Ja en dat vind ik nu juist het ´probleem´ met zoals de piet staat afgebeeld in link van Umm85. Het is te herkenbaar. Ik ben ondertussen zover dat ik best met eventuele aanpassingen kan leven maar ik vind dit niet echt de oplossing.
Trek allemaal morgen voor jullie kinderen een verkleedpak aan. Met een hoed. Gezicht gewoon laten. Zeg dat je truus de mier heet. Vraag wie je bent met hoed op Mama of Truus. Ze zeggen Truus Hoed af. Vraag weer wie je bent. Ze zeggen mama. Let maar eens op. Een kinderbrein is prachtig. En sommige zullen het doorhebben. Maar die hebben je dan als zwarte piet ook door.
Ja sorry hoor. Maar ik vind dat veranderen echt bull shit en de vergelijking met stierenvechten slaat natuurlijk nergens op... Daarnaast is zon half witte piet veel te herkenbaar. Ik wordt ook een beetje moe van het feit dat als je het voor zwarte piet en de Nederlandse cultuur opneemt je meteen wordt bestempeld als racist. .. en dat vind IK nou juist racistisch!
Ik vind het niet verkeerd wanneer iemand het voor de Nederlandse cultuur opneemt, maar dat kan ook zonder te zeggen dat iemand dan maar moet oprotten.
Mensen zouden wel eens wat sterker in hun schoenen mogen leren te staan. Er zijn zoveel dingen waar mensen op een dagelijkse basis last van hebben. Mensen die verkracht zijn of huiselijk geweld meegemaakt hebben, een oorlog, ongeluk, de dood, moord, etc.. Die worden dagelijks eraan herinnert via dingen, daar gaat toch ook niemand rekening mee houden? En dat is dan ook nog even wat recenter dan de slavernij. Maarja, het is een eindeloze discussie. Het begint met een oorbel en straks lopen er een soort rare hippies rond, die eruit zien alsof ze uit een psychedelia shroom poster zijn gevallen. Waarbij ik mij dan serieus afvraag waar dat sterke karakter van de nederlander is gebleven..
Haha dit zal je van mij niet vaak horen maar ben het echt met je eens..en ik krijg helemal beeld bij je laatste stukje
Je mist mijn hele punt jammer. Ik schreef ook dat het niet gaat over de inhoud van de traditie maar over het oordelen als buitenstaander over culture tradities. Waarom een Amerikaan niet mag zeggen dat hij zwarte Piet racistisch en kwetsend vindt. Of dat een zwarte knecht ook niet meer van deze tijd is. Maar ondertussen wel oordelen over een andere traditie wat voor Spanjaarden heel normaal is. Misschien weten de Spabjaarden niet beter of hebben ze er nooit over nagedacht. Misschien vinden ze het onzin want er worden dagelijks dieren dood gemaakt voor de kledingindustrie ed. He gaat erom dat veel mensen niet openstaan voor mij meningen en ze het zelfs verbieden maar ondertussen doen ze hetzelfde. Zwarte Piet wordt trouwens wél aangepast in Amsterdam en er zullen meer veranderingen plaatsvinden jn de volgende jaren. Dat is al toegezegd door de burgemeester van Amsterdam.
Dat kan ook in de opvoeding worden opgenomen , een kind met rood haar wordt ook vaak gepest of die met een bril of beugel. Wellicht kan men daar als ouders dan eens naar kijken en kinderen leren dat dat niet kan. Daar hoef je niet een heel kinderfeest voor aan te passen. Rascisme is individueel en is aangeleerd gedrag.
Ja en dat gaat hier toch echt niet op. Ik heb sinds kort een bril en een compleet ander kapsel. Toen dat gebeurde was mijn oudste een paar dagen bij oma. Ik kwam terug hem ophalen en had voor de grap een muts op gezet mn bril op. Mijn man zei mama is er niet heb miepje mee genomen ( miepje is een vrouwtje uit het voorlees boek ) Nou mooi niet dat hij daar intrapte.. De deur ging open en t eerste wat hij gilde: Mamaaaaaaa!!!!! Met een grote lach op zijn gezicht. ( en hij kent mij niet anders dan zonder bril )
Precies maar mensen zijn selectief, ze lezen wat ze willen lezen of horen alleen wat ze willen horen. Zoveel racistische leuzen op bijv de Pietitie site en als je dat zelf niet doet dan hoef je je toch ook niet aangesproken te voelen? Ik hoor alleen maar "ik vind"...probeer je eens in een ander te verplaatsen, je hoeft het niet eens te zijn maar probeer een begrip te tonen. De slavernij is wel voorbij maar racisme niet.
Daar hoor ik bij.. Helaas wordt er op straat wel meteen gedacht, dat omdat ik donker ben, ik "vast ook tegen zwarte piet ben" Man ik speel al jaren piet, ik geniet van sinterklaas, voel me totaal niet gediscrimineerd en ik snap al die poeha niet.. Misschien is het ook een beetje een mentaliteitskwestie.. tis maar net hoe erg je je aangesproken voelt.. ik voel me niet aangesproken.. het is toch een "typetje/figuur" Zelfs de theorie erachter boeit me niet.. we leven NU, niet 10000 jaar geleden.. Als ze van zwarte piet nou een armoedig figuur, die klappen kreeg en aan een ketting liep zouden maken, dan zou ik het begrijpen.. Maar zwarte piet staat voor een vrolijk iemand, kindervriend, goeie hulp die met respect word behandeld door de Sint.. Ik snap het probleem echt niet, weet alleen wel dat ik er HEEL erg moe van wordt.. Ik wens iedereen iig een HELE FIJNE SINTERKLAASAVOND TOE
Racisme en discriminatie gebeurd helaas nog steeds onder alles wat anders is dan de " norm " neem nou homo's lesbiennes biseksuelen chinezen indo's etc etc etc... Hoe vaak ik wel niet te horen krijg dat ik een loempiavreter ben ( oh en ik ben nog wel n halfbloedje ) Zal me werkelijk waar aan mn anus oxideren die lui hebben gewoon geen opvoeding gehad..
Ik ben het helemaal met je eens! Het gaat vooral om het hele gebeuren. Dat maakt het spannend voor de kinderen. Niet hoe de pieten eruit zien. Ik denk zelfs dat mijn kinderen bonte pieten helemaal geweldig zullen vinden. Ik vraag me ook af wat er minder leuk zou zijn als de zwarte pieten niet meer zwart zijn.
Voorbeeldbrief ouders 5 december 10 november 2013 om 15:43 Aan alle ouders die niet willen dat hun kinderen op 5 december worden blootgesteld aan de raciale karikatuur Zwarte Piet. Dit is een mogelijke plan van aanpak: Zoek ouders die je mening delen. Samen sta je sterker. Schrijf een brief aan de directeur waarin je duidelijk maakt dat je een probleem hebt met Zwarte Piet. Wij hebben een voorbeeldbrief opgesteld. Stuur de brief ook naar de oudercommissie en de medezeggenschapsraad. Wacht de reactie van de directie af. Misschien kunnen ze aan je verzoek voldoen en misschien geven ze je kind(eren) vrij op 5 december. Schooldirecties hebben namelijk het recht dat te doen. Als de schoolleiding geen gehoor geeft aan je verzoek samen na te denken over een oplossing, stuur je de briefwisseling naar de leerplichtambtenaar met de mededeling dat je je genoodzaakt ziet je kind(eren) thuis te houden op 5 december. Op deze manier heb je duidelijk gemaakt dat je de problematiek hebt aangekaart en je bereidheid hebt getoond over een oplossing te praten. De kans is groot (maar niet 100% zeker!) dat de leerplichtambtenaar het verzuim dan niet doorgeeft aan Justitie en dat er dus geen boete wordt opgelegd. De boete voor ongeoorloofd verzuim is in dit soort gevallen overigens 75 per kind per dag. We horen graag hoe dit soort zaken verlopen. Voorbeeldbrief ouders 5 december (Je eigen naam en adresgegevens*) Betreft: (naam kind-kinderen*) en 5 december. (Woonplaats en datum*) Beste (naam directeur van de school*), Het kan niemand zijn ontgaan dat de discussie over Zwarte Piet is uitgegroeid tot een nationaal debat. Niemand kan meer ontkennen dat de figuur Zwarte Piet een karikatuur is van de zwarte mens. Ik wil niet dat (naam kind of kinderen*) aan die karikatuur (wordt-worden*) blootgesteld. Thuis kan ik daar zelf voor zorgen en ook de school zou een plek moeten zijn die vrij is van raciale karikaturen. Ik verzoek (je-u*) daarom om al dit jaar te zorgen dat Piet geen racistische karikatuur meer is van een zwart persoon. Piet kan prima functioneren zonder volledig zwart geschminkt gezicht, rode lippen en een zwarte pruik. Roetvegen zijn genoeg en het correspondeert ook met de bedachte mythe van het roet uit de schoorsteen. Bovendien doen pieten met roetvegen niets af aan een plezierige Sinterklaasviering voor alle kinderen. Ik wil niet dat (naam kind-kinderen*) op 5 december (wordt-worden*) blootgesteld aan raciale en kwetsende karikaturen en graag verneem ik hoe (je u*) me gaat helpen dit te voorkomen. Mocht (je-u*) om wat voor reden dan ook niet kunnen voldoen aan mijn verzoek, wil ik een andere oplossing voor (naam kind-kinderen*). Mocht het niet mogelijk zijn (naam kind-kinderen*) op 5 december te behoeden van de blootstelling aan de raciale karikatuur Zwarte Piet, zal ik me helaas genoodzaakt zien (naam kind-kinderen*) thuis te houden. Ik hoor graag hoe we dit gaan oplossen. Vriendelijke groet, (Je eigen naam*) Bron: Zwartepietisracisme / Nederrlandwordtbeter/ Facebook Echt waar gaat dit heen? Ze willen zwarte pieten aanvallen, met shirtjes langs de kant gaan staan en voor veel kinderen het feest verpesten (onder de noemer kunst).. Was eerst een beetje in het midden, maar nu een dikke voorstander van zwarte piet.. En als ze geen boete gaan geven, dan wordt het wel helemaal idioot.. En er is racisme bij de voorstanders van zwarte piet, maar ook zeker bij de tegenstanders, incl. dreigementen.. Maar dat is schijnbaar anders..
Dat vind ik het nare aan deze hele discussie. Het kan mij niet schelen hoe Piet eruit ziet, wat mij betreft mogen ze hem aanpassen. Maar dat durf ik bijna niet te zeggen, zo fel is de discussie geworden. Van beide kanten hoor. De tegenstanders die dreigen de intocht te verpesten heb ik ook geen goed woord voor over. En daar baal ik van. Ik ben dol op Sinterklaas, het moet gewoon een leuk feest zijn. 't Is bijna net als met voetbal; een paar idiote hooligans verpesten het voor de rest! Er zijn echt (bij beide kanten) gewoon mensen die het alleen om het rellen gaat. En de media zoeken natuurlijk juist vooral DIE mensen op en gaan lekker olie op het vuur gooien, waardoor nog meer mensen zich uitgenodigd voelen om 'lekker' mee te doen.