Die Shepard moet een hobby gaan zoeken en zich niet met onze feesten bemoeien. Nooit is er gezeik over geweest en nu gaan mensen opeens praten over: "ja, inderdaad, het is echt racistisch". Schei toch uit! Vroeger vol spanning op de bank zitten en graaien in de zak met cadeautjes en nu is het opeens allemaal racistisch. Doe toch normaal. Ga in Amerika wonen als je er opeens last van hebt, en stamp die arme liliputter elfjes van de kerstman de grond in. Sorry hoor.
Gaande weg dit topic ben ik enigszins genuanceerder nar dit topic gaan kijken... ik dacht als mensen er inderdaad hinder van vinden dan moeten we piet inderdaad misschien wat veranderen.... voor mij hoeft dit niet, want ik ken de intentie van het sinterklaas feest en weet dat het geen uiting van racisme is.... Wel wordt het door rare, zielige mensen gebruikt om mensen te kwetsen.... maar goed om de mensen die zich erdoor geraakt voelen mag wat mij betrefd piet wel aangepast worden....zodat hopelijk het sinterklaas het onschuldige karakter zoals het uiteindelijk wel bedoelt is, weer terug krijgt. maar ik vind ook dat er ook wel wat meer begrip en inleving van anderen mag worden gevraagd. De Nederlandse samenleving is enorm veranderd.....mensen hebben het gevoel dat hun cultuur en waarden verdwijnen.... dat geeft gevoelens van angst , afweer , verzet..... en maar weinig mensen zien nu dat die veranderingen ook iets anders weer teruggeven....Dus een beetje inleving en geduld met elkaar is hier op zijn plaats..... ook van de Nederlanders met ouders/grootouders of overgrootouders uit een ander land. Bovendien vind ik dat elke groep in ons land tot op zekere hoogte gewoon recht heeft op zijn gebruiken en gewoontes. En het is aan die groep zelf om te kijken hoe de gewoonte aangepast kan worden.... dat laatste klinkt misschien autoritair , maar is denk ik een voorwaarde om het positief te kunnen veranderen zonder dat er oudzeer en wrok blijft bestaan.....
En de Arabieren, en de moren vormen een groot deel van dat verleden. Dus inderdaad raar dat er niet verder op ingegaan wordt. Sinterklaas, Spanje, Moren...daar is geen Caribische of Amerikaans aan!
Mijn dochter is net 5 jaar....en door alle commotie rondom zwarte piet, dacht ik: Ik vraag het mijn dochter, immers dé doelgroep het eens. Dus ik vroeg: Waarom is een zwarte Piet zwart? Waarop dochter antwoordde: Uh, weet ik niet, misschien omdat hij veel zwarte dingen eet? Vandaag zag ze een plaatje van een blauwe en groene piet voorbij komen, waarop ze zegt: Kijk mama, zwarte piet heeft schmink op! Dus tja.....
Ik hou helemaal niet van sinterklaas (van kleins af aan al niet) en ik heb er ook nooit in gelooft, maar ik zal er alles aan doen om mijn kind die 'magie' van sinterklaas te laten leren kennen. Ik ben voor een zwarte piet. En of hij nou geel/groen/blauw of zwart is, i really don't care - maar ik denk dat ik mijn kind ECHT niet kan laten doen geloven dat pieten gekleurd raken wanneer zij door de schoorsteen klimmen om pakjes te bezorgen. Zwarte piet moet gewoon zwart blijven wegens de geloofwaardigheid van het door-de-schoorstenen-klimmen. Anders kan ik dat als ouder zijnde toch niet verkopen? Kan iemand anders een betere traditie verzinnen met gekleurde geschminkte pieten waar ik wel mee aan kan zetten bij mijn kind? Nee??? Dan blijft piet maar zwart hoor, jeetje. Stiekem vond ik al die zwarte pieten vroeger maar eng Ze deden alsof ze je beste vriend waren, ik wist nooit wie het waren en het liefst rende ik gillend hard weg of dook ik onder een tafel of kroop ik achter een muurtje. Maar goed - hopelijk is mijn kind niet zo wantrouwend als ik. Hahahaha.
Nou, inderdaad. Zwarte Piet is discriminatie, maar ze vergeten dat liliputters zich eigen ook gediscrimineerd kunnen voelen, aangezien er op de wereld ook heel veel kleine mensjes bestaan. Dus dan vind ik die elfjes van de kerstman ook pure dicriminatie.
Er zijn niet meer zoveel schoorstenen meer als vroeger. Ik weet niet wie van jullie een schoorsteen hebben maar wij niet dus hier komt hij al jaren door het raam. En alle kinderen die in flats wonen hebben zeker geen schoorsteen. Dus als dat het verhaal is, dat hij zwart is van het roet, dan is het niet zo gek natuurlijk als hij minder zwart wordt, hij hoeft niet meer zo vaak door een schoorsteen heen. Het schoorsteen verhaal is trouwens nieuw voor mij. Ik heb mij vroeger nooit afgevraagd waarom piet zwart is. Dat was hij gewoon. Mijn kinderen hebben mij dat ook nooit gevraagd. Wel bv hoe hij bij ons dan binnen komt aangezien wij geen schoorsteen hebben. Vandaar dat hij bij ons dus door het raam komt.
Ach ja we kijken inderdaad heel gedetailleerd naar elk detail. en die kloppen natuurlijk van geen kant, er zijn meerdere dingen die natuurlijk geen steekhouden als je beter nadenkt, en daar gaat het niet om, we moeten niet pretenderen dat het een waterdicht verhaal is..... gelukkig niet, het is maar fantasie. Kinderen zijn hier ook echt niet mee bezig.... neem nu die verhalen op het sinterklaasjournaal.... een paar jaar terug een boot die kon vliegen door ballonnen. Mijn oudste vroeg zich wel even af of dit kon maar had heel snel een passende verklaring en ze geloofde het.... Als het een waterdicht verhaal moet zijn dat helemaal klopt kunnen we beter sinterklaas meteen maar afschaffen
Toen ik die vraag kreeg, vroeg ik gewoon wat ze zelf dachten. 1 van de kinderen opperde toen dat hij door het raam kwam. Ik vond dat wel een goede dus heb maar gezegd dat dat heel goed zou kunnen. Sindsdien werden de schoenen vlakbij een half open raampje gezet. Mijn oudste 3 kinderen geloven nu natuurlijk niet meer, zijn 15, 12 en 9 jaar. En mijn jongsten zijn 3 en 1 jaar. Maar hebben vrijwel geen besef van sinterklaas. Daar ben ik wel blij om dit jaar dat ik geen gelovigen heb. Met de oudsten kan ik het ´zwarte piet probleem´ bespreken en de jongsten hebben gelukkig geen idee wat zich afspeelt. Ik ben alleen heel benieuwd hoe het de komende jaren zal gaan met de sinterklaasviering. Het zal alleen vanaf nu, voor zowel de voor- als tegenstanders, nooit meer hetzelfde zijn. De hele zwarte pieten kwestie heeft mijn beeld van bepaalde dingen en mensen toch echt wel verandert.
Ik heb al een heleboel discussies en opiniestukken over zwarte piet gelezen. Veelal met een beschuldigende of verwijtende toon over en weer, zonder enige bereidheid om zich in te leven in het standpunt van de ander. Via via stuitte ik op de Facebook pagina van iemand die ik niet persoonlijk ken, maar die een prachtig artikel schreef over zwarte piet, met inlevingsvermogen en respect voor beide kanten. De moeite van het lezen waard! Hier kun je het lezen: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=640910959265359&set=a.269160689773723.65468.100000393833245&type=1&theater¬if_t=like Niet schrikken van de enorme lap tekst.
Mooie tekst,ben het er ook grotendeels mee eens maar ik vind nog steeds dat zwarte Piet ook zwart moet blijven. Als wij (voorstanders) water bij de wijn doen door het uiterlijk van de pieten aan te willen passen (gekleurde pruik,geen rode lippen) moeten de tegenstanders ook enigszins inschikken. Ik ben bang dat het anders een "je geeft een vinger en ze pakken je hele hand" verhaal gaat worden. Wat kleine aanpassingen,prima..maar daarna ook niet meer ouwehoeren dan! Goed is goed!
Tsja als zwarte Piet ineens witte Piet word vind ik dat de Amerikanen Thanksgiving ook moeten afschaffen. Wel met de vinger naar ons wijzen maar zelf feest vieren omdat ze een compleet volk hebben afgeslacht. Dát vind ik eigenlijk nog veel gekker en het allergekste is dat daar niet over gepraat word. Ach Amerika heeft ons vrijgekocht van de Duitsers in '45 en wij moeten daarom nog steeds naar hun pijpen dansen.
Misschien naïef, maar toen ik gisteren mijn artikel publiceerde had ik werkelijk geen idee dat het zoveel reacties zou oproepen. Er komen ongeveer 100 mailtjes per uur binnen en de stroom tweets en retweets lijkt oneindig. Blijkbaar maakt mijn verhaal iets los. Maar er komen ook opmerkingen en vragen. Daar wil ik hier zo goed als ik kan op ingaan: Is er geslagen en/of geschopt? Nee. In mijn blog schrijf ik dat ook niet, maar ik wil het hier nog een keer benadrukken. De man op de foto was het meest agressief, maar hij werd door omstanders tegengehouden. Hoeveel mensen waren er bij betrokken? Het ging toch niet om alle demonstranten? Ik schat in dat er zon 30 á 40 mensen omheen stonden. Het was al wat later en er waren al best veel mensen vertrokken. Volgens schattingen waren er in totaal zon 400 demonstranten. In reacties lees ik regelmatig dat men mij een held vindt omdat ik ingreep. Mensen, dat is heel erg overtrokken. Het enige dat ik deed was een hand wegtrekken en een opmerking maken in de trant van: Doe even normaal Ik schreef dat om aan te geven dat het lastig is om als fotojournalist om te bepalen wanneer je moet fotograferen of moet kiezen in te grijpen. Dus denken als mens of als fotojournalist. En voor de duidelijkheid: ik ben eerst mens en dan fotojournalist. Waarom zouden we jou geloven, zijn er meer bronnen? In het begin stond ik met nog één persoon met haar te praten. Toen de demonstranten erop af kwamen, ontstond er een felle discussie tussen hen en de mevrouw. Vervolgens kwamen er meer demonstranten op af én meer mensen van de media. Je verhaal is niet objectief. Als fotojournalist schrijf ik af en toe voor mijn blog. Dat gaat dan meestal over fotografie of journalistiek. In dit geval wilde ik schrijven over de keuze van wel of niet ingrijpen als dat nodig zou zijn. Maar ik merkte dat ik het gebeuren van me af wilde schrijven. Ik twijfelde zelfs of ik het zou publiceren. Maar wat ik schrijf over wat er met die mevrouw gebeurde, is zoals het was. Eerlijk en objectief. Ik heb het niet mooier of minder mooi gemaakt. Wat je minder objectief zou kunnen noemen is mijn opmerking dat ik de reden van de demonstratie voor het behoud van Zwarte Piet minder belangrijk vind dan de reden waar die mevrouw voor demonstreerde. Sorry, ik ben ook maar een mens. Pietitie heeft niets met deze demonstratie te maken. Dat las ik later ook. Echter. Toen de petitie werd aangeboden, sprak de presentator duidelijk van een gezamenlijke actie en noemde alle initiatieven op, waaronder de Pietitie. Ik heb de organisator van Pietitie gesproken en hem verteld dat ik het vervelend vind dat zij zo in het nieuws komen, maar hij heeft er ook begrip voor dat ik mijn werk doe. En voor de duidelijkheid: de overige organisaties treffen ook geen blaam. Zij zijn niet verantwoordelijk voor die groep mensen die zich niet kan gedragen. De demonstratie komt nu negatief in het nieuws. Dat klopt en dat vind ik vervelend. Vooral voor het meisje dat de demonstratie heeft georganiseerd. Maar als fotojournalist breng ik de werkelijkheid in beeld, dus ook wanneer dat minder leuk is. Voor dit incident was er ook niets aan de hand. De sfeer was gemoedelijk en vrolijk. Dan nog een opmerking van een journalist van De Telegraaf: De Heus is een fantast. De journalist was niet aanwezig, maar baseert die mening op een filmpje op YouTube dat opgenomen is 8 minuten nadat ik mijn eerste foto maakte. Journalistiek hoogstandje. Heb je nog meer fotos? Vooral die de grote groep mensen laten zien? Ja, die heb ik op mijn website geplaatst. En daarbij wil ik meteen nog even duidelijk aangeven: ER BERUST AUTEURSRECHT OP ALLE FOTOS! Een ieder die zonder toestemming een foto publiceert zal een schadevergoeding moeten betalen. Niet iedereen weet het of wil het weten, maar het staat gewoon in de wet. Ik ben niet heel moeilijk of duur, dus neem even contact op als je fotos wilt publiceren. Dat is niet alleen een financiële kwestie. Maar ik wil ook weten waar een foto gepubliceerd wordt en in welke context. De fotos: Demonstratie voor behoud Zwarte Piet - Images | Gerrit de Heus Nog een update over de vrouw waar het allemaal om gaat, ( naam weg gehaald) Zij belde mij zojuist en we hebben een leuk gesprek gehad. Het gaat goed met haar en ze is heel blij dat er aandacht is voor West-Papua. Vanavond doet ze haar verhaal in Hart van Nederland. Ik hoop dat ik jullie vragen voldoende heb beantwoord, maar anders hoor ik het graag. Dit is toevallig een vrouw die de juf was van mijn zoon op de peuterspeelzaal die is gisteren belaagd in Den haag. Zo gaan sommige om met hun mede mens. Ze wilde aandacht voor iets en werd door omstanders ( behoorlijk in het nou gedreven).. En het ging niet eens of zwarte Piet..