Het grote zwarte pieten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door Beheer, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Even een toevoeging; zoals ik het begrepen heb toen ik eenmaal de leeftijd had dat ik niet meer geloofde, is dat Sinterklaas een kindervriend was die zwarte kindslaven van schepen afhaalde en ze in dienst nam als zijn knechten (betaald werk dus, ipv slavernij). Juist omdát we niet meer (willen) refereren aan de slavernij, vertel ik mijn kinderen dat Piet zwart is van de roet.

2. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Als je je aan het Sinterklaas verhaal wilt houden dan is dat natuurlijk een probleem ja, dan is de magie van het Sinterklaas verhaal toch weg?

Voor mij zou het een probleem zijn ja.

3. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Je betrekt de VS er toch zelf bij? De oorsprong van het verhaal is toch ook totaal anders?!

4. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ze lijken er door hun pak en ringen en kroeshaar juist wel op. Laatst stond er een artikel in de volkskrant over de gelijkenissen. Een historicus liet schilderijen zien uit het rijksmuseum met kleine kindslaven. Het waren exact zwarte pietjes maar dan met een ketting om hun nek.
    We kunnen daar echt niet onderuit dat zwarte piet van de slavernij afkomstig is of niet op een slaaf lijkt.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geen hulpjes voor de Kerstman?
    En Mrs. Santa dan?
    En de rendieren?
    En de elven?

6. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat is een bijkomend probleem...het grootste probleem vind ik dat 90%van de bevolking zich aan 10% moet aanpassen en dat het hier niet bij blijft.

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Oke, dat heb ik dan even gemist.

Maar de aanpassingen die ik ook aangaf, zijn die dan niet goed genoeg?

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dieptriest!
    Die vrouw had juist alle Zwarte Pieten achter zich moeten krijgen, zodat er voor die echte tragedie eindelijk eens wat aandacht komt!

Ik hoop dat iedereen die voor Zwarte Piet is meteen haar petitie tekent!

9. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Nou ms santa is vrouwenonderdrukking
    Rendieren dierenmishandeling
    Elven discriminatie en belachelijk maken van kleine mensen ;)

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dus puur daarom kan piet niet een beetje worden aangepast? Op basis van eer oid? Koppigheid.

11. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Dus omdat dat opgaat voor 1 groepje kinderen is dat bij iedereen zo?

12. Love2Live

Love2Live Fanatiek lid

18 okt 2013
    1.786
    722
    113
    Lees eens goed meid. Oorsprong of niet. Het gaat erom dat er beweerd wordt dat pieten zwart zijn door het roet. Ook de Kerstman komt door de schoorsteen.

En het verhaal over zwarte kindslaven van een schip halen hoor ik voor het eerst. Wel apart, want dan blijken het ook in dit verhaal donkeren te zijn.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Die elven zijn pas slaven...zolang in een fabriek werken maar ja die zijn niet zwart dus dan is het niet erg

14. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Niks koppigheid want het is nooit goed! Lees de reactie eens van debaky

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat de slavernij betreft:
    die is door Nederland al 150 jaar geleden afgeschaft.
    Ik heb daar geen invloed op gehad, ik heb daar geen voordeel van gehad, ik heb daar geen deel aan gehad.
    Ik ga me daar dus absoluut niet voor schamen, ik ga daar geen excuses voor vragen en ik ga daar geen excuses voor aanbieden.

Hedendaagse slavernij hebben we al zat, laten we ons daar druk over maken! De mensen in de prostitutie, de mensen die goedkope kleding naaien, de mensen die chocolade en bananen oogsten.

Laten de anti-pieten zich daar op richten. Niet op een verkleed figuur waarvan iedereen wiens IQ dat van een garnaal overstijgt kan zien dat het een verkleed figuur is. Geen symbool van slavernij.
    De hedendaagse slaven en slavinnen zien er heel anders uit.

16. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Indd..

17. Love2Live

Love2Live Fanatiek lid

18 okt 2013
    1.786
    722
    113
    Geen van hen helpt door de schoorsteen. En mochten ze dat wel doen, toch blijven ze blank

18. tuc

tuc Niet meer actief

Nee omdat het gewoon de verkeerde manier is om discriminatie aan de kaak te stellen maar dat ga ik niet nog eens uitleggen.

19. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Aha

Dus blanken slaven mogen wel?

20. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wie zegt dat het daar niet bij blijft? Het gaat nu hier om, dan moet je niet meteen alles er bij betrekken.
    Het gaat hier overigens niet om democratie, maar om inlevingsvermogen en inzien dat die 10% van de bevolking gekwetst wordt. Als je kind op school gepest wordt, zeg je toch ook niet: ja jij bent de minderheid, pas je maar aan aan die andere kinderen en laat je pesten....
    En ja deze vergelijking vind ik op gaan, als je weet dat je mensen kwetst door door te gaan met iets en je gaat dan willens en wetens door zonder aanpassingen dan ben je aan het pesten!

Deel Deze Pagina