Ha meiden, Ik ben benieuwd naar zelfde ervaringen of jullie gedachtengang over mijn situatie want ik ben het vertrouwen kwijt.. Momenteel zijn we al 6 maanden in de mmm bezig ivm wens voor een tweede en eigenlijk hebben we geen 1 ronde gehad die verliep zoals het hoort. - 1e ronde: begonnen met gonal 37,5. T/m dag 14 geen groei, op dag 18 opeens 4 follikels, stoppen met spuiten. Op dag 25 nog maar 1 follikel, pregnyl gehad. 6 dpo al bloedverlies wat aanhield tot menstruatie op 15 dpo. - 2e ronde: begonnen met gonal 25, op dag 13 opgehoogd naar 37,5. Op dag 18 pregnyl. Vanaf 4 dpo al bloedverlies en op 10 dpo ongesteld. - 3e ronde: cyste van 7 cm op dag 3, ronde overslaan en op vakantie primolut genomen. - 4e ronde: begonnen met 25, op dag 13 opgehoogd naar 37.5. Op dag 15 bloedverlies en hevig buikpijn, maar geen rijpe follikels. Wel 3 van 14 mm maar baarmoederslijmvlies was al 3 mm dunner geworden door bloedverlies. Ik mocht ophogen en het proberen maar kans op overstimulatie en verder afbreken van baarmoederslijmvlies. Zelf gekozen voor primolut. Ik heb zelf het idee dat er iets over het hoofd wordt gezien. Ik zou deze ronde (ronde 4) met utrogestan erbij verder gaan ivm bloedverlies en korte luteale fase maar zover zijn we dus niet gekomen. Ze hebben deze keer 1x bloed geprikt voor ronde 1, hormoonwaarden pasten bij pcos maar waren niet super typerend. Verder nooit bloedgeprikt en alleen echo's gehad. Wat zijn jullie ideeën hierbij? Ik heb echt het gevoel dat er nog iets anders speelt dan pcos maar ik weet niet goed wat het zou kunnen zijn.. Ik ben nu aan de primolut en heb maandag een belafspraak met de fertiliteitarts (die ook mijn eigen arts is) en denk eraan om te vragen of ze een keer de gehele ronde met stimulatie bloed willen prikken om te kijken wat mijn lijf precies doet/waar het verkeerd gaat..
Edit: Hogere dosering Gonal-F is geen optie, in het verleen (voor mijn eerste zwangerschap) meerdere keren hevige overstimultatie gehad bij slechts 75 eenheden en de eerste ronde met 37.5 eenheden ook al teveel grote follikels.
Klinkt als een vervelend verhaal Ze hebben bij mij iig uitgebreider hormonaal onderzoek gedaan. Progesteron in 2 cyclussen eerst met een keer prikken en doordat t super laag was nig een cyclus drie keer prikken. Maar ook alle andere hormoonwaardes (zoals prolactine etc) zijn goed onderzocht. Nu ook weer voor de tweede. Ook een hsg gehad (wel alleen bij de eerste) Misschien kan je overleggen voor andere hormonen?
@Juudje: En wat doen ze eraan als je progesteron te laag is? Bij mij had ze het over Utrogestan erbij maar dat is natuurlijk alleen na de eisprong. Ander hormonen doen ze niet in dit ziekenhuis alleen gonal-f. Voor mijn eerste zwangerschap kreeg ik puregon, maar ze zijn overgestapt omdat gonal-f beter te doseren zou zijn..
Ik heb inderdaad utrogestan gekregen voor na de eisprong en moet dat tot en met wk 10-12 van m'n zs blijven gebruiken. Gebruikte verder puregon en pregnyl. Puregon is in mijn ogen ook super goed te doseren toch met die pen? Nooit rare dingen mee gehad en ook geen cystes. Heb in totaal 10 behandelingen gehad op deze manier, 3 x zwanger (1 mk, 1 knapperd en nu 7.4 wkn zwanger )
@Juudje: wauw wat goed bij jou! Bij mij werkt epuregon ook, maar iets te goed, had bij mijn zoontje kans op drieling ivm 3 grote follikels maar het was er maar 1 (gelukkig). Maar gonal is in stappen van 12.5 te doseren en kunstmatig geproduceerd waardoor ze per buisje echt weten hoeveel de exacte hoeveelheid werkzame stof is, bij puregon zijn het stappen van 25 en omdat het uit urine van zwangere vrouwen is gemaakt schommelt de exacte hoeveelheid nog wel eens een beetje (aldus de gyn.). Maar bij puregon had ik iig nog resultaat, hoewel dat ook vak te hard ging, hier ga ik van niks naar teveel follikels bij slechts 1 stapje ophogen dus mijn vertrouwen ben ik wel kwijt.. Hopelijk krijg ik maandag meer duidelijkheid en kan ik snel een goed verlopende ronde tegemoet gaan.
Hmm mijn puregon pen kan volgens mij stapjes van 12,5? 4 klikjes is 50 volgens mij... Ah wist niet dat dat kon variëren... Ik kon spuiten wat ik wilde altijd maar 1 ei☺️