ik ben er nu pas achter hoeveel discriminatie er is in nederland. je wilt niet weten hoeveel mensen op facebook dit moment aangrijpen om de moslims aftekraken. ik heb dingen gelezen van we branden de moskee's af tot afschieten die rotzooi. dit terwijl de islam hier niets mee te maken heeft. mensen asosieeren blijkbaar bruin met moslim maar dit is natuurlijk niet zo. mijn egyptische buren zijn christen en mijn antliaanse buren zijn ook geen moslim. ik heb me in 2 discussies gemengd maar er zijn helaas te veel mensen met deze mening. ik lees de zwarte piet reacties niet eens meer door dit soort dingen.
Het werkt wel twee kanten op heh. Het zijn niet alleen de Nederlanders die aan het discrimineren slaan. Hoeveel gekleurde mensen ik uit mijn lijst heb gegooid omdat ik moe werd van dat uitlokkende gedrag richting blanke Nederlanders. Pff.
Maar andersom gebeurd dat dus ook. Ik heb ook genoeg lelijk dingen over Nederlanders voorbij zien komen. ( oa eentje die ik een paar pagina's terug gepost heb )
zulke reacties had ik nog niet gelezen of er overheen gelezen. maar zo zie je maar hoe veel discriminatie er is blijkbaar van beide kanten. zo jammer zulke dingen!
Heb niet alle reacties gelezen. Ik discrimineer niet, in het dagelijks leven maak ik geen onderscheid tussen allochtone en autochtone nederlanders. Maar voor de helderheid van discussie ben ik toch genoodzaakt dit onderscheid te maken. Het zijn (een groepje) allochtone nederlanders die hun mond zo vol hebben over respect voor hun, hun cultuur, hun tradities. Zij willen geheel terecht niet inleveren op het erfgoed wat hen autonoom maakt. Maar eisen wel keer op keer dat de autochtone groep Nederlands de ruimte schept en zich verdraagzaam opstelt om dingen te accepteren en respecteren die zij niet perse begrijpen of onderschrijven. Hoewel dit bij sommige meer moeite kost dan bij anderen, wordt die ruimte geschept.. Wij streven naar een multiculturele samenleving waarin een ieder de ruimte heeft zichzelf te zijn. De autochtone nederlander vraagt nu hetzelfde van de allochtone nederlander. Respecteer, accepteer ons erfgoed. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Je mag erdoor gekwetst zijn, al is dit niet kwetsend bedoeld. Maar dit is ons erfgoed. Dit is wat ons autonoom maakt. Blijf daar vanaf. Forceer dat niet. Zwarte piet is allang aan het veranderen. De zwarte piet waar ik mee opgroeide was een hele andere dan de vrolijke kwajongen waar mijn kinderen mee opgroeien. En dat is ook goed, want de samenleving waarin mijn kinderen opgroeien is ook een hele andere dan die waarin ik opgroeide. Natuurlijk is het belangrijk om te uiten wat dit met de allochtone nederlander doet. Dat zwarte piet als discriminerend ervaren wordt, staat vast. Of hij van oorsprong discriminerend is.. wie zal het zeggen.... Maar hij veranderd allang mee! De autochtone nederlander is bang steeds minder autonoom te worden. Dit gevoel is vast niet geheel vreemd bij de allochtone nederlander. Ook zij zijn bang zich te moeten aanpassen en hun eigenheid te verliezen. Laten we elkaar daarin niet forceren. Probeer respect voor elkaar op te brengen. Probeer verdraagzaam te zijn. Probeer geduldig te zijn. Geef inzicht in waarom je zwarte piet op een bepaalde manier ervaart! Leer elkaar begrijpen! Probeer daarin niet je gelijk te halen, maar ook probeer begrip voor elkaar te krijgen. Ja, het is jammer dat dit over een kinderfeest wordt uitgevochten. Maar het is ook een mooie kans om onze kinderen te leren over onze cultuursverschillen, over de verschillen in zienswijzen en om hen het goede voorbeeld te geven om tot een wederzijds begrip te komen. Om elkaar tegemoet te treden ipv je zin door te drijven. Dat is wat ik van de discussie vindt. Van zwarte piet zelf vindt ik dat hij best wat minder zwart kan. Verandering komt geleidelijk. De kinderen maakt het niet uit. En het zou het feest alleen maar leuker maken als ook de allochtone nederlander ervan kan genieten.
Sinds ik op mijn FB heb geplaatst dat ik die racistische teksten zat ben, heeft niemand meer wat geplaatst... Lekker rustig Een persoon heeft zelfs teksten weggehaald, vond ik wel netjes. Blijkbaar hebben sommige mensen niet eens door waar ze mee bezig zijn. Het is ook zo makkelijk om op share te drukken, zeker met van die populistische teksten waar iedereen het mee eens lijkt te zijn... Blijkbaar kan het afentoe genoeg zijn om een ander geluid te laten horen, en zet dit mensen toch wel aan het denken.
In het zwarte Pieten verhaal natuurlijk niks. Maar de islam wordt denk ik als voornamelijk voorbeeld gebruikt omdat deze cultuur naast de Nederlandse het meest overheersend is. Zoals meerdere al hebben gezegd; Nederland heeft een hoop nieuwe culturen en gebruiken geaccepteerd. Of dat nu vijftig jaar geleden was of nu. We zijn multicultureel en dat is natuurlijk prachtig. Alleen waar wij als Nederlanders de gebruiken en geloofsovertuigingen moeten accepteren die ons oorspronkelijk vreemd zijn, wordt één van onze cultuurgebruiken onder de loep genomen. Ik denk dat een hoop oorspronkelijke Nederlanders het authentieke van Nederland verloren zien gaan en dat is natuurlijk ook wel een beetje zo. Natuurlijk is het mooi dat wij bekend staat om onze multiculti samenleving, maar een hoop missen dan daarin tegen iets wat ECHT 100% Nederlands is en niet aangepast om wederom de niet-authentieke Nederlanders tegemoet te komen. Maar goed; ik denk dus dat de Islam de meest overheersende cultuur is hier in Nederland en daarom wordt deze er vaak bijgehaald.
Het is nu voor mij even onmogelijk om alle reacties te lezen in dit topic, maar een aantal dingen vielen mij op in het begin. Weet niet op het al uitgesproken is, als dat zo is, excuus. Veel vallen er over het woordje "knecht". Maar knecht betekent niks meer dan werknemer is oud-Hollands. Als je als in de leer ging bij een timmerman was je een leerjongen en een knecht. Dat wij zwarte pieten tegenwoordig Piet moeten noemen, is al langer gaande. Sinterklaas zelf noemt alle pieten "Piet' en gebruikt daar zelden "zwarte" voor als naam. Ik blijf erbij dat het feest juist anti-racistisch is. voor Sint en Piet is ieder kind gelijk, en krijgt ieder kindje pepernoten en een cadeautje op school/supermarkt etc. Ook kinderen met ouders die weinig te besteden hebben krijgen zo iets. Iedereen is lief volgens Sint en krijgt een knuffel en glimlach bij het in ontvangst nemen van een tekening. Ik weet niet waar de Pieterhaters wonen, maar ik ben ze nog nooit tegengekomen. En ik woon toch in een vrij multiculturele buurt. Ik vind het ook de verantwoordelijkheid van ouders/leraren om tegen een kind te zeggen dat niet ieder donker persoon een zwarte piet is, mocht een kind daar uit zichzelf al over beginnen. Maar toen ik nog met kinderen werkte, heb ik die opmerking nooit gehoord. Er is een filmpje ergens, waar een juf voor een kleuterklas een verhaal verteld over Sinterklaas. Tijdens dit verhaal, kleed zij zich langzamerhand, beetje bij beetje om tot Sinterklaas zelf. Hoewel de kinderen dit dus zien gebeuren, dat de juf aan het veranderen is, snappen zij niet wat er gebeurt. Op het moment dat de juf volledig is omgekleed, zien zij Sinterklaas. Zo benaderen zij hem ook. De juf kleed zich weer om en als ze weer terug juf is, vraagt zij wat er zojuist is gebeurd. ALLE kinderen zeggen; Juf, Sinterklaas was hier net! Kinderen zien geen verschil in kleuren, of hij nu zwart is of niet. Ze zien een leuk, gek persoon, die snoep en cadeautjes uitdeelt als ze lief zijn geweest. Bovendien, als je dag in dag uit met je giechel in een schoorsteen hangt, blijft het niet bij vegen op je gezicht. Ik snap heel die commotie dus niet. Hij was toch een betaalde knecht/werknemer van de Sint?
De islam heeft ook een plek in de nederlandse samenleving. Daarom is het relevant in de discussie. De discussie is mijn inziens een reactie op onze culturen-ratjatoe en ieders angst minder autonoom te worden. Dat is een overkoepelend gevoel, en staat los van welk ras of welke cultuur ook. Daarmee keur ik de discriminerende reactie van beide kanten niet goed trouwens! Maar iedereen (en elke cultuur) die in nederland woont heeft ermee te maken.
Het is gewoon lekker makkelijk denk ik, maar vooral in dit geheel slaat het helemaal nergens op. Mensen moeten gewoon hun frustratie kwijt.
Het is een discussie over zwarte piet. Leg mij uit waar het verband is tussen zwarte piet en de Islam
dat denk ik ook. mensen willen gewoon hun mening over de islam kwijt. in hele grote groep in deze discussie zijn de surinamers/ antilianen/ en volken waar de slavernij een grote rol heeft gespeeld. de islam hoort gewoon niet thuis in deze discussie. ik ben gewoon wit en ben moslim. en daarbij zijn heeeeel veel bruinen geen moslim.
Dat vind ik absoluut niet. Waarom zijn de Christenen dan niet relevant in deze discussie? Ik ben zelf moslim en als het al niet gaat over terroristen of dan wel niet over Marokkaanse hanggroepjongens of weet ik het, aaaltijd moet het maar onder de aandacht blijven en nu potverdikke (sorry) alweer! Mijn religie heeft helemaal niks met deze discussie te maken, wil er ook helemaal niet bij betrokken worden want het zorgt alleen maar voor haat. Wanneer men zo'n probleem heeft met het behoud van de Nederlandse cultuur of overvloed aan andere culturen, dan kan ik dat begrijpen. Maar de Islam is geen cultuur, net als dat het Christendom geen cultuur is en die staan dus ook volledig buiten de discussie over zwarte piet.
Mensen projecteren hun frustratie graag op iets wat duidelijk aanwezig is. Ja, aan de ene kant lekker makkelijk dus. Eerlijk is eerlijk; de irritatie, maar aan de andere kant het tolerantieniveau jegens de islam is beiden erg hoog. Het wordt er dus bijgehaald, omdat er de meeste voorbeelden in te vinden zijn wat Nederland gedaan heeft voor andere culturen en geloven.
Het tolerantieniveau is hoog? Jammer dat ik daar zo weinig van merk dan . Als ik vertel dat we onze oudste hebben ingeschreven op de islamitische basisschool word ik aangekeken of ik mijn kind mishandel terwijl deze school als beste school van de hele stad beoordeeld is in het meest recente onderzoek . Om maar een voorbeeldje te noemen... Mensen denken dat Nederland zo geweldig vrij en open en gastvrij is, nou, dan toch alleen als je meeloopt met de massa.
Als ik jou verteld dat nederland bang is om zijn eigen cultuur te verliezen, om niet meer autonoom te zijn, dan is het toch geen enorme sprong om te begrijpen wat de islam daarmee te maken heeft? De islam heeft een enorme plaats in onze cultuur gekregen! Dat zwarte piet niks met de islam te maken heeft ben ik met je eens, maar dan ga je voorbij aan de achtergrond van de discussie. De discussie gaat allang niet meer over zwarte piet. En de islam is dan wel een geloof, en geen cultuur, maar het is het geloof van een andere cultuur dan het onze.
waarom wordt er gebruik gemaakt van het woord ISLAm. zeg dan arabieren. islam is geen cultuur maar geloof. in egypte is bijvoorbeeld 25% van de bevolking christen als het niet meer is. je hebt ook nederlanders hoor die moslims zijn.
Dat ben ik met je oneens. Om mezelf maar als voorbeeld te nemen: ik ben hartstikke Nederlands en maak zeker onderdeel uit van de NLse cultuur maar ik ben moslim. En zo zijn er legio voorbeelden te noemen. Wat is 'de Nederlandse cultuur'? Er leven een miljoen moslims in Nederland, dus het lijkt me niet meer dan logisch dat ook zij een substantieel aandeel in die cultuur hebben. En het afdoen als 'zij hebben een ander geloof dus horen niet bij onze cultuur' is écht niet meer van deze tijd. Dat was misschien 30 jaar geleden een steekhoudend argument.