Kiezen uit 2 kwaden...

Discussie in 'De bevalling' gestart door Benzoblij, 25 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Beste allemaal,
    zo langzamerhand moet ook ik eens aan de bevalling gaan denken...
    Bij ons dochtertje hebben ze vanaf week 38 geprobeerd om in te leiden, dat mislukte tot 3 keer toe. Toen met 41 weken aan het infuus gegaan, na een hele dag weeen maar een piepklein beetje ontsluiting en uiteindelijk een keizersnee :(
    Nu mag ik kiezen wat ik wil, weer een keizersnee of afwachten tot de bevalling spontaan op gang komt ( als dat ooit gebeurt..) Baby is nu al vrij groot en er schijnt een risico te zijn dat de oude hechtingen het niet houden.
    Was al helemaal voorbereid op een ks, maar had van de week weer een andere gyn en die vond het risico weer groter dan dat van een gewone bevalling.
    Nu ben ik weer aan het twijfelen :(
    Allebei heeft het natuurlijk een risico.
    Maar wie garandeert me dat als ik wacht op een evt. spontane bevalling dat het ook niet uitloopt op een ks?
    Ik weet het niet meer :(
    Wie helpt?

2. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Garanties heb je niet... Dus kies je voor een 'natuurlijke' bevalling dan kan het nogsteeds uitlopen op een ks.

Kun je niet afspreken als de kleine zich niet voor die datum zelf aanbied gaan we voor de ks. (De gulde middenweg indien je het zo mag noemen?)

3. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Dat is vast wel mogelijk, maar wanneer wordt het dan?
    Met een week of 38 zoals gebruikelijk is of langer wachten?
    Baby is nu al ong. 5 pond en hoe groter ie wordt, hoe groter de kans op problemen met de hechtingen. Vorige ks is nl. nog niet erg lang geleden...
    Snap dat er geen garanties zijn, maar voel me momenteel net iets te labiel om zo'n beslissing te nemen.

4. 078mama

078mama Niet meer actief

Die beslissing kan alleen jij nemen natuurlijk! Als je wilt weten wat anderen, ik bv, in die situatie zouden doen: Ik zou voor de ks kiezen. Niet uit angst maar meer uit veiligheid. Je wilt echt geen risico lopen dat je oude wond open gaat...

Succes!

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Tja, uiteindelijk moet je zelf de beslissing nemen natuurlijk. Ik zou in jouw geval tot bijv. 39 week het zelf willen proberen en als er dan nog niet is gebeurt een geplande ks.

Ik kom waarschijnlijk in hetzelfde schuitje als jij te zitten. Ik ben met 42 weken ingeleid en heb uiteindelijk een ks gehad omdat mijn zoontje te groot was voor mijn bekken. Dus waarschijnlijk sta ik over een week of 20 voor dezelfde keuze, succes!

6. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik zou een extra gesprek aangaan met de gyn waarin je het meeste vertrouwen hebt. degene waarbij je je op je gemak voelt en eerlijk uitleggen dat je de keuze moeilijk vind en wat hij zou adviseren. ik neig te zeggen de keizersnee als ik je verhaal zo lees. maar ik ben een buitenstaander en ken de in's en out's van jou problemen verder niet. zo'n gesprek kan ook goed zijn voor je gemoedsrust. desnoods vraag je wat meer tijd aan de assistente dat je alles goed kan doorspreken. sterkte!

7. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Ik sluit me aan bij Suus, zou ook tot week 39 eens aanzien hoe of wat. Een keizersnede is natuurlijk een ingreep, maar het geeft misschien ook meer rust en een veiliger gevoel, gezien je vorige bevalling en de (redelijk recente?) eerdere keizersnede.

Ik vond het ook een ingreep, maar herstelde best snel. Zou het de volgende keer eerst willen aanzien, maar houd ook rekening met een ks.

Succes met deze beslissing!

8. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Garanties zijn er inderdaad helaas niet... Ik heb zelf ook een ks gehad vanwege eerdere operaties. Een opmerking van een verpleegkundige in het ziekenhuis gaf bij mij destijds de definitieve doorslag om te kiezen voor een ks. We hadden het over het openscheuren van de bestaande, nu geheel genezen littekens en zij zei: besef goed dat er ook nog een leven is ná de baby... met andere woorden bedoelde zij: ga geen risico's nemen waar het niet nodig is en kies voor de veilige weg. Dat heb ik dus ook gedaan, uiteraard in overleg met mijn man en gyn. En ik moet zeggen: ik heb er werkelijk geen seconde spijt van gehad, het is me 100% meegevallen! Heel veel succes met het nemen van je beslissing, ik zou zelf voor de meest veilige manier kiezen...

9. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Tja ik heb voor dezelfde situatie gestaan als jij en uiteindelijk gekozen voor een tweede ks, en niet eerst een natuurlijke bevalling proberen.
    Achteraf realiseerde ik me pas dat het bij een tweede kind praktisch zo onhandig wordt na een ks. Je mag 6 weken niet tillen. Ga er maar eens aan staan met een peuter van 2... Dat viel me vies tegen.
    Het risico op scheuren schijnt echt heel klein te zijn. Ze houden het goed in de gaten en indien nodig krijg je alsnog een spoedks. Maar als het niet nodig is, heb jij straks gewoon je eigen kind zelf op de wereld gezet!
    Het blijft je eigen beslissing. Maar nu zeg ik: ik zou het liever eerst natuurlijk hebben geprobeerd, zelfs als het op een spoedks zou zijn uitgelopen.

10. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Lieve allemaal,
    bedankt voor jullie goede adviezen.
    Vind het wel grappig dat jullie bijna allemaal de ks als veilig beschouwen. Dat vond de laatste gyn waarmee ik sprak helemaal niet,hahaha.
    Heb nu samen met mijn man besloten om om een tweede ks te gaan vragen. Binnenkort hebben we weer een afspraak bij de oude vertrouwde gyn en zij mag dan nog zeggen wat zij een gewenste tijd vindt. Als de baby zo blijft groeien snel hoop ik, maar gebruikelijk is idd met 38 weken.
    Ik realiseer me heel goed dat de herstelperiode van een ks zwaarder is. Maar nu is het ook niet zo makkelijk hoor :D
    Dikke buik, last van bekken en dan ook nog een kleine van 14 maanden hier rond hebben kruipen...
    Maar 't is wel heel gezellig en straks met de baby erbij vast helemaal!
    Groetjes.

Deel Deze Pagina