Het bestaat toch echt hoor, ook onder kinderen. Ik heb het zelf vorig jaar mogen aanschouwen en dat was echt niet grappig.
ik denk niet dat iemand mijn link heeft gelezen, maar deze vrouw heeft ook de Nederlandse staat aangeklaagd voor smartengeld voor de slavernij op de Caribische eilanden..... Die vrouw deugt niet..... Wat ik mij trouwens afvraag waarom alleen nederland word aangevallen hierover, in Belgie hebbeb ze toch ook Sint en zijn zwarte pieten?
Inderdaad en daarbij is de kerstman gewoon een nepsint verzonnen door cocacola.. Wat is dat nou voor 'traditie'?
Het zullen dan de oudere kinderen zijn die dat gaan opmerken en die houden er echt geen trauma aan over kom op. Heb mijn zoon van 4 net ook uitgelegd dat dat geen donkere mensen zijn maar verf is en het kan hem een worst wezen haha. Ja mijn kinderen leren van mij dat het niet normaal is dat een blanke man de baas is en alleen maar zwarte hulpjes/ knechten heeft. Dat kan niet en bestaat niet en dat krijgen ze nu al mee.
Idd, na die opmerking over de kerstman kon ik haar niet meer serieus nemen overduidelijk dat ze zich totaal niet had ingelezen! Zelfs niet een klein beetje.
@evelien69 Check mijn opmerkingen hierover. Vind deze vrouw heel onprofessioneel en totaal een tital als professor onwaardig. En ze valt vlaanderen niet aan omdat ze zo goed research doet (NOT) dat ze dat ook niet weet
Ik geloof dat er gediscrimineerd wordt..maar niet om zwarte piet. Iemand zwarte piet noemen die donker is is gewoon geen discriminatie. Een liliputter wordt door kinderen ook kabouter genoemd.
Ik heb hem gelezen. Die vrouw is inderdaad gewoon aan het roepen om aandacht zodat ze geld kan vangen met dr rechtzaak. Doen alsof ze op komt voor mensenrechten, terwijl ze gewoon geld wil zien
Al dat gezeik om zwarte piet. Ik begrijp beide kanten, maar met name ook de mensen die zich gekwetst voelen door waar de OORSPRONG ligt van de zwarte piet. Hoe positief en leuk hij nu ook gemaakt is. De slavernij ligt wat dat betreft achter ons, en niet alleen voor blanke maar ook voor zwarte of getinte mensen. De kinderen gaat het niet om of de pieten zwart zijn of niet. En ik blijf erbij dat de opmerkingen dat de pieten zwart zijn van roet ONZIN is. Dat is ergens een x verzonnen, maar dan heb je het over vegen en vieze kleding. En niet over bruine, met kroeshaar en volle lippen pieten. Dus alle pieten door de regenboog met de boot, en welkom gekleurde pieten. Ik begrijp de mensen die zich 'aangevallen' voelen wat betreft het feest ook. Dat jullie willen vasthouden aan de traditie. Maar daar hoeven pieten niet zwart voor te zijn. Bespaard ook een hoop ongemakkelijke momenten. "Mama is dat een zwarte piet?".
Tof, ZP Beheer, dat we toch nog een topic krijgen. Ik hoop dat ie mooi verloopt en mensen zich niet al te snel aangesproken voelen/op de teentjes getrapt zijn. Dat bericht van die Sheperd. Nu weet ik wel dat ze enorm haar beurt voorbij heeft gepraat en helemaal niet zo machtig is als dat ze doet voorkomen, maar ik was wel even een soort van slag hoor. Inmiddels heb ik iets meer vertrouwen in de zaak... Die opmerking van haar over waarom wij twee Sinterklazen moesten hebben. Nooou... ik weet niet of die zielig of lachwekkend is, eerlijk. Wat een kleuter.
Als de mensen die er zo tegen zijn nou eens geschiedenis gaan leren....komen we een heel end verder. De zwarte piet is afkomstig van de Spaanse Garde. Deze beschermden Sint Niklaas (bisschop) die uit Turkije moest vluchten omdat ie daar vervolgd zou worden wegens het helpen van kindslaven. De zwarte pieten zijn dus origineel spanjaarden en die volgens de verhalen en traditie door de schoorstenen moesten om cadeau's te brengen (zal heus niet echt zo zijn gegaan maar dat is het verhaal rondom piet en sint) Men beweert dat de.piet een kindslaaf was van de sint op basis van een schilderij dat uit 1600 stamt, terwijl men al in 1400 in Utrecht het had over de schoen zetten voor sint op 5 december (staat in de archieven in Utrecht). Een hoop geblaat vanuit oneetendheid dus.
En mijn kinderen leren dat sinterklaas een oude man is die heel graag cadeautjes geeft maar dat natuurlijk niet alleen kan em daarom super hulp van alle zwarte pieten krijgt die onwijs kunnen gymmen en klimmen.
Maar ik hou mijn mond wel voordat dit een reltopic wordt. Er is immers zoveel moeite gedaan om te discussieren over de zwarte piet.
Dus iedereen die het terecht vind dat deze afgeschaft wordt door de slavernij ooit in de geschiedenis die spuugt ook op duitsers nog tegenwoordig want ja....
Woehoeeeeeeee https://www.facebook.com/pietitie?ref=ts&fref=ts Liken jullie mee Zwarte Piet moet blijven | petities.nl Ondertekenen jullie ook?! En nu mijn mening: Ik vind het 1 grote poppenkast en zwarte piet moet blijven zoals die is slaaf/geenslaaf/roet/geenroet...
Sorry maar wat kinderachtig zeg! Als je de discussie niet wilt voeren of lezen dan lees of voer je hem toch niet. Ben je niet verplicht hoor
Er zijn veel verhalen over de geschiedenis van sinterklaas, welke is nou waar? Bv deze zie ik ook veel op fb voorbij komen, Sint Nikolaas is geboren als etnische griek in het Byzantijnse (Oost-Romeinse Rijk) en werd bisschop van Myra in wat nu Turkije is.De Bisschoppelijke garde waren veelal Moren. De Moren waren zeer trouwe mensen. Die waren niet zo makkelijk om te kopen. Zeker in het Byzantijnse (oost-romeinse) Rijk. Huurlingen, en GEEN slaven! Slavernij was er wel, maar niet van afrikanen, dat kwam pas na het opzetten van de kolonien in de cariben (en later zuid, en Noord Amerika). De slaven in deze periode waren van Germaanse afkomst, meerendeels uit Scandinavie, de bekenste groep is wel de Vangariaanse Garde ; de lijfwacht van de keizer van Byzantium. In 325 zat Nikolaas in het (eerste) Consilie van Nicocea. Laten we dit jaar onthouden. 325. Wanneer werd amerika ontdekt? Oke dat was een Viking, maar we gaan even mee met Columbus. Zijn eerste reis naar West-Indie begon op 3 augustus 1492. In zijn eerste reis zaten matrozen en soldaten, slaven niet. Laten we ervan uitgaan dat vanaf deze datum de slavernij van zwarte Afrikanen aantrekkelijk werd (al gebeurde dat later). Dus 325 (sint Nikolaas) tegen 1492 (begin grootschalige slavernij der zwarte Afrikanen). Daar zit dus meer van 1100 (!!!!!!) jaar tussen. Hij is niet uit wat nu turkije is gevlucht. Dat is een sprookje. gezien in 325 hij een rol speelde in de eenwording van de Kerk. De Kerk wordt niet veel later staatsreligie. Turken waren er nog niet, die zaten nog in Azie, de Islam bestond evenmin. Geen enkele reden dus voor hem om te vluchtten. Sterker nog hij werd in zijn eigen kerk in Myra begraven. Eeuwen na zijn dood,tijdens de kruistochten roven de Venetiers relequien en verkopen die door, zo ook de botten van Sint Nikolaas. De botten kwamen terecht in Bari(zuid-Italie). Dat maakte toen deel uit van een van de Spaanse koningkrijken. Wat wel waar is is dat hij uit overtuiging tegen slavernij was en slaven bevrijdde, kinderen ving hij op in zijn kerk, maar die staan volledig los van zijn Moorse lijfwachtten en daarmee zwarte Piet zelf. Vele van deze mensen, kregen een toekomst in Myra, of de Kerk zelf. dus tussen onze sint en afrikaanse slaven zit minstens 1100 jaar!!! zinloze discussie.......die gasten moeten gewoon ff de geschiedenis goed leren en hun mond houden!!het waren gewoon betaalde Moren! ons feest onze traditie! als je de geschiedenis kent is er niks racistisch aan......stop met die eindeloze discussie en vier gewoon feest!
Alleen maar goed dat ze zwijgt..ik hoop dat door al deze discussies overal in de wereld de mensen die zwarte piet weg willen hebben gaan zwijgen dan is deze onzin tenminste klaar.