Het ideale leeftijdsverschil tussen de kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Palmpje, 23 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niennientje

    Niennientje Niet meer actief

    Hier 2 jaar en 3 maanden tussen mijn dochter en zoon. Wij dachten vooraf dat het een heel mooi verschil zou zijn en als ik naar de kindjes kijk, denk ik het nog steeds.
    Voor mijzelf achteraf beter meer leeftijdsverschil. Ik had namelijk een zware zwangerschap door extreme missekijkjekd tot het einde (HG) en na de geboorte van zoontje een Postpatrum depressie. Die tijd was erg heftig, samen met baby een tijdje opname. Het zou makkelijk geweest zijn als dochter ouder was en wat zelfstandiger, maar aan de andere kant kreeg ze er minder van mee. Toch was iets meer achebraf fijner, maar dat is puur door de situatie toen.
     
  2. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Wat een leuke vraag!

    Bij ons zit er 4,5 jaar tussen de kinderen. Ik vind het helemaal geweldig, maar heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. En mijn kinderen zijn echt heel leuk met elkaar, dat scheelt ook natuurlijk.

    4,5 jaar was niet zo gekozen. Als in.......door omstandigheden waren we er niet eerder klaar voor. De mmm ging voor de 2de enorm snel. 1ste ronde medicatie spuiten was meteen raak.:)

    Wat ik er geweldig aan vind is dat onze dochter echt al zelfstandig is. Ze ging al naar school toen onze zoon geboren werd, waardoor ik met hem ook in mijn coconnetje kon kruipen. Ik kon net zoveel met hem bezig zijn, als bij haar na haar geboorte. Onze dochter helpt met van alles. Doet graag dingen voor, om haar broertje nieuwe dingen te leren. Voorbeeld: Hij is bang voor de douche, dus gaat onze dochter eerst en praat dan tegen hem 'kijk het is niet eng, lekker warm water' om vervolgens gek te doen en hem aan het lachen te maken. Soms helpt dat enorm.
    Heb ik mijn handen even vol, dan houdt zij hem bezig. Let ik even niet goed op, :oops:, dan waarschuwd ze me als dit nodig is.
    Ze stimuleren elkaar en leren van elkaar. Heel mooi om te zien.
     
  3. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Leuk hè! A is zo ontzettend gek op M, ze is ook de enige die dr aan het schateren kan krijgen al doe ik precies hetzelfde :roflmao:
    Heel speciaal vond ik het dat ze mee ging naar controles en echo's enzo.
     
  4. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.604
    6.567
    113
    Vrouw
    Wat leuk, zoveel reacties! :)

    Fijn om jullie ervaringen te lezen. Ik begin steeds meer te denken dat ik mijn plannen toch wat ga opschuiven. Het hoeft niet persé meteen als mn zoontje 1 wordt. Geeft me meteen wat meer rust in mn koppie :D
     
    Salvatore, Robijn89, Suuzan en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Klavertjevijf

    23 jan 2019
    14
    26
    13
    Vrouw
    Fulltime mama
    Sinds November hebben we er 3 kindjes bij, van een goede vriendin. We hadden zelf N. van 2013 en E.van Juli 2018. Zij kreeg er 3 echt vlak na elkaar. Letterlijk de 1 was er uit en de volgende zat er al weer in. Ivm privacy wil ik niet teveel details geven, maar 3 kinderen op rij is niet goed voor een lichaam. Helaas heeft zij dat aan den lijve ondervonden.
     
  6. Melief

    Melief Niet meer actief

    Precies dit, zoo heerlijk om te zien!
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  7. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Jeetje wat heftig! Zowel voor jullie als voor alle kindjes.
    Heel veel sterkte en succes met de situatie.
     
  8. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Poeh hee dat is niet niks zeg. Ik zie het inderdaad aan de leeftijden dat het echt extreem dichtbij elkaar zit. Pittig, voor iedereen!
     
  9. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Wat enorm heftig zeg.
    Super dat jullie de kindjes opvangen.
     
  10. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Twee jaar en twee dagen ;) . Het is druk maar wel wel fijn. Alles gaat ongeveer gelijk op en als we straks uit de luiers zijn komt dat ook niet meer terug. Nu heb je het natuurlijk niet voor het zeggen maar ik vind het het fijnst zo.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  11. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Wauw, ik heb hier heel veel respect voor! :)
     
  12. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Hier ben ik het zo mee eens. In mijn omgeving veel voorbeelden van weinig leeftijdsverschil. En dat ging niet bij iedereen even goed. Ik zou het zelf ook niet hebben aangekund denk ik.
    Daarnaast duurde mijn herstel van de zwangerschap en bevalling ook vrij lang.

    Onze meiden hebben trouwens altijd heel leuk met elkaar gespeeld. Ik denk dat dat ook meer te maken heeft met karakter dan met leeftijdsverschil.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  13. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Wij hebben er 1,5 jaar en 2,5 jaar tussen zitten. Voor beide is er wat te zeggen, maar ik denk dat mijn voorkeur toch meer naar de 2,5 jaar gaat.
    Dan is de oudste wat ouder en kan meer zelf. Ook tijdens de zwangerschap kan dat al handig zijn.

    Voordeel van dichter op elkaar is, is dat ze hetzelfde ritme al snel hebben.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  14. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hier precies 3.5 jaar ertussen, ik vind het heel fijn.
    Oudste op school en dan alle tijd voor de jongste.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  15. Stringetje

    Stringetje Fanatiek lid

    7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Wij hebben heel weinig leeftijdsverschil (13 maanden) en ik kan beamen dat ik het af en toe dus heavy vind én ook erg mooi, maar zoals anderen zeggen; het laat zich heel lastig plannen. Bij de eerste hebben we er vier jaar over gedaan om haar te krijgen en nummer twee die erachteraan kwam was een kadootje, een verrassing! En zo ken ik nog enkele mensen bij wie dat vergelijkbaar ging. Ieder heeft zo haar eigen verhaal.
     
    Kolibrie2 en Palmpje vinden dit leuk.
  16. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Mijn oudste twee schelen precies twee jaar en dat vond ik heerlijk. Super gezellig een brabbelende baby en een peuter. En ze hebben vanaf het begin al samen gespeeld en veel aan elkaar gehad. Ik vond he5 ook niet per se drukker toen de tweede erbij kwam. Maar waarschijnlijk had ik wel mazzel dat mijn oudste een heel makkelijk kind was.

    Mijn 3de scheelt 3 jaar met middelste dochter en 5 jaar met oudste. En dat gaat ook prima. Ik kan alleen niet vertellen hoe dat was in haar babytijd, want ze kwam pas bij ons wonen toen ze 2,5 jr was (pleegkind).

    En mijn zoon is een nakomertje (scheelt respectievelijk 12, 10 en 7 jaar met mijn dochters) en dat is ook echt zo heerlijk. Ik heb grote meiden die behoorlijk zelfstandig zijn, goed mee kunnen helpen en de oudste past ook op. En ze zijn dol op hem en hij ook op hun.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  17. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Hier exact twee jaar tussen de kinderen.
    Onze oudste sliep tot de basisschool dus ik had ze de eerste twee jaar altijd samen op bed s middags. Ik vond dat best ideaal.

    Verder spelen ze ontzettend veel met elkaar en kan je nog makkelijk uitjes plannen die iedereen leuk vindt. Dus ja ik vind dit heerlijk.

    Overigens lijkt 4 jaar er tussen me ook best lekker. Oudste op school en alle aandacht voor je baby. Voor alles is iets te zeggen.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Ik denk inderdaad dat voor alles iets te zeggen valt. Mijn oudste twee schelen een jaar en negen maanden en spelen ontzettend veel samen. Je merkt dat ze eigenlijk bijna altijd ongeveer in dezelfde fase zitten. De tweede en derde Schelen 3 1/2 jaar en dat is zeker voor mij nu heerlijk. Ik heb alle tijd om te genieten van de baby. Soms vraag ik me wel af of hij later aansluiting zal vinden met de oudere twee, maar dat zullen we zien.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  19. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.770
    4.734
    113
    Vrouw
    Het ideale leeftijdverschil leek mij 1,5 tot 2 jaar er tussen. Helaas liep het allemaal wat anders dan gehoopt en zal er uiteindelijk 3,5 jaar tussen mijn kindjes zitten.
    Ik moet zeggen dat ik nu wel de voordelen van een wat groter leeftijdsverschil in zie. Mijn dochter begrijpt heel goed nu dat mama een baby in haar buik heeft en is er veel mee bezig.
    Ik wilde graag in 1x uit de luiers, slaapjes etc zijn.. maar mijn dochter is daar inmiddels al uit en nu vind ik het ook wel heerlijk dat zij al wat zelfstandiger is als de baby komt.
    En als ze naar de psz is en later naar school, heb ik ook wat qualitytime met de baby :).
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  20. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Hier zit er 4 jaar (en 3 dagen;)) verschil tussen en ik moet eerlijk zeggen dat ik dit ideaal vind. Het heeft wel iets langer geduurd dan 'gepland' (we zijn weer begonnen toen mijn dochter 2 1/2 jaar was) maar achteraf ben ik hier heel blij mee. Vooral de rust doordeweeks voor mijn zoontje als mijn dochter op school zit vind ik fijn, hij slaapt dan ook veel beter overdag dan in het weekend als mijn dochter thuis is (helaas een ietwat gehorig huis) en ik heb doordeweeks op schooltijden alle aandacht voor hem. Daarnaast kan ik op mijn vrije dagen zelf ook met mijn zoontje meeslapen (helaas houden beide kinderen nogal van nachtelijk wakker worden :rolleyes:) en vind ik het fijn dat dochter al wat zelfstandiger is. Daarnaast maakt ze nu heel bewust mee dat ze grote zus is en daar kan ik heel erg van genieten.

    Daarnaast is het bij ons beide zo dat we de baby tijd van mijn dochter vrij zwaar hebben gevonden, dus 2 kinderen kort op elkaar is hier nooit de voorkeur geweest. Vandaar dat het leeftijdsverschil zoals hij nu is voor ons ideaal is.
     
    Shakes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina