mijn ideale keuze is 3-4 jaar en ik vind het echt heel jammer dat ik dit door mijn leeftijd (30++ ) niet kan doen... als ik er nog eentje wil moet ik niet te lang meer wachten...
Mijn ideale situatie was ook 2 jaar en dat is me gelukt er zit nu 25 maanden tussen de 2 kids, maar eerlijk als er nog een derde komt dan laat ik er 3 jaar tussen zitten.
tussen mijn dochters zit 16 maand verschil, het is erg leuk en vooral als ze ouder worden zit er erg weinig verschil tussen hun en kunnen ze lekker alles samen ontdekken... ook als de een net een jaartje op school zit gaat de andere erachteraan... hihi... erg leuk!!
Hadden mijn woorden kunnen zijn, alleen ben ik er nog niet van overtuigd of er uberhaupt ooit een tweede komt
nu denk ik 1,5, 2 jaar. vind ik wel een mooi verschil. Maar we moeten nog kijken hoe en of we wel een tweede op de wereld mogen zetten natuurlijk.
ik vind het heel moeilijk.. voor mijn zoontje geboren was zei ik altijd dat ik ze zo kort mogelijk op mekaar wil. je zit er nog in, ze kunnen veel beter met elkaar spelen. maar aan de andere kant lijkt het me heel zwaar als de oudste nog niet zo zelfstandig is. het lijkt me heel fijn als je weer veel tijd aan je jongste kan besteden bijvoorbeeld omdat de oudste al naar school gaat. ik denk alleen dat ik zelf nooit zo lang kan wachten! ik ben zo bang dat als er weinig tijd tussen zit, dat het heel moeilijk is om je aandacht steeds te verdelen. moeilijk moeilijk moeilijk. misschien gewoon de natuur zn gang laten gaan! in mijn geval wat makkelijker, want door de bv nog steeds geen ongesteldheid, en geen pil.
Hier zit er 19 maanden tussen en ik vind het super! We hopen dat ze dalijk ook echt veel aanelkaar zullen hebben. Maar zoals het nu gaat komt dat wel goed, de oudste is echt helemaal gek van haar kleine zusje. ook vind ik het allemaal zeer makkelijk te doen, valt me echt 100% mee. De oudste is niet zo'n makkelijk meisje, maar de jongste is juist heel makkelijk, dus dat scheelt natuurlijk ook wel. Het enige wat een beetje lastig is is dat ik met de oudste op peutergym zit en de jongste dan moet wachten en dat vind ze niet zo leuk, maar nog even en dan kan ze ook lekker meedoen! Wij willen ook nog graag een 3e en opzich zou ik weer voor dit leefstijdsverschil gaan, maar vind het ook wel zonde dat we daarna klaar zijn zeg maar, dus misschien dat we er nu iets langer tussen laten, 2,5 jaar ofzo.
Wij hebben er voor gekozen om weinig leeftijdsverschil er tussen te laten (gelukkig is dat ook gelukt, je hebt het niet voor het zeggen!!) er zit ongeveer 20 maanden tussen, met het oog op de toekomst. In 1 keer uit de luiers, in 1 keer alle wagens eruit, hopelijk kunnen ze goed met elkaar overweg en kunnen ze samen spelen etc etc... We hebben dan ook niks aan babyspullen weggedaan an de eerste zodat we niks nieuws hoefde te kopen. Maar de zwangerschap is dus WEL een stuk zwaarder en ook nu merk ik dat een dreumes erg moeilijk uit te leggen is waarom mama nu ALWEER met broertje bezig is en niet met hem!
ik was er ook een beetje bang voor dat ik ze niet allebei evenveel aandacht kon geven maar dat valt allemaal reuze mee!! als de kleine meid slaapt heb ik 2 uur samen met mijn oudste en zij snapt natuurlijk al heel wat dus het begint nu echt leuk te worden... ook de interactie tussen mn twee meiden is fantastisch om te zien..! grote zus is dol op haar kleine zus, en wil met alles meehelpen en vind het geen probleem als ik met haar zusje bezig ben, en andersom ook... en idd wat een ander al zei, in een keer uit de luiers, de kinderwagen, de box en al die andere dingen... het zijn wel tropenjaren maar het valt mij ook allemaal erg mee.... ik geniet er volop van hoor.. hihi
als de tweede net zo slaapt als mijn zoontje doet overdag dan wordt dat dus een ramp Hij slaapt maar een half uur/3 kwartier per x... maar wie weet slaapt een tweede wel zoals bij jou 2 uur. 2 kindjes kunnen natuurlijk heel verschillend zijn.
Onze situatie zal niet iedereen als ideaal zien, maar bij ons zit er door omstandigheden 8 jaar tussen onze dochters. Als het anders was gelopen, had ik er ook graag tenminste 3/4 jaar tussen willen hebben, omdat het mij uberhaupt idealer leek dat het eerste kindje al wat zelfstandiger zou zijn als er een tweede zou komen. Vanwege mijn eigen gezondheid heeft het dus nog veel langer geduurd voordat er een tweede kwam, maar ik vind de situatie nu, achteraf gezien, echt ideaal. Ik heb alle tijd en aandacht om aan Noelle te besteden als Anouk naar school is en haar grote zus kan mij al met heel veel dingen helpen, wat ze ook met alle plezier doet. Anouk is echt dol op haar kleine zusje en het voordeel van zo'n groot leeftijdsverschil is ook dat je niet de ruzies hebt die zich vaak tussen kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd voordoen. Nadeel is misschien dan wel, dat je na jaren weer helemaal opnieuw begint met zo'n kleintje, want dat waren we al weer helemaal ontgroeid met een grote zelfstandige dochter, naar je zit er echter, door al je ervaringen met de eerste, ook zo weer in en je weet ook precies wat je allemaal te wachten staat, qua ontwikkelingsfases. En juist doordat je al 'opvoedingservaring' hebt, geniet je veel bewuster van alle ontwikkelingen die Noelle doormaakt. Al met al heeft het gewoon zo moeten lopen, denk ik, en we zijn nu dus supertevreden met dit leeftijdsverschil. We zijn al lang blij dat onze wens voor een tweede kindje toch nog in vervulling is gegaan. En nu, na het eerste zware jaar, waarin Noelle niet de gemakkelijkste was, alles eindelijk op rolletjes loopt, voelt het alsof alles op zijn plek valt en genieten we volop van onze 2 dochters, die in totaal verschillende levensfases zitten.
Ik heb ook altijd gezegd 2 jaar is wat mij betreft het ideaalst. Mijn zoontje is nu anderhalf en er is geen haar op mijn hoofd die er over denkt om zwanger te raken! Ik heb een hoge bloeddruk, maar op dit moment vormt het weinig risico, waardoor ik nog niet aan de medicijnen hoef (de meds die voor mij werken zijn schadelijk voor mijn baarmoeder en een ongeboren vrucht, de medicijnen die niet schadelijk zijn, maken mij erg neerslachtig). Echter, hierbij werd ook rekening gehouden dat ik ongeveer binnen 2 jaar nog een kindje zou krijgen. Dus mocht 2 jaar med. vrij leven, met controles. Daarnaast is mijn vriend 40, dus ook daar niet al te veel tijd... Allemaal redenen om zo snel mogelijk voor een tweede te gaan, maar.... Nee! Ik geniet zo van mijn zoontje, vind het heerlijk om met hem te spelen en dingen samen te doen. Ik werk daarnaast 32 uur en ook financieël hebben we het net lekker op de rit. Dus dit weekend heeft ook bij mij allerlei dingen weer de revue gepasseerd en uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik het eigenlijk ook wel prima vind om te wachten tot Tygo naar school gaat. Dan heb ik alle tijd voor het broertje of zusje, Tygo is zelfstandiger en heeft meer zijn eigen dingen. Daarnaast hoef ik de oma's niet te vragen om ineens op 2 kinderen te passen ipv 1 (wat toch een stuk meer werk is), etc. etc. De babykriebels zijn echter wel veel aanwezig en ik ben zo wispelturig als de pest, dus ik weet niet hoe het gaat verlopen en of ik toch eerder de serieuze kriebels ga krijgen. Maar op dit moment zeg ik 3-4 jaar!
ja maar dan pas je automatisch wel je planning daarop aan toch, het is even uitvinden naar de beste manier... ik had er al een topic over geplaatst, maar wat wel vervelend is met 2 van die kleintjes is boodschappen doen!! sinds kort heb ik grote drama's in de supermarkt... dat was met 1 kleintje nog wel te doen maar nu wordt het wel lastig.... ik ben van mezelf best wel een zenuwpees en trek me dan veel aan van de opmerkingen die er dan gemaakt worden als 1 van mijn kinderen als een bezetene loopt te krijsen in de winkel... meestal doe ik de boodschappen alleen, als mijn man thuis komt ga ik gauw naar de winkel maar vandaag kon dat niet en er moeten toch boodschappen gehaald worden.... jaja het was weer erg fijn... (not!)
Thanx meiden! Ik heb veel aan jullie uitleg waarom. Ik vraag me wel af: wordt het als heel druk ervaren als er ca 2-2,5 jaar tussen de kids zit? Lijkt me wel een ideale middenweg wat betreft het feit dat ze dan wat aan elkaar hebben en wat betreft dat de oudste dan al iets zelfstandiger is. 2/2,5 jaar is wel de leeftijd van de peuterpuberteit. En heb je dan nog een duowagen nodig? Wat dat betreft neig ik toch meer naar ca 3 jaar ertussen. Beginnen als ons zoontje ca 2 is...
Ik heb gekozen voor 2-3 jaar, al zit er bij ons iets minder dan 2 jaar tussen en vind ik dat ook ideaal. Zelf had ik ook 2 tot 2,5 jaar verschil in gedachten en dat is dus ook uitgekomen. Met 1 jaar of 1,5 jaar verschil had ik te druk gevonden, dit is ook wel druk hoor, maar goed te doen. Nu ben ik van mezelf al niet zo'n stresskip, dat scheelt wel.
Kyra was 2 jaar en 4 maanden toen onze 2e dochter Dinja werd geboren. ik vind het leeftijdsverschil ideaal! Kyra is een hele zelfstandige meid en kan echt al heel veel zelf dus dat scheelt natuurlijk ook. Kyra was ook net na de geboorte van Dinja al uit de luiers! Wat ook erg fijn was! Ze zijn nu al beste vriendinnen en hebben de grootste lol samen, Kyra is heel trots op de dingen die ze haar kleine zusje kan leren en helpt graag overal bij.
Bij ons zit er precies 2 jaar tussen. Nu wordt het steeds leuker maar oeioei wat was het lastig met mijn peuterpuber!! Nu heb ik dan ook een hele pittige dame maar ik heb vaak genoeg gedacht: 'had ik maar wat langer gewacht'. En waarom heb ik niet nog wat langer van haar 'alleen' genoten.....Maar goed...druk is het altijd wel, je moet er doorheen.
iemand enig idee van wanneer tot wanneer die peuterpuberteit is? Ik heb nu al zo'n driftkikkertje dus wil daar graag rekening mee houden !
Dat hangt er denk ik vanaf, of je veel wandelt of niet. Wij wandelen niet zulke lange stukken, omdat ik dat zelf niet vol kan houden. Dus hier komt geen duo wagen, als onze dochter straks 2 jaar en 3 maanden is en de 2e erbij komt. En als we weleens wat langer weggaan (winkelen of uitstapje) dan is dat toch altijd wel met iemand erbij, en dan kan ze in de buggy (die we al hebben) en ukkie in de wandelwagen. Ook zou je dan nog kunnen overwegen of je de eerste tijd een draagzak/doek gebruikt voor de kleinste, of zo'n plankje --> dat ga ik nog wel overwegen hoor.