Iedereen die vindt dat de VN veel urgentere zaken te doen heeft: teken de pietitie op Facebook! Op naar 2 miljoen likes... Wat denken die dame wel niet. https://www.facebook.com/pietitie
Jaha, wel 21 mensen... Ik en 20 anderen waren ook tegen de inval van Irak indertijd of de veranderingen in de toeslag kinderopvang... heeft men ook niets mee gedaan. Dit had ook genegeerd kunnen worden
Ik vraag me af of deze discussie gevoerd wordt omdat mensen niet blij zijn met zwarte piet. Volgens mij zijn er gewoon heel andere dingen aan de hand en gebruiken ze een simpel kinderfeest om met modder te gaan gooien. Ik heb dan helemaal geen zin om een bepaalde traditie aan te passen aan zulk soort mensen. En ik denk (... weet zeker...) dat er vele duizenden met mij er ook zo over denken. Ik heb geen behoefte om het te gaan veranderen en vindt het ook te ver gaan dat anderen (die helemaal niets met het hele feest hebben) dat even voor ons gaan beslissen!
Ik vind ook dat ze zwarte piet gewoon moeten laten zoals hij/zij nu is. (idd hooguit de naam veranderen na piet) Zo is het einde wel zoek,als een onschuldig kinderfeest (wat totaal niet rascistisch bedoelt is) aangepast moet worden omdat sommige mensen het zo intepeteren. (want er zijn ook genoeg donkere mensen die het ook niet rascitisch vinden) Want welk feest is hierna dan aan de beurt?? Mag halloween straks ook niet meer gevierd worden?? Want daar lees je de laatste jaren ook steeds meer kritiek op omdat het vereren van satan zou zijn. Of slachtfeest??? Want mensen vinden dit respectloos voor de dieren. En ga zo maar door.
Nee helemaal niet fijn het gaat over slavernij wat vroeger gebeurt is en dat is waar de mensen over vallen als zwarte piet weg moet dan de duitsers of welk volk dan ook ook. Niet dat ik daar zo overdenk maar zo blijkt wel hoe belachelijk het is
Nou ja, en dat vind ik dus jammer. 'alleen maar omdat er een paar mensen zijn die er moeite mee hebben', ik vind dat niet erg aardig. Maar ik weet ook wel dat er heel veel mensen zijn die er anders over denken. Dat mag ook. Ik probeer alleen te nuanceren en mijn mening te geven.
NL is ook niet de enige die een feest met zwarte pieten viert. Vorig jaar zag ik een filmpje uit Duitsland? Van jongens die elkaar helemaal zwart verven en daarna met een roe het hele dorp doorrennen. Weet iemand hoe dit feest heet?
Het is en blijft de Telegraaf maar het is echt geweldig nieuws als het waar is !!! 'Piet mag zwart blijven!' - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland]
Mijn moeder vierde een heel ander Sinterklaasfeest dan ik: zij en haar broers en zussen werden nog echt gedreigd dat als ze zich niet gedroegen, dat ze de roe zouden krijgen. Ook stond de zak voor naar Spanje al klaar. In mijn jeugd kende ik die roe niet meer, dat was iets wat Zwarte Piet in zijn handen hield, meer niet. En een reisje naar Spanje zag ik wel zitten . Tegenwoordig denk ik niet dat er nog een kind bang is voor de zak naar Spanje. Het Sinterklaasfeest verandert voortdurend. Ik heb er dan ook geen enkel bezwaar tegen als Zwarte Piet met zijn tijd mee gaat, de essentie van het Sinterklaasfeest wordt niet aangetast door een Piet die of helemaal zwart is, roetvegen heeft, blauw is of niet geschminkt is. Overigens doet een groep in regenboogkleur geschilderde mannen op een boot me aan een ander feestje denken. Als er een groep in de Nederlandse samenleving is die zich gediscrimineerd voelt door Zwarte Piet dan is dat zo. Daar moet je als samenleving wat mee. Ieder zich ingraven in zijn stellingen werkt niet, praten en elkaar proberen te begrijpen wel. En de discussie over Zwarte Piet is niet nieuw, alweer 34 jaar geleden werd ik op de peuterschool bezocht door witte Pieten en ik kan eerlijk zeggen dat ik er helemaal niets van begreep, het heeft wel zoveel indruk gemaakt dat ik het nu nog kan navertellen. De suggestie om het Sinterklaasfeest helemaal te laten vallen en over te stappen op de kerstman vind ik zo idioot dat ik daar niet eens op in ga.
Ik snap je punt wel hoor maar om ervoor te zorgen dat dit topic open kan blijven is het beter om niet andere dingen er bij te halen. Anders worden er weer allerlei vergelijkingen gemaakt die wat mij betreft onder de noemer, appels met peren vergelijken vallen. Dus is het beter om het puur en alleen over zwarte piet te laten draaien in dit topic.
Slachtfeest heeft niets met dieren onrespectvol behandelen te maken en halloween niets met satan. Niets wijst daarop ook niets in de geschiedens. Maar zwarte piet heeft feitelijk wel met slavernij te maken. Dit is objectief en niet alleen een subjectieve belevenis van sommige mensen. Gewoon een beetje inleven in mensen met voorouders in de slavernij. Kleine kinderen die zich schamen voor hun huidskleur met elke sinterklaasfeest. Volwassenen die voor zwarte piet uutgemaakt worden op een lullige toon. Een klein beetje inleven en dan snap je misschien waarom
Dan ben ik dus inderdaad 1 van die duizenden mensen Zoveel grote tradities heeft Nederland niet, laten we dit feest dan gewoon in zijn waarde laten.. Ik vind die Elvispiet, pietverliefd en weet ik veel wat voor pietjemeer al genoeg "mee gaan met de tijd".
Maar serieus al zou zwarte piet verbannen worden. Dan nog blijven er mensen roepen hey zwarte piet! Tegen een donker gekleurd persoon. Racisme verdwijnt daar echt niet mee.
Ik denk niet dat het Sinterklaasfeest voortdurend verandert, de mensen veranderen gewoon. Kinderen zijn niet meer onder de indruk van een roe en een zak, dus waarom zou je dat dan in stand houden? Kinderen worden gewoon anders opgevoed, 'vroeger' was je veel eerder bang voor zulk soort dingen en had je nog een bepaalde achting voor mensen die ouder als jij waren. Witte pieten op psz herken ik ook, maar dat was bij ons meer omdat peuters anders in paniek raakten van al die donkere mensen en die grote witte sinterklaas. Dat was dus meer voor de rust en orde. En ik vraag me dus écht af of er een groep mensen zich écht gediscrimeerd voelen! Eigenlijk geloof ik dat dus niet.
Ik zag op Facebook ook al reacties van mensen die de Moslims erbij haalden. Snap daar helemaal niks van. Wat hebben die er nou weer mee te maken?? Het zijn toch niet de Turken/Marokkanen die een issue hebben met zwarte piet.........?