Voor buitenstaanders misschien wel, maar ik vind sommige gebruiken die culturen in deze wereld hebben als buitenstaander ook vreemd. En dat heeft er vooral mee te maken dat ik er niet mee opgegroeid ben.
Tja ik sta daar wat anders in. Je kan een feest vreselijk vinden en niet bij je cultuur passen maar als een deel van de Nederlanders zich gediscrimineerd voelt vind ik dat toch van een andere orde. Je kan hier vanaf oktober ook heel moeilijk eromheen.
Ik woon in Limburg. Ik heb überhaupt nooit een zwarte Piet met een Surinaams accent gehoord. Ik vertel mijn dochter nog altijd dat ze mee naar Spanje moet als ze niet luistert. De roe is inderdaad zo'n aanpassing die je niet merkt. Vind ik ook heel wal anders dan regenboogpieten..
Het zal er voor buitenstaanders best vreemd uitzien, maar ik ben van menig dat mensen die er problemen mee hebben zich ook kunnen aanpassen, waarom moeten wij ons altijd maar aanpassen en laten ondersneeuwen? Ik geloof niet dat als ik in een heel ander land ga wonen en echt veel rekening met mij gehouden zou worden............
Waar heb je het over? Ik bedoel dat die mensen hier gewoon geboren zijn, incl hun opa's voor honderden jaren.
Honderden jaren is misschien wat veel... De derde generatie is in de meeste gevallen nu net aan de beurt..
Een kolonie ja. Een onderdeel van Nederland waar het feest al aangepast is. En die nu overigens miljoenen van Nederland eist beteffende schadeloossteling aangaande slavernij.. Wat een timing (maar dat is off topic) Ik heb het over mensen die híer ín Nederland wonen.
Ik bedoelde dat er zovelen zijn die zich druk maken over ons feest zoals die vrouw van de vn............ sorry.
Ik blijf er nog steeds bij dat ik niet begrijp dat als die mensen hier gewoon geboren zijn en zich zo nederlands voelen, zich niet aan kunnen passen aan een onschuldig kinderfeest wat niks te maken heeft met slavernij.
Ja maar het is toch raar om die mensen niet serieus te nemen omdat ze hier zogenaamd minder lang wonen en dit feest al heel lang bestaat? Er zijn heel veel mensen die een vraagteken hebben bij het fenomeen zwarte piet.. maar omdat het overgrote deel hier geen probleem mee heeft mag er niet naar gekeken worden? Er zijn heel veel dingen die vroeger doodnormaal waren maar hedendaags toch anders bekeken worden.
Dat heeft het toch wel wat betreft piets voorkomen. En wie zegt dat iemand die zwarte piet discriminerend vindt zich hier niet aanpast dan? Mijn vriend ziet zwarte piet ook graag aangepast maar je hoort hem er niet over en hij viert voor de kleine straks sinterklaasavond. Hoeveel aanpassing wil je nog hebben dan?? Maar zijn gevoel kan hij niet zomaar aanpassen.
Ik pas persoonlijk niets aan aan het sinterklaas verhaal, sinterklaas verhaal zonder zwarte piet is geen feest. Wij blijven gewoon het schoorsteen verhaal vertellen. Wat haal je nu nog uit het sinterklaas feest dat negatief is ten op zichte van zwarte piet? Hij word niet behandeld als slaaf toch? Vind ik niet in ieder geval. En aangepast, hoe zou jouw vriend dan bijvoorbeeld zwarte piet nu willen zien?
het gaat er om dat men zwarte piet racistische vind, dat weet ik ook wel maar hij word toch niet als slaaf behandeld? Sinterklaas loopt er niet met een zweep achter ofzo.. ik snap echt de ophef niet zo.
Dat heb ik al meermaals aangegeven hoe. Er kwamen ook al heel goede suggeties voor hier in dit topic. Nogmaals. Het is gewoon erg vreemd. Zeker als Nederland om als hulpje van sinterklaas een zwart persoon te kiezen met kroeshaar rode lippen slavenringen en pagepakje. We kunnen best wat nuanceren. Maar ik ga niet blijven herhalen.