Ja vooral het stukje van dat je jezelf niet als middelpunt moet zien. Dat je alleen overtuigd bent van je eigen gelijk. Dat kunnen we hier heel goed. Zelfs zo goed dat we kunnen bepalen wat een ander voelt of mag voelen (een gevoel dat we niet kennen als blanke NL). Die mogen we direct zeikerds en azijnpissers noemen. Dat vind ik echt nog het ergste aan die discussie.
Ik vind iemand Nederlander wanneer die zegt als je vraag wat is jouw nationaliteit Nederlander. Maar ik zie hier in de buurt heel erg dat als je mensen gewoon van mijn leeftijd geboren in NL maar ouders met een andere nationaliteit vraagt wat ze zijn, zijn ze Turks, Marokkaans, Irakees, Surinaams, enzovoort maar helemaal niemand zegt Nederlands. Vorig jaar was er op de psz ene project waarbij ouders en kinderen aan moesten geven of ze zich nederlander voelden of ...... Vul maar in. Ik was de enige en Quinten die aangaven Nederlands te zijn de rest allemaal niet, 15 kinderen plus ouders. Dus ik snap niet goed waarom wij ze nederlander moeten noemen als ze zich zelf niet zo zien, dus ik denk zeker dat het grote probleem bij inburgering ligt en het niet willen aanvaarden van de gewoonten en cultuur van NL. Ze blijven vast houden aan de eigen cultuur en daar door wordt de cultuur hier niet geaccepteerd. En nee ik zeg niet dat ze geen eigen dingen of feesten mogen hebben maar misschien wrdt het wel tijd dat ze zich realiseren dat ze in NL wonen en dat ook dit land zijn eigen gebruiken kent en dat accepteren in plaats van er alleen maar slecht in te zien.
En wat betekent de Nederlandse cultuur voor jou? Ik hoor en lees dit nu zo veel, maar wat wordt daarmee bedoeld? Boerenkool met worst, polderlandschap, individualisme, betutteling, grote politieke verdeeldheid, "moderne" samenleving etc, klompen en kaas, wiet, euthenasie etc,.. Onderling worden we het al niet eens,.. En wat is er mis met een eigen cultuur behouden als je je gewoon gedraagt? Het gaat dus over gedrag wat al dan niet fatsoenlijk is volgens algemene normen en niet specifiek landgebonden.
Alle bovenstaande aangevuld met de en praatje op straat een n oudere gedag zeggen stoppen voor een zebra vragen en dank u wel zeggen. Beleefd zijn tegen hulpdiensten. Wat ben ik blij dat ik in mn dorpje woon zeg! In mn polderlandschap met vanavond zuurkool en worst ♥
En wat is er mis met een eigen cultuur behouden als je je gewoon gedraagt? Het gaat dus over gedrag wat al dan niet fatsoenlijk is volgens algemene normen en niet specifiek landgebonden.[/QUOTE] Een eigen cultuur is niets mis mee heb ik ook geen moeite mee. Waarom moet ik als Nederlandse dan mijn cultuur wel aanpassen?
Waarmee de anti-Pieten precies krijgen wat ze willen. Aardige vrouw wordt belaagd door Pietenfans...zie je nou wel dat iedereen die voor Piet is een racist is? En bedankt maar weer...
Er is niets mis met eigen cultuur behouden. Er is niet mis met een in nederland geboren turk (om maar even een voorbeeld te noemen) te zijn. Het gaat mis als er dan korstsluiting bij je ontstaat wanneer een ander je een turk noemt, en geen nederlander. Ik ken geen enkele marrokaan die zichzelf nederlander noemt. Ik ken er een hoop die gaan stuiteren en gaan roepen dat ze buitengesloten worden of gediscrimineerd worden waneer ik ze een marrokaan noem. Misschien moeten we wat meer gaan waarderen wie we zijn en waar we vandaan komen... en wat minder bang zijn om niet net als de rest te zijn. Want als ik heel hard roep dat ik gediscrimineerd wordt, dan ga ik me zo ook wel voelen. En als ik elk dingetje aangrijp als "zie je wel".. dan geloof ik het zelf ook. Als in den haag geboren fries zien ze me aankomen alsnik hier ineens ga roepen dat ik heel erg haags ben.. Neemt niet weg dat we allemaal dezelfde rechten en plichten hebben.. Maargoed, dat gaat wel erg ver van de pietenman af.. Verder ben ik het eens met het stuk. Maar dat gaat dan wel twee kanten op. Want ik vind de beide kanten zich niet erg begripvol en open naar elkander opstellen... Want als je naar de oernederlander luisterd.. dan hoor je toch ook dat ze alleen maar bang zijn... of is dat alleen mijn interpretatie..
Dat ze zich nog helemaal Turks, Marrokaans, Surinaams etc. voelen komt omdat ze zo zijn opgevoed. Dus door ouders van de 1e generatie die als grootste angst hebben om hun cultuur te verliezen. Daar komt nog bij dat ze door de autochtone gemeenschap doorgaans als buitenstaanders worden gezien en behandeld. Zo ben ik ook opgevoed dus ik weet hoe dat is. Ikzelf voed mijn kinderen heel anders op. Ze krijgen de waarden en normen van beide culturen mee. Zo zegt mijn zoon dat hij zowel Nederlands als Turks is. Hij zal zijn kinderen waarschijnlijk meer Nederlandse waarden bijbrengen. Dat ontwikkelt heel langzaam met de tijd
Ik zie mijn man ook echt als een levende mix van NL en TR. Hij denkt en reageert heel Hollands, kleed zich misschien wat anders als de gemiddelde Nederlander, is weer heel sociaal en uitnodigend op z'n Turks, is gek op kaas, drop en haring maar ontbijt wel echt op z'n Turks en is voor Galatasaray als het om sport gaat. Maarrr. De Turken in Turkije zien hem echt als een Hollander, ook vanwege zijn directheid en doen en laten. En de Nederlanders zien hem weer echt als een Turk. Het is niet zo makkelijk allemaal.
nee dat vind ik ook frommel.... heb ook al een paar keer opgeroepen voor meer begrip van beide zijden!
En dat is essentieel, die laatste zin...... dat geld ook voor tradities, die veranderen ook, mar langzaam stukje bij stukje...... nu gaat er een olifant door de porseleinkast, dat roept verzet op.... en dan stat er ook nog een groep klaar om eens heerlijk olie op dat vuurtje te gooien.....(racisten)
Mooi voorbeeld! @ Paula; Grappig dat je de voorbeelden in mijn cynische noot als nederlandse cultuur ziet. Ik vond mezelf niet zo positief . Waarom worden er trouwens altijd moslims als voorbeeld genomen. Wat dacht je van de chinezen. Er spreken weinig de Nederlandse taal, hebben hun eigen communities, integreren niet echt met de nl bevolking. Niet dat het mij uitmaakt, maar dat valt me op. Oja het ging over zwarte piet,... Mijn kinderen zal het een worst wezen denk ik welke kleur ze hebben, als er maar snoepgoed en kadotjes gegeven wordt . Ik vind het dus best om de traditie te veranderen!
Moslims wonen overal ter wereld.... 3% van de chinezen zijn ook moslims..... bedoel je arabieren, turken , Marokkanen????