Blanke mensen met zwarte vegen, bruine mensen met zwarte vegen, alle mensen met zwarte vegen. Weg dat pagepakje en oorringen en rode lippen. Het blijven zwarte pietjes maar allemaal schoorsteenvegertjes.
Dan hebben ze iets niet goed gedaan, want je komt erg verbitterd over. Of nee, ik lees het al. Nooit goed Sinterklaas gevierd ( 'met andere feestdagen' ). Sneu hoor. Sterkte met het verwerken van dit trauma. *aait*
Zucht.. blossom dan veranderd toch alles? En het zou toch niet genoeg zijn. Jij had ookal commentaar op de post van dekaby.. hoe hun de pieteb aangepast hebben
Ja ik had het over jou en als jij echt denkt dat zwarte piet gaat veranderen, succes met het verweken van die tegenslag want ik denk niet dat dat zo snel gaat gebeuren.
Ja, het was even zo gezellig. Jammer dat een hoop mensen toch ook hun zin doorduwen en kleine aanpassingen die de link met slavernij (waar het oorspronkelijk om ging) weghalen nog niet genoeg vinden.
Ik denk inderdaad dat het gaat veranderen maar zie dit niet als jou als een soort wedstrijd ofzo?! Ik denk dat gewoon, ik zeg niet dat ik er op sta dat dat gebeurd. Ik vier zelf Sinterklaas niet eens dus mij persoonlijk zal het een worst wezen, ik vind alleen niet dat men de ogen moet sluiten voor de minderheid die er moeite mee heeft.
Als jij zegt dat zwarte piet niet gaat veranderen, waar maakt iedereen zich dan zo druk om? Echt zo jammer dat men nu in dit topic persoonlijk gaat worden!
Hahaha. Verbitterd? Ik lach me krom om bepaalde reacties. Bepaalde meiden denken zo vierkant. Geen plek voor aanpassing, omdat het zo vastgeroest zit. Wij zijn een multicultureel land, godzijdank. Prachtig zelfs! Dat is door de jaren heen aan het toenemen. En het buitenland zit ook niet stil, want zo'n uistraling kan en mag een feestdag anno 2013 niet meer hebben. Blijkbaar heeft het niet alleen te maken met 'de kleine minderheid' in NL. Ook al verdedigen jullie jezelf tot op het bot. Er komt verandering. Wat ben ik blij dat deze jarenlange discussie eindelijk vorm begint te krijgen. Wel lief zijn hoor, anders neemt Sinterklaas je mee
Maar even serieus nu, heb je mijn post gelezen waarin staat dat de gemeente hier aanpassingen brengt bij de zwarte pieten. Zijn die aanpassingen niet goed genoeg?
Weet je ik ben wel klaar met deze discussie...ik ga genieten van de voorpret en de echte sinterklaastijd...de spanning van mijn kindjes, cadeautjes, pepernootjes en chocomelk. En wat betreft alle zielePIETEN in nederland...ik wens jullie een hele fijne sinterklaas!!!
Het is goed dat ze al wat veranderen. Ik denk alleen dat het pas echt effect krijgt als landelijk het hele zwarte piet uiterlijk verandert. Wat uhmm al zei....niet meer zo schminken als ze nu doen. Oorbellen..rode lippen... Ik denk dat je bij elk feest een kleine groep ontevreden mensen houdt maar het grote deel zal hier toch wel mee akkoord zijn.
Je quote nu iemand anders. Jij zegt dat ik ook commentaar heb op hun verandering maar dat heb ik helemaal niet gehad. Weet niet waar jij dat gelezen hent.
Maar waarom moet er nog meer veranderd worden? Zoals iemand anders ook al zei, tot hoe ver moet er aangepast worden tot iedereen tevreden is?
Maar dat is dan toch een volgende discussie? Niks willen aanpassen omdat er misschien straks weer iemand is die weer wat wil aanpassen is toch een beetje raar?
Tjaa...ik vind dat persoonlijk niet zo'n grote verandering. En helaas heeft zwarte piet nu eemaal erg veel karakteristieke kenmerken van het ' zwarte slaven gebeuren'. Daarom is het ook zo'n ding. En niet de blanke vla ed...het gaat niet alleen om 1 kleur ofzo. Het is combinatie die het hem doet. Voor blanke hollanders moeilijker in te komen, dus misschien moeten we het anderen eens vragen wat ze zouden willen zien.