Het grote zwarte pieten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door Beheer, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik denk ook niet dat zwarte piet gaat veranderen en eerlijk ik snap die gehele commotie erom heen dan ook niet alle heftige dingen die er zijn gezegd is naar mijn inziens helemaal niet nodig geweest. En weet je, het maakt me ook bang dat een mens zo heftig kan reageren.

2. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Met alle respect voor iedereen, maar ik heb van de week een gesprek over de pietenkwestie gehad met een medestudente. Zij is van Surinaamse afkomst en vindt de hele discussie zo overtrokken...zij heeft zich nog nooit beledigd gevoeld, vindt Sinterklaas een geweldig echt Hollands feest dat we moeten koesteren en afschaffen vindt zij de grootste onzin!

Nogmaals, ik zeg niet dat anderen zich niet gekwetst mogen of kunnen voelen, maar er is elk jaar wel een discussie. Persoonlijk heb ik nog nooit gezien dat het sinterklaasfeest racisme in de hand werkt...

3. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Wat denk je van alle boeken over Sinterklaas en zwarte piet? Het prachtige prentenboek van Sinterklaas, vorig jaar gekocht voor m'n zoontje...ik vraag me af of het zo erg gaat veranderen.

4. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Nu het officieel mag ga ik ook lekker mn mening geven :D. Ik snap beiden kanten van het verhaal en hoewel ik zeker geen voorstander ben van iets afschaffen dat kinderen zoveel lol brengt snap ik niet dat mensen zo moeilijk doen over een hele kleine verandering. We kunnen bij wijze van spreke elk jaar een beetje meer wit (of geel of groen of blauw, etc) in de pietenschminck doen net zolang tot de Pieten net niet meer helemaal bruin zijn. Ooit waren de Pieten helemaal zwart en niemand klaagt erover dat we (vanwege gemakzucht?) over gegaan zijn op bruin, dus wat maakt een klein tintje verschil nou als je er dan geen mensen mee kwetst? Kinderen gaan het echt niet minder leuk vinden als de Pieten ineens geel- of organjebruin zijn in plaats van echt bruin. Ik voel in die hele Pietendiscussie heel vaak zo'n overdreven verdedigingsdrang die helemaal niet nodig is en de discussie alleen maar bemoeilijkt.

Laten we ons allemaal eens niet zo aangevallen voelen en een oplossing zoeken die voor iedereen ideaal is!

5. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Ik heb lang niet alle pagina's gelezen.. Maar de dingen die hier genoemd worden, bestaan al een aantal jaren.. Kijk maar eens naar de 'Club van Sinterklaas'.. Daar heb je al een eeuwigheid een Elvis-piet rondlopen.. Wegwijspiet ken ik zelfs nog uit mijn eigen jeugd..

Met respect voor een- ieder.. Als je begint met veranderen en aanpassen omdat een zeer kleine minderheid moeite heeft met een kinderfeest, waar is dan het einde? Het gaat om wat wíj onze kinderen meegeven. Mijn dochter zal nooit (ja, zeg nooit nooit), discrimineren. Ik breng haar fatsoen bij. Normen en waarden. Ze roept een donkere man ten tijde van Sinterklaas niet na om hem te discrimineren, ze doet dat uit enthousiasme. En ik leg haar heel netjes uit, hoe het komt dat zwarte Piet zwart is.. Van de roet dus..

Ik houd ervan dat we in een multiculti land leven. Het brengt veel mooie dingen met zich mee. Maar ik ben niet van plan om een traditie die ik zeer koester, aan te moeten passen voor een minderheid in dit land. Het is absoluut ONS Nederland, maar dit is MIJN 'inheemse' cultuur..

6. belem

belem Lid

28 mrt 2012
    86
    0
    6
    Weer een sneeuwbal effect het wordt alleen maar groter. En ik snap het eigenlijk niet elke keer wordt de Islam erbij gehaald. 'wij schaffen offerfeest toch ook niet, 'wij zeggen toch ook niets over het suikerfeest'. bla bla bla wat wil je doen dan import van suiker verbieden?? (het heet eigenlijk niet eens suikerfeest maar Ramadanfeest)

Ik ben van afkomst Turks. Ik ben hier geboren. Ik ben 100% Turks maar ik voel me ook Nederlands. Als ik aan mijn jeugd denk hoort Sinterklaas daar gewoon bij. Net zoals de andere feestdagen waar de Turkse mensen eigenlijk niet aan meedoen maar wel leuk vinden. Denk aan pasen of kerst. Wij vieren geen kerst maar het komt nu steeds vaker voor dat we met kerst bij elkaar komen elkaar cadeautjes geven en zo toch een soort feestdag van maken.

Het is naar mijn mening een klein groep die er misschien problemen mee heeft maar door allerlei dingen erbij te betrekken en te zeggen wordt het alleen maar erger. Ipv dat we naar elkaar luisteren en naar een oplossing zoeken (of misschien was alleen gehoor geven aan de irritaties genoeg geweest).

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dus? :D

8. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Mag niemand anders zich gediscrimineerd voelen:p

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
  10. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Het is een kinderfeest en naar mijn menig discrimineren kinderen niet.
    Zwarte piet moet zwarte piet blijven.
    Onze jongens zijn al weken met sinterklaas bezig, zo lekker onschuldig nog en dat zou ik ze nooit af willen pakken!
    Het is een traditie en die moet je niet willen veranderen, dat wordt in andere landen toch ook niet gedaan als er al een eeuwen oude tratitie is?

11. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Daar gaat het probleem toch niet over? Of de kinderen het als discriminatie zien. Misschien toch nog even goed lezen wat de mensen nu wel dwars zit.

De traditie is trouwens in korte tijd al meermaals verandert. Ze zouden zwarte piet prima kunnen aanpassen. Oorringen, rode lippen en kroeshaar bijvoorbeeld. Het is de combinatie die het hem doet. Er zijn in dit topic al mooie voorbeelden geweest.
    Ook in Curacao zijn ze al met succes verandert. Kindjes waren nog net zo blij!

12. mamaSylvia1975

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Nee inderdaad het probleem is dat volwassen mensen er een probleem van maken!
    VOLWASSENEN! Het is en blijft een kinderfeest...............
    Waarom maken we ons niet druk om iets wat er echt toe doet, bv de opkomende verborgen armoede?

13. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Zo ligt het niet. Er zijn mensen die zich vreemd voelen bij zwarte piet. Dat is hun goed recht. Wij weten niet hoe zo iets voelt of wel dan?
    En het ligt echt niet alleen aan dat zwart zijn.
    Mijn vriend vindt zwarte piet ook echt heel bizar. Je hoort hem er niet over. Hij viert sintt met ons voor de kleine maar hij blijft het een heel raar iets vinden en niet ecgt oke. Ik snap dat wel.
    Ik weet niet anders. Maar voor mensen met een andere achtergrond kan het kwetsend overkomen. De optelsom zwart, slavenringen, rode lippen, kroeshaar, pagepakje...dat doet het hem.
    Kunnen we heus wel wat aan aanpassen.

14. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Dat vind ik heel iets anders, aangezien Antillianen van oorsprong donker zijn en dus de meerderheid vormen in de Antillen. Zij zijn met dit feest 'opgezadeld'. Daar zijn de rollen omgedraaid en zijn de blanken in de minderheid. Wellicht wilden zij de zwarte Piet niet aanpassen, maar aangezien het een minderheid is, is het toch gebeurd. Wat ik logisch vind..

Hier is het net andersom.

15. mamaSylvia1975

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Ok, maar als die mensen die zich dan vreemd voelen zich gaan inlezen wat het nu precies inhoud....... dan begrijpen ze ook dat het niet is bedoelt om te kwetsen of wat dan ook. Of een verwijzing is naar de slavenij

16. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Maar dan erkennen we dus dat het niet om schoorsteenvegers gaat ;)
    Maar als zijn donkere mensen hier in de minderheid betekend dat nog niet dat ze geen stem hebben?
    We hoeven niks af te schaffen maar een aanpassing mag best. Het blijft elk jaar weer een probleem dus er zullen zich toch echt mensen niet prettig bij voelen.

17. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Dat mensen zich gekwetst voelen is uiteraard erg vervelend. Maar (en nu ga ik heel even heel kort door de bocht misschien), je kunt niet iedereen plezieren. Ik zou me (en dat meen ik oprecht) ook gekwetst voelen wanneer het feest der Nederlandse feesten verandert / aangepast wordt, omdat een minderheid van mensen met een andere achtergrond dan de Nederlandse dat graag zou zien.

18. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Zo makkelijk ligt dat helaas niet. Met een schoorsteenverhaal kan je echt niet aankomen en de herkomst is niet met zekerheid bekend. Het enige wat duidelijk aanwezig is is dat het een donker persoon is met een slavenuiterlijk. Dat is toch ook wel een beetje vreemd :)
    Wij hebben er warme nostalgische gevoelens aan. Maar als je er eens van buitenaf naar kijkt...tja...dan kan ik het me best indenken dat het heel vreemd overkomt.

19. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Op de Antillen hebben ze dat wellicht erkend. Ikzelf ben opgegroeid met het idee dat Piet zwart is van de roet. Dat geef ik mijn kinderen ook mee. Ik (en ik spreek voor mezelf) erken dat dus niet. Ik ben absoluut pro multi-culti samenleving, waarin iedereen een stem mag hebben. Maar dat hoeft niet persé te betekenen dat je zaken dan moet gaan aanpassen en/of veranderen.

20. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten

Maar was je ook gekwetst toen zwarte piet ineens geen surinaams accent meer had? Of toen ze de roe niet meer mochten hebben. Of toen ze niemand meer meenamen naar spanje?
    Kinderen merken niks van die aanpassingen.

Deel Deze Pagina