Het grote zwarte pieten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door Beheer, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frommel

frommel Fanatiek lid

26 apr 2010
    1.042
    0
    0
    #921 frommel, 27 okt 2013
    Laatst bewerkt: 27 okt 2013
    Heb niet alles bijgelezen.

Maar wat ik nou zo jammer vindt..

Is dat Zwarte Piet nu sowieso een soort boegbeeld vóór (of tegen) racisme.. of hij dat nu daarvoor al was of niet. De pietitie, die aangeboden wordt aan de PVV, waar Zwarte Piet nu een knuffelmascotte voor is. En dan de misselijkmakende leuzen op het malieveld tijdens de demonstratie, de aanval op een vrouw die daar met geheel goede intenties kwam mee demonstreren..

Zwarte Piet is nu sowieso op het moment het excuus voor alle racisten. Om hun verwerpelijke ideen te verkondigen. En trouwens ook voor iedereen die zo nodig op ALLE Nederlanders wilt afgeven, want ook gewoon onder racisme valt..

Ik vindt alle haat doodeng.

Ja, voor mij is zwarte piet van kleur veranderd en wordt hij toch niet meer hetzelfde..
    Een ander kleurtje zou ik daarom geen ramp vinden, om er weer een feestelijke piet van te maken.

Want dat is wat we toch allemaal willen....
    Onze sintviering, zonder racisme, maar gewoon de gemoedleijkheid die bij dit feest hoort.

2. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Zullen we het eens aan de kinderen vragen?
    Durf te wedden dat hun er 'volwassener' mee omgaan.
    Laat de pieten de leuke acrobaten zijn die pakjes brengen bij de kinderen omdat sint het zelf niet meer kan.
    Maak er een bonte boel van met andere pruiken en kleding, meer van die pieten zoals ElvisPiet en Wegwijspiet enzovoorts.
    En noem.ze geen Zwarte Piet meer maar gewoon Piet.

3. miracle of love

miracle of love Bekend lid

17 apr 2010
    679
    0
    16
    Eens!!

4. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Dat gezeik over een land dat naar mijn idee 1 van de tollerantste landen van de wereld is richting welk ras dan ook!!!

In Nederland kan alles; Kerst, Pasen, Ramadam, Suikerfeest, Offerfeest en ik vergeet er vast een heleboel. Tollerantie richting elkaar vanuit vele bevolkingsgroepen.. Maar een doodsimpel volksfeest sinds oudsher wordt veroordeeld. En waarop gebasseerd?? Op niks. En dat is het ergste. Zwarte Piet, volgens het ECHTE verhaal juist een symbool tègen de onderdrukking van donkere mensen/slaven. Jammer dat de anti's schellen voor de ogen hebben en zich fixeren op enkel en alleen HUN idee van Zwarte Piet. Zij maken er iets heel anders van en op die manier maken ze zichzelf rascist, maar dat mogen WIJ dan weer niet zeggen:(

5. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Dit dus ik had het zo dus ook neergezet een pagina of 10 terug.
    En idd als je dit zegt ben je volgens sommige in dit topic een rassist want opkomen voor een eigen traditie in je eigen land foei!
    Nou dan maar een rassist.

6. miracle of love

miracle of love Bekend lid

17 apr 2010
    679
    0
    16
    Ik wilde niet reageren, maar kan het toch niet laten.

Wat ik zo jammer vind aan al dit gemekker is dat we vergeten dat het een kinderfeest is voor kleine kinderen.

Kinderen veroordelen niet op huidskleur of geloof. Kinderen zijn totaal onschuldig en van nature goed.
    We moeten de pieten aanpassen, want dat is geloofwaardiger. Voor wie? Kennelijk voor ons volwassenen!

Maar slaan we de plank hiermee niet totaal mis? Laat de kinderen kind zijn en hun onschuld houden! Kijk naar al die gelukkige gezichten als Sinterklaas en alle pieten aan wal komen. Dat is puur geluk. Denk je nou echt dat er ook maar 1 kind denkt aan discriminatie NEE, want dat kennen kinderen niet.
    Hun geloven in een man en zwarte pieten die speciaal naar Nederland komen om hun cadeaus te geven. Laat ze lekker in hun onschuld weg dromen !!

Nu ook door al die discussie op het nieuws, internet en de radio zullen er genoeg kinderen zijn die niet meer geloven. Zo zonde en vooral zo onnodig.

Onze maatschappij is zo hard dat is de reden dat kinderen hun onschuld verliezen doordat de volwassen samenleving keer op keer laat zien hoe het niet moet!!
    Dat is wat onze kinderen mee krijgen. Verandering begint bij jezelf door acceptatie van elkaar ongeacht huidskleur of geloof. Het begint bij het meegeven van normen en waarden aan je kinderen.

Niet door een kinderfeest op de schop te gooien. De mensen kunnen van dit feest en van de kinderen nog wat leren!!
    Ik kan met mijn pet niet bij deze discussie in Nederland. Ik vind het om te janken.

* zo het is eruit*

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Allemachtig loopt dit topic nu nog??
    Nou gooi ik eens een knuppel in het hoederhok ;)

Ik begrijp echt niet dat mensen het zich zo aantrekken dat zwarte Piet eventueel van de slavernij afstamt. Dat is iets wat hun voorouders is overkomen, maar er wordt gedaan alsof zij het zelf hebben meegemaakt, get over it...... wat een gezeur zeg :x

Er zijn vandaag de dag nog steeds moderne slaven: kinderarbeid, poolse werknemers in nederland etc, laten we ons liever daar druk over maken ipv het kleurtje van Zwarte piet en of ie een roze pruik of geen oorringen meer moet dragen!!

8. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Heeft niets met superieur te maken. Meer met het feit dat werkelijk àlle feesten in NL getollereerd worden, maar dat dààr geen respect voor is. Ik denk dat daar de schoen pas ècht wringt..

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit dus, sluit me helemaal bij je aan :)

10. paula1984

Juist!

11. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Hebben wij de tweede wereldoorlog meegemaakt? Nee, maar toch raakt dit velen van ons!
    Het is onzin om te zeggen " get over it" een gevoel van iemand kan je niet ontkennen of jij dit nu onzin vind of niet het gevoel van diegene blijft.

12. paula1984

Dit raakt ons omdat onze eigen levende grootouders dit hebben overleefd.
    Mss moeten diegene met dat gevoel een paar weken op vakantie tussen half november en 5 december

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Heb je er last van? Van die feesten? Merk je er veel van?

Het is trouwens RamadaN. Het offerfeest moet je trouwens niet bespreken hoor, tolerantie is ver te zoeken.

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Hun voorouders hebben slavernij ook overleefd, daark zit geen verschil in ookal is de slavernij langer geleden. In hun cultuur leeft dit nog heel erg, ze worden met deze geschiedenis opgevoed. Zoals dit hoogstwaarschijnlijk ook bij ons zal gaan. En bijv.ook in Amerika met 9/11. Sommige vreselijke daden zullen nooit vergeten worden en zullen altijd gevoelig blijven liggen.

15. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Excuus, typefoutje..

Merk ik er veel van? Ja, ik werk samen met vele culturen, dus die maand maak ik zeker bewust mee.. Last van? Nee, niet persoonlijk. Begrip voor? Jahoor, in zoverre dat zij dit doen uit hun geloofsovertuiging. Dus begrip voor de mensen die hieraan meedoen. Begrip voor het vasten ansich? Nee, maar dat komt omdat ik zelf niet geloof en ik het maar en raar idee vind om te vasten voor iets wat in mijn ogen niet bestaat.

Over het offerfeest; En tòch gaat het door, ookal is daar minder begrip voor. En waarom? Omdat het een belangrijk feest is voor vele bevolkingsgroepen. Ook afschaffen dan maar? Of ipv echte dieren, knuffeldieren gaan gebruiken, is er vast minder gezeik;)

16. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Waarom worden er nou weer andere feesten bij gehaald.

Die feesten hebben toch niks met Sinterklaas of zwarte Piet te maken?!

Daarbij zijn het toch niet de moslims die zeuren om zwarte Piet dus die hebben er sowieso niks mee te maken...

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik denk dat het binnen een aantal jaar wel afgeschaft zal gaan worden Loetje. En natuurlijk gaat het door, mensen mogen thuis weten wat voor feestjes ze vieren.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klopt. Het feit dat heel veel Nederlandse mannen omkwamen in Rusland in het leger van Napoleon was destijds ook heel traumatisch. Toch hoor je er niemand meer over. Te lang geleden.
    De aanvallen van de Vikingen op Nederland waren voor de bewoners destijds ook heel traumatisch. Ik geloof niet dat we er nu nog last van hebben.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, het offerfeest in Nederland stelt natuurlijk niet veel voor. Ik heb het eerverleden week echt meegemaakt. Heeft veel indruk gemaakt, mijn dochter is nu vegetarier.

20. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Het is niet mijn bedoeling om andere feesten te veroordelen. Lees mijn eerste post, het gaat mij niet om andere feesten (ik haalde trouwens ook kerst en pasen aan, heeft niets met Moslim te maken), het gaat mij om het feit dat wij als Nederland veroordeeld worden, terwijl hier eigenlijk alles kan, in alle culturen en dat dat aangeeft dat Nederland ver weg staat van rascisme. Tegenovergestelde wordt met die hele Pietendiscussie nu beweerd, en dat steekt gewoon.

Deel Deze Pagina