Het grote zwarte pieten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door Beheer, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Omdat het een traditie is.
    Tradities verander je niet om iets van deze tijd te maken. Dan is het geen traditie meer.

2. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Ze roepen over de tijd van de slavernij die er ooit was.
    Nou.....die slavernij is er nog steeds!!
    En als die mensen het zo verschrikkelijk vinden zouden ze eens wat.minder hard schreeuwen en meer doen voor de huidige slaven.
    Die hele discussie over zwarte piet lijkt wel een commerciële stunt zodat men weer meer met het sinterklaasfeest bezig is, aangezien men al een paar jaar toetert dat de kerstman het wint aan populariteit.

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

En omdat de kinderen ze anders herkennen, want NEWSFLASH....zwarte piet is een kinderfeest waarvan de kinderen niet mogen weten dat ze niet echt zijn!!! :$

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Even een gekke vergelijking.

Maar ooit wel eens iemand gezien die in een kolenmijn werkt?
    Die is ook helemaal zwart ( en nee geen vegen )
    Mij is altijd verteld dat zwarte pieten er het hele jaar door zijn om ons in de gaten te houden en dus wel meerdere keren door de schoorsteen gaat..

5. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    omdat ze grote smeelapjes zijn en het zich niet douchen....:D

zulke dingen moet je je niet af gaan vragen.... dan rinkelt toch het hele verhaal.... wie heeft er tegenwoordig nog een schoorsteen, om maar wat te noemen..... hoe komt het dat sinterklaas overal tegelijk kan zijn???

Dat is juist de charme, het is een heerlijk fantasie, die er heel dik boven op ligt.... maar kinderen willen het niet zien......zoeken zelf naar allerlei verklaringen..

Er zijn ook kinderen die meteen door hebben dat er iets niet klopt.....

6. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    :$:$ niet echt?!?! :$:$

:p

7. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Cultuur
    Traditie
    Gebruiken.

Jeetje zeg. Mogen wij als Hollanders nergens meer een beetje ruggengraat over tonen?

Dit is Nederlandse cultuur.
    Het blijft Nederlandse cultuur.

8. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    daar hebben we dan een dame van de VN voor ingehuurd.....;)

9. MB2

MB2 Actief lid

13 sep 2012
    435
    27
    28
    NULL
    NULL
    :$Niet echt?? Dus we maken ons met z'n allen druk om iets wat niet bestaat??:$

10. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Dan ziet elk kind toch dat het hun buurman, vader, moeder etc. is en niet zwarte piet?

En na 10 schoorstenen heb je niet alleen maar een paar zwarte vegen meer denk ik, vooral als de kachel aanstaat :p

11. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.715
    907
    113
    Ik vind het echt zwaar belachelijk dat ONS kinderfeest waar wij allemaal zo van genoten hebben vroeger, afgeschaft wordt en dat onze kinderen daar niet meer van kunnen genieten.

In Nederland leven mensen van alle kleuren, wat ik zelf absoluut geen probleem vindt. Maar ik zou het belachelijk vinden dat wij dadelijk geen Nederlandse traditie meer hebben, maar dat er wel tradities vanuit andere landen in ons land gevierd worden.

Er moet ergens een lijn getrokken worden natuurlijk, maar ik vind dit wel heel ver gaan. Als je aan 100 kindjes vraagt wat ze van zwarte Piet vinden, zeggen 99 kinderen het is lief, leuk, aardig en al van dat. Geen een kind ziet er slavernij of racisme in, omdat ze niet weten wat dat is. Tenzij papa en mama het hun inpeperen. Het wordt zwaar overtrokken door de volwassenen en het lijkt compleet vergeten te worden dat het een Kinderfeest is. En ja, ouderen doen er aan mee, puur om een traditie voort te zetten. Ik heb werkelijk in de jaren dat ik besta, nog NOOIT gehoord van iets of iemand dat een zwarte Piet een slaaf is of dat hij wordt gediscrimineerd om zijn kleur.

Laat Nederland toch zijn traditie houden, waar de kinderen zo van genieten. Er is genoeg andere ellende in de wereld om je druk om te maken.

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Mijn beste vriendin is pik en pik zwart. Die heeft geen rode lippen en draagt niet standaard gouden oorbellen.
    Ze heeft geen gekleurd, fluwelen pakje aan meteen gek pofbroekje en een lelijke panty.
    Zij herkend zich totaal niet de discriminatie uitspraken.
    En nu moet ik zeggen, ik ken ook geen een donkere met knalrode lippen ( buiten de lippenstift om ).

13. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Tsja, ik vind het bekrompen. Dat mag toch ook?

14. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Dit vind ik wel heel idyllisch..... er zijn kinderen die geen sinterklaascadeautjes krijgen.... zeker in deze crisitijd.... sommige kinderen krijgen voor 100derden euro's an der voor nog geen 25 euro.... dat vind ik zelf wel een nadeel van het sinterklaasfeest moet ik eerlijk bekennen..... mijn buurmeisje kreeg vroeger de mooiste cadeuas en ik heb altijd gedacht dat ik wel heel erg ondeugend was geweest aangezien ik het met sigaretjes of een nuttigcadeautje moest doen.......dat heb ik als kind altijd raar gevonden......

15. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik ken geen enkele donkere kind/volwassene die zich gediscrimineerd voelen. De mensen die ik ken staan met de intocht net zoals ieder ander weer vooraan :D

Het is maar een paar procent van alle mensen die zich druk maken ;)

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Tradities veranderen juist om de haverklap en passen zich aan aan de tijd. Juist als dingen stil blijven staan, gaan ze uit de pas lopen met wat we er van vinden en hoe we de dingen doen.

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Tuurlijk. En mensen mogen zich natuurlijk gediscrimineerd voelen. Iets wat heel erg vervelend is dat ze zich zo voelen.
    Maar omdat er een heel klein groepje mensen dit zo ervaart, betekend het niet dat een hele grote groep mensen zich daarop aan moeten passen.

Weet je, ik vind sommige dingen ook niet oké. Daar ben ik het ook totaal niet mee eens, en voel ik mij best gediscrimineerd.
    Maar ik denk dat 95% van de Nederlanders er geen probleem mee heeft. Dan doe ik een stapje terug en denk ik ' prima, het is al jaren zo. Ik negeer het, doe er niet aan mee en vermijd het ' .
    Klaar toch?
    Mensen willen zich ook heel erg graag zielig en gediscrimineerd voelen heb ik het idee.

18. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.715
    907
    113
    Negerzoenen mochten niet meer, omdat het discriminerend was. Aan hun uiterlijk is niks veranderd.

Zwarte Piet noemen we dus gewoon Piet, veranderen niks aan het uiterlijk en dan is het toch ook goed? :p

Overigens noem ik ze nog steeds negerzoenen, maar oke. Het gaat om het principe. Daar is niks veranderd aan het uiterlijk, en het is oke. Waarom zou een Piet dan wel zijn uiterlijk moeten veranderen, als we de naam aan kunnen passen?

19. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Oja, want als je een traditie in ere wilt houden ben je gelijk bekrompen?
    Dat is het gene waar mijn nekharen van overeind gaan staan.

Is het dan niet bekrompen om een bepaald feest ENKEL op de manier te zien zoals het nu ten gehore wordt gebracht.

Bekrompen is als je denkt dat zoiets, wat al honderden jaren doorgegeven wordt van ouder op kind, generaties lang. Zomaar ineens veranderd wordt.

Bekrompen is als je er van uit gaat dat een bezwaar zoveel zwaarder weegt als er voor pleiten.

20. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik vraag me ook daadwerkelijk af wie de mensen zijn die Zwarte Piet racistisch vinden. Ik heb antillianen, dominicanen, surinamers e.d. in mijn vriendengroep, nouja ik heb daadwerkelijk nog nooit iemand van hun horen zeggen: goh ja elk jaar als t sinterklaastijd wordt voel ik me toch een potje gediscrimineerd ;)

Deel Deze Pagina