Het ideale leeftijdsverschil tussen de kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Palmpje, 23 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.604
    6.567
    113
    Vrouw
    Het echte ideale leeftijdsverschil bestaat natuurlijk niet, die is voor iedereen anders. Maar wat is die voor jou, en waarom?

    Dit vraag ik me af omdat ik zelf een kindje heb van 6 maanden en ik eerder altijd dacht dat ik weer een poging zou willen doen zodra hij 1 wordt. Nu vraag ik me juist af of dit niet veel te snel is.

    Zou graag jullie ervaring willen horen!
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier zit er 2 en 3 jaar tussen. Vind 2 jaar wel heel erg fijn, ze hebben zoveel aan elkaar. Tussen de oudste en de jongste zit dus 5 jaar en dat gaat wel, maar is toch wel veel verschil.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  3. Tuttebella

    Tuttebella Bekend lid

    3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Hier vaak 1.5 jaar leeftijdsverschil en ik vind dat toch wel ideaal. Oudste is een beetje zelfstandig, maar ze zitten toch nog redelijk in dezelfde fase en hetzelfde ritme qua slapen.

    Maar met meer leeftijdsverschil heb ik tot nu toe geen ervaring.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  4. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.604
    6.567
    113
    Vrouw
    Dat ze nog redelijk in dezelfde fase zitten lijkt mij ook wel heel erg handig ja. Gaat het ook goed met je aandacht verdelen over 2 kindjes?
     
  5. Tuttebella

    Tuttebella Bekend lid

    3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Ik heb er inmiddels vier ;) en de aandacht verdelen gaat heel goed eigenlijk. Natuurlijk moet er soms wel eens even eentje wachten, maar dat hoort erbij :)
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  6. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.604
    6.567
    113
    Vrouw
    Het is wel fijn als ze veel aan elkaar hebben natuurlijk :) Ben nu 33 jaar en ik wil ook weer niet te lang wachten, dus 5 jaar zou voor mij sowieso te lang zijn.
     
  7. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.604
    6.567
    113
    Vrouw
    Oh en nu ook zwanger zie ik. Gefeliciteerd! Lijkt me ook wel iets hebben zo'n groot gezin :) Alleen is dat in je eentje best zwaar lijkt me :oops: Ik ben alleenstaand.. ;)
     
  8. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.834
    372
    83
    6 jaar en 8 maanden. Niet geheel bewust maar echt ideaal!!!!
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  9. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Hier 4.5 jaar ertussen. Langer dan we eigenlijk hoopten maar is wel ideaal gebleken. Oudste overdag op school dus tijd om bij te slapen en tijd voor de baby.
     
    stiertje88 vindt dit leuk.
  10. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.604
    6.567
    113
    Vrouw
    Je hebt het natuurlijk ook niet altijd voor het zeggen.. Ook dat zijn zeker voordelen :)
     
  11. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Tja dat is net wat je zegt heel persoonlijk. Ik had graag weinig verschil gezien maar helaas. Maar nu denk ik ook ach het is ook wel makkelijk als het ooit lukt, hoef niet 2 kinderen volledig te verzorgen. Als het goed bij jullie voelt en je lichaam is er klaar voor waarom niet ;)
     
  12. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    9 jaar ertussen :o:
    Als het kon had ik er max 3 jaar tussen willen hebben mja.. Je heb het niet altijd voor het zeggen.
     
  13. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Hier 3,5 jaar ertussen. Heeft voor- en nadelen. Voordeel vind ik dat ik de tijd had om te genieten van zoon, en nu ook weer van dochter want zoon zit op school.
     
  14. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Hier 20 maanden leeftijdsverschil. Ik vond het eerste 1,5 jaar heel erg pittig... Het laatste half jaar wordt het makkelijker.
     
  15. Melief

    Melief Niet meer actief

    Hier zit er 4j10m tussen. Niet bewust want het duurde erg lang, 3/3,5 jaar verschil leek me vooraf ideaal. Maar wat is het leuk! Mijn dochter maakt het zo bewust mee en is dolverliefd op haar broertje. Zij zit op school en ik heb heerlijk de tijd voor hem alleen. Enige is dat het plannen met slaapjes en flessen wel echt wat lastiger is als je naar school/clubjes moet om haar te halen of brengen.
     
    stiertje88 vindt dit leuk.
  16. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Hier bijna 2,5 jaar er tussen. 2-3 jaar ertussen leek mij ideaal dus dat is leuk gelukt.

    Ik vind het vooral ideaal nu ze ouder zijn. Heb eens ergens gelezen dat tussen 2 en 2,5 jaar de minst gunstige periode is voor een kind om een broertje/zusje te krijgen. Nou was het eerst ook best pittig moet ik zeggen. Onze oudste was een pittige peuter en moest echt wel wennen aan het hebben van een broertje (lees niet meer de enige zijn). Maar nu zijn ze 6 en 4 en kunnen echt heel leuk spelen en hebben ook echt veel aan elkaar.

    Met een baby is het voor ouders waarschijnlijk 'handiger' er meer tijd tussen te hebben. Maar op latere leeftijd lijkt me dat juist niet handig met verschillende behoeften en beleving, bijvoorbeeld met een dagje uit.

    Over het hebben van een band tussen broers en zussen zegt het denk ik niet zoveel. Dat heeft ook met karakter te maken en andere omstandigheden.
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vier jaar tussen. Fantastisch, vinden wij. Ze spelen zo fijn samen, en de oudste kan ook al echt de kleinste helpen en een oogje in het zeil houden. Ik zou echt niet twee kinderen op twee jaar aangekund of gewild hebben. Lijkt me pure horror :)
     
    Issie, Liefje91, Melief en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.456
    113
    Tussen 1 en 2 zit 16 maanden, tussen 2 en 3 zit 17 maanden en tussen 3 en 4 zal straks 22 maanden zitten.

    Ik vind het ideaal. Zo hoefde ik nog geen kind naar school te brengen. Dat moet ik straks natuurlijk wel dus ben heel benieuwd hoe dat gaat. Onze oudste 2 kunnen heel goed met elkaar, maar ze kunnen ook enorm ruzie maken waarbij de jongste het moet ontgelden. De oudste is nogal behoorlijk dominant. Ze zijn allebei gek op hun jongere zusje. De oudste gaat de zwangerschap nu wel een stuk bewuster meemaken, dus dat vind ik ook wel weer leuk.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  19. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    Hier is er 1.5, 3 en 2,5 jaar verschil (7jaar tussen nr 1 en nr 4) en ik weet niet wat het fijnste is/was. Oudste 2 spelen heel vaak samen, jongste 2 veel minder.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  20. 1548

    1548 Niet meer actief

    Hier ervaring met klein en groot leeftijdsverschil.

    Tussen de middelste en oudste zit maar 17 maanden. Voordelen bijv; redelijk hetzelfde ritme, samen spelen, hoefde niet op en neer naar school en sportclubjes. Nadelen kan ik zo niet opnoemen, ja het 1e jaar was druk maar dat had ik met dat leeftijdsverschil ook wel verwacht.

    Tussen de middelste en jongste zit bijna 6 jaar verschil, en met de oudste 7,5 jaar verschil. Voordelen bijv; handen vrij voor de jongste, de interactie tussen de kinderen is super leuk, de middelste speelt al vaak samen en de oudste is een mini mama. Nadelen bijv; kleine moet bijna dagelijks mee op sleeptouw naar school/ clubjes.

    Beide leeftijdsverschillen zijn leuk :D
     
    Palmpje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina