Wat vindt je er dan precies bekrompen aan? ('k heb niet het hele topic gelezen, dus misschien heb je het wel ergens neergezet.)
en die roepen het hardst met hun snufferd.... De oudjes maken zich toch ook niet druk om Sinterklaas die al honderden jaren geleden met pensioen had moeten gaan... straks gaan we een of andere jonge sinterklaas krijgen met een stoppelbaardje en strakke tabberd ofzo... en het is zonde... dat arme paard... moet van dak naar dak springen en op zo'n smalle nok staan, straks breekt hij nog een been! Heeft helemaal geen tijd om te rusten! Straks krijgen we ook nog pvdd op ons 'dak'
Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg alleen dat VOLGENS MIJ zwarte piet best wat aangepast kan worden. En dat ik het bekrompen vind om krampachtig aan tradities vast te houden, alleen maar omdat 'het nou eenmaal altijd zo is geweest'. Dat vind ik een non-argument.
Moet ook toegeven dat ik vind dat sommigen een beetje door slaan met pakjes avond. En soms zelfs met schoen-cadeautjes. Vorig jaar had een kindje uit de klas van 1 van mijn kinderen een wel erg duur cadeau in zijn schoen. Moet iedereen natuurlijk voor zich weten maar dat had bv ook op een ander moment gegeven kunnen worden.
Ik denk dat mensen niet zo gauw zullen zeggen dat ze zich er door gediscrimineerd voelen. Het is sociaal wenselijk om niet tegen de draad in te gaan en als je zwarte piet discriminatie vindt ga je dat wel. Daarnaast verwachten mensen, vooral nu, dat ze een bak ellende over zich uitgestort krijgen als ze dit soort dingen toe zouden geven. Kijk maar wat er gebeurt met de mensen die in alle openheid hebben gezegd dat ze zich hierdoor gediscrimineerd voelen.
Ik vind zwarte piet niet per se bekrompen, maar ik vind het wel raar om heel hard te roepen dat we niets kunnen aanpassen 'omdat het traditie is'. Je kunt toch ook kijken of er misschien iets aangepast kan worden zodat iedereen blij is? En er wordt heel hard geroepen 'ja maar de kinderen vinden het heus niet racistisch' en 'het is een kinderfeest'. Diezelfde kinderen vinden (zoals gezegd) piet gewoon leuk, hoe die er ook uitziet. Dus dan vind ik het bekrompen om dat zélf niet te willen veranderen, en je dan te verschuilen achter het argument van dat de kinderen het niet racistisch vinden.
Ook zoiets.... Zullen we dan ook maar verjaardagen afschaffen? Mijn zoontje krijgt straks met Sinterklaas ook voor vele euro's kado's. Manlief en ik werken daar verdorie hard genoeg voor. We hebben geen patserig huis maar geven t geld liever aan onze kinderen uit. Dus omdat ik ervoor kies om in een goedkoper huis te wonen dan dat ik eigenlijk zou kunnen kopen met ons inkomen moet ik me maar inhouden met kado's kopen? Omdat er ouders zijn die andere keuzes maken? En met zijn verjaardag mag ik zeker ook geen groot feest geven? Want tja misschien stoot ik daar wel iemand mee voor zijn hoofd? Nou ik dacht t niet!
Tsja, en ik vind niet dat het moet blijven omdat het altijd zo is geweest. Ik vind dat het moet blijven omdat het onderdeel is van Nederlandse gebruiken en de Nederlandse cultuur. Ik vind dat er meer bij komt kijken als even een ander kleurtje schmink erbij pakken. Ik vind dat het veranderen van één van de hoofdpersonages in het verhaal afbreuk doet aan een sprookje wat al generaties lang meegaat en afbreuk doet aan het stukje magie voor ouder en kind wat daarbij komt kijken. Maar dat zijn zeker ook allemaal Non-argumenten?
Dat VIND IK non-argumenten, ja. Ik vind je toon eerlijk gezegd veel te fel. We zijn het niet eens. Volgens mij (daar is ie weer) kan dat gewoon.
Kijk maar naar het verschil tussen Nederland pak 'm beet 30 jaar geleden en nu. Dan is er een heel verschil in hoe de cultuur was en nu is. Ik ben er van overtuigd dat tradities, cultuur, taal, gewoontes continu veranderen. Misschien niet altijd op grootse wijze, maar wel onmiskenbaar. En ik vind dat persoonlijk alleen maar mooi! Ik zeg niet dat we dingen moet weggooien, maar je kunt verandering ook als verrijking zien.
Omdat we natuurlijk wel iedereen zijn wensen moeten volgen *sarcasme*. Waarom zijn pieten dadelijk rood? Hoe leg je dat uit aan kinderen? Zwart is toch best makkelijk uit te leggen? Omdat ze elke keer door de schoorsteen gaan!
Dat moet niet per se (al zou het wel mijn voorkeur hebben)_. Ik zeg alleen dat ik vind dat er open naar gekeken zou mogen worden. En dat dat niet gebeurt omdat iedereen meteen op z'n achterste benen staat.
Allereerst wil ik toegeven dat ik nooit zal kunnen begrijpen hoe het is om met een donkere huid door het leven te gaan. Om je altijd als je een baan niet krijgt of honds behandeld wordt te moeten afvragen: was er werkelijk een geschiktere kandidaat, heeft dat mens haar dag niet, of is het gewoon een rotmens dat iedereen zo behandeld... Of heeft het met mijn huidskleur te maken? Ik kan alleen maar aannemen dat die gevoelens heel diep kunnen gaan. Tegelijkertijd ga je vanuit zulke gevoelens dingen anders interpreteren. Je gaat dingen als rascisme zien, terwijl die dat niet zijn. Want dat iets VOELT als rascisme, wil niet zeggen dat het ook rascisme IS. Als wij als samenleving maar toe moeten geven aan iedereen die roept dat iets discriminatie is, is het eind zoek. Want dit wordt werkelijk te pas en te onpas geroepen. (Ik ben docent op een middelbare school en krijg die opmerking zelfs van leerlingen als ik ze de klas uit stuur of straf geef. ) Ik heb er op zich geen moeite mee om het uiterlijk van zwarte piet in de loop van de komende jaren wat te veranderen, zodat de kenmerken die door sommigen als rascisme worden gezien verdwijnen. Maar ik ben bang dat dat voor zwarte pieten haters ook niet genoeg zal zijn. Ik ben bang dat zij niet zullen rusten tot zwarte piet of zelfs het hele sinterklaasfeest helemaal is afgeschaft. Ik heb zelf fantastische herinneringen aan dit feest vanuit mijn jeugd. Zulke herinneringen wil ik ook maken met mijn dochter. Maar die mogelijkheid wordt ernstig aangetast als zwarte piet niet meer zwarte piet mag zijn. Dat maakt me bang dat ik nooit met mijn dochter dezelfde herinneringen aan dit feest kan maken, als die mijn ouders met mij hebben gemaakt. Dat ik nooit sinterklaasliedjes met haar zal mogen zingen bij haar schoen. Dat ik nooit met haar naar een intocht zal kunnen gaan. Dat ik nooit op 5 december in spanning met haar zal zitten wachten totdat er op de deur wordt geklopt... Daarom zwarte piet wat mij betreft zwart blijven.
Laat voorop staan dat ik fan ben van het sinterklaasfeest en dat ik dat ook graag wil blijven vieren. Mét piet.
Maar is dat juist niet het hele probleem? Ik denk namelijk niet dat je ervoor kunt zorgen dat iedereen blij is. De een wil een gekleurde piet, de ander een zwarte, weer een ander piet in natuurlijke huidskleur en weer een ander wil helemaal geen piet meer. In deze discussie en in elke andere discussie kun je er nooit voor zorgen dat iedereen blij is. Er is altijd wel iemand die ergens anders over denkt, altijd wel iemand die zich gekwetst voel, altijd wel iemand die zich onbegrepen voelt enz.
Ik vond dat suggestie van hem piet noemen in plaats van zwarte piet ook wel goed, een negerzoen blijft een negerzoen, hij heet alleen anders. Hij is nogsteeds dezelfde kleur. Dat is dan ook echt de enigste verandering dat ik zou willen eventueel, we moeten geen regenboogpieten hebben, we moeten geen groene pieten hebben. Het blijft zwarte piet, of ga je sinterklaas dan ook een kleurtje geven? Overigens regenboogpieten voor gay awareness zou ik wel supporten, maar niet voor normale sinterklaas dagen. Ik noem negerzoenen nog negerzoenen, en als het ooit veranderd zou worden zouden zwarte piet nog zwart zijn - en zou ik toch alleen zwarte pieten inhuren. Zo hoort het. Het zou eigenlijk een beschermd feest moeten zijn. Dat we maar kerstmis moeten vieren is maar belachelijk.
Ze kan beter kijken naar vrouwen die als s*ksslaven gebruikt worden, of de kinderen in arme landen die afgebeuld worden i.p.v zich druk te maken om een feest voor kinderen.
Ik vind in elk geval dat er een hele hoop dingen bijgehaald worden die naar mijn mening niet relevant zijn. En dan dingen goedpraten 'ja, het komt van de schoorsteen'. De zwarte pieten zijn gewoon stereotype negers (ja, stereotype: dat wil niet zeggen dat ze er echt zo uitzien) en dat is een overblijfsel van vroeger. Daar zijn later verhaaltjes omheen verzonnen, wat ik op zich best toejuich. Natuurlijk zou de oplossing niet zijn als we zouden zeggen: "tsja, de pieten zien eruit zoals de slaven van vroeger" maar ik denk dat als mensen dat toe zouden geven (niet aan de kinderen, maar aan de volwassenen) dat er al een heel stuk opgelost zou zijn. Zoals ik al zei: niet automatisch roepen 'het is traditie' maar eens eerlijk kijken naar het hele verhaal. Ik vind het trouwens heel onverstandig dat er zo'n heisa van gemaakt is door het anti-zwarte piet-kamp. Ze hadden ook wel kunnen bedenken dat er juist heel fel op gereageerd zou worden. Ik zeg nog steeds: langzaam het uiterlijk van zwarte piet veranderen. Dan blijft sinterklaas nog net zo leuk als altijd, maar zijn er mensen niet meer gekwetst. Lijkt me netto best een aardige oplossing, maar oke. Ik denk trouwens niet dat we eruit gaan komen, dus ik weet niet of ik nog zal reageren.