Het grote zwembadtopic voor dummies en gevorderden

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 25 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.929
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    En dat is je probleem ;)
    Je water is vervuild incl algen omdat je waterniveau (ph-chloor) niet goed is.
    Is ook nog eens slecht voor de gezondheid.
    Ik zou dit toch echt gaan controleren hoor want anders kan je over 2-3 dagen weer gaan verversen.

Tis toch meer dan 2000 liter water wat er in gaat.

Mijn bad is rond doorsnede 244, maar echt dat ik om de dag het chloor en ph controleer.

bloem82 vindt dit leuk.
  2. debbyvermeer

debbyvermeer Bekend lid

4 sep 2007
    881
    50
    28
    verkoopster
    den haag
    Wij hebben er 1 van 18000 liter
    Iedere week een 10 ml antialg vermengd in een emmer erin en geen last van gladde bodem

3. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.828
    18.549
    113
    Vrouw
    Nog een vraagje. Heb het water gemeten, ph is goed, maar totale alkaliteit is te hoog.... hoe kan ik dit het beste corrigeren?

4. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Doordat je niet controleerd heb je nu problemen ;)
    Een chloortabletje in een drijver hoeft niet te betekenen dat het dan gelijk goed is. Voor onze zwembad bijvoorbeeld, moeten we meerdere langzaam smeltende tabletten in de drijver hebben om het goed te houden en brengen we het eerst op peil door middel van snel smeltende, want de langzaam smeltende brengt het chloor haast niet omhoog, maar houdt het goed wanneer het water al goed is.

Als je je zwembad vult en daarna alleen maar een drijver erin doet met 1 langzaam smeltende tablet (bijvoorbeeld) dan is dat vragen om problemen.

Dus toch even elke dag testen en op het juiste niveau krijgen.

5. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.828
    18.549
    113
    Vrouw
    Ohh ph is toch iets te hoog. Daarmee maar aan de slag dan :p

6. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Hier ook de ph waarde te hoog. Dan moet ik zo'n shock doen? Waar haal ik dat

7. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Nee, je moet eerst de PH waarde omlaag brengen met PH minus. Dan pas een shock doen. De shock heeft geen zin als de PH waarde niet goed is.

Chloor shock kun je overal kopen waar ze zwembadspullen verkopen. bijvoorbeeld Gamma, Praxis, Intratuin etc. Daar kun je ook de PH minus kopen,

8. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Oh super bedankt! Rij gelijk even heen

9. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Is het veel te hoog of een beetje te hoog? Een goede TA waarde ligt tussen de 100 en 150 ppm. Een juiste alkaliteit is belangrijk voor een stabiele PH waarde. Maar die is goed, schrijf je. Je zou ook morgen even opnieuw kunnen testen en kijken wat er dan uitkomt.

Mocht je de totale alkaliteit van het zwembadwater willen verlagen, dan kan dat met TA- (poeder). 150 gram TA- poeder verlaagt per 10m³ de TA waarde met ongeveer 10 ppm. Even rekenen dus wat bij jullie hoeveelheid zwembadwater past. ;)

10. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Graag gedaan. :) Ik raad je aan om na de PH minus nogmaals het chloorgehalte te meten. Als het chloorgehalte goed is, is een shock niet nodig.

11. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Meten is weten! :)

Wat zonde van het water dat je het steeds vernieuwd. Juist nu, we moeten waken voor waterverspilling met deze hoge temperaturen in combinatie met de droogte. Het is echt niet nodig om het zwembadwater steeds te verversen. Het is veel belangrijker om de waardes regelmatig te checken en daar naar te handelen. Dan heb je er bijna geen omkijken naar. ;)

mariska165 vindt dit leuk.
  12. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier een zwembad 2 bij 1,5 mt. Elke twee dagen schoon water, maar water staat enkeldiep. De jongste is 3 en totaal niet zindelijk dus hij piept in de zwemluier en plast gewoon van zich af.

Volgend jaar ga ik weer een groter bad doen met chloortabletten etc.

13. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.828
    18.549
    113
    Vrouw
    We gaan zo'n digitaal apparaatje kopen want die strips vind ik nu al irritant met aflezen.
    Staat op de verpakking 5sec. in het water en na 10sec. aflezen. Nou na die 10 seconden is alles binnen de waardes, enkel chloor is laag.
    Maar vervolgens kleurt het stickje wel donkerder.. moet ik de waardes na 10 seconden gewoon aanhouden dan?

14. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ja, het gaat om de waardes na 10 seconden. Als dan alles binnen de waardes is, is het water oke. Chloor aan de lage kant, zeg je. Dan zou je er een extra tablet bij kunnen doen in de drijver of vanavond een chloorshock doen, dan kun je morgenochtend weer zwemmen. Zeker bij hoge temperaturen zoals vandaag is dat geen overbodige luxe.

Spectre vindt dit leuk.
  15. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Wij hebben vandaag ook een groot zwembad (3×2) gekocht. Vanavond hebben we hem vol laten lopen tot onder de eerste gat voor de pomp. Wat is ijskoud nu. Zou het helpen als we morgen er nog een tijdje heet water bij doen? Willen morgen er erg graag in natuurlijk.

Wanneer moeten we de pomp aanzetten? En vanaf wanneer moeten we er chloor bij doen en hoeveel en hoe vaak? Hebben een starterspakket met 2 potten 1 met chloor en 1 met ph- ofzo. Kortom een echte dummie, alle tips zijn welkom.

16. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.929
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Pomp aanzetten zodra beide pompgaten onder water zitten.
    Pas als het zwembad volzit je ph checken.
    Als die goed is dan ga je chloor erin doen via de drijver.
    Hoeveel chloor is afhankelijk van welke chloortabletten je hebt ;)

17. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Nieuwe chloortabletten en met mijn domme hoofd teveel erin gedaan. Dus nu maar even niks ;)

18. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ik zou er geen warm water bij doen. Het warmt echt ontzettend snel op nu. Gisteren was ons zwembadwater 31 graden. Ons zwembad staat wel de hele dag in de zon. De pomp kun je direct aanzetten, chloor kan er ook direct in (als de ph-waarde oke is).

19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Als je een opblaasbad hebt van van 3.01*1.75 en je wilt ongeveer een weekje het water vers houden kan dit dan zonder pomp? dus alleen met iets van chloortabletten oid. Of moet dat altijd in combi met pomp?
    Wij willen het bad niet permanent laten staan dus alleen met echt warme dagen maar het zou wel fijn zijn als ik het dan niet dagelijks hoef te verversen

20. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik ben mij ook een beetje aan het oriënteren. De plek waar ik een zwembad neer wil zetten is 3,75 meter breed. Dat is geen doorloop, misschien dat je er incidenteel een keer langs moet lopen. Is een zwembad van 3,5 meter doorsnede/breedte dan haalbaar of wordt dat te krap?

Deel Deze Pagina