Dat is zeker een taak van de ouders. Dit heeft ook niet zo zeer te maken met zwarte piet. Hadden de kindjes rood haar gehad met een staartje waren ze pipi langkous, rood haar met krullen ben je Annie, boblijn ben je cleopatra. Ben je bleek ben je sneeuwwitje, ben je een dwerg ben je een hulpje van de kerstman etc. etc. het is aan de ouders om hun kind op te voeden dat je andere kinderen niet pest.
Nee. Dan ben je er als ouder om je kind te vertellen dat die kindjes uit een ander land komen etc etc
zou het dan niet schelen om die zwarte pieten niet meer gezichtvullend zwart te schminken zodat kinderen zelf het verschil ook zien en die opmerking in de sinterklaasperiode steeds weer voorbij moet komen?
Géén hulpjes?! Wie maken al die kado's volgens de traditie? Hele fabrieken vol met elfjes.. Oftewel 'kleine mensen'.. En idd, hij komt uit de VS! Het is geen Nederlandse traditie!
1: ja bij ons bestaat ook de kerstman.... heb een keer aan Thijmen uitgelegd dat wij de kadootjes doen voor kerst omdat we dat leuk vinden. Dat ging er echt niet in. De volgende dag was het gewoon weer de kerstman die dat deed. 2: nee waarschijnlijk zouden kinderen dat niet herkennen. Er is een experiment waarbij de een juf op een school zich in sinterklaas (of zwarte piet, welke weet ik niet meer) verkleed voor de ogen van de kinderen en op het moment dat zij volledig verkleed was, was de juf weg in de ogen van de kinderen en stond daar sinterklaas/zwarte piet.
Hoezo? Zwarte pieten zijn toch volgens de 'sprookjes' blanke knechten? Zowel de Kerstman als zwarte pieten gaan door een schoorsteen. En wat een verschil.
Weet je, je kan nog zoveel aanpassen als je wilt het is nooit goed. Hier in de gemeente hebben ze het al heel goed aangepast ( vind ik ) en nog komt er commentaar. Zo hebben ze hier ieder jaar Piet Piraat met zijn maten, man en aanhang zien er echt uit als piraten maar hebben wel kroes haar en een zwarte kleur. En dan niet te vergeten de Coole Piet, hij heeft de nieuwste pieten mode, mooie kettingen om zijn nek en van die groepie pieten om zich heen. ( erg grappig trouwens ) Dan hebben we tweeling piet nog, hebben zwart haar maar in twee vlechten, hebben beide de zelfde kleding aan en doen alles het zelfde. Tja ik weet persoonlijk niet wat ze nog meer moeten veranderen hoor voor het goed is. Is dit nog niet goed genoeg?
Ik heb nooit ergens gehoord dat Zwarte Piet een blanke knecht is. Er wordt verteld dat ze zwart zijn van de roet en niet dat ze eigenlijk wit zijn. De Kerstman heeft hier geen grote intocht. Het is niet de traditie om, zoals in de VS, op Kerstochtend te bekijken of er kadotjes liggen. En cookies en milk klaar te zetten.
Ik hoor dat dus wel. En vooral nu, wanneer men zich aan het verdedigen is. Laat dat verschil tussen VS en NL eens los Het gaat om het principe.