Volgens mij gaat het er om dat Zwarte piet op dit moment teveel verwijst naar de donkeren mens op een clowneske manier.
Sorry hoor dat ik even geen 75 pagina's heb doorgelezen Anyway, ik blijf het een vreemde discussie vinden.
Ik stel nergens dat ik die mensen niet serieus neem. Ik vind het oprecht vervelend dat mensen zich gekwetst voelen. Maar dat wil niet zeggen dat we dan maar moeten gaan veranderen. Nogmaals; je kunt niet iedereen plezieren. We hebben al vaak genoeg verantwoording afgelegd over de bedoeling van Zwarte Piet. Het is een kindersprookje. That's all. En ja, sommige dingen die vroeger normaal waren, kunnen nu niet meer door de beugel. En dat komt omdat de meerderheid van de mensen ergens problemen mee had. Als we Sinterklaas zouden vieren als soort van commemoration van de slavernij, dan zou het inderdaad niet meer in de huidige samenleving passen. Maar het heeft er geen bal mee te maken.
Maar een aanpassing als niet volledig zwart schminken, geen rode lippen en kroeshaar zouden jullie een niet te verkroppen aanpassing vinden?
Ik niet. Nu is het zo, dan moet het weer anders en dan weer anders... En waarom? Omdat ineens menden dit altijd zo gevierde feest kwetsend vinden? Echt ziellig en respectloos! Dus gewoon piet houden zoals piet is en niet zo ontzettend zitten zeiken!
Een zwarte piet is zwart / bruin ja. Dat kroeshaar gebeurt nu toch al niet meer altijd? Kijk eens naar de club van Sinterklaas. Ik zou er wel moeie mee hebben wanneer er gekleurde pruiken enzo voor in de plaats komen. Het is geen Carnaval. En rode lippen zie ik ook al niet altijd meer. Maar is dat dan voldoende?
De rode lippen wel en de pruiken mogen wat mij betreft gekleurd maar wel absoluut volledig zwart...ivm herkenning is dat anders niet te doen. maar heel eerlijk blijf ik het de grootste onzin vinden en vind ik dat degenen die er zogenaamd last van hebben zich maar aan moeten passen.
Ik niet, dan zien de kids het toch niet meer als echte zwarte piet? qua haar mogen ze van mij wel aanpassen, gooi er een paar vlechten in, of geef er eentje stekels, maar de kleur van zwarte piet moet gewoon zwart blijven. ( vind ik )
En bovendien gaan een paar aanpassingen nirt werken. Het is gewoon expres treiteren/pesterij zo zie ik het. En die stoppen niet voor het feest helemaal afgeschaft is...en dan het volgende.....
Zo zie ik het inderdaad ook, straks gaan we nog klagen dat Sinterklaas niet kan omdat hij teveel op de kerstman lijkt, krijg je alle kerst liefhebbers weer die daar actie om gaan voeren.
Nou als je zo werkelijk denkt dan ben je wel erg depressief. Ik denk persoonlijk dat een aanpassing al enorm zal schelen.
Dus mensen die zich vreemd voelen bij zwarte piet en het graag aangepast zien maar die je verder niet hoort (ja dat zijn er meer dan je denkt) zijn volgens velen zielig respectloos en zijn aan het pesten en treiteren. Je hebt overal mensen die hoog van de toren blazen maar nu zijn we weer lekker alles over 1 kam aan het scheren zeg. Als je iets niet begrijpen kan moet je mensen niet meteen een stempel opleggen. Nare eigenschap.
Zwarte piet moet gewoon blijven zoals hij is, het is nu vaak genoeg uitgelegd aan de mensen dat zwarte piet absoluut niet racistisch bedoeld is en dat het sinterklaasfeest helemaal niets te maken heeft met de slavernij en zeker niet in de ogen van de mensen die dit feest vieren!! Ik vind het ook een beetje onzin, om dit keer op keer aan die mensen uit te blijven leggen. Volgens mij willen sommige mensen bepaalde dingen ook gewoon niet aannemen en blijven gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen. Ik denk ook niet er veel veranderd zal worden aan het uiterlijk van zwarte piet.
Ik denk dat het om deze reden nu ook zo uit de hand loopt, het superieure wat steeds naar boven komt.. 'ZIJ moeten niet zeiken, het is ONS feest' enz
Als het erom gaat dat zwarte Piet een karikatuur zou zijn van een slaaf, dan zijn een paar aanpassingen toch niet voldoende?
Ik depressief nee hoor...ik ben ervan overtuigd dat men (de zeikerds) dit nog niet voldoende vinden...ze waren er in eerste instantie op uit om zwarte piet helemaal te laten verdwijnen dus die gaan nu echt niet akkoord met alleen gekleurde pruiken of wat dan ook. sorry het bestaat: deal with it en men moet beseffen dat het racisme op deze manier alleen maar groter wordt als je een groot deel vanbde bevolking zo tegen je in het harnas jaagt. dit hadden ze heel anders aan moeten pakken.
Laat hem er dan langzaam uit gaan zien als iemand die uit de schoorsteen komt. Past bij het later verzonnen verhaal. Je houdt het zwart. Iedereen blij.