Het grote zwarte pieten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door Beheer, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Zo, duidelijk en mooi gesproken... Van mij mag dit topic dicht;):p

Weet je, je kan nooit iedereen tevreden stellen. Maak je de pieten geel dan zijn er misschien wel Chinezen die er wat op tegen hebben. Je KAN gewoon simpelweg niet iedereen tevreden houden.

2. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Dat had ik ook wel verwacht ;)

3. Vlindertjuh1987

Vlindertjuh1987 Niet meer actief

Dan doe je dat toch, wat denk je ermee te bereiken, het sinterklaasfeest wordt toch niet veranderd omdat er een paar mensen zijn op een hele bevolkingsgroep die er problemen mee hebben.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Het gaat mij om de tweede alinea. Ik denk trouwens dat het sinterklaasfeest ergens in de x aantal jaren wel veranderd zal worden.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat mag jij vinden...ik snap niet waarom de ene donkere persoon hier totaal geen last van heeft en de andere niet.

6. Love2Live

Love2Live Fanatiek lid

18 okt 2013
    1.786
    722
    113
    Als zwarte piet zwart is van het roet uit de schoorsteen, waarom is de Kerstman niet zwart? Klein detail: het kroezige haar en felrode dik aangezette lippen? Doet mij erg denken aan de Blackfaces uit de jaren 30.

Ik ben voor een piet met roetvegen. Komt vele malen geloofwaardiger over.

PS: ik dacht dat zulke topics trouwens verboden waren, maar goed.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik heb vorig jaar een tijdje op 2 ghanese jongetjes gepast meerdere keren per week, dat was iets na de Sinterklaasperiode. We waren veel op stap, kwamen in winkels en ze voelde zich regelmatig te kakken gezet en het viel mij gewoon op hoe weinig ouders hun kinderen toespraken. De ventjes vonden het niet leuk, ik kan hun gevoel ook niet veranderen.

8. Love2Live

Love2Live Fanatiek lid

18 okt 2013
    1.786
    722
    113
    Blanke pieten met roetvegen ;)

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    En daarbij, wij zijn beide blank (neem ik aan?). Waarom kan ik me wel inleven en jij niet?

10. Vlindertjuh1987

Ja en overal de blanke vla uit de schappen halen en vooral als donkere mensen het ook eten want dat betekend vast dat ze ons discrimineren!! Jemig zeg, waar kun je moeilijk over doen!!

11. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Dan zet ik hier een andere reactie neer;

E. Zei tegen een donkere man; ben jij ook zwarte piet? Voordat ik reactie kon geven zei hij; ja maar tegen niemand zeggen. Ik kijk welke kindjes lief zijn. En gaf haar handje pepernoten. Toen we doorliepen heb ik nog sorry gezegd.. zijn reactie; ag meid het zijn maar kinderen..

Dus zo kan het ook umm! Er hoeft niet altijd negatief over gedaan worden

12. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Bestaat bij ons de kersman dan? Nee toch? Tuurlijk een piet met roetvegen die herkennen die kinderen helemaal niet joh! Goed idee! ;)

13. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Indd! Zoals ik al zei als zwarte piet afgeschaf word, breekt er hier ech een hel los! Maar dan ga ik zelf als zwarte piet :cool:

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik liep met 2 kinderen van 3 en 4. Geen volwassen vent. Ik vind het de taak van de ouders van die andere kinderen om hun kinderen eens wat bij te leren.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Deze commotie (als ik het dan wel zo mag noemen is een schreeuw om aandacht voor discriminatie en niet omdat zwarte piet daadwerkelijk discriminerend zou zijn..die schreeuw om aandacht voor discriminatie vind ik heel goed...er is wat mij betreft nog veel te veel discriminatie in nl (en in de rest van de wereld) maar pak dit op een normale manier aan. Daar bereik je veel en veel meer mee. Nu hebben ze juist kwaad bloed gezet bij een groot deel van de nederlandse bevolking.

En over die jongetjes...tja in maart hadden er ook kinderen: "hee stomme zwarte" kunnen roepen dat heeft gewoon met de opvoeding van die kinderen te maken en niet met of zwarte piet discriminerend is.

16. Vlindertjuh1987

Dat vind ik ook vreselijk en ongelofelijk zielig van de mensen die dat soort dingen doen!! Maar dat betekent niet, dat het feest daarvoor staat natuurlijk, er zijn altijd mensen die iets gebruiken waarvoor het helemaal niet bedoeld is en daarmee iemand proberen te kwetsen. Er zitten altijd wel ergens een paar rotte appels tussen en die vinden altijd wel iets om iemand mee te kwetsen.

17. Love2Live

Love2Live Fanatiek lid

18 okt 2013
    1.786
    722
    113
    Daarmee probeer ik duidelijk te maken dat zwarte piet wel erg zwart is aangezet. Vooral als het zou komen van het roet. De Kerstman komt uit de VS. Ook hij gaat door een schoorsteen en is gewoon blank. En dan te weten dat hij geen hulpjes heeft, moet je nagaan.

Ik ben voor een piet met roetvegen! Scheelt schmink e.d., dus ook beter voor de portemonnee en scheelt weer boenen! :D

18. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Dat ligt dan indd aan die ouders! Maar hé je mag niet iederee over 1 kam scheren he!!

19. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ik draai hem om laat de ouders van deze kindjes hun maar leren dat het het sintfeest hoort bij het land waar ze wonen

20. rums

rums Niet meer actief

Deel Deze Pagina