Het grote zwarte pieten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door Beheer, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als blanke Nederlander (ben ik ook, trouwens) is het erg makkelijk om te denken dat het wel meevalt allemaal. Ik heb nooit aan den lijve iets ondervonden dat op discriminatie leek. Maar toen ik begin 20 was, raakte ik bevriend met een Hindoestaanse. Wij gingen soms samen met haar ehaar broers stappen. En ik heb dus wel degelijk meegemaakt dat haar broers niet naar binnen mochten bij een café, waar wij wel toegelaten werden. En dat had echt niet met kleding o.i.d. te maken. Die jongens zagen (en nog trouwens) er altijd gewoon netjes uit. Misschien wel netter dan mijn man, die nog wel eens de neiging heeft zich iets te langiet te scheren. ;) Ze hebben ook nooit moeilijkheden veroorzaakt, dus ook daar kan het niks mee te maken hebben. Ze werden puur op basis van hun huidskleur buitengesloten. Uiteraard zijn wij met de hele groep ergens ander naartoe gegaan. Maar ik kan me nog herinneren hoe verschrikkelijk kwaad ik was! Echt ziedend. En tegelijk ook verbaasd omdat ze het zo gelaten opvatten. Ze hadden het al vaker meegemaakt en hadden geen zin meer om zich er druk om te maken. Dat is toch in- en intriest?

Ik kan me best voorstellen dat mensen die dit soort ervaringen vaker hebben gehad, anders kunnen staan ten opzichte van deze hele discussie dan wij.
    Daarmee zeg ik niet dat Zwarte Piet in zijn huidige vorm racistisch bedoeld is. Dat geloof ik echt niet, het is een grote kindervriend die zijn uiterlijk alleen maar 'ge-erfd' heeft door de loop van de geschiedenis. Maar de oorsprong van Zwarte Piet is wel degelijk raciistisch / koloniaal. Dat valt gewoon niet te ontkennen, als je naar het totaalplaatje kijkt.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik ben ook half indisch en heb nooit te maken gehad met discriminatie.. Tot ik een hoofddoek ging dragen, maar ach dat zijn meestal mensen met een heel zwaar leven denk ik. Vind het alleen wel jammer dat mijn dochter het doorheeft.

3. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ik vind juist dat Nederland te veel rekening houdt met andere culturen en religies die van oorsprong niet Nederlands zijn. Dat we een multi-culturele samenleving zijn is prima en ik vind het ook niet meer dan normaal dat NL daar op inspeelt maar er zijn grenzen. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen (en ik probeer het echt netjes te verwoorden) is dat het lijkt alsof het nooit goed genoeg is voor sommige NL'ers met een andere etnische achtergrond. We moeten ons maar blijven aanpassen,dit is kwetsend..dat is aanstootgevend...enz enz.

4. Aliyah

Aliyah Lid

6 okt 2013
    74
    0
    0
    Nagelstyliste
    België limburg
    Hier in België is de commotie ook erg groot! Arme zwarte piet! Hebben ze echt niks beters te doen?? Binnenkort wordt alles afgeschaft, hebben we geen enkele traditie niemeer.... Triestig! Met zijn allen worden we dan verwacht op een of ander suikerfeest..... Vandaag stond er hier in de krant,als de Belgen hun niet kunnen aanpassen moeten ze maar emigreren naar een ander land????? Ik moet er mee lachen maar het is erg gesteld met onze maatschappij! :x

5. asmama

asmama Bekend lid

22 mrt 2011
    525
    0
    16
    NULL
    NULL

+1 het diabetesfonds zou het suikerfeest ook kunnen aanklagen de mensen met suikerziekte voelen zich dan gediscrimineert :( hoever wil je gaan ;)

6. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Nou nog 1 reactie dan, alhoewel ik het vrij off-topic vind gaan ;) klopt ik heb nooit te maken gehad met discriminatie om mijn huidskleur, ik kan me inderdaad ook niet voorstellen hoe dat voelt. Wel heb ik gekleurde vrienden, die mij ervaringen vertellen en waarbij ik soms mee maak dat het niet gaat zoals het hoort. Maar om dan te zeggen dat Nederland intolerant is vind ik niet terecht. Ik denk, nogmaals, dat de meeste Nederlanders geen enkel probleem met gekleurde mensen hebben, maar wel met hoe een bepaalde groep, voornamelijk, gekleurde mensen zich gedraagt en profileert. En ik denk dat daarom niet altijd correct op "normale" gekleurde mensen gereageerd wordt.. Maar dat wil nog niet zeggen dat men in Nederland niet op een goede manier samenleeft met anders denkenden, anders gelovigen en mensen met een andere huidskleur.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk uit mijn woorden ben gekomen, ben nogal moe ;)

7. Aliyah

Aliyah Lid

6 okt 2013
    74
    0
    0
    Nagelstyliste
    België limburg
    Even een vraagje: de oorsprong van zwarte piet is racistisch? Hoezo? Hij is blank, wordt zwart van door de schouw te kruipen?? Dus het is een blanke kerel die de knecht is van de Sint! ....eigenlijk erg om een fictief figuurtje te moeten verdedigen! Ooh mensen,waar zijn we mee bezig! ....

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @MamaR: Je bent duidelijk hoor. En ik bedoel met mijn post ook absoluut niet dat Nederlanders (in zijn algemeenheid) niet tolerant zouden zijn. Integendeel, de historie laat zien dat "wij" op veel momenten een stuk toleranter zijn of zijn geweest dan andere naties. Jammer genoeg merk ik wel dat die tolerantie de laatste jaren onder druk staat. Waarschijnlijk door (mede) door de economische problemen. Werkeloosheid en intolerantie gaan helaas vaak hand-in-hand, wijst de geschiedenis uit.
    Dat maakt de discussie nu ook zo fel, denk ik. (Waarbij ik trouwens trots ben dat we het hier met zijn allen nog vrij netjes houden!)

Terug ontopic: Feit blijft dat Zwarte Piet met zijn totale uiterlijk (dus de combinatie van zwarte huid, kroeshaar, page kleding, slavenringen) een toch wel vrij duidelijke kopie is van (jonge) zwarte slaven uit de 17e eeuw. Alle mooie verhalen die je daarnaast kunt leggen ten spijt, komt het uiterlijk van Piet gewoon meer overeen met een slaaf dan met een schoorsteenveger of een zwarte raaf van Wodan.
    Ik denk dat we het uiterlijk van Zwarte Piet best rustig aan kunnen veranderen, zonder dat dit ons feest minder leuk maakt. Het is al eerder gebeurd: in mijn tijd zag je geen Piet zonder roe. Nu is de roe nergens meer te bekennen. Heeft dat het feest minder leuk gemaakt voor onze kinderen? Nee toch?
    Als daarmee mensen zich niet meer gekwetst voelen en deze terugkerende discussie daarmee gestopt wordt, denk ik zelfs dat het feest alleen maar leuker wordt. (Nou ja, voor de kinderen niet, want die krijgen hier hopenlijk niet te veel van mee. Maar voor onszelf denk ik wel. We worden hier toch allemaal een beee moe van?)

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat je mijn eerdere reacties hebt gemist. Zwarte Piet is absoluut geen blanke kerel die zwart wordt an de schoorsteen. Dat is een verhaal dat pas later is ontstaan. Kun je trouwens makkelijk terugvinden: de eerste tekeningen en verhalen over Zwarte Piet zijn in oudere boeken terug te vinden dan het verhaal over de schoorsteen. Verder droegen schoorsteenvegers echt geen kleurrijke kleding en baretten met lange pluimen.
    Het is een mooi verhaal en als mijn zoon ooit vraagt waarom Piet zwart is, krijgt hij precies dit antwoord. Maar net zoals ik als volwassene weet dat Sinterklaas inderdaad een fictief figuur is, zo weet ik als volwassene ook dat het verhaal over roet absolute flauwekul is.

10. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Wat een nieuws hè nou ja vond het slecht nieuws echt kinderachtig gewoon. Het is net hetzelfde als negerzoenen waar ze Buys van gemaakt hebben, ik noem ze altijd nog negerzoenen ;)

11. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Dat is inderdaad niet leuk!

Heb dat ook nooit begrepen want ik vind die meiden er juist vaak leuk uit zien!
    Maar ook dat is ontwetendheid van de mens ( zijn vaak ook memsen die mog steeds denken dat een hoofddoek word verplicht door de mannen.)

Wel sneu dat je dochtertje dit mee krijgt :(

12. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    haha geweldig.... echt heel goed.....:D

13. tuc

tuc Niet meer actief

Het is al moeilijk om hier iets over te zeggen zonder racistisch over te komen maar goed....er is zeker discriminatie in nl en opmerkingen als die rot turken en marokkanen daar wordt ik ook doodziek van. Maar zolang er figuren in de tweede kamer als geert wilders worden toegelaten zal dat niet minder worden vrees ik.

Maar ook wordt ik er heel moe van dat heel "nederland" over 1 kam geschoren wordt...ken genoeg mensen waaronder ikzelf die helemaal niet zo zijn.
    Wij wonen in een multiculti buurt en onze dochter gaat expres naar een school waar kinderen van alle milieu's en kleuren enz zitten. Waarom? Omdat ik mijn kinderen wil leren dat dit nl is. Zo ziet onze samenleving eruit en dat is goed.

En dat we door deze samenleving feesten als het suikerfeest vieren dat vind ik een aanvulling op de traditionele hollandse feesten en bv de school ook want daar wordt ook uitgebreid aandacht aan besteedt. En mijn dochter verdrietig opmerkte dat zij dat ook wel thuiw wilde vieren omdat haar vriendinnetje thuis de hele dag zoooooveel lekkers heeft haha. En toen maakte ik de vergelijking: sinterklaas is ons suikerfeest. Allemaal lekkere dingen en cadeautjes!!

Ja sinterklaas is ons suikerfeest! En allebei deze dingen horen bij nl. En door zoveel verschillende culturen een plekje te geven hier kun je gelemaal niet zeggen dat alles op de "blanke hollandse manier" moet, dan sluit je echt je ogen voor wat er wel goed gaat.

En nderland t sintfeest af willen pakken zoals wuj het gewend zijn om te vieren is gewoon compleet triest. Wat de oorsprong ervan ook is daar kunnen de mensen van deze generatie niks aan doen. Dan wordt het tijd om dat te accepteren met zn allen en de schouders eronder te zetten en iig proberen te voorkomen dat 2 culturen nog 1 keer zo lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Want om zo het racisme proberen uit te bannen is een heel verkeerde keuze geweesr...ik ben bang dat nu veel donkere nederlanders (onterecht) nog veel vaker met de nek aangekeken gaan worden.

Het suikerfeest heeft niks te maken met degenen die hier tegen protesteren..dat weet ik maar het is in mijn omgeving een mooi voorbeeld van dat het dus wel kan werken. Daarom geef ik dat voorbeeld.

14. Ik heb alles weer doorgelezen en ik vraag me toch 1 ding af:
    er word gezegd dat de oorbellen en het page-pakje van zwarte piet dingen zijn die terugwijzen naar de slavernij. Ik heb me er niet in verdiept, maar het zou kunnen dat dit klopt....

echter, wisten jullie dat vrouwelijke slaven vroeger ook een ring kregen als symbool dat ze gekochte slaven waren?? En dat gebruik is langzaam verandert in.... de trouwring :$

Wat ik hiermee wil zeggen: dat iets een bepaalde oorsprong heeft, hoeft niet te betekenen dat het altijd zo blijft. Symbolen zijn constant aan het veranderen. Vasthouden aan een 18e eeuwse betekenis, dat is toch niet meer van deze tijd?? :(

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Mooi gesproken tuc.

16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Inderdaad mooi gezegd tuc!

17. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Indd mooi gezegd Tuc!!!

18. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Ik vraag me alleen 1 ding af....waarom maakt men zich NU pas zo druk om het uiterlijk van Zwarte.Piet.
    Hij wordt toch al heel wat jaren zo uitgedost.
    En die 21 mensen in Amsterdam wonen toch ook jaren hier ( of zijn hier geboren). Waarom nu?

Ik blijf het vermoeden van een commerciële stunt houden (wat de media ermee doet bedoel ik, en niet dat ik denk dat het de intentie was van de mensen die zich echt gekwetst voelen)

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Is niet pas nu hoor, al heel lang maar toen was er niet zoveel aandacht voor.

20. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

Maar nu pas wordt het zo groots, en daardoor ga ik denken dat reclame en media land er hun slaatje uit willen slaan.
    Wat dus deze hevige discussie zowat laat uitmonden in een rel.
    Van beide kanten komen nu leuzen en beweringen die nergens op slaan.
    Sinterklaas hoort feest te zijn, laat die oorbellen, gekleurde lippen kroeshaar weg, ook dan kunnen de Pieten leuk zijn en hoef je je verder niet druk te maken om kleur.
    Doen kleine kinderen ook niet.

Deel Deze Pagina