Langer zwangerschapsverlof doet niets voor baby Uitgegeven: 30 mei 2006 07:05 NEW YORK - Zwangere vrouwen die voor de geboorte van hun kind enige tijd vrij nemen van hun werk, krijgen geen grotere of gezondere baby's dan vrouwen die tot het einde van de zwangerschap blijven doorwerken. Dat blijkt uit een onderzoek aan de universiteit van het Zweedse Linköping, dat deze week is gepubliceerd in het Amerikaanse vakblad Obstetrics and Gynecology. De studie omvatte de gegevens van 7459 vrouwen die tussen 1978 en 1997 een kind kregen in twee ziekenhuizen in het zuiden van Zweden. De onderzoekers constateerden dat het gemiddelde geboortegewicht van baby's in twintig jaar steeg van 3,484 naar 3,566 kilogram. Maar er bleek geen verband te zijn tussen het gewicht en de hoeveelheid rustdagen die de vrouw voor de geboorte in acht had gehouden. In Zweden is het aantal dagen zwangerschap verlof in 1989 uitgebreid van 270 naar 450. Daarvan kunnen vijftig dagen voor de uitgerekende datum worden opgenomen. In de Verenigde Staten bestaat er geen betaald zwangerschapsverlof. In Nederland krijgen vrouwen 16 weken zwangerschapsverlof. Maximaal zes en minimaal vier weken daarvan moeten voor de geboorte worden opgenomen. Bron: nu.nl Ik denk dat het veel beter zou zijn voor moeder en kind! Ook zouden er veel meer vrouwen langer borstvoeding geven. ( dat is ook zo in zweden )
Ik heb er nog geen ervaring mee. 16 weken klinkt wel lang. Maar ik denk als je echt op je eind loopt met je dikke buik dat je op laatst ook wel wilt stoppen. Maar om al die weken thuis te zitten, weet ik niet. Met borstvoeding is idd wel handig als je thuis bent. Ik denk dat je als je echt zo ver bent pas kunt zeggen of het te kort of te lang is. Moet er nu niet aan denken om 16 weken thuis te zitten. Maja de tijd zal het leren.
Ik merkte dat naarmate ik langer zwanger was ik meer in mezelf gekeerd raakte. Schijnen vrouwen instinctief te doen om zich voor te bereiden op de bevalling. In dat opzicht was mijn werk niet meer waar ik echt mee bezig was in mijn hoofd en was ik wel aan verlof toe.
hoi ik dacht ook goh die 16 weken zijn erg lang maar de 6 weken voor de bevalling vlogen voorbij. kon niet heel veel meer doen , alles was klaar en was snel moe maar toch ging het heel snel. ook de tien weken erna. je wordt dan geleefd, de kraamvisite die er veel is en je nieuwe leven en je hierop aanpassen. toch vond ik het heel erg fijn om na 11 en halve week weer te gaan werken, maar had me er ook mentaal goed op voorbereidt. maar 16 weken is geen luxe hoor, dit heb je echt nodig. femke
16 weken is totaal geen luxe!! Ik had er wel veel meer nodig en gelukkig had ik nog veel vakantiedagen. Na de tweede ben ik dan ook gestopt met werken om die reden. En inderdaad vooral met borstvoeding heerlijk om niet te hoeven kolven
een ieder ziet het natuurlijk anders of het luxe is of nodig om zoveel weken vrij te hebben. idd is het fijn om dan niet te hoeven kolven maar ik vond en vind het ook heel fijn om de afwisseling te hebben. ten tweede hebben we beide minder uren om te werken dus vangen we het grootste deel samen op. dat is natuurlijk ook een verschil met de meeste anderen waarvan de partner fulltime werkt. femke
Er is hier nog een topic over op de lounge en het heet: vrouwen te snel weer aan het werk. Best interressant om even te kijken.