachten jullie van de piet zijn roe?

En ook zijn prachtige kledij

Is functioneel en hoort daarbij!

Als je vaak door de schoorsteen schiet

Wordt je vanzelf een zwarte piet

Knoop dit maar heel goed in jullie oren

Mijn zwarte pieten, dat zijn moren

Een moor, dat is een Arabier

En ik heb ook nog Berbers hier.

Ikzelf sluit daarna de rijen:

Sint Nicolaas komt uit Turkije

Ik ben in Patara getogen

Daar is geen letter van gelogen

Ik zeg het nu dus maar gewoon:

Ik ben een echte allochtoon

Het toppunt van de integratie?

Mijn intocht, waarvoor de hele natie

Een Turk en Marokkaan

Vrolijk aan de wal gaat staan

Daar is dus niks racistisch aan....

Dus voor de blauwe variant

Ga jullie maar naar smurfenland...

9. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    *proest* haha daar gaat mn thee over mn scherm

10. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    HA meiden,

Ik lees helaas weer een paar "nare" opmerkingen. Wellicht kunnen we er allen opletten dat we niemand kwetsen, daar is dit topic immers voor bedoeld.

Alvast bedankt.

Ps, voor degenen die goed reageerde, m'n complimenten, super! Zo houden we een topic leuk :).

Groetjes,
    Babii

11. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Als je heeel goed kijkt zie je zelfs obama op de koets staan!
    (middelste paneel rechts :p)

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik krijg het er warm van.... Pfoei!

13. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    *proest* geweldig verwoord :D

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Nou dat vind ik juist niet

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Vosje: mooi gedicht, maar helaas klopt het niet helemaal. De oorspronkelijke Zwarte Piet was wel degelijk een neger. Pas later is het verhaal van de schoorsteenveger erbij verzonnen. Wat ik overigens heel lang een prima alternatief heb gevonden. Alleen had zijn kleding dan ook wel wat aangepast mogen worden. (Schoorsteenvegers liepen echt niet in zulke kleurrijke pagepakjes rond met een krakendhelder witte kraag en een mooie pluim op de baret... niet echt praktisch in een schoorsteen, denk je wel?)
    En aangezien inmiddels het overgrote deel van de schoencadeautjes ècht niet via de schoorsteen bezorgd kunnen worden (want afwezig) snijdt het schoorsteenverhaal sowieso niet veel hout meer.

16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Word zo langzamerhand moe van al dat gedoe rondom zwarte piet!
    Wat een paar mensen wel niet teweeg kunnen brengen.

17. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Ik heb het maar eerlijk gepikt van een site hoor :p

Ik vind gewoon dat er een veeeel te zware lading gehangen wordt aan iets onschuldigs. Mensen blazen het dusdanig buiten proportie. Ik zou zeggen, bekijk het wat luchtiger. Door de ogen van een kind. Het feest is er immers voor hen

18. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
  19. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht.. Ja , snap zeker wel dat er mensen zijn die hierdoor beledigd worden.

Maar laat nederland nou net geen land zijn waar mensen rekening houden met elkaar of anders denkenden. Alles moet op de " blanke" manier. Like it or not.

Deel Deze Pagina